LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BEZUINIGINGSTIPS.

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door opgelucht! »

De beste bezuinigingstactiek is gewoon blijven omrekenen! Elke keer kom je tot de conclusie dat we op een ongelooflijke manier getild worden. Het is niet voor niets dat we in Nederland vanaf het begin niet meer mogen weten wat iets in guldens kost, want dan koopt geen hond de rommel meer. Reken de prijs van een zak aardappelen maar eens om: in de guldenstijd betaalde je toch nooit zoveel, nu is het "goedkoop" als een zak hele gewone piepers 1,49 euro kost. Dat is 3,30 gulden! Dat heb ik in die tijd nooit, echt nooit voor een zak aardappelen betaald, als ze zo duur waren, dan liet ik ze liggen! Nu zijn ze meestal rond de 2 euro, dat is 4,50 gulden, waar slaat dat op?

In Frankrijk zijn ze precies andersom gegaan: daar gingen zóveel mensen de bietenbrug op dat ze hals over kop de prijzen in francs weer onder de europrijzen hadden staan. Ook het toaal van je kassabon eindigt met: "soit xxx francs", wat wil zeggen: "dit zou xxx francs geweest zijn". Dat is eerlijk, dan hebben de mensen een idee van de waarde.

Nog een eerlijk puntje in de meeste buitenlanden: daar wordt niet afgerond! Het enig positieve gevoel dat ik had bij de invoering van de euro was dat dat kloterige afronden voorbij was. Dat houd je toch niet voor mogelijk: je hebt een gulden of een euro, die is onderverdeeld in centen. Gebruik die dan ook, en nep je klanten niet door iets op 98 cent te prijzen en dan een euro te laten betalen, dat is diefstal, die twee cent is dus bijna vijf guldencenten. Ik heb me ook in de guldenstijd ontzettend hieraan geërgerd en altijd het gevoel gehad dat ik getild werd. Ongelooflijk dat de overheid hier weer mee gekomen is, hiermee was mijn enige positieve ervaring met de euro dus ook weg, het meest verbazingwekkende vond ik nog hoe kort het maar heeft geduurd voor die afrondbelazerderij er weer was.

Het gaat niet om grote besparingen, maar omdat ik principieel tegen het afronden ben betaal ik contant als het eindigt op 1, 2, 6 of 7 en pin of chip ik als het eindigt op 3, 5, 8, of 9. Als ik kleine hoeveelheden boodschappen doe, tel ik de eindcijfers bij elkaar op zodat ik weet waarop het eindigt en zorg ik ervoor dat ik voldoende contant geld bij me heb. Omdat ik nog wel eens in België of Frankrijk kom, heb ik meestal wel losse centen en tweetjes, gepast betalen levert soms hoogst verbaasde gezichten op, maar ze moeten het accepteren! Ik doe tegenwoordig regelmatig kleine boodschappen, omdat ik wat vaker de fiets pak om de diesel wat langer in de tank te houden. Wij hebben vorig jaar eind februari een diesel gekocht, dat spul is nu al met 15% gestegen, waar is het effect van het feit dat de dollar toen op 1,26 tegen de euro stond en nu 1,47? Daar merk je aan de pomp niets van!

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

UP

Gezien de economische crisisis waar we allemaal last van hebben is deze topic weer zeer actueel geworden. Er staan heel verstandige besparingstips in dus ik wil iedereen aanraden hier goed notie van te nemen.

Ik heb nog een tip: Stel het boodschappen doen zo lang mogelijk uit. Ga maximaal 1x per week en nliever nog 1x per 2 weken. U vermijdt dan dure impulsaankopen.

Anne Nas
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 apr 2010 15:27

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Anne Nas »

Bedankt voor het naar boven halen nu kom ik tenminste uit met mijn geld om boodschappen te doen :lol:

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Graag gedaan Anne. Ik ben blij je van dienst te kunnen zijn geweest.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door S. »

Wanneer je wel een internetverbinding hebt die toch een beetje rap is, maak dan via youtube een playlist, zet je boxen aan en je beeldscherm op zwart en je hebt een hele avond muziek.
Scheelt je weer in de cd kosten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door witte angora »

S. schreef:Wanneer je wel een internetverbinding hebt die toch een beetje rap is, maak dan via youtube een playlist, zet je boxen aan en je beeldscherm op zwart en je hebt een hele avond muziek.
Scheelt je weer in de cd kosten.
Eeehhmmm. Heb je wel eens van een radio gehoord?
Laatst gewijzigd door witte angora op 25 jun 2010 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Of installeer gratizz iTunes en je hebt keus uit honderden webradio's in allerlei genres, met en zonder reclames of gesproken woord.

En dan nu de meest indrukwekkende tip:
Zeg je abonnement op de belastingdienst op.
http://www.3gz.com/nb3/archives/136-Opz ... l%20title=
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 25 jun 2010 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door S. »

@ Bijzonder en W.A,

Met de playlist van Y.T kies je de muziek die je wilt in de volgorde die jij bepaalt. Doe dat maar eens met een radioprogamma.
En het is leuk om te doen + goedkoop dus wat wil je nog meer.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Mijn oplossing was ook meer voor luie mensen die zich graag laten verrassen.
Die bestaan ook hoor. :lol:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door witte angora »

Tis weer bijzonder schreef:Mijn oplossing was ook meer voor luie mensen die zich graag laten verrassen.
Die bestaan ook hoor. :lol:
Idem dito. En radio is ook gezelliger, dan zit er af en toe eentje tegen je te kletsen.

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

On topic: Ik heb ook nog een bezuinigingstip: Kijk in de supermarkt en andere winkels welk bedrag je EXACT moet betalen. Eindigt dit bedrag op 1, 2, 6, of 7 cent NOOIT pinnen of chippen maar contant betalen. In die gevallen wordt het eindbedrag namelijk met 1 of 2 cent naar beneden afgerond in UW voordeel.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door S. »

En dan ieder product opnieuw laten afrekenen. Dus je hebt je kar vol met 20 spullen dan 20 keer in de rij aansluiten want zo krijg je op ieder ding weer een paar cent korting en dat tikt aan. :!: :lol:

Jérémy Dellière
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jul 2010 00:34
Locatie: Unsere liebe Frau im Walde-Sankt Felix

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Jérémy Dellière »

Sommige duurdere supermarkten hebben rond luchtijd allerlei hapjes staan om te proeven. Ga zonder geld naar die super, proef overal van de gehaktballetjes in satesaus, meloen met seranoham, kip krokant, vruchtensap en neem koffie met cake toe.

Heb je gratis geluncht.

En ga vervolgens met een volle buik en je boodschappenlijstje naar de aldi :mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Koop oude ongebruikte guldenspostzegels met circa 40% korting op Marktplaats etc. Zo bespaar je flink op je portokosten en het staat nog leuk ook! Menig geadresseerde zal glimlachen bij het weerzien van Koningin Juliana. Even het bedrag delen door 2,2 en je hebt het bedrag in Euro's. Alle postzegels vanaf 1977 zijn gewoon geldig en blijven dat!

Afbeelding

stofzuigertje

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Eerst denken dan doen.

Als ik iets wil kopen kijk ik naast de prijs ook naar kwaliteit en levensduur en gebruikskosten.

Auto rijden;
Banden van 2.0 naar 2.5 ato en geen 120 maar 90 tussen vrachtwagens.
25% langzamer is 10% later thuis en 40% brandstof besparen in mijn geval.
Ook de banden en remmen gaan langer mee dus nog meer besparen door geen elke 3 maar 5 jaar nieuwe banden!
Ik ging van 60.000 naar 100.000 Km met zelfde merk en type!
Dus bespaar door rustig rijden en eerst denken, dan doen.

Het meeste geld verspil je door miskopen die meestal te snel gedaan worden.
Eerst kijken, even denken en dan kopen is beter als gelijk naar kassa gaan.
Heb ik het wel nodig? Zo voorkom je kast vulling en rotzooi die er leuk uit ziet.

Vertrouw nooit reclame, die is voor verkoop en noemde alleen de voordelen.

De scharen van Ikea waren duurder, maar gaan langer mee als Blokker dus over levensduur gerekend toch goedkoper!
De oranje van Blokker zijn rechtshandig, Ikea Rode voor links en rechts goed en blijven langer scherp en knippen beter!
Dus duurdere kunnen over meerdere jaren toch goedkoper zijn dan aanbiedingen!

marnatje
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2010 19:33

Re: BEZUINIGINGSTIPS.

Ongelezen bericht door marnatje »

Nog een tip voor mensen met een android telefoon:

Haal uit de market het gratis programma momento, daar kan je namelijk barcodes mee scannen en de prijzen van diverse winkels erbij zetten. Op die manier heb ik al een aardige database aan barcodes en prijzen opgebouwd. Overigens kan je die databases ook weer delen met anderen. ( misschien een idee voor een toekomstige website )

Ik loop dus in de winkel en scan de barcode en zie gelijk waar het het goedkoopst is.

Gesloten