LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door osseworst »

Voor kleurenblinden is het onderscheid tussen de verschillende munten moeilijk
Inderdaad, voor ons kleurenblinden zijn deze munten een ramp.
In het guldentijdperk kon ik de gewenste muntjes zo uit mijn portomonee plukken. Met deze euromuntjes kieper ik mijn portemonee maar om in mijn vlakke hand, en draai de muntjes zo dat het bedrag leesbaar is.

En dan te bedenken dat 8% van de mannen kleurenblind is. Misschien zijn de muntjes ontworpen door vrouwen (het aantal kleurenblinde vrouwen is ongeveer 0,5%).

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bot321 »

Heeft niets met kleurenblindheid te maken bij
vrouwen.Zij geven gewoon uit wat de man verdiend.
Dus het maakt niet uit wat voor een kleur dat geld
heeft ze kijken er toch niet naar. :!: :wink:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Zo is dat Bot321. Helemaal met je eens! :D Ik geef die euro ook uit, al zijnde de gulden. Wat kan mij het schelen? Geld moet rollen. :P

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

Als je nu nog terug rekent naar guldens kun je net zo goed terug rekenen naar dubloenen of schelpen. Vooral wanneer je terugrekent met de 1 euro is fl2,20 koers. Na al die jaren is er flink wat inflatie geweest en 1 euro komt al lang totaal niet meer overeen met fl2,20. De tijd is niet stil blijven staan sinds 2002. Zo was een tros druiven in 1970 ook maar 20cent. Zijn we dan nu gewoon 8 keer zo duur uit, of toch niet?

Wordt het leven duurder? Niet persé. Wanneer je nu hetzelfde doet als in 2001, dan zul je er in verhouding zelfs op vooruit zijn gegaan. Wat we echter vergeten is dat ons leven duurder wordt omdat we meer eisen stellen. Hoeveel mensen hebben nu een computer, een mobieltje, een airco, een magnetron, een koophuis, een tv op de slaapkamer, een afwasmachine, etc? Al die luxe heeft ook een prijs, waaronder energie, en ook wanneer je iets van die luxe moet vervangen omdat het stukgegaan is zit je weer met kosten. Hoe meer luxe, hoe duurder het leven. En dan gaat de oude computer naar zoon/dochter en heb je zelf een nieuwe. Dan heb je ineens twee computers die je op den duur zal moeten vervangen. De tijden veranderen, maar de schuld van de euro is het al lang niet meer.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
--------------------------------------------------------------------
Wordt het leven duurder? Niet persé. Wanneer je nu hetzelfde doet als in 2001, dan zul je er in verhouding zelfs op vooruit zijn gegaan
--------------------------------------------------------------------
Je maakt zeker een grapje ?
Ik reken toch nog geregeld terug naar de gulden maar zelfs rekening houdend met een inflatie van 4% per jaar moet ik toch concluderen dat we heden wel degelijk heel wat meer betalen voor de meeste producten.
Ik doe hetzelfde als in 2001, en mijn eisen zijn eerder kleiner dan groter op het moment, maar mijn beurs leger.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Wanneer je nu hetzelfde doet als in 2001, dan zul je er in verhouding zelfs op vooruit zijn gegaan. Wat we echter vergeten is dat ons leven duurder wordt omdat we meer eisen stellen.
Eindelijk nog iemand die het doorheeft. Zo langzamerhand komen we nog eens ergens. De "door de euro is alles duurder geworden" fantasten verliezen steeds meer terrein.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Dilbert: waarom verliezen fantasten steeds meer terrein?

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Dilbert30: Dit is toch geen wedstrijd? Dit is een constatering van hharteman, die neem ik aan, het een en ander heeft bijgehouden.

Heb jij zolang jij studeerd eigenlijk wel goed met geld om kunnen gaan? Weet je wel waarover je praat? Als je nog studeerd, heb je over het algemeen niet zoveel te besteden, dus waar praat jij over?

Wat mij ook aan jou opvalt, dat als iemand het een keer met je eens is, je dan glunderd van blijdschap en soms zelfs die mensen er voor bedankt, dat ze het een keer met je eens zijn. Nu, van mij mag jij in die waan blijven.

Heb je trouwens nog geen vakantie van je school? Nee, nou sterkte dan met dit warme weer en ja, ga lekker naar het strand ofzo! Is maar een suggestie hoor! :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Heb jij zolang jij studeerd eigenlijk wel goed met geld om kunnen gaan? Weet je wel waarover je praat? Als je nog studeerd, heb je over het algemeen niet zoveel te besteden, dus waar praat jij over?
Ja ik kan uitstekend met geld omgaan, ben nog nooit iets te kort gekomen. Ik weet dus wel degelijk waar ik over praat en ik heb inderdaad niet veel te besteden, maar wat ik heb is voor mij voldoende.
Heb je trouwens nog geen vakantie van je school? Nee, nou sterkte dan met dit warme weer en ja, ga lekker naar het strand ofzo! Is maar een suggestie hoor!
Vakantie? Wat is dat? In tegenstelling tot de massa die op het strand zit te verbranden of achter de barbecue in de tuin hangt moeten sommige mensen ook nog werken in dit land. En daar ben ik er dus een van.
Dilbert30
de naam is Dilbert29, mijn leeftijd is niet relevant in deze.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Nouja :shock:

Een ander mag toch ook weleens gelijk hebben of denk jij nu werkelijk dat jij alleen altijd gelijk hebt?

Vakantie? Wat dat is? Lekker ontspannen en hoe men dat doet, doet er niet toe.

Sommigen vinden, denk ik, een hele dag achter de PC zitten ook ontspanning.

Nee, JE HEBT GELIJK, leeftijd is niet relevant. :roll:

Ik ga ook maar weer verder met mijn werk! Warm of niet. Iemand moet het doen!

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Tja de mensen die nu op het strand liggen werken mischien wel het hele jaar he Dilbert, en moet je nu dan niet werken? :lol:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

Enkele feiten.

Euro 10 % ondergewaardeerd bij de introductie.
Er worden zelfs schadeclaims overwogen tegen de staat..
Zie hier

http://66.249.93.104/search?q=cache:Qg4 ... =clnk&cd=2

Zalm gaf zelf toe dat de prijzen zijn gestegen door de invoering van de euro.
Dat hoeft ie mij niet te vertellen, dat weet ik uit eigen ervaring.

http://66.249.93.104/search?q=cache:Ysy ... clnk&cd=14

Verder blijkt uit een onderzoek onder 6000 huishoudens dat 90% het met mij eens is.

http://www.planet.nl/planet/show/id=677 ... /sc=c9d1a3

Uit een onderzoek van HP de tijd blijken de gemiddelde prijs stijgingen maar liefdt 49% te bedragen. (NB: hoezo weinig inflatie)

http://www.sdnl.nl/hp-prijzen.htm

Verder is het aantal geregistreerde gevallen bij het BKR in Tiel explosief gestegen sinds de invoering van de euro.

Goed daar zijn verschillende dingen tegenover te zetten zoals, consument die de euro net zo makkelijk uitgeven als een gulden, en dat de lonen flink gestegen zijn sinds de invoering (NB:Bij mij niet zo merkbaar).

Als ik in de praktijk naar mijn eigen beurs kijk dan deed ik de dagelijkse boodschappen gemiddeld voor FL 20 per dag (incl. roken) en ik red het nu niet eens met 20 euro ondanks de supermarktoorlog, en ik doe niet meer boodschappen als de afgelopen 10 jaar.
Ik investeer momenteel mijn spaarcenten om de tekorten op te vangen.
Ik heb met het uitbetalen van de spaarloonregeling van mijn ega het rood aardig kunnen wegwerken.
Ik denk niet dat iedereen die mogelijkheid had.

Ik zal niet zeggen dat de negatieve spiraal alleen veroorzaakt word door de euro maar voor een groot deel wel.
We hebben in Nederland ook geen goed controlesysteem zoals in Spanje.
Daar staat de prijs naast in euro's ook nog in peseta's vermeld zodat de consument kan vergelijken.
Dat zouden ze hier ook gedaan moeten hebben.


Just my 2 cents

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

We hebben in Nederland ook geen goed controlesysteem zoals in Spanje.
Daar staat de prijs naast in euro's ook nog in peseta's vermeld zodat de consument kan vergelijken.
Dat zouden ze hier ook gedaan moeten hebben.
dat hebben we ook een tijdlang gedaan om de consument te laten wennen aan de euro. Inmiddels is het zinloos geworden omdat de gulden al jaren niet meer bestaat en de huidige euro niet meer vergelijkbaar is met de euro bij de introductie, in waarde in ieder geval. Het overgrote deel van de bevolking is er op vooruit gegaan, dus we gaan de goede kant op.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Resume..........

De meesten zijn er op vooruit gegaan, volgens Dilbert en een "paar" vrienden.

Wij dan dus niet! Horen wij niet bij die "meesten".

Jammer, maar helaas!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zoveel vrienden heb ik niet hoor, maar allemaal bevestigen ze mijn gelijk.

Bewijs mij maar eens met onweerlegbaar bewijs dat het merendeel er op achteruit gegaan is zoals "de meesten" beweren.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door G7 »

Dat zeg ik toch ook! Een "paar" vrienden. Een paar is meestal ook niet veel.

Nou, daar is al genoeg over gezegt, wat zoiezo duurder is door de euro, maar neem even de moeite om de links van hharteman te lezen. Of vind je het daar te warm voor?

Ik ga nu door met mijn werk. :wink: Kan niet gemist worden hier.

PS, vind de zinnen nu wel erg breed! :arrow:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bot321 »

Nou mensen maak je niet druk. Italie wil ons
vanwege de pedo partij uit de eu kinkelen.
Nou van mij mag het.Scheelt een hele hoop
belasting zijn dan ook niet meer de grootste
netto betalers zijn van al die stomme regeltjes
af hoeven ons niet meer te ergeren aan Straatsburg
kunnen zelf weer bepalen wat wel en niet goed is.
Moet ik nog verder gaan.Hoppatee lang leve mijn
piekie mijn juutje mijn meier mijn beisie mijn heitje
mijn spie mijn geeltje mijn rooie mijn rug mijn mud
jonge jonge wat mis ik ze. :wink:

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

quote Dilbert29
-----------------------------------------------------------------------
Het overgrote deel van de bevolking is er op vooruit gegaan, dus we gaan de goede kant op.
-----------------------------------------------------------------------
Bron??

Naar mijn mening is op een klein groepje notabelen na er niemand op vooruit gegaan, eerder het tegenovergestelde.
Waarschijnlijk die 10 %. die een andere mening hebben dan ik.


Quote Dilbert29
-----------------------------------------------------------------------
Zoveel vrienden heb ik niet hoor, maar allemaal bevestigen ze mijn gelijk.
------------------------------------------------------------------------

Ik heb veel vrienden en in tegenstelling tot jou vrienden geven ze mij ook gelijk.
Je moet wel in een appart kringetje verkeren.


Quote Dilbert29
--------------------------------------------------------------------
Bewijs mij maar eens met onweerlegbaar bewijs dat het merendeel er op achteruit gegaan is zoals "de meesten" beweren..
--------------------------------------------------------------------

Als Zalm het zelf beaamt en diverse onderzoeken die dit allemaal bevestigen niet voldoende is kan ik je helaas niet helpen om je van je ongelijk te overtuigen.

Maar goed, jij blijft bij jou mening en ik bij de mijne.
Niemand heeft pijn (NB: behalve in de beurs dan), en life goes on as usual.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door magel725 »

Even voor de goede orde... in het begin is er inderdaad misbruik gemaakt van de euro om één en ander te verhogen. Maar zoiets is alleen tijdelijk te merken omdat we een vrije markt economie hebben. Maakt iemand een produkt te duur, dan wordt het vanzelf weer goedkoper wanneer mensen het produkt niet meer kopen. Na een paar maanden auro is dat effect al weer weg.

Wat iedereen echter maar zegt is: 'ik MEEN dat ik nu duurder uit ben". Dat is prima,maar niet eerlijk. Als je aan 1000 mensen vraagt of ze het leven duurder vinden dan vorig jaar, dan zal bijna iedereen daarop bevestigend antwoorden. Vergeet echter niet dat je dat ELK jaar kan vragen met dezelfde antwoorden. Alleen sinds de euro is er een soort vast ijkpunt gecreeerd waarnaar iedereen maar verwijst terwijl dat niet meer van toepassing is. Iedereen wil en heeft meer, dus kost het ook meer. En blijft je situatie gelijk dan nog worden de prijzen duurder, maar je inkomsten lopen daarmee ook op. NETTO is 99% er toch echt op vooruit gegaan sinds 2002.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
----------------------------------------------------------
NETTO is 99% er toch echt op vooruit gegaan sinds 2002.
-----------------------------------------------------------

Bron ???

De gemiddelde prijsstijging is 49% (zie onderzoek HP de tijd)
Wie heeft er 49% loonsverhoging gehad de laatste 4 jaar ?
Ik ken niemand die er op vooruit is gegaan.

Gesloten