LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

@ellagarto
Het omrekenen euro-gulden heeft nu geen zin meer omdat je die inflatie hebt... Dat had je moeten doen toen de euro is ingevoerd... En niet ruim 5 jaar later aankomen dat die prijzen gestegen zijn...

Vroeger koste een ijsje 2.5 cent en toen in 2001 (nog voor de euro was ingevoerd) was het iets van 2 gulden.... Maar daar hoorde je niemand over.

MvG
_-MdJ-_

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Ik hoor maar al te vaak van de middenstand dat ik niet meer moet omrekenen naar de gulden, ja,ja, dat is om mij te doen denken dat het allemaal wel mee valt met die euro en dat het leven lekker goedkoop is, hier en daar zie de prijzen naar boven opschuiven, je wordt belazerd
door iedereen, te beginnen bij de overheid. Ik ben dat gezeur ook zat,
maar de onrechtvaardigheid en maar zeggen dat wij (het volk) de euro
op een democratische wijze hebben gekregen. Het is ons gewoon door de strot geduwd, niks geen democratie.

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Baskruit »

let maar op in de supermarkt. 1 liter melk kost 0,89 euro cent
vijf jaar geleden kostte dit nog 1 gulden 15.
Bij de Albert Heijn haal ik een liter melk voor 39 cent.

mikemarjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door mikemarjan »

OK,ok,ok :shock: .Maar het klopt toch niet echt,want waarom verdiende ik dan voor de euro omgerekend 7,50 euro per uur,en nu 8,50 per uur,na 5 jaar????
terwijl de aardbeien bv van 2 gulden 80 naar 2 euro 99 gestegen zijn?
Leg dat maar s uit dan....ik moet die aardbeien wel betalen van die enorme loonsverhoging in 5 jaar!!!!

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Baskruit »

Aardbeien vind ik persoonlijk een luxe-artikel. Sommigen zijn het er vast niet mee eens maar goed... Er zijn in ieder geval voldoende betaalbare alternatieven om je vitaminen binnen te krijgen.

Kijk, het is gewoon de wet van vraag en aanbod. Als mensen het er voor neer blijven tellen, dan zijn ze wel gek om de prijzen te verlagen. Ik zelf laat ze dan gewoon maar staan want ook al vind ik aarbeien heerlijk: ik wens hier niet in mee te gaan. Dan maar terug naar de jaren vijftig qua luxe. :)

mikemarjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door mikemarjan »

Nou,zeg zelf,dat is toch bespottelijk?
Ik snap best dat mensen met een hoog inkomen ons zeikers vinden,want die hebben dr geen enkel probleem mee.

Vind je t gek dat veel bedrijven zoveel winst draaien?Producten 2 keer zo duur,en loon een paar procent in 5 jaar.
We zijn gewoon van alle kanten opgelicht,en daar zijn de kleine inkomens de dupe van.
Raar hoor ,al die voedselbanken,en dan gauw de oogkleppen op doen en zeggen dat dat door al die leningen komt,mjah,sommige wel,maar de meeste niet. :(

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Baskruit »

Tot op zekere hoogte bespottelijk maar dit hoort nu eenmaal bij een systeem van vraag en aanbod (en dat heb ik nog altijd liever dan een communistisch regime). :)
Totdat we massaal onze eigen portemonee verkiezen boven het gemak waar we aan verslaafd lijken te zijn geraakt, zijn de partijen die te hoge prijzen rekenen de lachende derde.

Maar ja... Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als primaire levensbehoeften als melk en brood beduidend duurder waren geworden maar gelukkig is dat (nog) niet zo voor zover ik kan zien. Er zijn alternatieven.

mikemarjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door mikemarjan »

Je hebt wel gelijk hoor,wij nederlanders pikken het ook maar allemaal.
Die alternatieven baal ik gewoon van. Het went wel ,maar het is niet leuk om je vuilniszakken ergens anders te dumpen,om een keer naar de efteling te kunnen,snap je? Dat scheelt mij 13 keer 8 euro 80.
Dat maakt het ook lastig. Als de politiek gelijk hadden geregeld dat ons loon ook verplicht aangepast was,ipv te bevriezen om hen uit de schulden te halen.... :twisted: ,dan had ik nergens problemen mee.
Dan hoefde ik geen heel uurloon te betalen voor een paar kopjes koffie op een terras bv. :(

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Euro loodvrij 95.

Prijs op 19 mei 2007: 1 euro 51.

Dit is omgerekend 3 gulden 33.

Ik kan mij nog herinneren dat iemand in de gulden tijd nog heeft gezegd dat wanneer benzine duurder wordt dan 2 gulden 50 er actie zou moeten komen. Deze prijs is bespottelijk.

Zie nu. 5 jaar verder zit deze er bijn met een gulden over heen. Benzine is niet zo duur, maar de accijns zijn belachelijk hoog en duur. Het allerleukste blijft toch het feit dat wij hier in Nederland van olie onder andere benzine en gas maken en dat transporteren naar het buitenland zoals Duitsland en Belgie en daar is het goedkoper. Vind je het gek met de accijns welke hier gelden. Nu gaan ze het milieu als extra excuus bombarderen om de prijzen nog duurder te maken. Leuk he de euro. Met de gulden had je dit ook, maar met de komst van de euro is brandstof samen met meer produkten in een klap duurder geworden. Zalm zou er alles aan doen om dat te voorkomen. Hij heeft niets gedaan. Hij heeft met zijn luie reet de extra inkomsten binnen zien komen en zich rot gelachen. Hij wist bij voorbaat al dat de prijzen enorm zouden stijgen en dat er dan meer aan BTW zou binnenkomen.
Deze man had nooit mogen zitten. Hij heeft Nederland tesamen met anderen naar de verdommenis geholpen. Nu heeft hij na de verkiezingen Nederland wederom voorgelogen met dat wij uit de schulden zijn en dat Nederland weer een welvarend land is en dat Nederland weer meeteld in Europa en de rest van de wereld. De lonen konden omhoog en er kon iets meer besteed worden. Toen eenmaal de verkiezingen geweest waren bleek binnen een week dat hij gelogen had en heeft alles zo in de schoot van W. Bos geworpen. Hij mag het oplossen en zo heeft de PvdA het weer gedaan.

unknown
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 mei 2007 22:38

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door unknown »

Ik kan me ook niet herinneren dat ik voor een brood boven de 4 gulden moest betalen hoor.
En dan niet te praten over je eerste levensbehoefte, de energie :?
Met een gezin betaal je zo gemiddeld 240 euro per maand, dat is nog al niet wat.

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Baskruit »

Wie nu omgerekend meer dan vier gulden betaalt voor een brood *laat* zich oplichten. Maar iets van die strekking heb ik al eerder geschreven.

Athalon
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Athalon »

Ik reken nog steed om en als iets teveel afwijkt ten opzichte van de oude prijs b.v. verf dan koop ik dat spul niet. 6 jaar geleden betaalde ik voor Histor verf 20 gulden voor een blik inmiddels is het 25 euro geworden, dus wordt er niet geschilderd en laat ik de boel de boel. Oftwel ik woon de boel lekker uit en vind het allemaal prima maar van mij worden ze niet rijk. 8)

bijdehante mama
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door bijdehante mama »

ik erger me zoooooooooooooooooooooooooo ongelofelijk aan mensen die nog stééds in guldens rekenen! Jongens we zitten in 2007 en já alles is duurder geworden maar er is sowieso altijd wel inflatie. Of je nou een andere valuta krijgt of niet.
De euro IS er nu eenmaal en we hebben het maar te slikken :shock:

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Nita »

Hier wil ik ook wel even een duit-gulden-euro in het zakje doen.Ik ben het volkomen met bijdehante mama eens.Als je dus gaat omrekenen wat een brood kost ,4euro??maargoed ,koop je dan maar geen brood meer? .wasmachine stuk-even omrekenen-geen wasmachine ?enz.enz.enz.Het heeft totaal geen nut dat omrekenen.je koopt wat er nodig is punt..

Athalon,je hoeft je kot niet uit te wonen,er bestaat nl.ook een goede goedkopere verf.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

omrekenen heeft nu echt geen zin meer we zuijn 5 jaar verder, dat is 5 maal inflatie van 3 % per jaar dat is dus 1,03 tot de vijfde. dus een euri is 2,20371(-2.20371*1.03 tot de vijfde)

De berekening klopt geloof me, maar kan u dat nog uit het hoofd?

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Nita »

Ja hoor,maar waarom zou ik u heeft het toch nu toch al gedaan.Heb het voor de zekerheid even nageken(op de rekenmachine) klopt. :wink:

bijdehante mama
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door bijdehante mama »

ik heb dyscalculie (rekenblindheid) dus ik geloof het allemaal wel hahahaha :wink:

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door sprokkel »

Laatste nieuws over de euro.

Weer gezeur over dure euro

Gepubliceerd op donderdag 21 juni 2007

Sinds de invoering van de euro, nu ruim vijf jaar geleden, klagen mensen en stichtingen met enige regelmaat over de gestegen prijzen.
Terecht, zo meent de Stichting Wisselverlies, want iedere Nederlander heeft forse schade opgelopen door de verkeerde inwisselkoers van de gulden. Die club vandaag een nationale actie om er voor te zorgen dat alle Nederlanders compensatie krijgen voor de schade van de te dure euro.

Gulden ondergewaardeerd
Volgens de stichting was de gulden ondergewaardeerd en hebben Nederlanders daardoor te weinig euro’s voor hun guldens gekregen. De wisselkoers werd vastgesteld op de (wellicht nog wel bekende) 2,20371 gulden voor één euro. Dat had eigenlijk twee gulden voor één euro moeten zijn of zelfs nog minder. Daarmee zou iedereen meer euro's in de portemonnee hebben gehad.

De stichting tracht het eigen gelijk te onderbouwen met uitspraken van economen. In het AD stelt Casper de Vries, professor monetaire economie aan de Erasmus School of Economics, dat 'er zeker iets voor te zeggen is dat de gulden ondergewaardeerd was toen de wisselkoersen voor de euro werden vastgesteld.' "Halverwege 1998 hebben wij ook gezegd dat het nodig was om de gulden sterker te laten worden. Op economische gronden was dat goed geweest.’’

Ook professor Roel Beetsma van de Universiteit van Amsterdam is die mening toegedaan. "Het feit dat wij na de invoering van de euro in Nederland een hogere inflatie hadden dan in andere landen, kan daarop wijzen. Die prijsstijgingen zouden dan een correctie geweest zijn omdat de prijzen in Nederland te laag waren in vergelijking met andere eurolanden.’’

Duitse Mark
Maar er dient wel rekening te worden gehouden met andere factoren. Zo was onze gulden in die tijd gekoppeld aan de Duitse mark. Als Nederland de waarde van de gulden had willen verhogen, dan had dat voor gezichtsverlies gezorgd voor de Duitsers. "Wellicht is dat een reden geweest om níet aan te passen,’’ schat De Vries in.

"Ik denk dat de Nederlandse autoriteiten wellicht ook een economisch voordeel wilden behalen door niet te corrigeren," zegt professor Beetsma." Door een lagere wisselkoers zouden de prijzen in Nederland in vergelijking met het buitenland aantrekkelijk zijn. Toen konden we nog niet weten dat de economie oververhit zou raken in de jaren erna."

Nederlandsche Bank is gezeur zat
De Nederlandsche Bank is het gezeur over de dure euro zat. President Nout Wellink erkende twee jaar geleden al dat de gulden te goedkoop de euro in was gegaan. DNB wil nu niets kwijt over de actie van de Stichting Wisselverlies en verwijst naar een onderzoek van het Centraal Plan Bureau waaruit blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat de ’instapkoers’ van de gulden sterk afweek van de prijsverhoudingen tussen Nederland en het eurogebied.

Een voormalige directeur van DNB, André Szász, heeft in 2005 in Zembla gezegd dat de gulden wel degelijk ondergewaardeerd was bij de invoering van de euro. Die onderwaardering heeft volgens hem geleid tot een veel hogere inflatie. Volgens Szász heeft de overheid er onvoldoende rekening mee gehouden dat lonen en prijzen zouden doorschieten. Ook zijn er door de invoering van de euro tegen de toenmalige koers van 2,20371 gulden meer prijsstijgingen geweest dan nodig was.

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Nita »

Sprokkel , vond dit stuk zeer interessant.Heb uw stuk (hoop geen bezwaar )even naar mijn mail verstuurd om het nog eens goed door te lezen.Ben benieuwd hoe anderen (ook in mijn eigen kring)hier op zullen reageren.Gr......Nita.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door D1RK »

Helaas klagen de meeste over wat duurder is geworden zoals de benzine, maar ook Huizen en Auto's stijgen al 50 jaar zolang ik leef!

Maar;
1 Zanussi wasmachine, goedkoopste 1994 F795,- nu E295,- dus ..
2 Prima Wit of bruin bij Aldi E0,29 dus erg voordelig (Ik lust het niet)
3 Philips 66 cm Tv van F1295 in 1996 voor E 245 nu!

Zo zijn er nog vele voorbeelden die goedkoper worden, en ik durf niet de computer te noemen, een Pentium 75 in 1995 voor F5000,- en nu een veel beter notebook voor E500,-

Officieel was het 1; 220,371 dus reken maar na!

Sinds de Euro is ook mijn inkomen gestegen, of had U de verkeerde werkgever?

Gesloten