LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden en Euro - vergelijken

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik hoop dat je ook zonder om te rekenen die bloemkool al duur vond? :)

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

1 de waarde van de Euro is in 2001 vastgesteld



En bij bakker Sterk kost een heel waldkorn 1,95, bij de meeste bakkers kost Waldkorn (ook in de suup) ongeveer 2 euro
Dat eerste: dat klopt niet. De waarde van de euro is eind 1998 reeds vastgesteld. Ik dacht zelfs een jaar eerder, maar ik haal van een eurosite af, dat de datum waarop deze koers is vastgelegd, 31 december 1998 is geweest.

Dat tweede: ik kan prima leven met een brood van 1200 gram dat maar 63 cent kost. Incidenteel haal ik heus wel duurdere broden. Maar door de week volsta ik met prima te eten brood van 63 cent van Super de Boer.

Overigens kun je bij de aldi (weet niet of het nog zo is) een gewoon 800 grams brood halen voor 37 cent).

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik betaal echt geen 2 euro voor een heel brood, hoor. Bij welke bakker ga jij dan?
2 euro vind ik een prima prijs voor een heel brood. Bij mijn bakker betaal ik meestal iets minder, maar meer komt ook voor (afhankelijk van het soort brood).

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Even omrekenen in guldens: 4 gulden 40 voor een brood?


Zou jij dus in het guldentijdperk 4 gulden 40 voor een heel brood neertellen?

Dat meergranenbrood, waar Waldkorn onder valt, krijg je bij de Aldi voor 79 fof 89 cent. Batavenbrood, heet het geloof ik. Het gewone brood voor 37 cent.

zwoesel
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:50

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door zwoesel »

Hallo iedereen,

Sorrie dat ik het moet zeggen,maar degenen die zeggen dat we niet moeten om rekenen van gulden naar euro hebben zeker zelf geld zat :P .
Ik weet nog dat we in de laatste maand van de gulden zaten en dat ik voor 100 gulden een volle boodschappen kar had met mijn wekelijke boodschappen.
Als ik nu ga kijken wat ik kwijt ben is dat rond de 95 euro en daar zit toch wel een verschil in of niet mijn salaris is namelijk minder geworden met de euro snap je het nog :shock: .
Dus ga nou niet zeggen dat je niet mag omrekenen want als je dat niet doet red je het einde van de maand niet.
Met de gulden kocht ik bv en bloemkool van 1,50 (gulden)nu betaal ik voor een bloemkool 1,50 euro en als hij erg duur is laat ik hem mooi liggen want ik ga echt niet voor 2 euro een bloemkool kopen dat is 4 gulden dat deed ik toen ook niet dus ze kunnen mij meer vertellen ik blijf mooi om rekenen en van mij mag de gulden terug komen.

groetjes

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

We moeten niet zo moeilijk doen over de euro, een euro is een euro.
U heeft zeker een paar duizend euro per maand te besteden of U bent middenstander die er ook zo over denken,die zegt ook dat we moeten
denken in euro's, ja maar toen de euro zijn intrede deed zag ik mijn
bedrag op de giro gehalveerd.
Weet U, een douche kostte op de camping 1 gulden, nu 1 euro, zelfde tijd is het gebleven. Soep in een restaurant koste voorheen 4,50 gulden
nu 4,50 euro, ik bedoel maar ik kan nog wel even doorgaan.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door D1RK »

Mijn 800 toeren Zanussi wasmachine koste in 1995 f795,-
Dit is dus E360,76

Nu zie ik Zanussi 1200 toeren, lager niet te koop, energie zuiniger en dat vanaf E249,- dus E110,76 goedkoper!

In 1980 een mono Grundig TV 56 cm met teletekst voor f1995,-
nu een philips stereo 70 cm voor E229,-

Normale computers en notebooks....

Dus wat reken je?

Veel winkels en horeca wachten tot de Euro, want nieuwe menu kaarten en ook de prijslijsten van de afhaal chinees, pas bij de Euro een nieuwe gedrukt wegens de kosten!

Dus veel dingen waren vlak voor de Euro gewoon iets te goedkoop!

Mijn salaris ging van Fxxx naar Exxx en is nu iets hoger in E dan toen in F....

Dus mag het wel...

Ook de auto prijzen, de goedkoopste fiat 500 koste eind 60 er jaren F3895,-
nu is dit E7000,- dus de goedkoopste auto is 4x duurder?
En die Airbag en ABS dan?
Ook gordels, schrijfremmen, hoofdsteunen, en achteruit verwarming!
Dus eigenlijk mag je dit niet vergelijken!

Welk produkt is dus belangrijk, want het is per produkt verschillend.

De goedkoopste auto ging 4x duurder...
maar waar koop je een huis voor F10.000,- nu?
In Fryslán vanaf E40.000,- dus 8x, maar hier niet meer!

Eén produkt vergelijken is dus onzin, waar koop je nog een standaard fiets zonder versnellingen?

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door henkgeluk »

u moet allen eens gaan kijken bij het cbs!

kijk naar de inflatie cijfers vanaf 2000 tot heden.
zet dat af tegen u inkomen en u weet genoeg.

alle instanties met name horeca,energie hebben hun prijzen abnormaal verhoogd! vwb de bloemkool, ik woon in een gebied waar ze massaal worden geteeld, de boer vangt weinig meer als in 2000!

ik koop ze dus gewoon voor 60 eurocent !! de boer vangt gemiddeld dat aan de veiling. er is wel (handmatig) meer werk mee gemoeid ,en door andere betere bestijding(milieu vriendelijk en andere eisen) meer teelt kosten.

2e het salaris is gedeeld door 2.20371 ,maar de euro is 10% ondergewaardeerd door oa frankrijk en duitsland(zalm moest dat toelaten?)

per saldo> inflatie vanaf 2000, zeer veel hogere energie kosten en andere lasten.
detaillisten die inderdaad het gulden bordje omwisselden voor de euro(1op1) deze zaken samen, en het niet doorvoeren van al die lasten en kosten in ons salaris, hebben ons de kop gekost!! met name uitkering trekkers zijn enerzijds het haasje omdat hun uitkering jaren lang ontkoppeld is geweest aan de lonen.

zij hebben wel (het zg vangnet) voordeel dat zij en hogere zorgtoeslag en hogere huurtoeslag krijgen door minder cq laag inkomen!

even nog een tip! voor diegenen die onder de 30127 bruto zitten op jaarbasis. neem als u geen aftrek wao/aow of ziekte kosten hebt die boven de drempel uitkomen ,altijd 500 euro eigen risico op de ziekte kosten verzekering!! het verbaast mij dat niet een courant of elsevier daar gewag van maakt.

immers 1015(2006) is vaste aftrek post! omgeacht wat u betaald als vaste premie aan de zorgverzekering !! neem 500 eigen risico .

1e u krijgt korting bij de zorgverzekering
2e bijna !!alle kosten die onder die 500 euro vallen zijn aftrek baar bij specifieke kosten ! als u daar totaal 311 euro haalt valt u onder chronisch ziek, aftrek jawel 795 euro .

3e u krijgt ook 113 % extra aftrek over de specifieke kosten!!
4e u toetsinkomen daalt misschien genoeg om en hogere zorgtoeslag te verkrijgen en hogere (of u valt er net wel in) huurtoeslag.

samen gevat kan het zijn dat u (ik heb zo'n geval meegemaakt inmiddels) 1800 euro!! meer netto overhoudt!!

ik ben helaas bang dat de regering (financien) dit gaat repareren,omdat de belasting telefoon verbaast heeft gereageerd op mijn berekening!!!

maar zij gaven toe dat het klopt!!

nog een tip,zelfs als u die 500 eigen risico niet neemt ,gaat u gewoon extra naar een zg kraker of andere paramedische beroeps uit oefenaar of u koopt een bril die op sterkte is als zonnebril !! dus feitelijk een zeer goede zonnebril !!

veel succes!

henk geluk (fiscalist)

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Weet U, wij zijn er met z'n allen flink op achteruit gegaan, hoe verklaar je anders dat er zo veel mensen in de schulden zitten, incassoburo's het
werk niet meer aan kunnen, woning uitzettingen, gas en elektra afsluitingen en ga zo maar door, aan de orde van de dag zijn.
Je kan geen krant opslaan of er staat weer een bericht in over deze
toestanden.
Neen, van de politiek hoef je niets te verwachten, want die hebben het de mensen door de strot geduwd, zoals vele andere zaken (zorgverzekering) en gehoopt dat de mensen zich snel zouden aanpassen, maar het is een (sorry) kankergezwel wat niet te genezen is.

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

en U weet ook dat veel mensen in de schulden komen omdat ze voor een nieuw tuinhuisje, 3de koelkast, 2de Senseo-koffieapparaat, gaan lenen. En je moet die lening natuurlijk ook weer terugbetalen tegen zo'n 10 a 12% rente.

En dan komen mensen in de schulden...Nee, zolang er massa's mensen voor de meest grote onzin gaan lenen,is er helemaal niets aan het handje

(ik zeg dus niet dat alle mensen die in de schulden zitten, voor de meest grote onzin hebben geleend, maar wel veel)

Vriendelijke Groeten
_-MdJ-_[/b]

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Natuurlijk zijn er ook dit soort mensen, die van alles hebben, ook schulden en het dan heel normaal vinden om nog meer te lenen, als zij dat pas een paar jaar later gaan betalen of aflossen, de banken zijn in mijn ogen de grote boosdoener, die zorgen er voor dat dit soort mensen
in de geldproblemen komen. Er zijn ook mensen die bewust schulden
maken omdat zij denken het komt wel goed met kwijt schelden door instanties die hen helpen.

bergbarn
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2007 15:39

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door bergbarn »

Graag zou ik de uitzending willen zien, waarin oud-minister Zalm volgens mij zegt: "dat hij de Nederlandse Gulden zo goedkoop mogelijk in het EURO-mandje heeft gedaan. Dat zou beter zijn voor de nederlandse economie". Die uitzending is gedaan toen alle ministers van financiën van de EURO-landen de muntwaarde hadden vastgesteld.

Deze uitzending is later nooit meer uitgezonden voor zover ik het weet. En hierover is volgens mij altijd het stilzwijgen op gelegd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jonjo »

Mensen mensen, die euro is er nou ruim vijf jaar. Zal ik eens beginnen over de florijn?

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Zalm heeft ook gezegd, als ik moet liegen is het geen leugen, volgens mij hanteren alle politici deze regel, we worden elke dag bedrogen en voor gelogen door politici met de PvdA voorop. De euro is ons door de strot geduwd zoals ganzen hun eten door hun strot krijgen geduwd. Je hebt het maar te slikken. Dit noemen ze op het Binnenhof democratie.

kuiffie
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:32

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door kuiffie »

We worden iedere keer toch weer besodemieterd door Den Haag .
Laatst las ik in de krant : grenzen open voor Poolse arbeiders .
Twee bladzijdem verder : Nederland heeft 430.000 werklozen .
Snap ik het , of jullie ?
voorbeeld over 20 jaar:
Poolse gastarbeiders eisen recht op gezinshereniging , eigen huis , de geschiedenis herhaalt zich !!!!

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Wij begrijpen het wel, alleen in Den Haag begrijpen zij het pas over tien
jaar en dan moeten wij (het volk)voor de stomme fouten betalen, een voorbeeld: ziektenkostenverzekering,jaren lang wisten wij al dat er mensen uit andere landen hier op een pasje van neef, oom, tante zich
liet opnemen in een ziekenhuis voor een dure behandeling, na de behandeling keerde hij/zij terug naar land van herkomst, gezond gemaakt op onze kosten, volgens Den Haag was dat allemaal borrelpraat, niets van waar.Na ongeveer tien jaar geloofde zij het pas, omdat er paar gevallen aan het licht waren gekomen, te laat was het,
daarom moeten wij (het volk)nu zulke hoge premies betalen.
En zo gaat het dadelijk ook met de Polen die komen massaal hierheen, niet om te werken maar voor de hoge WW uitkering.
Wim Kan zei het al, Nederland veranderd eerst het Buitenland, eigen mensen(Hollander) betalen het gelag.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Jan1 »

Polen hoort bij de EU, vrije uitwisseling van goederen, diensten, en personen. Bovendien heeft dit niets met de euro te maken. Gewoon bij de les blijven lijkt me.

j.t.raats
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:19

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door j.t.raats »

Je heb gelijk, vergissing, maar mijn standpunt blijft het zelfde ten aanzien van deze landen, zij zijn er niet in gekomen om Europa groter en sterker te maken maar om ervan te kunnen profiteren, alleen maar
eigen belang, kijk naar Italie, ene schandaal na het ander met subsidiefraude.

ellagarto
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:55

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door ellagarto »

helaas hebben de winkeliers en fabrikanten door dat de meeste mensen niet meer vergelijken met de gulden.
momenteel heb ik de indruk dat het euroteken gewoon het ouderwetse guldenteken heeft vervangen.
let maar op in de supermarkt. 1 liter melk kost 0,89 euro cent
vijf jaar geleden kostte dit nog 1 gulden 15.
dit slechts als voorbeeld.
let goed op je wordt belazerd waar je bij staat!
blijf scherp en laat de dure dingen liggen

Son of god
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2004 16:17

Re: Gulden en Euro - vergelijken

Ongelezen bericht door Son of god »

momenteel heb ik de indruk dat het euroteken gewoon het ouderwetse guldenteken heeft vervangen.
let maar op in de supermarkt. 1 liter melk kost 0,89 euro cent
vijf jaar geleden kostte dit nog 1 gulden 15.
Dat is inderdaad een exacte vervanging van de valutatekens. Heb je nog meer van die exacte voorbeelden :roll: ?

Gesloten