LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik hoef niet meer, ik kan prima rondkomen van een minimumloon in tegenstelling tot vele anderen die alleen maar meer willen. Het minimumloon is er op berekend om mee rond te komen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Bailey »

Het minimumloon is er op berekend om mee rond te komen.
Voor jou misschien wel, maar voor vele anderen niet. Niet iedereen kan heel goedkoop leven, er zijn vaak dingen waar je veel geld aan uit moet geven. Zelfs mij lukt het maar net om rond te komen, en ik heb toch een redelijk salaris en ik doe geen rare dingen.

ilseb
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2004 14:26

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door ilseb »

Het is ook gewoon een feit dat veel mensen niet met geld om kunnen gaan! Er zijn nog nooit zoveel leningen afgesloten, vooral door jongeren.
Mensen geven de euro uit als een gulden zonder erbij na te denken...

Prima, maar ga dan niet zitten klagen dat het zo snel op is en dat je vroeger meer uit kon geven. Als we nog nog steeds de gulden hadden gehad hadden we ook 250 gulden of daar omheen betaald voor onze zorgverzekering, hadden we ook een verhoging gehad van de ozb eigenaarsdeel, en niet te vergeten de gestegen energieprijzen. Ik heb zelf mensen in dienst die ik negen euro per uur betaal ( svp geen discussie over hoog/laag) "vroeger" was 12.50 gulden gewoon per uur nu is dat dus omgerekend 21 euro, hoezo alles is duurder, zelfs personeel... :shock: Dus niet alleen producten zijn zogenaamd duurder geworden, ook manuren, wat meer meeteld in de verkoopprijs. KIP EI....

Er zijn een aantal van die programma's oa. meer voor minder, daar zijn afen toe mensen die voor 500 euro per week boodschappen doen :shock: nou sorry hoor... als je een gezin hebt met vier kinderen kan ik het me voorstellen , maar geen twee persoonshuishouden, weer een kwestie van inhouden niet niet klakkeloos alles maar kopen. Vindt je iets te duur? koop het dan niet. Heb je geen geld meer? koop dan niets. Uitkeringen te laag? werk bij of pas je aan...

Nederland heeft de laagste inflatie van alle europeese landen, dat wordt even vergeten, de ziektekosten jagen we zelf omhoog, en we toch steeds meer, snel tevreden zijn we niet meer.


enne... als je bloemen te duur vind koop je ze toch niet :D

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik hoef niet meer, ik kan prima rondkomen van een minimumloon in tegenstelling tot vele anderen die alleen maar meer willen. Het minimumloon is er op berekend om mee rond te komen.
Wat fijn om te horen voor jouw toekomstige baas, waar je na je studie uiteindelijk zult gaan werken.

S. ;-)

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Dilbert29 schreef:Ik hoef niet meer, ik kan prima rondkomen van een minimumloon in tegenstelling tot vele anderen die alleen maar meer willen. Het minimumloon is er op berekend om mee rond te komen.
Beste Dilbert, met alles kun je rondkomen, wanneer het echt moet.
Maarrrrrr,.......... geld moet ook rollen, en het handjevol euro's waaruit het minimumloon bestaat, rolt niet ver. :D
Dat spenderen van de centen houdt de economie draaiende.

En denk je nu zelf, dat iedereen die zich suf heeft gestudeerd, genoegen neemt met een minimumloon zoals jij zo edelmoedig van plan bent?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
----------------------------------------------------------------
Nederland heeft de laagste inflatie van alle europeese landen, dat wordt even vergeten, de ziektekosten jagen we zelf omhoog, en we toch steeds meer, snel tevreden zijn we niet meer.
---------------------------------------------------------------
Inderdaad heeft Nederland een lage inflatie, maar de Nederlander is ook degene die het minst overhoud van zijn bruto salaris in Europa en betaald voor alles meer dan de meeste andere europeanen, o.a door extra belastingen.

//sarcastic mode on
Ik denk dat belastingsverlagingen ook wel eens een keertje aan de orde mogen komen nu de prijzen zo lekker gestegen zijn de laatste jaren.
De regering heeft een paar centen over door alle extra accijnsen die die door de prijsverhogingen ontstaan zijn.
Dus mag de overheid ook wel wat ineleveren, anders zitten we straks zonder begrotingstekort.
Dat lijkt me niet gezond voor de economie want dan hoeft er niet meer bezuinigd te worden, en dat kan ik me haast niet voorstellen in Nederland.
//sarcastic mode off

Just my 2 cents

Edit grammatica
Laatst gewijzigd door hharteman op 27 mar 2006 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Het is maar goed dat mensen hun geld uitgeven, anders zat je nu zonder baan.

Oh, dat vind ik ook helemaal niet erg hoor :), maar ik vind het zo vreemd dat zoveel mensen klagen over de prijzen en er toch geen bloemetje minder om kopen (want zeg nou zelf: niet echt een eerste levensbehoefte, die bloemen)
Om even bij de bloemen te blijven.

Kwaliteit heeft zeker een prijs. Ik koop tegenwoordig minder bloemen of b.v. een orchidee die weken blijft staan.
Ook kun je inderdaad naar b.v. de Bloemensteeg, maar dan moet je niet gek opkijken als je bos bloemen na 3 dagen de prullenbak in kan.
Dan moet je weldegelijk gek opkijken en direct met die bloemen teruggaan naar de winkel. In principe staan alle bloemen minimaal een week. Een uitzondering daarop zijn de zomerbloemen (zoals nigella, lathyrus ), die houden het wat minder lang vol.
Oudere mensen bekijken het slim: die kopen chrysanten en (tros)anjers of zuiderwindlelie, ijzersterk!
Voor jou misschien wel, maar voor vele anderen niet.
Neej, het is berekend om er mee rond te kunnen komen (nou trek ik die berekeningen soms in twijfel, als ik zie hoe ze dat bij IBG doen :) )

Maar goed: Wat moet je kunnen kopen van een minimumloon? Wanneer is het genoeg?
(maar misschien is dat een beetje off-topic)

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Bailey »

Wat moet je kunnen kopen van een minimumloon? Wanneer is het genoeg?
Daar moet je eten van kunnen kopen en je vaste lasten van kunnen betalen. Alleen zijn er nog wel eens meer dingen die je moet betalen. Een nieuwe wasmachine of koelkast ofzo. Sparen is vaak moeilijk als je weinig geld heb, dus wat dan?

En dan heb ik het nog geeneens over de kwaliteit van het leven. Tuurlijk kan je van een minimuminkomen rond komen. Geen verwarming aan, maar met 3 truien rondlopen. Geen tv, computer en telefoon. Geen auto of niet met de trein reizen, maar alles op de fiets doen. Enz. enz. enz.

Maar een mens wil ook wel eens wat leuke dingen kopen en doen. Een tv en een computer dus. Leuke kleding en schoenen, een keertje uit eten of naar de film, ja en ook eens een bloemetje kopen (die koop ik dus ook nooit meer voor mezelf, alleen voor ander), weekendje weg of vakantie.

Ik gun mezelf dat soort dingen, en spaar er dan ook voor. Maar ik heb dan ook een redelijk salaris. Maar als je 1000 euro hebt en dan ook nog een gezin moet onderhouden, ja dan wordt het erg moeilijk hoor. En ja....zeker in de eurotijd!!

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Martin1976 »

je moet het leven inderdaad wel leuk houden, ikzelf houd ook wel van een extra'tje op z'n tijd, af en toe wat nieuwe kleding, bosje bloemen op z'n tijd en een midweekje weg. Dat moet allemaal kunnen vind ik maar ik merk ook dat ik er langer voor moet sparen dan een paar jaar geleden. 'k houd gewoon minder over terwijl mijn bestedingspatroon beslist niet veranderd is, is al jaren hetzelfde! En dat terwijl ik in tussentijd al een paar keer opslag heb gekregen.

Je kunt zoals sommige personen wel bleren dat je rond kunt komen van een minimumloontje, nou, fijn voor hen! Ik kan me meer vinden in de omschrijving van Bailey, het leven moet wel leuk blijven. En wat geld overhouden voor leuke dingen is daar zeker onderdeel van.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Extraatjes zijn, hoe leuk ze ook zijn, extraatjes en niet meer als dat. Een minimum inkomen is berekend op het normaal rondkomen, dus zonder extraatjes.

Wil je toch extraatjes dan zal je moeten sparen of er voor werken.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door G7 »

Zo Martin 1976. Hoor je het ook eens van een deskundige!

Als je dus een minimum loon hebt, behoef je geen extraatje, want daar heb je geen inkomsten naar.

Dan moet je er maar voor werken! Doet een minimumloner dat al niet dan?

Dan moet je er maar voor sparen! Sparen??? Waarvan dan?

Nee, extraatjes zijn dus alleen voorbehouden, als je ernaar verdiend. Eerder niet!

Maarja, sommigen hebben het geluk om in een gespreid bedje te komen, is het niet Dilbert?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Jij zegt het G7, jij zegt het. het gespreide bedje voor mij moet ik nog vinden, maar misschien weet jij waar ik het kan vinden?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Bailey »

Het enige waar mensen met een minimumloon voor sparen is voor spullen die kapot gaan en die echt nodig zijn, zoals een wasmachine of een koelkast bijvoorbeeld. Sparen voor andere dingen komt er vaak niet van.

Wat ik ook zo lullig vind is dat mensen dan zeggen dat ze maar geen huisdier ofzo moeten nemen. Gun die mensen ook eens een pleziertje. Er wordt toch ook niet gezegd dat ze dan maar geen kinderen moeten nemen?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

hmmz..maar hoeveel pleziertjes heeft iemand nodig dan?
Hoe duur mag zijn huis zijn?
Hoeveel energie mag iemand gebruiken?
Hoe duur mag zijn auto zijn?
Voor hoeveel mag iemand eten?

("mogen" klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik bedoel meer: wat is de ondergrens van wat iemand zou moeten hebben)

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Hallo Tienepien.
Ik heb nog een oud ""poesiealbum", een van de versje wil ik je graag als antwoord geven..:
Dag maandag, Hoe gaat het met dinsdag? Doe de groeten aan woensdag en zeg tegen donderdag, dat ik aanstaande vrijdag met de trein van zaterdag, zondag kom logeren...!!!
Ik vind je lief hoor, maar wat verwacht je nu eigenlijk als antwoord op jouw vragen..?? Jij bent een individu, hebt je eigen wensen, groot of minder groot. Ik heb mijn eigen wensen, groot of minder groot.
Jouw "groot" is niet mijn "groot", mijn "klein" is niet jouw "klein"..
Hoe kun je je nu afvragen waar de gemeenschappelijke noemer ligt..??
Denk je nu echt dat er ooit een compromis tussen "zeer arm" en "hemeltje"rijk gevonden wordt..???
Tevredenheid" blijft m.i.z. "persoonsgebonden" en zal nooit onder een noemer te vatten zijn.
Groetjes zonnetje.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Misschien.... maar ik vraag het me al een tijdje af. Wanneer er hier namelijk ergens "minimumloon" of "bijstand" of iets dergelijks wordt gezegd, dan wordt er altijd gezegd dat je daar niet van rond kunt komen en verzand de discussie in welles-nietus.

De vraag waar jij het over hebt zou ik willen formuleren als : "Wanneer is iemand tevreden?" wat in mijn ogen een andere vraag is dan "Wanneer heeft iemand genoeg?" Al kun je dat wel als hetzelfde ervaren. Dan kun je je afvragen of het wenselijk is dat iemand met een minimumloon daarmee tevreden is...

Ik denk trouwens ook dat dit een vraag is die moeilijk, zo niet onmogelijk te beantwoorden is. Maar ik vind het wel leuk om mensen uit te dagen om er over na te denken. Want onbewust heb je vaak wel een idee wat jij als grens stelt tussen genoeg en te weinig

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Tienepien,
Wanneer is iemand tevreden..?
Mensen hier uitnodigen om hierop een antwoord te geven..?
Hoe moet men reageren? Mensen hierover na laten denken?
Wanneer heeft iemand genoeg?
Het moet je niet vreemd overkomen dat, nogmaals, jouw vraag nooit een gemeenschappelijk antwoord zal opleveren.
Waar ga je vanuit, mensen die in betrekkelijke armoede leven, weinig hebben. Tevreden zouden zijn als hen ook eens eens een voordeeltje in de schoot geworpen wordt?
"Rijken" die al veel hebben, maar kijken naar hun "vrienden", die(materieel) nog meer bezitten ...?? Een beetje tevreden zullen ze ongetwijfelt wel zijn, maar toch...!!!
Ik houd hierover op, ik kan je tot mijn spijt geen bevredigend antwoord geven.
Jij bent jij, ik ben ik, "zij" zijn "zij" en we hebben allemaal recht op een mening.
Dit kan men verwerpen, of trachten te accepteren...
Genoeg en geluk is niet onder een noemer te vangen, ook al tracht (hopelijk) de regering dit te bewerkstelligen voor de mensen hier in ons land.
Maar ja...tot nu toe?? Op dit moment schijnt de ontevredenheid te overheersen..! Wat me overigens niet zo vreemd voorkomt!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door hharteman »

Met 25 miljoen red ik het wel denk ik. :-)

Jaensj
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 feb 2006 10:51

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jaensj »

De vraag, wanneer is iemand tevreden, NOOIT, het meer is nooit vol.

S. ;-)

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Het is ons overlevingsinstinkt om nooit tevreden te zijn.
Wanneer je tevreden bent, betekent dat stilstand, wat weer achteruitgang in de hand kan werken.
Daarom blijft het glas altijd halfleeg zodat je het weer bij kunt vullen.

Een wijze les van S. :wink:

Gesloten