LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Euro en Zalm

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Ik zit nog te wachten op een berekening waarom de prijzen zijn gestegen of gelijk zijn gebleven.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik zou zeggen, kijk eens terug in dit topic of een van de anderen. Berekeningen zat.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Opa is een beetje hardleers: ik moet karr-2 ook hier weer eens gelijk geven.

Voorbeelden zat. Natuurlijk zijn er dingen fors in prijs gestegen, brandstofprijzen, gemeentelijke belastingen, horeca-bestedingen, bijvoorbeeld.

Er zijn echter ook veel dingen nagenoeg in prijs gelijk gebleven of hooguit met de echte inflatieprijzen gestegen (hetgeen na 5 jaar neerkomt op ongeveer 10 procent van de toenamlige prijzen).

Er zijn ook genoeg dingen, ook eerste levensbehoeftes, in prijs gedaald.

Specifieke voorbeelden staan inderdaad in dit topic. Het geheugen bij sommige mensen is gewoon erg selectief. Ze herinneren zich meestal alleen maar dingen die hen in hun betoog van pas komt.

Moet ik nog een voorbeeld noemen? Ik koop nooit schoenen bij dure zaken, beperk me tot van Haren, of de Schoenenreus.

Gemiddeld gaf ik tot 2002 59 tot 69 gulden uit voor een paar schoenen, waar ik dan gemiddeld weer 2 jaar mee deed. Nu betaal ik 19,95, 24,95 of 29,95 euro voor een kwalitatief vergelijkbaar paar schoenen. En ja hoor: ik let niet alleen op loop-comfort, voor dat geld heb je best wel keus uit leuke modellen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dank je wel bodejosm43, hier kan ik me volledig bij aansluiten. Opa wordt ietwat dement denk ik.

Toolboy

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Toolboy »

Beetje flauwe opmerking karr
Er zijn toch wel zeker enorme prijstijgingen aan de orde geweest.
Maar in bepaalde product groepen niet.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Jan1 »

@Toolboy

Jij vindt dat een flauwe opmerking, maar ik denk dat Karr2 wel heeeeeel dicht bij de waarheid zit, maar zoals zo vaak, de waarheid mag niet gezegd worden.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

:D :D jaja hij is leuk, recent onderzoek wees uit dat er onder jongere al veel dementerende zijn......
Ik stelde en vraag en jullie vertikken het om daar antwoorden op te geven. Hier hebbie antwoorden op mijn vragen en je mag er op schieten.

Ik ben bang dat ik van de Euro experts op dit forum, geen antwoorden zal krijgen op mijn rekenvoorbeeld......
Een rekenvoorbeeld met 19% BTW:

TIJDENS DE GULDEN:
In 2000 was de IN-koop 14,95 gulden + 2,84 B.T.W. = 17,80 gulden incl. B.T.W.

Voorbeeld verkoopprijs calculatie:
14,95 x factor 2.35 = 34,95 gulden VER-koop incl. BTW (is afgerond <== )

In de 34,95 zit 5,60 gulden B.T.W.
Te betalen O.B. over de 34,95 = 5,60 - 2,84 = 2,76 gulden.

DE BRUTO MARGE = 34,95 - 2,76 - 14,95 = 17,24 gulden.
(hier moet nog kosten + salaris + premie vanaf en hou je over de NETTO winst per product).


TIJDENS DE EURO:
In 2005 was de INkoop 19,95 euro + 3.79 B.T.W = 23,74 euro incl. BTW.

Voorbeeld verkoopprijs calculatie:
19,95 x factor 2.0 = 39,95 euro VER-koop incl. B.T.W.

In de 39,95 zit 6.37 euro B.T.W
Te betalen O.B. over de 39,95 = 6.37 - 3,79 = 2,58 euro

DE BRUTO MARGE = 39,95 - 2,58 - 19,95 = 17,42 euro.
(hier moet nog kosten + salaris + premie vanaf en hou je over de NETTO winst per product).


Voor ingewijden en ter aanvulling,
Dit rekenvoorbeeld kunt u gebruiken bij elke verkoopcalculatie.

Tijdens de GULDEN lag de verkoop calculatie gemiddeld tussen de x1.5 tot x2.5.
De EURO verkoop calculatie ligt gemiddeld tussen de x1.4 en x2.2 en ligt de calculatie Lager dan tijdens de gulden.
De verkoop calculatie is sterk afhankelijk van de producten die worden verkocht.
Bijvoorbeeld bij bruingoed is de verkoopcalculatie veel lager dan de verkoopcalculatie bij kleding.

- De vraag voor de dames en heren studenten:
- Welke is verschil in bruto marge?
- Is er verschil in verkoopcalculatie tussen de gulden en euro?
- Is de verkoopprijs gestegen of is de prijs gezakt?
- En hoe zit het met de netto winst na aftrek?
- Het rendament op de investering?
- En wie had er voordeel Tijdens de overgang van de Gulden naar de Euro?


Het gaat om het voorbeeld niet om de bedragen, excuus voor eventuele (door)reken fouten.

KeepItreaL
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2006 11:54

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door KeepItreaL »

Is dit niet een onderwerp waar 4 jaar geleden (of 5) over gediscussieerd had moeten worden?

Die gulden zien we toch niet meer terug dus...... Waarom????

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door SJZ »

TIJDENS DE GULDEN:
DE BRUTO MARGE = 34,95 - 2,76 - 14,95 = 17,24 gulden.

TIJDENS DE EURO:
DE BRUTO MARGE = 39,95 - 2,58 - 19,95 = 17,42 euro.
Kortom: je geeft zelf dus toe dat de bruto-marge die jouw zoon maakt gigantisch verhoogd is.

En hoe zit het met de netto winst na aftrek?
Die zal nog veel meer gestegen zijn, de inflatie over de periode 2000-2005 was alles bij elkaar zo'n 14%

En wie had er voordeel Tijdens de overgang van de Gulden naar de Euro?
Jouw zoon, die pakt nu véééél meer winst. Voor verdere vragen waarom dat nodig is kun je bij hem terecht.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Is dit niet een onderwerp waar 4 jaar geleden (of 5) over gediscussieerd had moeten worden?

Die gulden zien we toch niet meer terug dus...... Waarom????
Tsja ik ben het met je eens dat dit een onderwerp met een baard is. Maar zolang er mensen zijn die geloven in fantasieen over dat alles duurder is geworden met de euro en mensen er op achteruit zijn gegaan, zal je deze discussies terug zien komen.

Dit onderwerp en anderen barsten van de rekenvoorbeelden waaruit blijkt dat het aantoonbaar niet waar is, maar mensen blijven volharden in de "dure" euro fantasie.

Neem alleen het voorbeel van Opa al, waar in blijkt dat (door de berekening van SJZ) de winst bijna verdubbeld is. Maar toegeven ho maar, want de middenstand heeft het al zo moeilijk.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door tienepien »

Okeej nog 1 keer dan.

Stel
vroeger: inkoopprijs 15 gulden, verkoopprijs 30 gulden
Nu : inkoopprijs 15 euro, verkoopprijs 22,5 euro

Voor het gemak heb ik als omrekenfactor tussen euro en gulden 2x gebruikt. Nu is de situatie die u zou willen. (de absolute "winst" zou dan gelijk zijn)

Van beiden koop je een partij van 100 stuks. Van de honderd moet je er 20 weggooien.

Vroeger: 15 x 100 = 1500 gulden inkoop, 80 x 30 = 2400 gulden omzet
Nu : 15 x 100 = 1500 euro inkoop, 80 x 22,50 = 1800 euro omzet

Vroeger: 900 gulden "winst"
Nu : 300 euro "winst"

Vergelijk nu eens situatie nu met vroeger. Hoewel de nettowinst per product hetzelfde zou moeten zijn wanneer alle producten verkocht worden, wordt de winst een stuk lager wanneer niet alles verkocht wordt.
Het verlies voor een weggegooid product is groter wanneer de inkoopprijs hoger is, vandaar dat je naar relatieve getallen moet kijken, niet naar de absolute cijfers.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

KeepItreaL,

U heeft zonder meer gelijk, maar hier wordt gesproken dat de prijzen niet zijn gestegen terwijl de prijzen wel gestegen zowel in de inkoop als in de verkoop en dit tenkosten van de netto winst van de ondernemer.
Waardoor de prijzen steeds verder omhoog zullen gaan om voor de ondernemer alles kostendekkend te houden, immers de vaste lasten stijgen jaarlijks. Dit is ook 1 van de reden van grote aantal failliete bedrijven.
Neem alleen het voorbeel van Opa al, waar in blijkt dat (door de berekening van SJZ) de winst bijna verdubbeld is. Maar toegeven ho maar, want de middenstand heeft het al zo moeilijk.
ho ho ho, ik heb geen moeite om mijn on-gelijk te bekennen.
U reageerd niet inhoudelijk of met een rekenvoorbeeld waaruit het verschil blijkt tussen de gulden en de euro.
TiP:
de BTW + OB en de verkoopcalculatie in vergelijk met de gulden.

S. ;-)

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Hoewel ik geen student ben geweest en ook nooit zal zijn....

Hier mijn visie:
opa schreef:- De vraag voor de dames en heren studenten:
- Welke is verschil in bruto marge?
Die is verdubbeld met 2,2 (ofzo) :wink:
Netto ligt die lager, ivm hogere inkoopprijs en daarmee samenhangende risico's.
- Is er verschil in verkoopcalculatie tussen de gulden en euro?
afgerond 2,2
- Is de verkoopprijs gestegen of is de prijs gezakt?
De verkoopprijs is gestegen, maar de inkoopprijs ook. Dus dat neemt een zeker risico mee met diefstal, kapotgaan of weggooien na bederf/verloop houdbaarheidsdatum van product.
- En hoe zit het met de netto winst na aftrek?
Die is 2,2 keer zo hoog, maar door het verhoogde inkooprisico wordt daar het één en ander van afgeknabbeld.
- Het rendament op de investering?
Risico van verlies aan winst door hogere inkoopprijs.
- En wie had er voordeel Tijdens de overgang van de Gulden naar de Euro?

De europese economie. Dat werd tenminste gezegd, of het waar is, is moeilijk te bepalen. Er blijven individuele verschillen tussen de verschillende sectoren.
Onderbouwen kan ik dit niet, en ik denk bijna niemand. Er is veel veranderd in de ruim 4 jaar tijd na invoering van de euro.
Verzekeringen voor winkeliers zijn misschien gewijzigd, personeelskosten etc.etc.

Groetjes,
S.

nl1sms
Berichten: 109
Lid geworden op: 09 jun 2005 11:22

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door nl1sms »

ahhahahahah die opa heeft ze weer mooi tuk.....

ik snap er allemaal de ballen van.... daar ben ik te dom voor.... ik zie alleen in mijn portemonnee dat ik minder geld overhou en ik zie bij de kassa dat ik belachelijke prijzen voor sommige produkten moet betalen.
Wie er winst maakt of wie niet interesseert me geen moer... het gaat mij er om dat na die kl£"%te euro de florijn teken is vervangen voor een euro teken.


Dilbert:
Maar zolang er mensen zijn die geloven in fantasieen over dat alles duurder is geworden met de euro en mensen er op achteruit zijn gegaan, zal je deze discussies terug zien komen.
De pot verwijt de ketel heet dat geloof ik.... die discussies blijven inderdaad terugkomen op het moment dat jij je gal moet spuwen in daarvoor niet bestemde topics... ugh

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Jan1 »

nl1sms


Geplaatst op 19 Jun 2006 21:39 door nl1sms


.. daar ben ik te dom voor.... i

Wat een zelfkennis, dit is de enige juiste conclusie. Je zal dan ook nooit snappen wat inflatie is.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De pot verwijt de ketel heet dat geloof ik.... die discussies blijven inderdaad terugkomen op het moment dat jij je gal moet spuwen in daarvoor niet bestemde topics... ugh
Voorlopig zijn mijn argumenten goed gevonden en behoren ze in dit topic, dus ik zal je maar houden aan je eigen woorden.
ik snap er allemaal de ballen van.... daar ben ik te dom voor....
En gelijk heb je....

nl1sms
Berichten: 109
Lid geworden op: 09 jun 2005 11:22

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door nl1sms »

ahhaha wat zijn sommige mensen toch voorspelbaar.... ik heb tenminste zelfkennis.. Ken je nagaan als je dom bent en het zelf niet door hebt ? dan ben je echt dom.

Enne dilbert... je weet best wat ik bedoel. In een andere topic over totaal iets anders moest je ook je frustraties uitten of niet soms ? moet ik soms gaan quoten?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als jij daar gelukkig van wordt moet je dat vooral doen. Ik neem aan dat je het hebt over het item van betalen voor lucht aan de pomp.

Ook daar hadden mijn opmerkingen recht omdat gestegen salarissen er toe leiden dat 50 cent aan de pomp voor lucht geen vermogen kost. Maar goed, ik neem aan dat je hier ook wel een goede smoes voor hebt, dus ga je gang.

snerpo
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2005 19:11

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door snerpo »

Mensen zoals jij zeker, die de hele dag zitten te internetten
Waarde Dilbert,
Ik kan me anders niet aan de indruk onttrekken dat jij ook de godsganse dag op het internet zit te neuzelen. Ik zou maar eens aan de studie gaan als ik jou was. Ben je misschien een jaartje eerder klaar.
Kan de studiefinanciering weer een stuk omlaag.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Misschien kan je zelf de briljante conclusie trekken dat ik aan het internetten ben voor mijn studie? En de hoogte van de studiefinanciering zal niet van mij afhangen hoor.

Gesloten