LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tientje van Lieftink.

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Jan met de Pet

Tientje van Lieftink.

Ongelezen bericht door Jan met de Pet »

Ik ben bijna 54 en ben vanaf mijn 32-ste "positief gediscrimineerd" geworden.
Voordat de Euro ingevoerd werd zat ik in Amsterdam aan de Bilderdijkstraat in het opvangcentrum voor zwervers waar zij dan 's-morgens een kop koffie en een snee brood met beleg konden krijgen.

Dus het gesprek ging over de Euro en ik zei, waar een van de lieve vrijwilligsters bij zat, dat "wij" dat zouden gaan betalen.
Met "wij" bedoel ik de "onderklasse".
Zij vroeg: "Meen je dat nou?".

Het is jammer maar zij zal nog wel aan mij denken.

Waar voor de invoering van de Euro de prijzen voor bijvoorbeeld een onsje jonge kaas jarenlang hetzelfde zijn gebleven, 1 gulden, zijn we na luttele jaren gearriveerd op het dubbele. Hetzelfde met bijvoorbeeld iets simpels als een tartaartje. Waar dat eerder circa 1 gulden kostte daar betaal je dus nu, als het niet in de reclame is, bijna 1 Euro.
Mijn kaas haal ik nu bij de Lidl want daar zijn de prijzen niet veranderd en er klinkt ook geen "hinderlijke" muziek en dat is ook iets waar betaald voor moet worden. Elke supermarkt met muziek of wat voor openbare gelegenheid ook moet rechten betalen aan BUMA/STEMRA. Geen wonder dat die boodschappen zo duur worden.
Als je jarenlang op een uitkering zit en je krijgt het oude bedrag omgerekend in Euro's op je rekening gestort dan weet je dat je een nieuwe broekriem moet kopen omdat de oude zoveel versleten is dat hij niet meer te gebruiken is.
Hij zou eventueel nog kunnen dienen om mezelf op te hangen. Een biertje in een kroeg kan ik sowieso niet meer betalen, al jarenlang niet, dus heb ik mijn woning maar omgetoverd tot prive-kroeg met goedkoop bier van de Lidl.
Ga maar eens naar het theehuis in het Vondelpark. Daar kost een biertje 2.10. In oud geld is dat "afgerond" 4,65. En dan zit er verderop een hippy die biertjes verkoopt voor 1.20. Die man heeft geen rust meer. Vroeger verkochten ze dope maar nu bier. Echt, ze worden slapend rijk.

En nu willen ze me weer inschakelen op de arbeidsmarkt die er waarschijnlijk niet is dus ik sta op het punt om een belangrijke beslissing op mijn "oude dag" te moeten nemen.

Met de geldontwaarding die vele malen hoger is dan in de statistieken dwingen ze lammen om postbode te worden en blinden touristengids.
Daar kunnen "ze toch niet echt "politieagenten" van maken die hun "werk" half doen omdat ze gehandicapt zijn.

Ik wens alle mensen die het moeilijk hebben sterkte.
Net als de mensen die kort na de oorlog al hun centjes mochten inleveren en een "nieuw 10-tje" kregen om de eerste week door te komen.
Behalve bioscoopbazen en zo want die waren daar van vrijgesteld. Hollywood on the march.
Het zal er wel mee te maken hebben dat dit een soort van oorlogsschuld was aan de geallieerden maar diezelfde geallieerden maken er nu ook een puinhoop van en dat zullen ook U en ik in onze portomonee, die ik niet heb, voelen.
Ik heb geen geld om een portomoney aan te schaffen en op 2-12 wordt ook mijn telefoon afgesloten plus dat ik ook niet meer op het internet kan kijken.
Te duur meneer.
Met nog steeds vriendelijke groeten, +sleutel.

Gesloten