LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goud kopen

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Goud kopen

Ongelezen bericht door k2p »

Er is al een soortgelijk gesloten topic waarin wordt besproken of het wel of niet een goed idee is om te beleggen of speculeren dmv goud kopen. Op zich interessant maar irrelevant voor mij. Ik wil enkel maar 1 ding weten hierover:

Waar kan ik veilig, betrouwbaar en in persoon, contant of per pin gouden munten, plakken of baren kopen? En of andere edelmetalen. (Dus expliciet geen waarde 'papieren' en liever ook geen per post toezendingen.) Het gaat om een bedrag tussen 2500 en 5000 euro. Dus niet schrikbarend veel, maar zeker ook geen kattepis.

Ik wil graag wat goud kopen wat ik dan weer in een bankkluis wil laten bewaren, voor het geval het huidige onhoudbare beleid eindigt in een sterke inflatie of dat mijn spaargeld onderhevig wordt aan negatieve rente.

Advies over of een bankkluis ook niet veilig is, is ook welkom.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Goud kopen

Ongelezen bericht door scontra »

@k2p,

U wilt van "wit" geld "zwart" geld maken en t.z.t. als het u goed uitkomt weer "wit" wassen.
(edit)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goud kopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat je ook even moet nagaan wat voor goud je precies zou willen. Baartjes of munten? En één grote eenheid of juist een aantal kleine eenheden? Ook neemt goud niet zo heel veel ruimte in. Je kunt voor dat bedrag bijvoorbeeld twee munten kopen van 4 cm doorsnee en bij elkaar minder dan een cm dik. Je zult dus geen heel grote kluis nodig hebben.

Houd er ook rekening mee dat je dat goud wel jaarlijks moet aangeven in box 3.

hkraan
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2016 19:26

Re: Goud kopen

Ongelezen bericht door hkraan »

Bij amsterdamgold kan u een bestelling doen per tel of internet en daarna afhalen en daar met pin betalen en heeft een goede service

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Goud kopen

Ongelezen bericht door k2p »

    mein33 schreef:@k2p,

    U wilt van "wit" geld "zwart" geld maken en t.z.t. als het u goed uitkomt weer "wit" wassen.
    (edit)
    Nou, ik wou eigenlijk van wit geld goudkleurig geld maken. Maar hoe kom je er in hemelsnaam bij dat ik er zwart geld van maak?!?! Uiteraard doe ik er jaarlijks aangifte over. Al helemaal nu ik er niet eens belasting over hoef te betalen omdat het zo weinig is.

    Overigens ben ik van plan wanneer ik het geld opneem van de spaarrekening haal, als opmerking op te geven dat ik er goud mee ga kopen.

    k2p
    Berichten: 1191
    Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door k2p »

    breien schreef: Bij banken kan men ook in goud beleggen, maar dan heeft u geen goud in handen maar krijgt u een goudcertificaat. Dat lijkt me veel betrouwbaarder en het goud kan niet gestolen worden.
    Noem me paranoide, maar zelfs dat vertrouw ik niet. Ik heb gehoord (weet niet of het een vals gerucht is), dat net als met echt geld, die certificaten niet 100% gedekt zijn. Ofwel dat er in meer goud wordt gehandeld dan er op voorraad is. Nou, geef mij mijn spul dan maar in mijn eigen handen...

    k2p
    Berichten: 1191
    Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door k2p »

    kweenie schreef:Ik denk dat je ook even moet nagaan wat voor goud je precies zou willen. Baartjes of munten? En één grote eenheid of juist een aantal kleine eenheden? Ook neemt goud niet zo heel veel ruimte in. Je kunt voor dat bedrag bijvoorbeeld twee munten kopen van 4 cm doorsnee en bij elkaar minder dan een cm dik. Je zult dus geen heel grote kluis nodig hebben.

    Houd er ook rekening mee dat je dat goud wel jaarlijks moet aangeven in box 3.
    ING biedt kluisjes aan vanaf € 15,15 per kwartaal. Die zullen ruim voldoende zijn. Verder wil ik voor de kleinste optie eenheden gaan, zodat ik later niet alles in 1 keer hoef te verzilveren. Je zegt 2 munten van 4cm doorsnee. Klinkt goed, maar waar te halen dus?

    kweenie
    Berichten: 15948
    Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door kweenie »

    Hangt er vanaf waar je woont. Naast de bekende postorderbedrijven zijn er in iedere stad wel verkopers van baren en munten. Even Googlen en je weet waar.

    Zombiemaster
    Berichten: 450
    Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door Zombiemaster »

    Gouden en zilveren munten en baren prijsvergelijken:
    http://goudvergelijken.nl/kopen/goudbaar-31-1-gram

    BL2
    Berichten: 4833
    Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door BL2 »

    k2p schreef: Noem me paranoide, maar zelfs dat vertrouw ik niet...
    E 60,00 per jaar betalen om het relatief kleine bedrag van E 5000 te stallen, waarbij er ook nog een zeker waarderisico is, lijkt mij geen juiste belegging.

    kweenie
    Berichten: 15948
    Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door kweenie »

    Ik vind 5.000 ook niet echt een bedrag om zulke inspanningen voor te doen. Zeker als je ook naar de kosten kijkt. Niet alleen voor de eventuele kluis, maar ook bijvoorbeeld het verschil tussen aan- en verkoopprijs. Dat moet je dan dus alleen doen met geld waar je minstens 10 jaar niets mee zou hoeven doen.

    Ik ga er trouwens even van uit dat dit een eerste investering is, het begin van een forse voorraad die je in de loop der jaren zou willen opbouwen. Als het alleen zou gaan om iets van 100 gram goud, dan zou je ook kunnen overwegen om het gewoon in huis te bewaren. Maar als je ieder jaar je voorraad stukje bij beetje zou willen vergroten, dan kan ik me voorstellen dat je het veilig in een kluis zou willen bewaren.

    Moneyman
    Berichten: 30041
    Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door Moneyman »

    BL2 schreef:
    k2p schreef: Noem me paranoide, maar zelfs dat vertrouw ik niet...
    E 60,00 per jaar betalen om het relatief kleine bedrag van E 5000 te stallen, waarbij er ook nog een zeker waarderisico is, lijkt mij geen juiste belegging.
    Tenzij je het niet zozeer om het rendement doet, maar ook redelijke zekerheid te hebben dat je in ieder geval iets achter de hand hebt als de financiële pleuris uitbreekt.

    Mucha

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door Mucha »

    [Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

    kweenie
    Berichten: 15948
    Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door kweenie »

    Bij zilver is het wel weer oppassen dat je het zo doet dat er geen btw wordt geheven. Dat risico loop het niet bij goud. En als het nat om zekerheid voor als het monetaire systeem instort, dan zou ik toch eerder voor goud kiezen.

    k2p
    Berichten: 1191
    Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door k2p »

    kweenie schreef:En als het nat om zekerheid voor als het monetaire systeem instort, dan zou ik toch eerder voor goud kiezen.
    BTW snap ik deels. (Zilvermunten betaalt de handelaar alleen btw over de winst ofzo.) Maar waarom is zilver minder interessant als het om bescherming tegen gekke sprongen in het monetaire systeem?

    kweenie
    Berichten: 15948
    Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door kweenie »

    Omdat goud algemener 'geaccepteerd' en te verhandelen is en en een minder grillig waardeverloop heeft.

    GJvdZ
    Berichten: 7404
    Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door GJvdZ »

    Goud heeft trouwens ook alleen maar de waarde die de gek er voor geeft. Goud wordt nu bijvoorbeeld nog veel gebruikt in elektronica, maar als daar een andere materiaal voor wordt gevonden (bijvoorbeeld omdat er steeds meer optische connectors worden gebruikt) dan stort die vraag in. En als gouden sieraden uit de gratie raken (niemand kan garanderen dat we goud altijd mooi blijven vinden) wordt goud ook minder waard.

    k2p
    Berichten: 1191
    Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door k2p »

    GJvdZ schreef:Goud heeft trouwens ook alleen maar de waarde die de gek er voor geeft. Goud wordt nu bijvoorbeeld nog veel gebruikt in elektronica, maar als daar een andere materiaal voor wordt gevonden (bijvoorbeeld omdat er steeds meer optische connectors worden gebruikt) dan stort die vraag in. En als gouden sieraden uit de gratie raken (niemand kan garanderen dat we goud altijd mooi blijven vinden) wordt goud ook minder waard.
    Beide zullen nooit plotseling gebeuren. Daarnaast hebben we al 6000 a 7000 jaar te maken met gouden sierraden.

    Goud vormt nog altijd (alhoewel de directe koppeling is losgelaten) de dekking voor ons geld. Het beschikbare goud met het beetje dat dagelijks wordt gemijnd, vormt de dekking voor het bestaande geld plus het ongebreideld bij blijven drukken van 'gratis geld' door onze overheden.

    De Amerikanen hebben met hun beleid een bom gelegd onder het monetaire systeem, en de situatie van de Britten zou zomaar als lont kunnen dienen. Ik denk dat in een dergelijk geval de euro makkelijk kan worden meegesleurd.

    Stella0203
    Berichten: 2
    Lid geworden op: 25 jul 2017 12:04

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door Stella0203 »

    Mucha schreef:Je kunt ook nog beleggen in zilver. (Doe ik zelf ook. Naast goud). Platina en palladium worden ook steeds populairder. Maar daar is een stuk moeilijker aan te komen.
    Goud en zilver liggen inderdaad meer voor de hand. Je ziet vaak een verdeling van 70/30 terugkomen (goud/silver). Het gekke is wel dat platina veel schaarser is dan goud maar al sinds 2011 goedkoper is dan goud. Zie hier de grafiek van macrotrends: http://www.macrotrends.net/2541/platinu ... old-prices

    Mocht je toch voor platina kiezen, ken ik nog wel een Nederlandse partij voor je, GoldRepublic handelt in platina maar ook goud en zilver.

    atlas1302

    Re: Goud kopen

    Ongelezen bericht door atlas1302 »

    Je kan ook gewoon een bankrekening openen in het buitenland woor de rente nog gewoon 4% is, je bespaart kluiskosten en je geld ligt safe. Dat is op jaarbasis het eerste jaar met een inleg van 5000 euro, 200 euro winst en dat gaat geindexeerd omhoog.
    Begint het negatieve rente verhaal daar ook toe te slaan heb je een mooi excuus om op vakantie te gaan en je centjes er weer van af te halen met winst.

    Leuker kan het eigenlijk niet!

    Gesloten