LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Hast

Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Hast »

AMSTERDAM - De Nederlandse gulden is bij de introductie van de euro ondergewaardeerd ten opzichte van de Duitse mark. Daardoor werd de gulden bij de invoering van de euro eind 1998 door Nederland ’te goedkoop’ ingewisseld.


De koers van de euro had op de twee gulden moeten liggen in plaats van op de 2,20371 gulden waartegen de euro in Nederland werd ingewisseld.

In een vraaggesprek met de PZC bevestigt directeur H. Brouwer van De Nederlandsche Bank (DNB) voor het eerst dat de gulden ten tijde van de omwisseling met de euro werd ondergewaardeerd. Brouwer, oud-thesauriër-generaal van het ministerie van Financiën, raamt de onderwaardering van de gulden ten opzichte van de Duitse mark op vijf tot tien procent.

De ’verkeerde’ eurokoers heeft onder meer enkele jaren lang geleid tot een extra hoge inflatie. De onderwaardering van de gulden maakte van Nederland overdreven gesteld een ’goedkoopte-eiland’. Het droeg bij aan de oververhitting van de economie, die indertijd al op hoge toeren draaide. Als reactie kwam er ook weer een snellere afkoeling. De Nederlandse economie raakte daardoor extra verzwakt.

Taboe

Het is voor het eerst dat DNB openlijk over de onderwaardering van de gulden wil praten. Aan de vooravond van de invoering van de euro was het onderwerp taboe. Het lag politiek gevoelig en het zou het succes van de euro in de weg staan. De onderwaardering werd in 1997 en 1998 wel gesignaleerd door banken. Daarop volgden geruchten op de financiële markten dat de gulden vlak voor het vastklinken van de Europese munten nog zou worden opgewaardeerd. Dat gebeurde niet.
Schoorvoetend komt men er voor uit dat de Euro wel degelijk negatief voor ons uitpak(te)!

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

de DNB bevestigt wat wij allang wisten en voelden in onze portemonnee.
De koers steeg niet, dus moesten de prijzen dat wel doen.
En nu met ons allen een schadeclaim van 5 tot 10 procent indienen bij minister Zalm (die vandaag niet voor commentaar bereikbaar was) !

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Dan zijn alle andere valuta's afhankelijk gemaakt aan de waarde van de duitse mark, want in andere landen gebeurde precies hetzelfde. Ook in Duitsland zelf stegen de prijzen.

Kan amper hebben gelegen aan de overwaardering van hun vroegere munt.

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Behalve in bijv. Engeland, daar waren ze verstandig en hebben ze het britse pond behouden.

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Dit "vautje" kan mijns inziens worden beschouwd als staatsgevaarlijk. Welke straf staat daar eigenlijk op ? Of houden zalm en donner hun oostindisch dove oren voor de zoveelste keer dicht ? Kan natuurlijk ook zijn, dat de klokkenluider in dezes gewoon wordt "weggewerkt" en de hele zaak in de welbekende doofpot verwijnt.......

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Nieuw woord voor de dikke van dale: Euro-terrorisme

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Ben benieuwd naar de reactie van zalm. Iets in de trend van: Wir haben es nicht gewust ? :shock:

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

we moeten met zijn allen afdwingen via een refrerendum dat de prijzen worden teruggedraaid!~

ik denk oa aan energie belasting .tax op allerlei diensten en gemeentelijke heffingen!

dat na de invoering euro de prijzen de pan uitrezen wisten we al
maar dat zalm c.s hardop hebben staan liegen vindt ik minder,op zijn zachtst gezegd!

kortom een referendum zou op zijn plaats zijn.

en nu we dit gegeven weten!!

NEEN TEGEN DE GRONDWET!

Peter1406

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Peter1406 »

Laten we in vredesnaam tegen de europese grondwet stemmen mensen. Ook hier worden ons weer grote voordelen in het vooruitzicht gesteld. Ik zou jullie adviseren eens goed na te denken over de voordelen van de euro die ons in te vooruitzicht zijn gesteld. Een leuk onderwerp voor het programma "Opgelicht" lijkt mij.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Jan1 »

De munt/geldwaarde euro heeft NIETS met de grondwet te maken. Door tegen de grondwet te stemmen, raak je nog verder van huis. Regels moeten er nu eenmaal zijn, van tevoren vaststellen is gebruikelijk. Alleen kinderen willen graag tijdens het spel de spelregels veranderen. Een weldenkend en verantwoordelijk mens doet dergelijke dingen niet.

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

En wie heeft zich weer verrijkt,de top van de bedrijfen,dus met ander woorden,ze hebben ons gekort op ons loon.Want we hadden bij de invoering eigenlijk recht op meer loon.Dus NEE tegen de grondwet !!!
Anders pakken ze ons weer,en geloof de mensen die anders beweren niet,want die riepen ook zo hard dat de euro zo mooi en goed voor ons was,en dat is dus niet zo.

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

En ja hoor ! Zalm maakt zich er weer met een "Jantje van Leiden" af !!
Daar heeft ie een hele nacht over liggen nadenken: Hoe kan ik het gepeupel weer zand in de orgen strooien ?

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

DEN HAAG - De Nederlandse economie heeft geprofiteerd van de goedkope gulden eind jaren negentig. Zowel voor de export als voor de werkgelegenheid was de onderwaardering van de gulden positief, zei minister Zalm van Financiën zondag in het Radio 1 Journaal.

Directeur H. Brouwer van De Nederlandse Bank zei dit weekeinde in een gesprek met Het Parool dat de gulden 5 tot 10 procent te laag is ingeruild voor de euro. De invoering van de eenheidsmunt leidde daardoor tot prijsstijgingen.
(Bron: NU.NL)

Vergis ik me nou, of is gerrit de boel aan het vernaggelen ? Ik meen te weten, dat de Euro NIET in de jaren negentig is ingevoerd. Althans: Wij, het gepeupel, betaalden er niet mee en we kregen ze niet. Gewoon dikke ***. drie bier dus.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij waren onderlinge wisselkoersen van landen die deelnamen aan de euro al ruim voor de invoering van die euro onderling "bevroren."

Effecten van verkeerde wisselkoersen hadden dus al veer eerder op moeten duiken, en werden niet veroorzaakt door de inwisseling van munten.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Nogmaals mensen (eerdergepost), de grondwet heeft niets te maken met de euro, hiermee zijn wij inderdaad "vernaggeld", geen 5 a 10% maar waarschijnlijk veel meer.. De grondwet gaat echter over afspraken tussen de betreffende landen over, ja noem het maar; over de uitstoot van gevaarlijke gassen in het milieu, open grenzen binnen de EU voor het goederenverkeer zonder een ellenlange papierwinkel, we zij nu een maal een klein land aan het eind van de "keten" en als bijv. Duitsland of welk land dan maar ook hun rommel in de rivieren blijven storten wij er hiermee opscheept zitten. Als hierover binnen de Europese grondwet bindende afspraken gemaakt worden en die behelzen de grondwet, wij hiervan alleen maar voordeel hebben... :!:

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Taal spel of stijlfouten maken is niet zo erg, als de boodschap maar overkomt. Wat mij wel opvalt is, dat de meeste fouten gemaakt worden door tegenstanders van de grondwet. Zou het misschien zo zijn, dat deze mensen niet de moeite genomen hebben om zich op de hoogte te stellen waar de grondwet echt over gaat.

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Vergis ik me nou, of is gerrit de boel aan het vernaggelen ? Ik meen te weten, dat de Euro NIET in de jaren negentig is ingevoerd.
De euro is ingevoerd op 1 januari 1999.

gast123456

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door gast123456 »

ook ik heb me het afgelopen weekend verbaast over deze gang van zaken. Nu is dus duidelijk waarom er nooit een referendum is gehouden voor de invoering van de (d)euro.

Waar ik me dan nog meer over verbaas is is het feit dat niemand zich publiekelijk uitspreekt over het feit dat heel veel mensen of in de problemen zijn gekomen of het veel en veel krapper hebben gekregen.

Is er , om te beginnen op dit forum, niet een start van een nieuwe groep mogelijk die het eea aan gaat kaarten de mogelijkheden onderzoekt of er niet iets aan te doen is of dat er stappen ondernomen worden. Economen wisten dus bij waardering van de gulden dat dit voordelig was voor de export (is verder ok), maar DUS OOK dat het nadelige gevolgen had/ heeft voor de consument. Dit kan toch niet!!

Ik ben benieuwd naar de reacties!

gast1234567

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door gast1234567 »

Eigenlijk zijn we dus met z'n allen "op 'n legale manier" bestolen.
Voor elke euro hadden we dus maar ca. 2 gulden hoeven in te leveren.
Betekent dus dat we op 'n slinkse manier "armer" zijn geworden en dat het bedrijfsleven de omzetting tóch heeft aangegrepen om de prijzen "aan te passen" (lees: op 'n legale manier te verhogen).
Wouter Bos (PVDA) gisterenavond: "Niet meer over het verleden praten, nu aan de toekomst denken"....
Ja, da's je er lekker makkelijk vanaf maken op die manier. :evil:

Gast

Re: Gulden was t.ov. euro ondergewaardeerd

Ongelezen bericht door Gast »

Quote:
DEN HAAG - De Nederlandse economie heeft geprofiteerd van de goedkope gulden eind jaren negentig. Zowel voor de export als voor de werkgelegenheid was de onderwaardering van de gulden positief, zei minister Zalm van Financiën zondag in het Radio 1 Journaal.

Directeur H. Brouwer van De Nederlandse Bank zei dit weekeinde in een gesprek met Het Parool dat de gulden 5 tot 10 procent te laag is ingeruild voor de euro. De invoering van de eenheidsmunt leidde daardoor tot prijsstijgingen.
(Bron: NU.NL)

Vergis ik me nou, of is gerrit de boel aan het vernaggelen ? Ik meen te weten, dat de Euro NIET in de jaren negentig is ingevoerd. Althans: Wij, het gepeupel, betaalden er niet mee en we kregen ze niet. Gewoon dikke ***. drie bier dus.
Nee, je vergist je niet. Gerrit Zalm probeert zijn schuld te camoufleren. Hij is bang dat er mensen zijn, die de schade die zij hebben geleden door de introductie van de Euro op hem persoonlijk zullen gaan verhalen. :!:

Gesloten