LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Nou, Tienepien, dat ben ik niet met je eens! Ik denk dat iemand die toen 17 was toch al wel een aardig idee had wat hij met zijn zakgeld of krantenloon kon doen. Bovendien heb ik zelf nog wel eens contact gehad met studenten, ik heb zelf twee jaar geleden antikraak gewoond. toen hoorde ik bedragen noemen voor kamerhuur, dat wil je niet weten: 350 EURO voor een hok van 2 x 3 meter in begin 2006! Dat is dus 770 gulden, dat moet je echt omrekenen om te weten wat voor woekerprijs dat is! De basisbeurs is er de laatste jaren ook niet beter op geworden, dus ik denk niet dat je Theressa van onwetendheid kunt betichten, waarvan akte!

Theressa
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:42

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Theressa »

ik weet dat nog wel or dus waar bemoei je je mee

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Hebben we niets beter te doen dan elkaar te zitten afkatten? Daar schiet toch niemand iets mee op? Als Theressa door haar ouders vroeg geldwijs is gemaakt, dan weet ze dat gewoon. Bovendien: het ene kind is van kleins af aan slim met geld en anderen weten op hun 80e nog niet hoe ze ermee om moesten gaan. Laten we dus gewoon ieder in zijn/haar waarde laten!

Theressa
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:42

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Theressa »

ja zo is! Ik reken nog steeds om.


Groeten mij
Laatst gewijzigd door Theressa op 02 feb 2008 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door caruso »

Leren ze als student geen Nederlands meer of zijn de leestekens afgeschaft?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door tienepien »

Of iets duur is, ligt aan de hoeveelheid geld die er binnenkomt. Als je 11 bent, krijg je bijvoorbeeld 10 euro zakgeld en is een doosje lego duur: het kost je twee weken om het bij elkaar te sparen. Als je op je 17e een bijbaantje hebt en stufi krijgt en je moet 150 euro collegegeld betalen, dan is dat iets heel anders.

Je weet echt niet meer wat een brood kostte toen je 11 was, je weet echt niet meer wat een kilo broccoli kostte.

Overigens vind ik dat je knap weinig financieel inzicht hebt, wanneer je niet direct ziet dat 350 euro voor 6 m2 erg duur is. Daar zou je echt niet voor om moeten hoeven rekenen.

Daarnaast moet je goed onderscheid maken tussen de verschillende oorzaken van prijsverhogingen: zijn de grondstoffen schaarsers geworden? is de vraag veel hoger geworden? inflatie? of misschien door een omrekenactie bij het de overgang naar de euro?

qwerty2007
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 okt 2007 13:06

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door qwerty2007 »

Zoals ik het zie, hebben de hogere prijzen tov. niet zo heel lang geleden voor veel items, niets te maken met hogere kosten/grondstoffen blah blah.

Als je eerlijk de prijzen van gulden naar euro omrekent, krijg je vaak hele rare bedragen, en zelfs prijzen beneden de 1 euro (in centen dus)
Dat mag dan wel de juiste manier zijn. Maar zo denken winkeliers niet en zo werkt het niet in de praktijk ook niet.
Iedereen dacht voor de invoering te maken te krijgen met een nieuwe centen tijdperk. Maar dat is dus niet het geval.
Winkeliers kijken ook naar een "psychologische prijs"

Stel een computerkabeltje kostte in 1999 4,95 Gulden.Omgerekend /2.2 = 2.25 Euro
Tegenwoordig kost datzelfde kwaliteit kabeltje voor de winkelier zo'n 2,-
Winkelier kan er 4,95 Euro voor vragen wat een verdubbeling is tov. van de gulden. Met de verstreken tijd en dat alles zowiezo duurder wordt moet dat wel kloppen. Hij kan er zelfs 7,50 Euro van maken omdat dat een prijs is dat mooier voor het gevoel is en een prijs is dat de koper nog welpikt.
Maar de winkelier krabt nogeens achter zijn oren, kijkt naar de concurent die veel hogere prijzen berekent en denkt,
verrek ik kan veeeeul meer vragen hiervoor en rond het voor dit kabeltje voor het gemak af naar 9,99 Euro voor datzelfde kabeltje in 2008...

En dit gebeurt met prijzen bij veel heel veel artikelen.
Datzelfde grapje kunnen winkeliers niet zo heel erg snel maken met
items zoals levensmiddelen die dagelijks nodig zijn,
al zullen ze met centen dat toch wel doen. Zie ik het goed, of begrijp ik nog iets niet?

Degenen die de euro heeft ingevoerd wens ik ***** toe.
Laatst gewijzigd door qwerty2007 op 19 feb 2008 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

qwerty2007


Geplaatst op 06 Feb 2008 12:30 door qwerty2007


Degenen die de euro heeft ingevoerd wens ik xxx toe.
Je weet niet waar je over schrijft.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door caruso »

Misschien kan de redactie deze opmerking schrappen?

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opgelucht! »

qwerty2007


Geplaatst op 06 Feb 2008 12:30 door qwerty2007


Degenen die de euro heeft ingevoerd wens ik xxx toe.
Beste Qwerty,

ik ben het roerend met je eens dat wij door de mensen die de Euro erdoor gedrukt hebben bestolen, genaaid, belazerd en besodemieterd zijn, maar deze verwensing gaat ècht te ver! Je moet deze mensen slechts één ding toewensen en dat is dat ze door hun geweldige uitvinding zo snel mogelijk failliet gaan, niet meer herkozen worden, of hun machtspositie verliezen, wat voor machtspositie ze hebben maakt niet uit. Ik wens ze toe dat ze zóveel fouten maken dat ze op bijstandsniveau terechtkomen en dan aan den lijve ondervinden wat voor onheil ze op onze samenleving hebben losgelaten.

In de anti-armoedebeweging wensen wij al jaren dat we het hele kabinet (en dat wensen we al vele kabinetten achter elkaar) minstens een half jaar op bijstandsniveau mogen laten leven, onder bevriezing van al hun banktegoeden en andere smeeroliefaciliteiten, om hen bij te brengen wat het is om van veel te weinig geld rond te moeten komen. Ze zullen er dan snel achter komen dat rondkomen van zo'n schamel bedrag zeker sinds de invoering van de Euro niet mogelijk is. Dat het al meer dan 25 jaar onmogelijk is om hiervan rond te komen laat ik even buiten beschouwing, want dat is hier niet aan de orde.

Wat we onszelf wèl eens mogen realiseren is dat we heel veel dingen zelf laten gebeuren: er wordt steeds weer op dezelfde corrupte zooi gestemd, er wordt niet meer geprotesteerd tegen wanbeleid, dus we laten deze grootkapitalisten rustig hun gang gaan. Dan moet je niet versteld staan als ze de samenleving gaan inrichten tot vermeerdering van hun eer en glorie. Dan krijg je wat er nu gebeurt: zelfs de hardwerkende middenklasse krijgt het steeds moeilijker, die werken zich de blubbers om de eindjes te knopen, zelfs met twee banen. Het wordt dus tijd dat er ergens iets begint te dagen van: ho! dit willen wij niet, dus de hand op de knip, benzine halen in België, drank in Duitsland en wat je maar kunt bedenken om Wouter Kabouter het Bos in te sturen en hem niet klakkeloos te spekken.

En doorgaan met omrekenen, want je moet bij de les blijven en voorkomen dat je teveel betaalt. Je grootste macht als consument en burger is je (niet)koopgedrag, want die macht kun je dagelijks uitoefenen. JIJ bepaalt OF je geld uitgeeft en bij wie, daar is Appie achtergekomen toen ze zonodig die Zweedse hotemetoot een zak geld moesten geven. Boycotten werkt, houd dat vast, dat helpt meer dan mensen een ziekte toewensen.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door caruso »

qwerty2007


Geplaatst op 06 Feb 2008 12:30 door qwerty2007


Degenen die de euro heeft ingevoerd wens ik xxx toe.
Redactie: doen jullie hier nog iets aan of kan dit zomaar?

De Fries
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2007 17:38

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door De Fries »

Beetje jammer dat steeds de quote wordt gebruik.
zo maakt de klager tegen het "ongepaste woord" . Zelf ook steeds melding van het gewraakte.

irmpje46
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008 21:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door irmpje46 »

[quote]

Qwerety2007

Weet je wel wat je zegt. Het is te hopen dat je het nooit krijgt want je weet echt niet waar je over praat.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door NONO »

Denk dat het helemaal geen zin heeft om nog nostalgisch te doen over de gulden.

Je kunt wel gaan terugverlangen naar de gulden, maar als die nu weer ingevoerd zou worden hou je toch de euro prijzen van nu. Waarbij nog de kosten komen van het invoeren; die zullen zeker toch ook nu weer op de één of andere wijze in kaart worden gebracht.

En laten we wel wezen.
Heb het zelf meegemaakt dat ik in de VS aankwam en dat de gulden een koers van 1,68 had.
Weekie later was die ineens 1,92.

Dus zo sterk was die gulden ook niet altijd.

Klaagden we toentertijd trouwens ook niet steen en been dat de bakker, slager en wie weet wat niet al de prijzen verhoogden omdat de dollar duurder werd.

En laten we wel wezen, las laatst dat de Amerikanen klagen dat ze voor een gallon benzine inmiddels ook iets van vier dollar moeten betalen. Nog eens iets anders dan 81 cent.

Waarbij de dollar toch nog steeds de dollar is.

Dus, ook als er geen euro was geweest, hadden we nu over de hoge (gulden)prijzen lopen klagen.

elize99
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2008 22:17

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door elize99 »

het was even wennen maar zou nu niet meer terugwillen!

opgelucht!
Berichten: 105
Lid geworden op: 16 nov 2007 11:21

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opgelucht! »

Dat is nog maar te bezien, als de euro nooit was ingevoerd was het leven bij lange na nog niet zo duur geweest als nu. Een heleboel zaken zijn onevenredig veel duurder geworden en die onterechte prijverhogingen zijn nooit teruggedraaid, zoals in de café's en snackbars. Ik vind 1,80 euro ( VIER gulden) voor een kop koffie echt onbeschaafd duur hoor, en op veel plaatsen betaal je nog meer. Wat is nou een kop koffie helemaal: voornamelijk water!

Wat me het meest stoort aan de euro (en dat gevoel raak ik nooit kwijt) is dat het een vreemde muntsoort is die ons door de strot is geduwd tot eer en glorie van het grootkapitaal. Het ongemak van ander geld in een ander land had ik graag voor lief genomen om onze lekkere harde gulden te behouden. Ander geld in een ander land heeft ook zijn charmes, net als ander eten.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door svdmeer »

Een met Opgelucht!

Helaas is het niet meer terug te draaien. Niet dat we niet uit de EU kunnen, wat lijkt mij een grote uitkomst, maar probleem van herinvoering gulden is dat veel bedrijven ons weer belazeren met de omrekening. De horeca spant daarin de kroon.

Een biertje kost EUR 1,80. Nog niet zo lang geleden kostte een biertje nog geen twee gulden. Schande!

BaCoZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:44

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door BaCoZ »

Een biertje kost EUR 1,80. Nog niet zo lang geleden kostte een biertje nog geen twee gulden. Schande!
Nog niet zo lang geleden? Volgens mij werd bier nog uit houten pullen gedronken toen het twee gulden kostte!

hugebos
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2008 10:13

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hugebos »

we zijn inderdaad flink genaaid met de euro,en het gekke is dat de overheid blijft volhouden dat er een inflatie is geweest van ongeveer 2.5%. ra ra hoe kan dit. een klein v.b . uur tarief in de garage's, in het gulden tijdperk gemiddeld 45,- p.uur. nu met de euro durven de meeste gewoon 68,- euro te rekenen of 149,00 gulden per uur!!!!!!!!!!! en instalateurs die vroeger 48,- guldem p uur rekende idem dito.
blijf omrekenen dan zie je het vanzelf :evil:
martin

Nikitazzz
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:40

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Nikitazzz »

vertel mij maar eens wat er wel goed is aan de Euro! En denk dan aan het volk ipv multinationals die het in hun zak steken!

Het complot is gewoon van iedere inwoner van Europa, de helft van het inkomen te pikken, en waarvoor wil ik niet eens meer weten! Maar bestolen worden we zeker!

Ik weet dat terugrekenen een depressie veroorzaakt bij vele, en zeker bij mij als er mensen zijn die het ontkennen wat hier gebeurd. BAH!

Gesloten