LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik ben geskimd, wat nu?

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Ladyfire
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2017 19:40

Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Ladyfire »

Ben geskimed voor 700 euro terwijl ik zelf in een ander dorp was op het moment dat er geld gepint werd van mijn rekening
4 min nadat ik zelf aan de kassa stond bij de kapper ik ben mijn pas nietkwijt geweest
De bank wil niks vergoeden wat kan ik doen?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door thecure »

Ladyfire schreef:Ben geskimed voor 700 euro terwijl ik zelf in een ander dorp was op het moment dat er geld gepint werd van mijn rekening
4 min nadat ik zelf aan de kassa stond bij de kapper ik ben mijn pas nietkwijt geweest
De bank wil niks vergoeden wat kan ik doen?
en waarom wil de bank niets vergoeden? wat is de reden?
je geeft wel minimale informatie in dit bericht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Skimmen bij een pinautomaat en/of betaalautomaat is sinds de invoering van NFC chip niet meer mogelijk.

Vroeger werd de magneetstrip overgenomen maar sinds de invoering van NFC chip wordt deze in betaalautomaten niet meer gebruikt, enkel in het buitenland wordt de NFC chip nog niet gebruikt, maar je geeft zelf aan dat er gewoon gepint is bij een pin automaat.

Waarom wilt de bank niet uitbetalen? Heb je al aangifte gedaan bij de politie?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sylvesterb schreef:Skimmen bij een pinautomaat en/of betaalautomaat is sinds de invoering van NFC chip niet meer mogelijk.

Vroeger werd de magneetstrip overgenomen maar sinds de invoering van NFC chip wordt deze in betaalautomaten niet meer gebruikt, enkel in het buitenland wordt de NFC chip nog niet gebruikt, maar je geeft zelf aan dat er gewoon gepint is bij een pin automaat.

Waarom wilt de bank niet uitbetalen? Heb je al aangifte gedaan bij de politie?
De NFC chip is het ding wat je gebruikt voor contactloos betalen. Dat is niet de chip die gebruikt wordt voor de extra authenticatie in PIN machines.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

"terwijl ik zelf in een ander dorp was". Ik begrijp dat er een dorp verderop van uw rekening geld is opgenomen. Heeft u niet een partner of een gemachtigde die ook een pasje heeft? Roemeense criminelen die een pasje namaken (zoals vroeger toen ze nog een magneetstrip gebruikten) gaan meestal niet in het naburige dorp geld opnemen. Dat doen ze liever in het buitenland.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ladyfire schreef:Ben geskimed voor 700 euro terwijl ik zelf in een ander dorp was op het moment dat er geld gepint werd van mijn rekening
4 min nadat ik zelf aan de kassa stond bij de kapper ik ben mijn pas nietkwijt geweest
De bank wil niks vergoeden wat kan ik doen?
Waarom wil de bank niets vergoeden dan?

En uh, een limiet van €700+ is wel heeeeel veel. Je kan je pinlimiet en maximaal pinbaar bedrag per dag gewoon aanpassen bij de meeste banken. Bij mij is het bijvoorbeeld €50 opnemen en €100 in winkels pinnen. Als iemand dus mijn pas zou jatten en code zou hebben afgekeken kunnen ze niet zo veel (of eigenlijk niets) opnemen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Julie4444 schreef:
Ladyfire schreef:Ben geskimed voor 700 euro terwijl ik zelf in een ander dorp was op het moment dat er geld gepint werd van mijn rekening
4 min nadat ik zelf aan de kassa stond bij de kapper ik ben mijn pas nietkwijt geweest
De bank wil niks vergoeden wat kan ik doen?
Waarom wil de bank niets vergoeden dan?

En uh, een limiet van €700+ is wel heeeeel veel. Je kan je pinlimiet en maximaal pinbaar bedrag per dag gewoon aanpassen bij de meeste banken. Bij mij is het bijvoorbeeld €50 opnemen en €100 in winkels pinnen. Als iemand dus mijn pas zou jatten en code zou hebben afgekeken kunnen ze niet zo veel (of eigenlijk niets) opnemen.
Standaard is bij de ABN Amro het limiet € 500,00 per dag. Ik vind € 50,00 wel heel weinig en met € 100 pinnen zou ik het persoonlijk niet redden. Het limiet voor pinnen in de winkel is standaard € 2500 per dag.

Het bedrag van € 700 is niet de rede van het weigeren, denk meer dat het verhaal ongeloofwaardig klinkt voor de bank als het net zo summier als hier wordt gebracht.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Veel asumpties, Sylvester. €50 + € 100 is prima genoeg om boodschappen te doen voor ons en de week mee door te komen.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door absent »

Maar, de banken leggen inderdaad de bewijslast bij de klanten. Dat is helaas een schandelijk feit.

Ladyfire
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2017 19:40

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Ladyfire »

De bank wil niks vergoeden omdat ik mijn bankpas niet kwijt ben
Ze zeggen dat er volgens de bankgegevens er met mijn pas (nummer) gepint is op bijna het zelfde moment dat ik zelf bij de kapper gepint heb , wat volgens hun niet kan
Echter de politie zegt dat ze je bankgegevens kunnen pakken door met een kastje langs jou te lopen en zo door jou tas de gegevens van jou bsnkkaart kunnen pakken.
De politie heeft de beelden van het pinnen opgevraagt maar de bank wil mij hier geen gegevens of antwoorden over geven.
Volgens het onderzoek van de bank is het vergoeden afgekeurt omdat het volgens hun niet kan dat er op 2 plaatsen gepind is op bijna het zelfde tijdstip met het zelfde kaart/ pas nummer
Volgens de politie kan dit wel maar is het aan de bank om te beslissen of de verzekering vergoed

Ladyfire
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2017 19:40

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Ladyfire »

Verder heb ik op mijn bankafschrift het bewijs dat er op dezelfde dag 4 minuten na elkaar gepint is ik zelf had 120 euro betaald bij de kapper 4 minuten later is er 700 euro bij een bankautomaat gepint

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door kokka »

4 minuten is natuurlijk niet veel, maar afhankelijk van hoever de twee pin-locaties uit elkaar liggen is het best mogelijk om in 4 minuten op twee locaties te pinnen.
met het contactloos betalen kunnen ze je pas niet zozeer skimmen, als wel door hun betaalautomaatje ongemerkt tegen jou pas te houden een ongewilde betaling forceren.
ik kan niets vinden over het daadwerkelijk skimmen( kopiëren) van de pas door de NFC chip uit te lezen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ladyfire schreef: Echter de politie zegt dat ze je bankgegevens kunnen pakken door met een kastje langs jou te lopen en zo door jou tas de gegevens van jou bsnkkaart kunnen pakken.
Kan me niet voorstellen dat de politie meegaat in dit soort spookverhalen. Je kunt theoretische dan een betaling uitvoeren van maximaal € 25,00 zonder pincode, als is het enkel theorie, je moet zo dichtbij komen. Maar ze kunnen niet je chip kopiëren, nieuw pasje maken en hiermee gaan pinnen.
Ladyfire schreef: De politie heeft de beelden van het pinnen opgevraagt maar de bank wil mij hier geen gegevens of antwoorden over geven.
En de politie? Jij kan inderdaad als consument geen beelden opvragen.
Ladyfire schreef: Volgens het onderzoek van de bank is het vergoeden afgekeurt omdat het volgens hun niet kan dat er op 2 plaatsen gepind is op bijna het zelfde tijdstip met het zelfde kaart/ pas nummer
Volgens de politie kan dit wel maar is het aan de bank om te beslissen of de verzekering vergoed
Beetje vaag argument, natuurlijk kan dit wel. Ik voer regelmatig pin transacties uit met enkel een paar seconden ertussen op verschillende automaten (moet soms bij klanten de apparatuur testen). Je kunt ook rustig van pin automaat naar pin automaat rennen in 4 minuten. Kan me dus echt niet voorstellen dat de bank een claim afwijst omdat het volgens hun niet kan ondanks dat het zo in hun eigen systeem staat.

Je argumentatie komt een beetje ongeloofwaardig over. En indien er geen sprake is van skimming heb je geen recht op vergoeding, bij diefstal e.d. is de bank niet aansprakelijk. en dit lijkt me geen skimming....

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door michieldejong »

Hoe groot was de afstand tussen de kapper en de pinapparaat in het volgende dorp?

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Bij welke bank zit je? En is die pas nu geblokkeerd? Is het bij één keer gebleven? Heb je nou wel of niet een partner of gemachtigde met een pasje? Weet je zeker dat je niet naar dat dorp bent gereden en zelf gepind hebt of iemand laten pinnen?
Ik denk nog steeds dat boeven die geskimd zouden hebben, dat niet in het volgende dorp gaan opnemen en ook niet overdag. Die doen dat 's nachts met hun gezicht diep verborgen.
En als je bij de Rabo of ABN zit, is er dan geen geld ontvreemd van je spaar- en betaalrekening via internetbankieren? Criminelen zouden zo'n buitenkansje echt niet laten lopen. Meer dan pas+pincode hebben die niet nodig om je helemaal leeg te trekken. Althans bij deze twee banken.
En zou het kunnen zijn dat de datum/tijd van een van de twee acties door een technisch probleem niet klopt? Bijvoorbeeld dat je een dag eerder 700 euro gepind hebt?

Ladyfire
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2017 19:40

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door Ladyfire »

Nogmaals ik heb zelf geen 700 euro gepind en nee niemand anders heeft een oasje of pincode van mij

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door bprosman »

Pinautomaat heeft camerabeelden. Heb je aangifte gedaan ?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ladyfire schreef:Nogmaals ik heb zelf geen 700 euro gepind en nee niemand anders heeft een oasje of pincode van mij
Maar heb je aangifte gedaan? En wie staat er dan op de beelden?

Vast staat dat jouw pinpas, die je nog in bezit hebt, is gebruikt om te pinnen. Skimmen is zoals hier door meerdere aangegeven al een tijdje niet meer mogelijk bij Nederlandse pinautomaten.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Is dit toevallig op een maandag gebeurt? Dan zou de verklaring wel eens simpel kunnen zijn. Of jijzelf, of een huisgenoot, of iemand anders heeft zondag 700 euro opgenomen. Maar dit wordt doorgaans pas de maandag er op verwerkt. Dan staat de maandag als boekdatum zeg maar. Dan kun je prima 4 minuten voor dat boekmoment bij de kapper zitten.

Ik denk dat je nog maar eens goed naar je afschriften moet kijken wat er nu precies op staat.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik ben geskimd, wat nu?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:Is dit toevallig op een maandag gebeurt? Dan zou de verklaring wel eens simpel kunnen zijn. Of jijzelf, of een huisgenoot, of iemand anders heeft zondag 700 euro opgenomen. Maar dit wordt doorgaans pas de maandag er op verwerkt. Dan staat de maandag als boekdatum zeg maar. Dan kun je prima 4 minuten voor dat boekmoment bij de kapper zitten.

Ik denk dat je nog maar eens goed naar je afschriften moet kijken wat er nu precies op staat.
Pin betalingen worden altijd direct verwerkt, tenminste bij mij (ABN AMRO en Rabobank) wel.

Gesloten