LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Euro en Zalm

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als je mijn uitspraken wilt vergelijken met die van meneer of mevrouw Karr moet je dat zelf weten, maar het vergelijk gaat mank.

Ik ben het absoluut niet eens met je bewering dat eten en dergelijke duurder zijn geworden, het ligt er maar aan waar je ze gaat halen. Ga eens naar een goedkopere supermarkt in plaats van de Appie, dat scheelt al een stuk.

nl1sms
Berichten: 109
Lid geworden op: 09 jun 2005 11:22

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door nl1sms »

Als ik in mijn leven 10 keer in de Albert Heijn ben geweest dan is dat veel. Je kunt niet ontkennen dat fruit en groenten duurder zijn geworden na de invoering van de euro. Vroeger betaalde ik voor een voorgepakt zakje gemengde sla bij de Dirk van de Broek 1 gulden 25, nu is het bijna een euro. Ik kan wel voorbeelden op blijven noemen maar dat je dat zelf niet doorhebt is bijna beangstigend.

Maarja zal wel inflatie zijn... offeh is sla een luxe produkt ? dat kan natuurlijk ook, want als dat zo is tja, dan moet ik niet zeuren toch?

De enigen die hebben geprofiteerd en nu nog steeds profiteren van de euro zijn zakenlui, bedrijven en kapitalisten. En tegen het klootjesvolk zeiden ze "Dan hoef je geen geld meer te wisselen als je op vakantie gaat. Sjezus..."

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door tienepien »

Kijk eens niet naar 1 product maar ook naar de rest van je eten?


Daarnaast moet mij van het hart dat je bij de AH ook vrij goedkoop aan eten kunt komen. Je moet alleen op het huismerk of Euroshopper overstappen. (Al moet ik erbij zeggen dat ik de keus heb tussen AH, Edah en Sanders die om 6 uur dicht gaat en als er een dirk in de buurt zat ik daar heen zou gaan)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Aardappelen, eieren, brood, melk. De eerste drie zijn beslist niet exhorbitant in prijs gestegen.

Ik betaal momenteel (maar dat komt door de Aldi-maatregel) zelfs minder voor een liter houdbare melk, dan ik in het guldentijdperk deed. Toen betaalde ik 79 of 89 cent voor een liter, nu betaal ik omgerekend naar guldens 64 cent voor een liter.

Er zullen best artikelen flink in prijs gestegen zijn, het meest beruchte vcoorbeeld is dus inderdaad de Horeca. Maar van je dagelijkse levensbehoeften is er een behoorlijk aantal artikelen in prijs gelijk gebleven of zelfs gedaald.

Zet dat naast de gestegen vaste lasten zoals belastingen, gas, water en elektriciteit, zet daarnaast het over de hele linie gestegen inkomen (en dan bedoel ik ook per saldo gestegen...), en dan zie je dat je over het algemeen gezien niet slechter af bent dan een jaar of 5, 6 geleden.

Je kunt voorbeelden blijven noemen van artikelen, die idioot in prijs zijn gestegen, maar noem dan ook de artikelen waarbij dat niet het geval is, of die goedkoper zijn geworden.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Dilbert,
Ik ben het absoluut niet eens met je bewering dat eten en dergelijke duurder zijn geworden, het ligt er maar aan waar je ze gaat halen. Ga eens naar een goedkopere supermarkt in plaats van de Appie, dat scheelt al een stuk.
Ik heb de instelling om op dit forum niet op de persoon, man of vrouw te spelen, maar na het lezen van uw reactie, zie ik mij toch genoodzaakt om bij wijze van uitzondering hiervan af te wijken.

Hier komt hij:
Waarschijnlijk doet uw vrouw of uw moeder nog de boodschappen voor u. Want u bent helemaal maar dan ook helemaal niet goed op de hoogte of u kunt niet rekenen.
Op het prijskaartje ziet u inderdaad dat de prijzen gelijk zijn gebleven maar u vergeet daarbij gemakshalve dat het nu in EURO's staat en vroeger in guldens.
Een voorbeeld,
koffie was vroeger 4.00 Gulden en nu 4,00 Euro.
Zoals u weet is 1 euro ongeveer 2.21 Gulden dus een prijs verdubbeling.

Samen met OMa houden we al 10tal jaren een huishoudboekje bij en zien daarin dat we steeds meer geld kwijt zijn aan eten.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door tienepien »

Owja... een kilo kip kostte vroeger 7 gulden?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik geloof dat bodejosm43 de enige is die begrepen heeft wat ik bedoel te zeggen. Etenswaren zijn NIET enorm in prijs gestegen, ik weet wel degelijk het verschil tussen een euro en een gulden en mijn VRIENDIN en ik doen samen de boodschappen, dus ik kom regelmatig in een supermarkt.

Ik blijf staan op het standpunt dat het dagelijks leven niet (veel) duurder is geworden dan het voor de euro was, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening die natuurlijk niet op iedereen van toepassing zal zijn.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Beste dilbert,

Ons huishoud(kasboek) van de afgelopen jaren laat iets heel anders zien.

Ik heb uw reactie ook even aan oma laten lezen.
Na het lezen van uw reactie, maakte oma een gebaar met haar wijsvinger vlangs haar voorhoofd. Vrije en sencuur vertaling van het gebaar, u heeft het mis. :D

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Wat jullie kasboek laat zien, kan ik vanaf hier niet beoordelen, mijn kasboek geeft toch echt een heel ander beeld.

Het gebaar van Oma ben ik niet van onder de indruk, het noopt mij eerder tot een ander gebaar met de middelvinger, maar aangezien ik respect heb voor oudere mensen zal ik dat achterwege laten.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Opa, waar haal jij je boodschappen?

Koffie 4 euro? Daar haal ik 4 pakken voor, gewoon goed drinkbare roodmerk.

Aardappelen: dat hangt af van het seizoen waarin je ze koopt, maar vergeleken met de gulden-prijs zijn er geen verschillen. Groente: idemdito, kleding, evenzo.

Elektronica: het is van alle tijden dat nieuwe modellen schrikbarend duur zijn, en dat heeft met de euro niets te maken.

Als er een sector is, die zich diep moet schamen, dan is dat de horeca.

Ik ben lang niet in Spanje geweest, maar ik hoor verhalen van mensen die op de Ramblas in Barcelona in 2001 440 peseta's voor een Cappucino betaalden. Ongeveer 2 euro. Toen ze in 2002 op hetzelfde terrasje zaten, betaalden ze 4,40 euro.

Het ligt aan wat de mensen zich willen herinneren: het gevoel dat ze bij de oude gulden hadden. Het praat zo lekker nostalgisch: de oude vertrouwde gulden.

Maar ook de horeca is aan het terugkrabbelen. Waar ik eerst een kop koffie met gebak kreeg voor 2,50, is die prijs nu gedaald naar 2 euro. En dan krijg ik dezelfde kwaliteit koffie, en hetzelfde gebak.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Owja... een kilo kip kostte vroeger 7 gulden?
Als je daarmee kipfilet bedoelt: ja dat kan weleens kloppen.

In de aanbieding betaal ik overigens nu voor een kilo kipfilet 3,49 euro, komt ongeveer op hetzelfde neer. Er zijn winkels die daar schaamteloos 9,99 voor durven te vragen. Die mogen ze dan verkopen aan mensen die echt de prijzen niet kennen. Voor die prijs laat ik het in de schappen liggen.

Brandstoffen stijgen wel in prijs, maar ook dat heeft totaal niets met de euro te maken.

Ik kan nog uren doorgaan, en Opa en Oma hier de dringende raad geven eens heel goed te kijken naar wat ze nou precies kopen (en vooral naar de naam van de supermarkt). Ik denk echter dat jullie sprookjes lopen te vertellen.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Opa, waar haal jij je boodschappen?
Ik doe boodschappen bij de bakker, de slager, de groenteman.
waar haal u de boodschappen?
Bij de winkel die artikelen van net over de datum verkoopt?

Er posten hier kinders welke nog maar net een paar jaar onder moeders vleugels vandaan zijn gevlogen en denken dat mensen die de laatste 10 jaar boodschappen doen en per product een lijstje van de prijzen bijhouden zodat ze een uitstekend vergelijk hebben over de prijzen van de afgelopen 10 jaar?
Ik denk echter dat jullie sprookjes lopen te vertellen.
In deze opmerking, daar sluit ik mij heel graag bij aan.

Daarnaast zit ik heet bij het vuur voorwat betreft inzicht of vergelijk binnen de detailhandel en hun (in) verkoopprijzen, maar dit terzijde.
Tot slot, u moet een (ouwe) aap niet leren klimmen en een hond niet leren blaffen. Gelukkig ziet het merendeel van de Nederlanders wel het verschil.

Ergens schreef nog iemand iets over loon en inkomens stijging.
Inderdaad de minimumlonen TOT 23 jaar zijn gestegen, daaruit blijkt wel welke leeftijdscatagorie hier hun reacties tiepen...
De catagorie jong, onervaren en naief, geeft niets toen ik nog 20 jaar,
was ik ook naief.

Weltrusten.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik doe boodschappen bij de bakker, de slager, de groenteman.
waar haal u de boodschappen?
Bij de winkel die artikelen van net over de datum verkoopt?
Aha Opa en Oma kopen niet in de supermarkt, maar bij de speciaalzaak zoals de Groenteboer en de bakker. Ja dan verbaast het me niets dat je boodschappen duur zijn. Ik haal alles bij een en dezelfde supermarkt en ben voor ongeveer 50 euro in de week klaar, daar kan ik met 2 personen en 2 beesten ruim van eten en dan blijft er nog over ook.

4 euro voor een pak koffie is absurd, daar kan ik minimaal 4 pakken voor halen.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Karr,

De prijs van 4 euro was in vergelijk van 4 gulden.

Ik heb bij oma even het huishoudkasboek ingezien vanaf 2000.
Het bedrag wat u noemt, dit bedrag klopt aardig.
Wij consumeren per maand Gemiddeld....... voor 259,00 EURO.
Voor de euro consumeerde wij gemiddeld voor 233,00 GULDEN !!
Ziet u nu het verschil?

Waar veel mensen aan voorbij gaan is,
dat er gedurende een jaartje een Prijzen oorlog aan de gang is waardoor de prijzen voor voedsel in de suppermarkten dalen.
Echter, u moet de prijzen vergelijken van Voor de prijzen oorlog.

De prijzen oorlog is nl maar tijdelijk, zodra Appie al de concurrente naar de kl**te heeft geholpen of heeft overgenomen, krijgt u van mij de prijsgarantie dat de prijzen voor voedsel weer dramatisch gaan stijgen.
Immers, er is geen concurrentie meer. Dit noemen ze markt strategie.
begrijpt u?

Even een steek onder de gordel als u mij toestaat,
ik begrijp nu waarom er zoveel jonge gezinnen in de financiele problemen zitten of komen, ze kunnen niet rekenen en hebben op school niet geleerd om een huishuidkasboekje bij te houden. :D

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door karr-2 »

De prijzen oorlog is nl maar tijdelijk, zodra Appie al de concurrente naar de kl**te heeft geholpen of heeft overgenomen, krijgt u van mij de prijsgarantie dat de prijzen voor voedsel weer dramatisch gaan stijgen.
Immers, er is geen concurrentie meer. Dit noemen ze markt strategie.
begrijpt u?
Ik doe geen boodschappen bij de Appie, dus wat die wel of niet doet kan mij gestolen worden.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Karr,

Ik weet niet of u kleinbeetje op de hoogte blijft met de laatste ontwikkelingen,
maar Appie heeft vorige week een aantal andere grutters overgenomen en toegevoegd in zijn Holding. Er zullen nog wel aantal hierna volgen, vrees ik.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door karr-2 »

Yep maar ook bij de supermarkten die ze overgenomen hebben zul je mij niet zien, dus wederom boeit het me totaal niet wat de Appie doet.

S. ;-)

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Hmmmm, straks lijven ze ook nog de Aldi en de Lidl in......en dan zijn de rapen gaar. :P

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb het idee dat de Aldi eerder Albert Heijn kan opkopen dan andersom.

Opa vergeet dat die 233 gulden in verhouding gezien moeten worden met het inkomen van 2000. In 2001 hebben grote groepen mensen, van jong tot oud, door belastingherzieningen er behoorlijke bedragen bij gekregen. Logisch dat ook de detailhandel daarvan mee wilde profiteren, waardoor de inkomensstijging weer grotendeels teniet is gegaan.

233 gulden, dat is 105 euro. Met inflatie zou dat nu dus 122 moeten zijn. Maar volgens mij wordt er een klein beetje vergeten dat er in 5 jaar een kleine verandering in het bestedingspatroon heeft plaatsgevonden.

Overigens koop ik bij verschillende supermarkten, ik heb de Aldi en de Super vlakbij. Ik ken ook de prijzen nog wel hoor. Ik heb katten. Ik betaalde bij de Aldi destijds voor 1 blikje gewoon voer, 49 cent. In euro's is het nu nog maar 19 cent, ofwel 42 oude centen.

En ik kan ongeveer het hele huishoudboekje opnoemen hoor. En dan kom ik tot de conclusie dat ik (rekening houdend met de loonstijging ten opzichte van 2000) per saldo niet erop achteruit ben gegaan.

Maar dan moet ik wel alles mee-wegen. Energiekosten, gemeentelijke belastingen: ja, die zijn fors gestegen. Maar daar staat een inkomensstijging tegenover, en op veel artikelen prijsdalingen.

En, nee opa, ik koop en eet geen beschimmeld brood. Maar ik hoef ook geen Douwe Egberts Goudmerk te hebben.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: De Euro en Zalm

Ongelezen bericht door opa »

Loonstijging. welke loonstijging?
Er staat al jaren een loonmatiging in plaats van loonsverhoging in de CAO's.
Hogere uitkeringen zoals AOW?
Uitkeringen staan al jaren op zelfde niveau.
Dan zwijg ik nog maar over ziektekosten.
In ons bestedingspatroon is helemaal niets veranderd,
zelfde koffie, groente, fruit, brood etc etc.
Wij kopen overal waar wij tijdens de Gulden ook kochten.

Vergelijk u eens de prijzen van verse groenten.

Gesloten