LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EURO-boycot !

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

elmo43 schreef:
De verdubbeling van prijs die je hier beschrijft bleek dus gewoon niet waar !
En waar bazeer jij het op dat de prijzen van bloemen niet zijn gestegen zoals ik heb beschreven.
Mijn man weet denk ik heus wel wat hij heeft betalen op de veiling.
Net zoals al die andere mensen in het topic dat ik beschreef die dachten dat de prijzen waren verdubbeld, maar er door het vergelijken van lijstjes achter kwamen dat dat toch inbeelding was ?

Nu heb ik de prijzen van bloemen niet letterlijk op mijn netvlies.. Die zijn ook nauwelijks van invloed op het uitgavepatroon van mensen ( daar komen meer de noodzakelijke goederen op voor zoals voedsel ;) ). Maar jij kunt mij ongetwijfeld een prijslijst verzorgen vanuit het gulden-tijdperk en een van nu ?

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Anoep39 »

Als de salarissen niet veranderd zijn en de product prijzen hetzelfde gebleven zijn, en mensen nog in dezelfde woning zitten als voor de komst van de euro, waarbij ze NA de komst van de euro bezuinigen.

En toch niet uitkomen..dan kan je de schuld op de mensen afschuiven, dat ze meer zijn gaan uitgeven of lenen...wat word er niet gesnapt aan het woord BEZUINIGEN...Er moet wat verandert zijn anders raken niet zoveel mensen in de problemen, wat voorheen dus niet het geval was.
Waarvoor heeft de medemens ineens voedselbanken nodig, en leningen.hoe komt het dat mensen schulden opbouwen terwijl ze er faliekant op tegen waren om ooit betalingsachterstanden te hebben.

En het klopt er komen onderzoeken en die worden in statistieken uitgedrukt, maar als de onderzoeken bij de verkeerde mensen worden gehouden dan heb je ook een verkeerde inschatting.
Praktijk leert ons meer dan de theorie.
Als ik een bepaald beeld wil schetsen dat positief moet zijn van nederland, dan moet ik mijn onderzoek houden in de huishoudens waarvan ik weet dat het goed gaat, en dat ze tevreden zijn.

En het is niet moeilijk om een selectie te maken CBS kan je alles vinden.

En om het nog even (dan toch maar bij te vermelden)..ben een kleine ondernemer in kinderkleding.

Ik weet dat ik hetzelfde bedrag kan blijven behouden in euro's wat ik in de guldentijdperk had, omdat ik dat aan de consument door kan berekenen.
Dit omdat ik al mijn spullen nu ook in europrijzen koop.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als de salarissen niet veranderd zijn en de product prijzen hetzelfde gebleven zijn, en mensen nog in dezelfde woning zitten als voor de komst van de euro, waarbij ze NA de komst van de euro bezuinigen.

En toch niet uitkomen..dan kan je de schuld op de mensen afschuiven, dat ze meer zijn gaan uitgeven of lenen...wat word er niet gesnapt aan het woord BEZUINIGEN...Er moet wat verandert zijn anders raken niet zoveel mensen in de problemen, wat voorheen dus niet het geval was.
Kom maar met een oorzaak !
Maar onderbouw het dan ook met de nodige cijfers of te controleren bronnen en feiten. Dan praten we daarna verder...
Waarvoor heeft de medemens ineens voedselbanken nodig, en leningen.hoe komt het dat mensen schulden opbouwen terwijl ze er faliekant op tegen waren om ooit betalingsachterstanden te hebben.
Hoe kom je erbij dat ze daar faliekant tegen waren ? Heb je ze dat gevraagd ?

Hoe men aan die leningen komt ? Wat dacht je van:
* Lening voor een 2e of 3e auto
* Lening voor een 2e of 3e vakantie
* Die mooie plasma die de buurman ook heeft en jij natuurlijk ook moet hebben
* Te dure woning

En nog iets concreter:
* De woningmarkt die instort waardoor mensen die hun huis verkopen met een restschuld blijven zitten
* Beurs die instort en waardoor menigeen spaargeld ziet verdampen
* Crisis en recessie waardoor de werkloosheid toeneemt en mensen hun baan verliezen
Praktijk leert ons meer dan de theorie.
Kom maar met die praktijk.. In het door mij beschreven topic kan het niet praktischer met boodschappenlijstjes.. Maar wel graag met ECHTE cijfers graag... Niet die holle kreten die je tot nu toe hebt gegeven.

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Anoep39 »

Je leeft blijkbaar in een andere wereld, het woord bezuinigen zegt jou ook niks.
als je bezuinigt heb je geen geld voor 2de auto/vakantie, en omdat je bezuinigt ga je niet eens op vakantie en heb je de auto allang al ingeruild voor een fiets.

Zelfs mensen met een uitkering konden nog rondkomen, dat kan nu bljkbaar ook niet.

Kom niet met topics, volg de nieuws maar ff en de programma's warin de economen aan het woord komen, er word niet voor niets gesproken over "de zieke euro".

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Athoz »

Ach, voor mij is het allang duidelijk, de enige 'luxe' die we nog hebben is internet, en dan nog komen we amper rond. Vakantiegeld is er voor de rekeningen, niet voor vakantie. Kinderbijslag is er voor de rekeningen, en amper voor m'n dochter..

110 miljard euro naar griekenland, plus een noodfonds van 500 miljard omdat de euro zo'n goed idee was. Men hoeft niet echt te rekenen om te zien dat heel die euro zo ongeveer het slechtste is wat ons overkomen is, de weinige voordeeltjes wegen niet op tegen de nadelen.

En toch voorbeelden nodig? Een broek die ik voorheen voor 45 gulden had, exact dezelfde kost nu 39,95 euro bij de V&D en dat is tegenwoordig gezien vrij goedkoop. Voor ons een week eten kostte me voorheen rond de 100 gulden en hadden we alles wat we hebben wilden.. Daar zaten toen ook pampers voor de kleine bij. Nu voor 55 euro (ruim 120 gulden) kan ik amper een week rondkomen, en dan moeten we geen wasmiddel o.i.d. hoeven halen want dan kom ik hoger (niet) uit. Zijn mijn uitgaven veranderd? Nee, ik ben nogal zuiniger aan gaan doen. Wat is er dan wel veranderd? Trek die conclusie zelf maar..

Het aantal voedselbanken groeit schrikbarend, en er zijn zoveel mensen die die hulp nodig hebben dat er vaak niet eens meer verse waren te krijgen zijn zoals groenten e.d. (ja ik spreek uit ervaring). De enige reden dat wij op dit moment met z'n drieën met zeg maar 55 euro rond kunnen komen is omdat er door de lokale voedselbank hier geregeld wat spullen gebracht worden.

Nou klaag ik daar verder niet over, begrijp me goed. Maar de stelling dat iedereen dat over het algemeen aan zichzelf te danken heeft spreek ik met groot enthousiastme tegen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zelfs mensen met een uitkering konden nog rondkomen, dat kan nu bljkbaar ook niet.
Ik heb zo'n vermoeden dat je ook dit niet hard kan maken..

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

En toch voorbeelden nodig? Een broek die ik voorheen voor 45 gulden had, exact dezelfde kost nu 39,95 euro bij de V&D en dat is tegenwoordig gezien vrij goedkoop.
heb je voor mij een bonnetje van de prijs van toen ( merk, soort, maat en jaar van kopen ) ?
Zelfde geldt natuurlijk voor die van nu van de V&D ?

[quote[Voor ons een week eten kostte me voorheen rond de 100 gulden en hadden we alles wat we hebben wilden.. Daar zaten toen ook pampers voor de kleine bij. Nu voor 55 euro (ruim 120 gulden) kan ik amper een week rondkomen, en dan moeten we geen wasmiddel o.i.d. hoeven halen want dan kom ik hoger (niet) uit.[/quote]

Idem hier..
Wat klopt er niet aan het boodschappenlijstje uit het topic ?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Jan1 »

De vermeende armoede zit meer aan de uitgavenkant, en niet aan de inkomstenkant.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door elmo43 »

Nu heb ik de prijzen van bloemen niet letterlijk op mijn netvlies.. Die zijn ook nauwelijks van invloed op het uitgavepatroon van mensen ( daar komen meer de noodzakelijke goederen op voor zoals voedsel ). Maar jij kunt mij ongetwijfeld een prijslijst verzorgen vanuit het gulden-tijdperk en een van nu ?
Ik hoef geen prijslijst te gaan overleggen voor bewijs :? Ik als bloemist zijnde weet dondersgoed wat de inkoop van bloemen was tijdens de gulden en toen het overging in de euro. En de gulden is toch echt zo omgedraaid in de euro, oftewel een prijsstijging van 100% ten opzichte van de gulden.
En de prijzen van bloemen zijn gigantisch gestegen de laatste jaren, daarom gaan er ook steeds meer bloemisten failliet, of konden de zaak nog gunstig van de hand doen, maar dat gaat nu ook niet meer.

In het begin van de euro kochten de mensen op de zelfde voorwaarde hun bloemen alsof het nog guldens waren.
Bv mensen zeiden oh doe mij maar een boeket van € 50,00 niet nadenkende dat dit omgerekend in guldens ruim honderd gulden was. En dat heeft zo ongeveer 2 jaar geduurd voordat ze door hadden dat de bloemen toch duurder zijn geworden.
En zo is het met meerdere dingen gegaan, en je kan zeggen wat je wilt maar ik reken echt nog terug naar de gulden, ik koop bv geen komkommer als hij duurder is dan een € 1,00, of een bloemkool die € 2,99 of € 3,50 is.

Doordat de mensen vooral in het begin niet besefte dat de euro geen gulden is/was, daardoor zijn er heel veel mensen in de problemen gekomen, omdat ze niet door hadden dat je toch echt minder overhield, en de euro geen gulden is.
En je dus minder te besteden had dan toen het nog guldens waren.

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Anoep39 »

haha angel word betaalt om de euro te verdedigen?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik hoef geen prijslijst te gaan overleggen voor bewijs :? Ik als bloemist zijnde weet dondersgoed wat de inkoop van bloemen was tijdens de gulden en toen het overging in de euro. En de gulden is toch echt zo omgedraaid in de euro, oftewel een prijsstijging van 100% ten opzichte van de gulden.
Ach, wat heb ik hier toch een flashback-gevoel..
In het vorige topic was er ook een ondernemer die wel wist wat de produkten kostten.. En ook een huismoeder die wel wist wat een boodschappenkarretje vol kostte en dat dit met de euro veel duurder was geworden.. Zeker weten !

Tot de lijstjes tevoorschijn kwamen en daar helemaal niets van realiteit bleek..
allemaal gevoelsinflatie en gekleurde herinneringen... Ook toen leek het wel een angst om met de cijfers te komen.. Deze zouden namelijk wel eens iets anders kunnen zeggen dan men dacht en beweerde !
haha angel word betaalt om de euro te verdedigen?
Tuurlijk.. En door UPC, KPN, Telfort en doe er meteen ook even de overheid, fortis en rabobank bij...
Heb je inmiddels al een argument gevonden om je beweringen kracht bij te zetten ?

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ach, wat heb ik hier toch een flashback-gevoel..
In het vorige topic was er ook een ondernemer die wel wist wat de produkten kostten.. En ook een huismoeder die wel wist wat een boodschappenkarretje vol kostte en dat dit met de euro veel duurder was geworden.. Zeker weten !

Tot de lijstjes tevoorschijn kwamen en daar helemaal niets van realiteit bleek..
allemaal gevoelsinflatie en gekleurde herinneringen... Ook toen leek het wel een angst om met de cijfers te komen.. Deze zouden namelijk wel eens iets anders kunnen zeggen dan men dacht en beweerde !
En wat wil jij aan de hand van een lijstje, als ik dat zou scannen en hier neer zetten, waarop latijnse namen staan van bloemen en getallen en hoeveelheden etc etc aan mij bewijzen dat ik volledig fout zal zitten qua verhoging van "inkoop van bloemen" nadat de euro is ingevoerd.

Vertel jij mij dan eens waarom ik hierover zit te liegen, ik weet wat en hoeveel ik moet afrekenen voor mijn bloemen, of wil je ook nog beweren dat de bloemen goedkoop zijn :?

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Anoep39 »

angel heb je zelf ooit ergens een onderzoek voor gedaan?
Het zit namelijk zo, dat je zelf de richting kan bepalen bij een onderzoek, afhankelijk van welke doelgroep je ervoor kiest.

En angel behalve de topics die je steeds aanvoerd, heb jij iets ..wat dan ook dat op feiten gebasseerd is, waarvoor er ineens een explosieve groei van voedselbanken veroorzaakt en hoe het komt dat er zoveel mensen in de schulden verkeren?

Feiten wijzen uit dat er een groei is in de schuldsanering en dat de vraag naar voedselbanken stijgt..google maar even..

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

En wat wil jij aan de hand van een lijstje, als ik dat zou scannen en hier neer zetten, waarop latijnse namen staan van bloemen en getallen en hoeveelheden etc etc aan mij bewijzen dat ik volledig fout zal zitten qua verhoging van "inkoop van bloemen" nadat de euro is ingevoerd.
Als het klopt wat jij beweert dat de prijzen na invoering zijn verdubbeld ( of zoals je zegt: de gulden ingewisseld voor de euro ).. Dan moet dat zonder twijfel blijken uit de facturen die je laat zien idd.. Daarnaast kan je er een huidige lijst naast leggen waaruit je kunt berekenen wat de stijging qua prijs is geweest en in hoeverre dit in relatie staat tot de algemene prijsstijging en de inflatie..
Het is mij niet te doen om jouw fout aan te tonen, maar om feitelijk vast te stellen hoe het nu echt is ( en meningen, veronderstellingen en vermoedens uit te sluiten ).
Vertel jij mij dan eens waarom ik hierover zit te liegen, ik weet wat en hoeveel ik moet afrekenen voor mijn bloemen, of wil je ook nog beweren dat de bloemen goedkoop zijn
Ik beweer helemaal niet dat je zit te liegen. Ik vraag je om je statement te onderbouwen met cijfers.. Daarna trekken we samen wel de conclusie of je gelijk had of niet ( op basis van de gegevens ).
angel heb je zelf ooit ergens een onderzoek voor gedaan?
Het zit namelijk zo, dat je zelf de richting kan bepalen bij een onderzoek, afhankelijk van welke doelgroep je ervoor kiest.
Ik begrijp dat je weer ontwijkende en omtrekkende bewegingen aan het maken bent om maar geen antwoord te geven ?
Ja, ik weet hoe je onderzoek moet doen.. Ik denk inmiddels ook dat je het topic nog steeds niet gelezen hebt.. Dan had je namelijk gezien dat deze opmerking kant noch wal raakt..

Daar is namelijk geen doelgroep gekozen, maar zijn de kosten en berekeningen toegespitst op de mensen die het betrof.. De mensen die beweerden dat hun kosten waren verdubbeld ( of hun salaris gehalveerd ).. Praktijkgerichter kan je niet zijn volgens mij.
Feiten wijzen uit dat er een groei is in de schuldsanering en dat de vraag naar voedselbanken stijgt..google maar even..

Feiten presenteer je met bronnen, cijfers en onderbouwingen.. Ik zie niets van dat alles.. Blijkbaar heb je al gegoogled en deze bronnen gevonden.. Zet ze even hier neer wil je !

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door elmo43 »

Het is mij niet te doen om jouw fout aan te tonen, maar om feitelijk vast te stellen hoe het nu echt is ( en meningen, veronderstellingen en vermoedens uit te sluiten ).
Zoals ik heb aangegeven de factuur bestaat uit latijnse namen aantallen prijzen per stuk etc etc.
Je kan ook iets gewoon aannemen van iemand die spreekt uit ervaring, en het feit dat dat in de praktijk zoals hij nu is de bloemen duur zijn.

Hoe vaak koop jij bloemen?? Als vb een bos freesia's die nu € 3,95 kost, omgerekend is dat bijna fl 9,00, dan kun je duidelijk concluderen dat de bloemen duurder zijn dan in de gulden tijd, of een bos kelklelie's € 8,95= ong fl.20,00.
Of wil je aan de hand hiervan beweren dat de bloemen dezelfde prijs hebben ten opzichte van de gulden.
Ik vind dan ook niet dat ik dat hoef aan te tonen aan de hand van lijstjes. Het gaat er ook om dat wat je nu moet betalen bij de bloemist hoger is dan in de gulden tijd.
Ook het feit dat bloemen op dit moment een luxe artikel is geworden. En dat is de realiteit.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kan ook iets gewoon aannemen van iemand die spreekt uit ervaring
Mensen op hun blauwe ogen geloven heb ik niet zulke goede ervaringen mee..
Daarnaast bleek in het vorige topic al dat dit gewoon niet zo werkt.. Daar moest ik 't ook maar gewoon elke keer aannemen.. Totdat uiteindelijk de cijfers boven tafel kwamen en het toch niet bleek te kloppen.
Of wil je aan de hand hiervan beweren dat de bloemen dezelfde prijs hebben ten opzichte van de gulden.
Niets heeft dezelfde prijs als in de tijd van de gulden.. We hebben ook nog iets zoals inflatie waardoor alle dingen duurder worden. Da's een normaal gegeven en bestond ook in de gulden-tijd al.. Kijk je dus naar het laatste jaar van de gulden en 10 jaar daarvoor, dan zul je zien dat ook in die 10 jaar de bloemen flink duurder zijn geworden.. De compensatie voor die inflatie vindt plaats in de inflatiecorrectie in je salaris ( dat net zo hard meestijgt ).

Wat jij beweerde was dat de prijs met de invoering van de euro was verdubbeld ! Dat zou ik dan graag willen narekenen en terugzien.
Ook het feit dat bloemen op dit moment een luxe artikel is geworden. En dat is de realiteit
Volgens mij zijn bloemen altijd luxe-artikelen geweest.. Ook in de gulden-tijd..
Kan me in ieder geval niet herinneren dat bloemen ooit op de lijst van 1e basisbehoeften hebben gestaan...

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Athoz »

Angel, niemand vraagt je zomaar alles te geloven wat mensen hier neerzetten, het is veiliger er vanuit te gaan dat iedereen liegt tenzij ze het tegendeel bewezen hebben. Gezonde instelling..

Ik vind het ook prima als je denkt dat wat er tegenwoordig aan de hand is te maken heeft met inflatie en de 'normale' prijsverhogingen waar we met de gulden ook mee te maken hadden.

Wat ik alleen mis is bijvoorbeeld commentaar op mijn opmerking over de zoveel honderden miljarden die nodig zijn om sinds de euro landen te 'helpen', of onderbouwing van het feit dat de inflatie dit allemaal voor z'n rekening zou moeten nemen?

Blijkbaar stel je feiten meer op prijs dan iemands blauwe ogen, prima.. Dus hier komen ze:

Aantal voedselbanken tot en met 2008. 2009 En 2010 staan er nog niet eens bij. Een toename van meer dan 100% in 2 jaar tijd.
http://www.talk2000.nl/mediawiki/index. ... _Nederland
Er zouden in januari 2010 ongeveer 110 voedselbanken zijn in nederland, de eerste voedselbank werd opgericht in nederland in 2002. Toevallig? Ik denk het niet.

Minimaal 1 miljoen mensen (en dat van de 16 miljoen?) leven in armoede, maar mensen die dat hier vertellen moeten dat maar onderbouwen. Ook deze post is al van 2008, dus je kunt je voorstellen dat het nu nogal een beetje meer is:
http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens ... moede.html

Als we dan gaan kijken naar de inflatie van de afgelopen jaren:
http://www.homefinance.nl/economie/infl ... nd-cpi.asp
Blijkt dat het armoede niveau, de schuldhulp aanvragen (40.000 in 2008 naar 55.000 2009), het aantal voedselbanken (van 1 in 2002 naar 110 in 2010) en het aantal incassotransfers helemaal NIET overeenkomen met de inflatie. Ik durf dus te beweren dat inflatie weinig tot niets te maken heeft met de huidige financiele problemen van veel mensen.

Zomaar even een quote die laat zien dat er vorig jaar meer incassozaken aanhangig zijn gemaakt op kleinere bedragen:
Het aantal incassozaken dat Nederlandse bedrijven aanhangig maken, is in het tweede kwartaal van 2009 met 54 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2008. Het totale bedrag van de ingediende incasso's steeg beduidend minder hard: 22 procent in 2009 ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008.
http://www.google.nl
Ik ben benieuwd of je nog steeds kassabonnetjes wil zien voordat je door krijgt dat Nederland, en dan vooral op financieel gebied, verrot is. Met de link hierboven kan je me overtuigen dat er geen armoede bestaat, en dat het allemaal aan de mensen ligt..

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat ik alleen mis is bijvoorbeeld commentaar op mijn opmerking over de zoveel honderden miljarden die nodig zijn om sinds de euro landen te 'helpen'
Dat klopt.. vond je opmerking ook niet echt relevant in de discussie dat de prijzen zijn verdubbeld sinds de invoering van de euro..
De hulp van vele honderden miljarden ( die overigens alleen een garantstelling zijn en geen lening zoals velen denken, klein verschil van nuance ) zijn namelijk nodig door mismanagement van de griekse overheid.. Door meer uit te geven dan begroot, onrealistische pensioenregelingen en een begrotingstekort dat eindeloos oploopt... Allemaal zaken die je ook zou hebben met een griekse munt.. Wil je dus daarover klagen, lijkt me een nieuw topic op zijn plaats.. maar de koppeling met de verdubbeling van prijzen sinds de euro zie ik niet !
Er zouden in januari 2010 ongeveer 110 voedselbanken zijn in nederland, de eerste voedselbank werd opgericht in nederland in 2002. Toevallig? Ik denk het niet.
Toeval ?
De 1e voedselbank in Belgie werd opgericht in 1986 ? Toen ook al de euro daar ? Of is het jaartal 2002 toch toeval ? Zeg het maar..
Daarnaast: doelstelling van de voedselbank: Doelstelling van voedselbanken is enerzijds verspilling van voedingswaren te voorkomen, anderzijds armoede te bestrijden.

Daarmee ontken ik dus niet dat die voedselbanken bestaan.. Ik zie enkel de koppeling niet met de invoering van de euro.
Minimaal 1 miljoen mensen (en dat van de 16 miljoen?) leven in armoede, maar mensen die dat hier vertellen moeten dat maar onderbouwen. Ook deze post is al van 2008, dus je kunt je voorstellen dat het nu nogal een beetje meer is:
Helaas ook hier weer een niet juiste conclusie.. Niemand hoeft van mij te onderbouwen dat er mensen in armoede leven.. Ook niet dat er mensen schulden hebben.. Als men echter een relatie legt met iets dat er mijnerzijds niets mee te maken heeft, dan zou ik daar wel graag de relatie mee zien !
Ik durf dus te beweren dat inflatie weinig tot niets te maken heeft met de huidige financiele problemen van veel mensen.
Dan zijn we het daar over eens.. Die inflatie heeft niets te maken met de financiele problemen.. Die is er namelijk altijd... In tijden van crisis is deze zelfs lager ( gemiddeld ) dan in tijden van voorspoed..

Wat ik zei over inflatie is, dat de mensen de prijsstijging die je in 10 jaar ziet vaak verwarren met de inflatie.. Over 10 jaar stijgen prijzen heel behoorlijk door de inflatie ( die er altijd is ).. Ze vergeten daar echter de inkomstenstijging die daar tegenover staat bij mee te rekenen.
Ik ben benieuwd of je nog steeds kassabonnetjes wil zien voordat je door krijgt dat Nederland, en dan vooral op financieel gebied, verrot is.
Ook hier leg je helaas weer een link die ik niet gelegd heb.. Ik wil die kassabonnetjes zien om te kunnen zien dat de prijs is verdubbeld bij invoering van de euro.. Niet om te zien of nederland financieel verrot is..
Daar wil ik graag met je over discussieren, maar zullen we daar dan een nieuw topic over openen ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door kweenie »

Het valt mij op dat de veranderingen tussen 2000 en 2010 hier allemaal op de invoering van de Euro worden teruggevoerd. Er is helemaal geen aanleiding voor om aan te nemen dat de invoering van de Euro ertoe heeft geleid dat "alles veel duurder is geworden en de inkomens zijn gehalveerd". Juist de cijfers over Nederland in zijn geheel geven een indicatie wat de algemene verandering in de afgelopen 10 jaar zijn. Uit die cijfers is te zien dat de prijzen niet veel meer zijn gestegen dan de inkomens, ze zijn zelfs iets minder gestegen.

Wat er wél veranderd kan zijn is dat er meer inkomensverschillen zijn gekomen. Dat heeft echter niet te maken met wel of niet de Euro, maar heeft vooral te maken met politieke keuzes in de afgelopen 10-20 jaar. De liberalisering of 'verrechtsing' heeft tot hogere inkomensverschillen geleid. Bepaalde voorzieningen zijn steeds meer van een basisvoorziening naar een nood-vangnet verworden, zodat groepen mensen die bv. werkloos of arbeidsongeschikt zijn erop achteruit zijn kunnen gaan. En op een aantal gebieden heeft liberalisering en privatisering tot hogere kosten geleid, op andere gebieden zijn de kosten weer lager geworden.

Dat er bv. meer voedselbanken zijn gekomen heeft er dus volgens mij meer mee te maken dat er een grotere groep mensen is die, tot op zekere hoogte, tussen de wal en het schip vallen. Maar dat heeft niets met een algemene verarming te maken. En al helemaal niet met de invoering van de Euro

Ook de prijs van bv. snijbloemen kan best gestegen zijn, maar dat kan ook komen door een machtiger positie van de veilingen, of doordat er veel meer bloemen worden doorgedraaid dan in het verleden, of door het simpele feit dat in landen als China en Rusland veel meer rijkdom is, en er dus wellicht een veel grotere buitenlandse vraag is naar luxeartikelen zoals snijbloemen. Om een mogelijke prijsstijging dan meteen op de invoering van de Euro te gooien is erg kort door de bocht.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: EURO-boycot !

Ongelezen bericht door Jan1 »

Hier wordt alleen maar geconstateerd dat de bloemenhandel evenals de horeca, schandelijk misbruik gemaakt heeft, van de invoering van de euro. Ze moeten zich diep schamen.

Gesloten