LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door thesaint »

Ik respecteer ieders bijdrage maar wil graag naar het onderwerp.

U haalt een citaat uit een verhaal en verstoord de discussie.

Er staat namelijk nog iets achter.[/quote]

Het onderwerp is het vergelijk tussen de euro en de gulden.. Dit topic is gestart in 2006 en toen was heel Griekenland niet eens in beeld..
Als er iemand de discussie verstoort ben jij het dus wel..

Ze zijn prima te vergelijken en elke vergelijking geeft keer op keer aan dat het niets uitmaakt of we nu de euro of de gulden hadden gehad.[/quote]

Speciaal voor ons engeltje1978.
Vandaag vers van de pers:
De Europese munt zakte voor het eerst sinds medio januari onder de 1,29 dollar en noteerde rond half negen maandagochtend een koers van 1,2885 dollar.

De euro staat onder druk door zorgen over met name Griekenland. Daar is het afgelopen weekeinde niet gelukt een nieuwe regeringscoalitie te smeden die bereid én bij machte is de hervormingen door te voeren die nodig zijn om het land financieel weer gezond te maken.

En er komt nog meer aan engeltje1978.
De schuld van de PIIGS. Die zitten namelijk ook vast aan het muntje de euro.

2,91 biljoen euro (dus bijna 3.000 miljard), dat is wat Portugal, Italië, Ierland, Griekenland en Spanje en hun burgers inmiddels hebben geleend bij de dertien grootste banken van de zone.

Wie komt er dadelijk als eerste bij "place your bet".

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

En er komt nog meer aan engeltje1978.
Je beweert respect te hebben voor andermans bijdragen, maar kan niet eens het respect opbrengen om iemands forumnaam juist te spellen ?
De Europese munt zakte voor het eerst sinds medio januari onder de 1,29 dollar en noteerde rond half negen maandagochtend een koers van 1,2885 dollar.
En wat was de koers geweest als we nog een gulden hadden gehad ? Ten tijde van de gulden en het begin van de euro zaten we met een koers waarbij 1 euro minder waard was dan 1 dollar.. Vanaf het begin is de koers flink gestegen en ook op dit moment is een euro nog steeds veel meer waard dan een dollar.. Als we met hetzelfde koersverloop als de gulden had, door waren gegaan, hadden we nu dus nog ruim onder de koers van de euro gezeten..

maar dit was allemaal geen antwoord op de en ook niet op mijn vraag..

Wanneer stop je dus eens met de discussie te verstoren zoals je dat zo mooi verwoorde ?

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door thesaint »

angel1978 schreef:
En er komt nog meer aan engeltje1978.
Je beweert respect te hebben voor andermans bijdragen, maar kan niet eens het respect opbrengen om iemands forumnaam juist te spellen ?
De Europese munt zakte voor het eerst sinds medio januari onder de 1,29 dollar en noteerde rond half negen maandagochtend een koers van 1,2885 dollar.
En wat was de koers geweest als we nog een gulden hadden gehad ? Ten tijde van de gulden en het begin van de euro zaten we met een koers waarbij 1 euro minder waard was dan 1 dollar.. Vanaf het begin is de koers flink gestegen en ook op dit moment is een euro nog steeds veel meer waard dan een dollar.. Als we met hetzelfde koersverloop als de gulden had, door waren gegaan, hadden we nu dus nog ruim onder de koers van de euro gezeten..

maar dit was allemaal geen antwoord op de en ook niet op mijn vraag..

Wanneer stop je dus eens met de discussie te verstoren zoals je dat zo mooi verwoorde ?
Angel1978,

Wat was de koers als we nog een gulden hadden gehad?

1 We hebben geen gulden meer.
2 Hier kun je geen antwoord op geven want dat weet namelijk niemand.
Maar als u dit wel kunt dan graag uw mening. Want hierom gaat het u tenslotte.
Ik ben van mening dat de waarde van de gulden nu niet vast te stellen is. Maar als u dit wel kunt dan wacht ik nu uw bijdrage af. Want dan kunnen we de euro wel vergelijken met de huidige waarde van de gulden.

3 Engeltje vond ik wel leuk. Maar als u hierom boos wordt dan doen we toch gewoon weer angel1978.Maar 1 dingetje U deinst er zelf ook niet voor terug om iemands bijdrage direct te bombarderen tot onzin.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat was de koers als we nog een gulden hadden gehad?

1 We hebben geen gulden meer.
2 Hier kun je geen antwoord op geven want dat weet namelijk niemand.
Maar als u dit wel kunt dan graag uw mening. Want hierom gaat het u tenslotte.
en hiermee degradeer je dus je eigen opmerking:
De Europese munt zakte voor het eerst sinds medio januari onder de 1,29 dollar en noteerde rond half negen maandagochtend een koers van 1,2885 dollar.
Als een zinloze..munten fluctueren ( zeker t.o.v. elkaar ).. De vraag is of deze koers nu de daling daarvan nu zo slecht is.. Voor onze exportpositie t.o.v. de VS is deze dat in ieder geval niet.. Ook de effecten van Griekenland en wat deze voor effect zouden hebben in het geval van de gulden zijn volledig onbekend..
Ik ben van mening dat de waarde van de gulden nu niet vast te stellen is. Maar als u dit wel kunt dan wacht ik nu uw bijdrage af. Want dan kunnen we de euro wel vergelijken met de huidige waarde van de gulden.
Er is volgens mij maar 1 waarde van de euro die is te vergelijken met die van de gulden en dat is een vergelijking in koopkracht.. Wat is er intern nu te kopen voor de euro en wat was er te koop voor hetzelfde bedrag in guldens.. Daarbij rekening houdend met een gemiddelde inflatie..

Als je dat doet, dan zie je dat je voor een gemiddeld boodschappenlijstje ongeveer evenveel betaalt in deze tijd met de euro, als dat je toen betaalde met de gulden.

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door thesaint »

angel1978 schreef:
Wat was de koers als we nog een gulden hadden gehad?

1 We hebben geen gulden meer.
2 Hier kun je geen antwoord op geven want dat weet namelijk niemand.
Maar als u dit wel kunt dan graag uw mening. Want hierom gaat het u tenslotte.
en hiermee degradeer je dus je eigen opmerking:
De Europese munt zakte voor het eerst sinds medio januari onder de 1,29 dollar en noteerde rond half negen maandagochtend een koers van 1,2885 dollar.
Als een zinloze..munten fluctueren ( zeker t.o.v. elkaar ).. De vraag is of deze koers nu de daling daarvan nu zo slecht is.. Voor onze exportpositie t.o.v. de VS is deze dat in ieder geval niet.. Ook de effecten van Griekenland en wat deze voor effect zouden hebben in het geval van de gulden zijn volledig onbekend..
Ik ben van mening dat de waarde van de gulden nu niet vast te stellen is. Maar als u dit wel kunt dan wacht ik nu uw bijdrage af. Want dan kunnen we de euro wel vergelijken met de huidige waarde van de gulden.
Er is volgens mij maar 1 waarde van de euro die is te vergelijken met die van de gulden en dat is een vergelijking in koopkracht.. Wat is er intern nu te kopen voor de euro en wat was er te koop voor hetzelfde bedrag in guldens.. Daarbij rekening houdend met een gemiddelde inflatie..

Als je dat doet, dan zie je dat je voor een gemiddeld boodschappenlijstje ongeveer evenveel betaalt in deze tijd met de euro, als dat je toen betaalde met de gulden.
Het blijft bij een als (we nog een gulden hadden) verhaal. Heel theoretisch allemaal. En natuurlijk ik begrijp uw koopkrachtverhaal.
Feit is dat niemand weet wat de toekomst brengt ook u niet.
Maar we weten wel van dag tot dag wat de euro waard is dmv koersen.
Wat de koers van gulden is wordt ook bepaald door vertrouwen.
Dit wordt niet meegenomen in uw koopkrachtverhaal.
U kan mij hiermee niet overtuigen tot een vergelijk van de euro tov de gulden.

Misschien was het beter geweest om de gulden te houden of misschien.
Feit is wel dat we nu meegezogen worden door de PIIGS.
En vertrouwen zal afnemen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

U kan mij hiermee niet overtuigen tot een vergelijk van de euro tov de gulden
Voor mij is die vergelijking niet interessant.. Iedereen die echter roept dat alles zo duur is geworden sinds de invoering van de euro echter wel.. En daar reageer ik op.
Wat de koers van gulden is wordt ook bepaald door vertrouwen.
Het vertrouwen in een munt heeft niet tot nauwelijks effect op de prijs van een brood.. en dat is wat de gewone man / vrouw uiteindelijk voelt in de portemonnee.
Feit is wel dat we nu meegezogen worden door de PIIGS.
En vertrouwen zal afnemen.
Feit is dat we ook ruim 10 jaar lang geprofiteerd hebben van de euro en dat onze positie t.o.v. van bijvoorbeeld de VS sinds de invoering van de euro enorm is toegenomen.. Het vertrouwen heeft een enorme boost gehad ( kijk naar de koers van de euro t.o.v. de dollar ) met de invoering.. Ook dit is onderhevig aan golfbewegingen.

Het lijkt er echter op dat iedereen wil instappen op moment dat alles in de lift zit en op het hoogste punt onmiddelijk weer wil uitstappen.. Net als bij een achtbaan.. Men vergeet echter dat als je op het hoogste punt uit wil stappen in een achtbaan je wel eens diep zou kunnen vallen... dieper dan dat je zou belanden als je gewoon mee zou rijden en vanuit het dal weer in de volgende klim gaat belanden..

Je kunt niet dingen met elkaar afspreken en als het even wat minder gaat met de anderen, die keihard laten vallen.. Op moment dat de eerste doodleuk in de steek wordt gelaten, betekent dat dat ALLE afspraken niets meer waard zijn.. Dat zou een totaal verlies aan vertrouwen tot gevolg hebben..

Dat er fouten zijn gemaakt tijdens het maken van de afspraken is ook wel duidelijk.. maar dit is te makkelijk.

thesaint
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 sep 2011 16:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door thesaint »

Voor mij is die vergelijking niet interessant.. Iedereen die echter roept dat alles zo duur is geworden sinds de invoering van de euro echter wel.. En daar reageer ik op.

Beste Angel 1978.
Ik heb nooit geroepen of geschreven dat alles duurder werd. Inflatie ongeacht munt doet zijn werk
Wat de koers van gulden is wordt ook bepaald door vertrouwen.
Het vertrouwen in een munt heeft niet tot nauwelijks effect op de prijs van een brood.. en dat is wat de gewone man / vrouw uiteindelijk voelt in de portemonnee.

Dat is niet waar. Olie is prijsbepalend voor zeer veel producten. Als onze munt minder waard wordt tov de dollar dan betalen we meer voor olie. Olie wordt afgerekend in dollars.
Feit is wel dat we nu meegezogen worden door de PIIGS.
En vertrouwen zal afnemen.
Feit is dat we ook ruim 10 jaar lang geprofiteerd hebben van de euro en dat onze positie t.o.v. van bijvoorbeeld de VS sinds de invoering van de euro enorm is toegenomen.. Het vertrouwen heeft een enorme boost gehad ( kijk naar de koers van de euro t.o.v. de dollar ) met de invoering.. Ook dit is onderhevig aan golfbewegingen.

Het lijkt er echter op dat iedereen wil instappen op moment dat alles in de lift zit en op het hoogste punt onmiddelijk weer wil uitstappen.. Net als bij een achtbaan.. Men vergeet echter dat als je op het hoogste punt uit wil stappen in een achtbaan je wel eens diep zou kunnen vallen... dieper dan dat je zou belanden als je gewoon mee zou rijden en vanuit het dal weer in de volgende klim gaat belanden..

Je kunt niet dingen met elkaar afspreken en als het even wat minder gaat met de anderen, die keihard laten vallen.. Op moment dat de eerste doodleuk in de steek wordt gelaten, betekent dat dat ALLE afspraken niets meer waard zijn.. Dat zou een totaal verlies aan vertrouwen tot gevolg hebben..

Dat er fouten zijn gemaakt tijdens het maken van de afspraken is ook wel duidelijk.. maar dit is te makkelijk.[/quote]

Dat onze koers is gestegen tov de dollar is helemaal correct. Maar dat kwam eerder door het wanbeleid in VS dan door economische groei in Europa.
Schulden in zowel VS als Europa zijn als maar toegenomen. De kredietcrisis wordt nu "opgelost" door meer krediet.

Laat ik het zo stellen. U bent zeer positief over de EU. Ik vanaf de start nooit geweest. Mijn probleem ligt hem in het feit dat er geen 1 beleid is en nog steeds niet. Zo kan er nooit snel gehandeld worden en behoud ieder land zijn eigen winkeltje.

Dat de prijzen omhoog gaan is 1 ding en heb ik zelf op zich geen probleem mee.
Maar met de PIIGS en het wanbeleid vanuit Brussel zie ik de EURO ten onder gaan.

Ik hoop voor u en de gehele EU dat ik ongelijk krijg maar ik denk het niet.
De lening alleen aan de PIIGS is al rond de 3000 miljard.

Bedankt voor de leuke gedachtenwisseling! (oprecht trouwens)

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door CSM »

thesaint schreef: Ik heb nooit geroepen of geschreven dat alles duurder werd. Inflatie ongeacht munt doet zijn werk

Dit topic gaat nu juist over de vraag of de invoering van de Euro "alles duurder heeft gemaakt"
Uw laatste 10 bijdragen zijn dus eigenlijk allemaal off-topic?

Dat bedoel ik niet vervelend hoor... ik begrijp simpelweg niet hoe uw uitgebreide verhandeling een antwoord geeft op de centrale vraagstelling van dit topic.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door nevermind »

CSM schreef:
thesaint schreef: Ik heb nooit geroepen of geschreven dat alles duurder werd. Inflatie ongeacht munt doet zijn werk

Dit topic gaat nu juist over de vraag of de invoering van de Euro "alles duurder heeft gemaakt"
Uw laatste 10 bijdragen zijn dus eigenlijk allemaal off-topic?

Dat bedoel ik niet vervelend hoor... ik begrijp simpelweg niet hoe uw uitgebreide verhandeling een antwoord geeft op de centrale vraagstelling van dit topic.

Het topic is uit 2006 en de stelling is niet of de euro alles duurder heeft gemaakt maar:

Gulden en Euro - vergelijken - 17 maart 2006 13:57
Heel veel Nederlanders vergelijken de Euro met de Gulden. Niet doen. De Euro is de Euro, de Gulden is de Gulden. De Euro is meer waard dan de Gulden. 1 Euro is 1 Euro en 1 Gulden is 1 Gulden. Ik denk niet, 1 euro.. hoeveel gulden was het ook alweer?? Maar ik denk gewoon 1 euro. Dus als iets 2 euro kost wat eerst 2 gulden kostte, doe ik niet moeilijk. Maar sommige mensen kunnen hier zo moeilijk over doen.. :?

Dus alles wat met deze stelling niets te doen heeft, is off topic!

Dus ook dat van jouw! :wink:

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door CSM »

O ja, u heeft gelijk.

Grappig, je kunt het eigenlijk amper een "stelling" noemen, meer een "persoonlijke ervaring" of wellicht "tip". Toch wordt er al pagina's lang verhit over gediscussieerd.

pykevanger
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2012 18:54

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door pykevanger »

dat is de fout van heel veel mensen
ze zeggen de gulden is er niet meer dus ga niet omrekenen
ik doe het nu nog steeds en zie dat somigge dingen wel 3x over de kop zijn gegaan, zo duur
en 1 euro is 2,20?? nee hoor dat was in het begin al bijna 2.50 dus reken maar uit.
mensen die niet vergeleken in begin zitten er nu financieel krapper bij dan voorheen.
kijk maar naar de huizenmarkt automarkt kortom de luxere artikelen.
die euro is het begin van de ondergang

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door berndv »

pykevanger schreef: en 1 euro is 2,20?? nee hoor dat was in het begin al bijna 2.50
Omrekenen wordt vaak geheel eenzijdig gedaan. Namelijk alleen aan de uitgavenkant en niet bij het inkomen. Waar iemand 10 jaar geleden nog 2000 gulden verdiende, is dat nu bijna 2000 euro geworden. Daarnaast staat het ook volledig scheef om een valuta omrekening te maken met een valutakoers van 10 jaar geleden. Als je nu US dollars haalt of GB pond ga je bij het gwk ook de koers van nu betalen en niet de koers van 10 jaar geleden.

Dus ja, omrekenen kan je ten allen tijde blijven doen, het slaat alleen nu, na 10 jaar, nergens meer op, want het is geen vergelijk.

En ik weet dat zelfs als je de inflatie er op los laat, je nog steeds meer betaald dan toen. Maar gek genoeg ben ik dan misschien 1 van de gelukkigen bij wie het loon meer gestegen is dan de inflatie voor die jaren was.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door FerryG »

thesaint schreef:Inflatie ongeacht munt doet zijn werk
Maar wat is inflatie nu eigenlijk?

De allereerste inflatie ter wereld werd veroorzaakt door een goudsmid die meer goudbriefjes uitgaf dan dat hij goud in bewaring had. Die allereerste goudsmid is waarschijnlijk gelyncht toen men dat ontdekte.

Nu wordt ons geld beheerd door een centrale bank die al bijna een eeuw niet meer in overheidshanden is!!! De bankiers die ongeremd geld bijdrukken en zo ons geld ontwaarden, kunnen dat doen zonder dat iemand ze daarvoor kan aanklagen (dat hebben ze bedongen toen ze die positie kregen: ze zijn letterlijk onkwetsbaar).
Het zijn ook die bankiers die in Amerika al bijna een eeuw de schaduwregering vormen (samen met grootindustriëlen). De president kan daar plannen maken, maar zogauw die ingaan tegen het belang van de allerrijksten, komt daar niets van terecht. De president is daar dan ook niet meer dan een marionet, die af en toe wat wetjes mag maken of veranderen zolang de rijksten daar geen last van hebben (zoals het toestaan van het homohuwelijk, om maar iets te noemen).
Kennedy doorzag dat. Hij wilde daar een eind aan maken. En dat was de reden dat hij vermoord werd. Lee Harvey Oswald was de zondebok, maar de werkelijke schuldige is nooit gestraft.
En als je opsomt in welke landen de Amerikanen de laatste jaren zijn binnengevallen, moet je eens nadenken over de overeenkomst tussen al die landen: ze deden dingen waar de allerrijksten niet blij mee waren. Dat kon zijn dat ze geen (niet door goud gedekte) dollars meer aannamen voor hun olie (zoals Lybië) of doordat ze hun centrale bank in eigen handen hadden (zoals Lybië, Iran, etc etc).

Velen zullen zeggen dat ik in complottheorieën geloof, maar wacht maar af... Ik voorspel dat Noord-Korea, China en IJsland op het programma staan om nog te worden aangevallen. Van Noord-Korea en China denken velen nog dat het terecht zal zijn omdat daar de mensenrechten geschonden worden, maar IJsland... Ja, daar hebben ze pas geleden de centrale bank weer in eigen handen genomen! Dus als je opeens berichten hoort dat de IJslandse regering uit slechterikken bestaat, doe dan eens wat research en kijk of dat echt zo is, of dat de Amerikanen (alweer!) een drogreden nodig hebben om daar binnen te vallen...

Essievdv
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2013 09:10

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Essievdv »

Ik ben tegenwoordig mijn spaargeld aan het omzetten in goudbaaren. Die laat ik dan thuis sturen, zo ben ik zeker dat ik iig een vaste waarde thuis heb liggen. Ook wanneer de euro of dollar compleet wegvalt.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Miepje1 »

berndv schreef:Omrekenen wordt vaak geheel eenzijdig gedaan. Namelijk alleen aan de uitgavenkant en niet bij het inkomen. Waar iemand 10 jaar geleden nog 2000 gulden verdiende, is dat nu bijna 2000 euro geworden.
.
Ik zou wel eens willen weten waar je dat idee vandaan hebt? Dat geldt alleen voor de grote graaiers toch! Toch niet voor normale mensen met een doorsneebaan. Ik ben een paar keer van baan gewisseld in die jaren, maar doe nog steeds ongeveer hetzelfde in dezelfde sector, waar dus ongeveer dezelfde salarissen tegenover staan. Ik verdien precies 100 euro netto meer dan 10 jaar geleden...

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Miepje1 schreef:
berndv schreef:Omrekenen wordt vaak geheel eenzijdig gedaan. Namelijk alleen aan de uitgavenkant en niet bij het inkomen. Waar iemand 10 jaar geleden nog 2000 gulden verdiende, is dat nu bijna 2000 euro geworden.
.
Ik zou wel eens willen weten waar je dat idee vandaan hebt? Dat geldt alleen voor de grote graaiers toch! Toch niet voor normale mensen met een doorsneebaan. Ik ben een paar keer van baan gewisseld in die jaren, maar doe nog steeds ongeveer hetzelfde in dezelfde sector, waar dus ongeveer dezelfde salarissen tegenover staan. Ik verdien precies 100 euro netto meer dan 10 jaar geleden...

Dan ben je er t.o.v. gemiddeld behoorlijk op achteruit gegaan..
Modaal heeft er namelijk ongeveer 500 euro bij gekregen...

Nee niet alleen de hogere inkomens hebben er wat bij gekregen, ook jan modaal.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Miepje1 schreef:
berndv schreef:Omrekenen wordt vaak geheel eenzijdig gedaan. Namelijk alleen aan de uitgavenkant en niet bij het inkomen. Waar iemand 10 jaar geleden nog 2000 gulden verdiende, is dat nu bijna 2000 euro geworden.
.
Ik zou wel eens willen weten waar je dat idee vandaan hebt? Dat geldt alleen voor de grote graaiers toch! Toch niet voor normale mensen met een doorsneebaan. Ik ben een paar keer van baan gewisseld in die jaren, maar doe nog steeds ongeveer hetzelfde in dezelfde sector, waar dus ongeveer dezelfde salarissen tegenover staan. Ik verdien precies 100 euro netto meer dan 10 jaar geleden...
Dan heb je toch wat fout gedaan. De CAO lonen (en meestal volgen salarissen die niet onder een CAO vallen aardig de CAO) zijn fors gestegen de afgelopen 10 jaar. Als jij maar 100 euro netto meer hebt, dan moet je toch eens serieus naar je carriere gaan kijken... Of ben je misschien vergeten of er ook nog andere zaken zijn veranderd?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Even kijken, wat zou ik fout hebben gedaan... in 2002 had ik een baan. In 2005 werd ik samen met een groot aantal collega's weggewerkt want het bedrijf werd gekocht door een investeerder. Dus moest ik, bijna 50, op zoek naar ander werk. Helaas zit 90% van de bedrijven waar ik zou kunnen werken in de randstad. Mijn partner kreeg net in die tijd werk aan de andere kant van het land. Hij was zzp-er maar de markt stortte in. Dus wij samen verhuizen. Ik heb toen alles aangepakt wat ik kon krijgen, maar ook toen al was ik 'te oud'. Vanaf 2007 heb ik weer vast werk, na een jaar uitzendbureaugedoe. En helaas, minder goed betaald. Maar ik heb werk en daar gaat het om. Er heeft inmiddels wel inflatie plaatsgevonden in de betaling voor het soort werk dat ik doe. Je krijgt gewoon minder.
Geloof me, als ik de CAO van toen naast die van nu leg, wordt dit werk echt niet dubbel zo goed betaald als 10 jaar geleden.
Ik vind dus niet dat ik iets verkeerd heb gedaan. Ik heb werk boven een groter inkomen gesteld. Een groter inkomen dat er hoe dan ook niet was gekomen. Ik vind fijn werken iets belangrijker dan thuis gaan zitten met een uitkering.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door sjohie »

Miepje1 schreef:
berndv schreef:Omrekenen wordt vaak geheel eenzijdig gedaan. Namelijk alleen aan de uitgavenkant en niet bij het inkomen. Waar iemand 10 jaar geleden nog 2000 gulden verdiende, is dat nu bijna 2000 euro geworden.
.
Ik zou wel eens willen weten waar je dat idee vandaan hebt? Dat geldt alleen voor de grote graaiers toch! Toch niet voor normale mensen met een doorsneebaan. Ik ben een paar keer van baan gewisseld in die jaren, maar doe nog steeds ongeveer hetzelfde in dezelfde sector, waar dus ongeveer dezelfde salarissen tegenover staan. Ik verdien precies 100 euro netto meer dan 10 jaar geleden...
Neehoor, ik verdiende toen in guldens modaal, en dat doe ik nu ook, bij dezelfde werkgever, en met dezelfde baan. Er zit misschien een paar procent tussen, maar niet meer dan dat.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door FerryG »

Die "doodgewone inflatie" is niet zo doodgewoon. Die uitspraak bewijst alleen maar dat we het nu al gewoon vinden dat we bestolen worden, want dat is het!
Sinds 1913 wordt ons geld niet meer door de staat, maar door een privé bank gedrukt. En die houdt zich niet netjes aan de goudstandaard. Je kunt het zo zien: stel, je hebt een groepje mensen en iemand in dat groepje heeft honger en geen eten. De leider zegt: "iedereen geeft een stukje brood!" En tegen de persoon die honger heeft, zegt hij: "je moet nu elke dag een stukje brood teruggeven." Het teruggegeven brood wordt vrvolgens niet aan de anderen in de groep teruggegeven; de leider houdt het zelf.
Dat is wat ook met ons geld gebeurt: als iemand geld van de bank leent, wordt dat bijgedrukt, waardoor ons geld in waarde zakt. Feitelijk geven we de lener dus allemaal een klein stukje van dat bedrag. Maar als het op terugbetalen aankomt...

Gesloten