LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] euro-ergernis

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anoep39,

Dit zijn geen berekeningen... Zet de bedragen er ook even bij, dan weten we waar we over praten.
Wil je dat mensen meer gaan uitgeven, om de economie gezond te krijgen, haal de gulden dan terug, hebben de mensen weer geld om uit te besteden.
Dit is echt een onzinbewering..

Als de inkomsten door terugkomst van de gulden worden verdubbeld ( x 2,20 ), dan zullen ook de uitgaven x 2,20 gaan.. Pro saldo schiet je daar dus niets mee op.
Maar als ondernemer weet ik ook dat ik mijn prijzen niet ineens kan gaan verdubbelen als de gulden terug zou komen, omdat het lijd tot belachelijk hoge prijzen
Wederom een onzinbewering..
In een hypothetisch geval dat de gulden terug zou komen, gaan jouw kosten als ondernemer ineens met een factor 2,2 omhoog.. Die kosten zul je door moeten berekenen in je kostprijs en dus zullen ook alle prijzen met een factor 2,2 stijgen..
Elke ondernemer die dit niet doet gaat failliet.
Men zegt dat je niet moet omrekenen, maar ga maar even ergens in een winkel staan en reken even om voor iets dat je leuk lijkt, en reken de prijs om in guldens, zou jij die bedrag nog steeds voor dat product neergetelt hebben in de gulden periode?
Sorry, maar in de guldentijd had ook niemand een salaris die omgerekend ( reken even mee: modaal salaris is op dit moment 30 000 euro x 2,20 = fl. 66000 gulden.. )...
Dat heeft echt niets met een modaal salaris van die tijd te maken.. Dat lijkt er niet eens op..

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Mensen die in de gulden tijdperk konden de volgende betalen:
Huur
gas/water/licht
belastingen
zorgverzekeringen
kleine verzekeringen zoals: diefstal/brand/auto enz..
sport
internet
eten
kleding
dagje uit
kinderen: kerst/sinterklaas/verjaardaggen/schoolreisjes


Dezelfde mensen kunnen nu dus alleen de volgende betalen en dan is de geld op:

Huur
gas/water/licht
belastingen
zorgverzekeringen
Dit is toch wel echt complete onzin, en zelfs het begin van een onderbouwing ontbreekt. Reken het zelf maar eens uit op basis van een modaal inkomen, voordat je zulke stellingen hier poneert.
Wil je dat mensen meer gaan uitgeven, om de economie gezond te krijgen, haal de gulden dan terug, hebben de mensen weer geld om uit te besteden.
Nog meer onzin. Ja de mensen hebben 2,2 * zoveel geld om uit te geven, en de prijzen zijn ook precies 2,2 zo hoog. Kortom complete onzin.

Het is nogal gemakkelijk om de euro de schuld te geven, dan hoef je tenminste niet zelf de verantwoordelijkheid voor je daden te nemen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Gewoon de kachel in de winter op -5 zetten, slechts één miniscuul lampje in de kamer en de rest op de tast doen. Koken doe je toch al niet, want geld voor warm eten is er niet. Moet je kijken wat dat aan energiekosten scheelt.

Het pasje van je ziekenfonds kun je delen met een of andere Oost-blokker die hier in de zomermaanden werkt, betaal je ieder de helft van de premie.

En die huur? ach ja. Gewoon anti-kraak gaan wonen.

Het is zo makkelijk om te roepen dat het de eigen schuld is van mensen als ze weinig hebben om rond te komen, maar heel vaak heb je met factoren te maken die je niet in de hand hebt.
Ik neem aan dat dit een dichterlijke overdrijving is.

Enfin, met de laatste zin ben ik het apert oneens. Er zijn zeker mensen die in de schulden belanden door factoren die ze echt niet kunnen beinvloeden, maar het merendeel komt toch in de schulden door slecht budget beheer.

Denk aan :
* dure (mobiele) abonnementen.
* DK en PL die nog afgelost moeten worden.
* Te hoge hypotheken t.o.v. het inkomen.
* Veel ad-hoc pin transacties ( Kleding, luxe artikelen,...)
* Kopen op afbetaling , Wehkamp, Creditcards etc...
* Auto aanhouden hoewel financieel niet verantwoord is
* Alle levensmiddelen bij AH kopen, niet aanbiedingen uitzoeken
*..

Er zal wel een storm opsteken over deze bijdrage, maar echt de meeste mensen die schulden hebben, zijn ook het overzicht compleet kwijt ,waar hun geld naar toe gaat, en denken dat ze super zuinig leven, maar doen dat zeker niet.

En nogmaals het betreft hier zeker niet alleen de lage inkomens, en de Euro hier de schuld van te geven, is wel een beetje verstoppertje spelen.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik neem aan dat dit een dichterlijke overdrijving is.
Klopt, was ook een dichterlijke overdrijving.

Dat sommige mensen een gat in de hand hebben, en daardoor door eigen schuld in de problemen komen, dat ben ik helemaal met je eens.

Maar er kunnen ook andere redenen zijn, buiten iemands macht om, waardoor mensen dik in de schulden kunnen raken.

En soms zit het er een beetje tussen in.

ivdpijl
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2010 22:04

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door ivdpijl »

Alles is weer op 99 "afgerond"! Mijn zoon werkte in een supermarkt. Bij de omzetting werd een fles saus van 69 cent gewoon omgeprijst naar 69 euro cent!
Ook de vietnameese loempia die net voor de euro nog 1 gulden was kost nu 1 euro! dat is een verhoging van 220%. Ook al wordt alles duurder, mijn salaris is niet met 220% gestegen.
Mijn broer is zelfstandige en geeft toe dat hij nu het zelfde salaris moet verdienen in euro's als voorheen in guldens. Hij kan dat doen door zijn uurloon te verhogen, maar ik krijg dat niet als salaris.

Gesloten