LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BEZUINIGINGSTIPS.

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dan kennen we niet dezelfde mensen, dat moge duidelijk zijn. Maar goed, ik bemoei me er ook verder niet meer mee, doemdenkers zijn er al genoeg.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door obelix »

Je vergist je Dilbert, er is hier maar één Doemdenker en dat ben ik. Toevalligerwijs is dat mijn inlognaam op het consumentenbond forum.

En inderdaad zijn er mensen die 30% meer kunnen hebben gekregen, mensen die pas aan de slag zijn gegaan en vervolgens promotie maken, hoewel dergelijke stijgingen over het algemeen zeldzaam zijn met het huidige nullijn beleid van de overheid.

Verder ga ik me niet bemoeien met deze discussie. Ik hou me fijn bij de zorgverzekeringen.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door stekel »

obelix, ik ben ook een doemdenker en aussien mag wel uitkijken! groet stekel.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door aussienl »

En waarom zou ik uit moeten kijken ? :?:

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door stekel »

nou aussienl de mensen die reageren vinden ons doemdenkers en hebbben hetzelf allemaal prima voor elkaar en hebben in de jaren van de euro allemaal een geweldige groei in hun koopkracht gehad, behalve wij dan! wij mogen onze frustatie hier niet uiten.

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door aussienl »

yup. en ik ben absoluut geen doemdenker. Ik weet alleen met al mijn werken en de door Bakellende welhaast verplichte nullijn, ik er dik op achteruit ben gegaan, en aangezien ik de hele dag niks anders doe kan ik echt wel rekenen.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door hera »

Ik keek laatst een oude Bassie en Adriaan film en daar werd het brood aangeprijst voor 0.25 ct. (beelden van een supermarkt) dat zal in de jaren 80 geweest zijn.

Vlak voor de euro betaalde ik 2 gld voor een Oerbrood. Nu kost dat 1.69 Vind ik geen vreemde stijging.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door NAK »

Ik keek laatst een oude Bassie en Adriaan film
Was toch geen Polygoon journaal h :?: :?:

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door hera »

Nee, gewoon zo'n kinderdvd uit een 2 of 3 euro bak (kochten we daar vroeger een video voor?). Met een nog jonge Bassie (die nog een rimpelloos huidje had) en een slanke Adriaan die met gemak een handstand deed.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door roerganger »

Ik keek laatst een oude Bassie en Adriaan film en daar werd het brood aangeprijst voor 0.25 ct. (beelden van een supermarkt)

Ik haal mijn brood anno 2007 bij de Lidl: 0,29 eurocent per heel, en nog goed eetbaar ook.

Maar kijk in de diverse winkels niet naar het wc-papier, vermenigvuldig de prijzen daarvan maar eens met 2,2, dan schrik je toch wel even.

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Ik keek laatst een oude Bassie en Adriaan film en daar werd het brood aangeprijst voor 0.25 ct. (beelden van een supermarkt)
En straks krijgen we ook nog verhalen over een ijsje van 2.5 cent in de jaren 50....

MvG, _-MdJ-_
Laatst gewijzigd door _-MdJ-_ op 09 mei 2007 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door D1RK »

U kunt nog steeds voor 2,5 cent een ijsje kopen, want die halve centen zijn veel meer waard voor verzamelaars, dus Cent en geen Afgezaagde Eurocenten!

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Maar een ijsje KOPEN is natuurlijk veel te duur....

DE Bezuinigingstip van _-MdJ-_:

maak ijsjes in de koelkast:
* doe een klein beetje ranja in een plastic "malletje"
* doe water in dat plastic "malletje"
* doe het water+ranja+plastic"malletje" in de diepvries
* binnen 2 a 3 uur een heel goedkoop waterijsje... :twisted: :roll:

MvG _-MdJ-_

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Rasje34 »

maak ijsjes in de koelkast:
* doe een klein beetje ranja in een plastic "malletje"
* doe water in dat plastic "malletje"
* doe het water+ranja+plastic"malletje" in de diepvries
* binnen 2 a 3 uur een heel goedkoop waterijsje...
Daar heb ik iets van Tupperware voor.......maar da's zeker weer te duur :wink:
En bovendien gaat er toch niets boven een ouderwets lekker Raketijsje :D

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

dat mag ook.... ik kwam niet op de naam....

MvG

_-MdJ-_

Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

Sinds de invoering van de Pleuro zijn mijn meisje en ik op een radicaal ander patroon over gegaan. En niet omdat we 't niet kunnen betalen, maar gewoon omdat we verrekken ons te laten tillen. Zo maar wat willekeurige voorbeelden:

Wij gaan niet meer uit eten (en missen we weinig aan; 't is toch allemaal goedkope rommel die je tegen drie keer de hoofdprijs geserveerd krijgt).

We halen geen friet meer. Ik bedoel "een kleine friet" voor 1,95 EUR, en dan zonder de mayo zelfs nog? 4,30 NLG? Ik dacht 't niet.

We kopen onze voorraden alleen maar als er aanbiedingen zijn (ik heb hier nu nog 20 flessen Head & Shoulders staan :lol: )

Etcetera.

En ten aanzien van die mensen die allemaal liggen neuzelen dat 't niet aan de EUR ligt (maw, die andere mensen die toch echt zien dat 't guldenteken vervangen is door het euroteken voor gek verklaren...), even een elementair rekenvoorbeeldje. Dat frietje van zojuist a 1,95 NLG tegen 2% inflatie over 5 jaren = 1,95 *1,02^5 = 1,95 * 1,10 = 2,15 NLG. Maar datzelfde frietje kost (zie boven) 4,30 NLG, en dat is dus het dubbele. (En dan nog een denkfout; de frietboer verhoogde zijn frietprijs niet eens elk jaar in 't guldentijdperk, dus dat frietje had waarschijnlijk anno nu maar 2 gulden gekost).

Hetzelfde geldt voor autos (wie kan er anno nu nog een nieuwe VW Passat kopen? Dat ding kost ruim 40.000 EUR; meer als 88.000 gulden. Voor een simpele instapVW zonder toeters of bellen. Say what??? Die dingen kostten 5 jaar geleden instapmodel < 40.000 gulden...)

En 't geldt uiteraard voor huizenmarkt; ah jongens, daar gaan nog vervelende vlekken op de muur komen. Want, laten we wel wezen, een jaren 70 meuk-huis in Nijmegen-Dukenburg, voor de EUR gewoon te koop voor 150.000 NLG, doet nu rustig 215.000 EUR. Need I say more? (Behalve dat er nog veel mensen met hun kont op de blaren zullen gaan zitten, en voor lange tijd :lol: )

Tot besluit: economie is een kwestie van vraag en aanbod. Als mensen minder consumeren, alleen nog maar 't strikt noodzakelijke (wonen + eten) dan moet je eens zien hoe rap de prijzen dalen. Maar consuMEERend Nederland blijft maar door gaan. Het kan niet op. Tsja, en dat krijg je dit. Weet je wat lachen is? Afgelopen weekend bij een TV-zaak. Verkoper "mijnheer, op nummer 2 van bestverkopende producten staan tegenwoordig de LCD-schermen. Op nummer 1 staan... de consumptieve kredieten(!) We moeten alles financieren tegenwoordig, maar het zal ons worst zijn, wij krijgen ons geld toch wel".

Als consumenten zo dom zijn dan moeten ze ook niet zeuren dat ze getild worden; daar vragen ze immers volmondig zelf om.

I rest my case.

:arrow:

Deboer_met_ck
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2007 16:24

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Deboer_met_ck »

:
Ik weet zeker dat er nog heel veel mensen terug rekenen! Vind je dat gek
Het is niet alleen gek, het is nog eens overbodig ook.
@ Karr2, jij begrijpt het niet helemaal. Site van het Nibud gelezen zeker ( :lol: ).

Nibud zegt: "zorg dat je met je inkomsten alle uitgaven kunt betalen. Als dat zo is, dan is de EUR geen probleem".

Economen zeggen: "reken alles om naar de gulden, zodat je kunt zien of je getild wordt".

...

:arrow:

nana 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 jan 2006 01:18

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door nana 3 »

Hier ben ik het totaal mee eens

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door roerganger »

Hetzelfde geldt voor autos (wie kan er anno nu nog een nieuwe VW Passat kopen? Dat ding kost ruim 40.000 EUR; meer als 88.000 gulden. Voor een simpele instapVW zonder toeters of bellen. Say what??? Die dingen kostten 5 jaar geleden instapmodel < 40.000 gulden...)
Koop maar eens een tweedehands auto. 8 Jaar geleden kon ik een auto van een jaar of 8 oud voor 1750 gulden kopen. Dat ging toen om een volvo 340. Tegenwoordig kosten auto's van die leeftijd tussen de 4000 en 6000 euro, zelfs kleine auto's.

Als je voor ongeveer 1000 euro (dus 2200 gulden) iets wilt hebben kom je tegenwoordig al snel uit op auto's van 1990 tot 1994, dus tussen de 13 en 17 jaar oud.

Ik heb onlangs uitgerekend dat, als ik mijn oude Ford Orion van 1990 aan de kant doe voor een nieuwe Toyota Aygo, mijn maandlasten in totaal nog niet eens zo heel erg stijgen, en dan rijdt ik nog wel nieuw.

Helaas worden de gestegen prijzen van tweedehands auto's niet in het inflatiecijfer verwerkt, dus de inflatie blijft lekker laag terwijl het autorijden voor steeds meer mensen met een kleine beurs steeds moeilijker wordt.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Ik ben het hartgrondig eens met Deboer_met_ck! Er zouden eens meer mensen zo'n houding moeten hebben, gewoon kopen wat je nodig hebt en dan zo goedkoop mogelijk, wij als consumten laten ons ook tillen. De prijzen van auto's zijn idd. niet normaal meer (voor een 10 jaar oude auto durven met gemak nog 4500 euro te vragen, da's 10.000 piek!) om over de prijzen van huizen maar niet te spreken (maar je moet toch wonen). Kan ik nog wel een tijde over doorgaan, met als meest recent voorbeeld de ziektekostenpremies (heb ik ooit 255 gulden premie per maand betaald? dacht het niet, maar nu wel!)

Daarom inderdaad heel verstandig te besparen waar dat kan, je raakt er zo aan gewend, scheelt lekker in je portemonnee en het wordt nog een leuke sport ook! Gewoon op de aanbiedingen gaan en alleen kopen wat je nodig hebt.

Gesloten