LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

De heimwee naar de gulden neemt toe. Steeds meer Nederlanders willen dat de gulden weer het betaalmiddel wordt. Vier jaar geleden was 40 procent daar voorstander van, inmiddels is dat 51 procent. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van GfK. Dit bureau heeft naar eigen zeggen een representatieve steekproef onder 6000 huishoudens gehouden.

Vooral onder huishoudens met een laag inkomen en onder gepensioneerden is het verlangen naar de gulden groot. Maar ook veel welgestelde huishoudens met kinderen, (jonge) alleenstaanden en tweeverdieners zouden een terugkeer van de gulden verwelkomen.
Er bestaan bijna 5 jaar later nog steeds mensen die menen dat alles weer op magische wijze goedkomt als we de gulden terug krijgen. Naast de enorme kosten voor het omwisselen, gaan we dan pas echt schrikken. Een liter benzine kost dan ineens 3 gulden 30, een brood 2 gulden 20 etc.

Want de prijzen zullen natuurlijk hetzelfde blijven, zij het dan weer uitgedrukt in guldens in plaats van euro's. En dat snappen dus veel mensen niet, ze denken dat alles weer terug gaat naar het niveau van voor de euro.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

In Frankrijk waren er in 2001 nog steeds mensen die nog rekenden en spraken in oude en nieuwe Franse francs. Als dat met de euro ook zo wordt dan zal ik waarschijnlijk niet meemaken dat de gulden echt uitgebannen is. Trouwens in de kringen waar ik veel in vertoef (ouderen) wordt nog veel in de ouderwetse gulden gerekend, wat mij echt stoort, is, als ik geholpen word door een kassajuffer van omstreeks 20 jaar, deze bepaalde voordelen gaat omrekenen in guldens.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door SJZ »

Vooral vanaf eind jaren negentig tot en met 2001 zijn de prijzen in Nederland flink gestegen. De oververhitte economie waar in 2001 ook nog een enorme belastingverlaging werd gepompt zorgde voor een enorme inflatie zoals we lang niet gewend waren. De supermarkten konden ongehinderd hun prijzen verhogen, omdat de consumenten toch niet meer op de prijs lette in die jaren dat het zo goed ging. Sinds 2002 is de inflatie gelukkig scherp gedaald, tot een zeer laag niveau. Zaten we in 2001 nog boven de 4%, inmiddels is de inflatie gezakt tot 1,3% (juni 2006). Maar dat betekent niet dat de prijzen nu dalen, je blijft zitten met die hoge prijzen.

De inflatie daalde dus sinds 2002, precies het jaar van de invoering van de euro. Maar ik denk niet dat je kan zeggen dat door de euro de prijzen zo gedaald zijn, alhoewel zo'n ene munt wel efficient is en tot kostenvoordelen leidt.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 feb 2015 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde offtopic bijdragen verwijderd

Martin K
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 jul 2006 12:54

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Martin K »

1. De gulden komt niet terug. Dus droom rustig verder.
2. De euro is misbruikt (vooral horeca) om de marges op te krikken.
3. De illusie dat prijzen lager worden als de gulden terugkomt is inderdaad een illusie.

Het probleem zit hem niet zozeer in de euro zelf, alswel in het besef van de (gevoels)waarde van een euro.

En dat mensen de gulden terugwillen:
Ach, er zijn ook mensen die terugverlangen naar de stoomtrein, karnemelkse pap en lijfstraffen op school.... :wink:

Martin K
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 jul 2006 12:54

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Martin K »

Vooral onder huishoudens met een laag inkomen en onder gepensioneerden is het verlangen naar de gulden groot. Maar ook veel welgestelde huishoudens met kinderen, (jonge) alleenstaanden en tweeverdieners zouden een terugkeer van de gulden verwelkomen.
Als je een laag inkomen hebt is de terugkeer naar de gulden wel interessant: mooi 2,20371 x zoveel binnen per maand. Klinkt goed.
Gepensioneerden: OK, die zijn met de gulden groot geworden. Het gulden-besef stamp je er echt niet meer uit!

Maar naar de redenen van de welgestelde huishoudens met kinderen (enz.enz.) moet ik gissen. Iemand een idee? :idea:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opa »

FOUTE constatering;

U vergeet naar de inkoopprijs NA de euro te kijken
en vergelijking BTW + OB Voor en Na de euro !

Nu weet ik waarom de jongelui diep in de schulden zitten.
Ze kunnen niet rekenen .

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door karr-2 »

Of misschien kunnen ze wel beter rekenen dan ouderen, want ik zie geen enkele fout in de redenering. Winkeliers die nog steeds vet verdienen na de euro hebben zichzelf in de problemen gebracht.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik zou de gulden best terug willen. Niet om de waarde ervan, want dat is inderdaad een grote droom, maar ik vond de munten wel makkelijker uit elkaar te houden :wink: Ik moet vaak 3 keer kijken of ik een 1 of 2 Euromunststuk in mijn handen heb. Geldt ook voor 20 en 50 cent. En bovendien vond ik het briefgeld ook veel mooier. Maar ja, voor de rest gaat het allemaal wel met die Euro, al zou ik best een klein beetje koopkracht terug willen hebben.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In Frankrijk waren er in 2001 nog steeds mensen die nog rekenden en spraken in oude en nieuwe Franse francs.
Dat lijkt me vrij logisch, want de euro is pas op 1 januari 2002 ingevoerd. Hij was er als rekenmiddel wel al een paar jaar, maar de munten en bankbiljetten kregen we pas 1 januari 2002.

Eigenlijk is dat niet waar, we kregen allemaal een proefsetje kado ter waarde van € 3,88 op 14 december.

Mensen moeten eens wakker worden. Ze moeten eens afleren alle, maar dan ook alle prijsstijgingen aan de euro toe te schrijven. Niemand kijkt naar de voordelen, niet meer voor alle vakantiekanden omwisselen van je valuta, beter prijzen vergelijken tussen thuis en op vakantie, enzovoorts.

Rekenvoorbeelden van tegenstanders van de euro worden zo uitgezocht, dat er artikelen genomen worden die inderdaad buitensporig in prijs zijn gestegen. Maar wanneer je daar tegenover zet dat bepaalde artikelen ook in prijs gedaald zijn, en vooral: door belastingmaatregelen hebben veel mensen een hoger besteedbaar inkomen, wanneer je dan alles bij elkaar neemt, dan zul je zien dat het leven niet echt veel duurder is geworden sinds 2001.

Altijd zijn er voorbeelden te noemen van artikelen die een uitzondering vormen, maar die uitzondering geldt ook voor dingen die effectief in prijs gedaald zijn. Ik gaf eerder het voorbeeld van de melk, toch een dagelijkse levenbehoefte, maar brood, suiker, eieren, koffie, en elektronica: allemaal in prijs gelijk gebleven of gedaald.

Wanneer je voorbeelden van prijsstijgingen oplepelt, vergeet dan niet de prijsdalingen te vermelden. Anders ontstaat inderdaad een vertekend beeld. Ik ben nog steeds heel blij met de euro. ik heb met argumenten onderbouwd, waarom dat zo is.

away
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2005 21:24

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door away »

Wat mij betreft moet de euro nu gewoon maar blijven, terugschakelen naar de gulden is sowieso geen reële gedachte (gaat gewoon nooit gebeuren).

De meeste mensen die de gulden terugwillen baseren deze wens op het feit dat de prijzen over het algemeen fors gestegen zijn sinds de invoering van de euro. Dat ik hier over een feit spreek is gebaseerd op de talrijke onderzoeken die de afgelopen jaren door onafhankelijke onderzoekbureau's en consumentenorganisaties in verscheidene europese landen zijn uitgevoerd.

Alle mensen die op dit feit willen reageren verzoek ik geen voorbeelden aan te halen van producten uit de supermarkt, i.v.m. de nog steeds woedende prijzenoorlog zijn hier namelijk geen reële voorbeelden voorhanden. Ook is het niet handig om een voorbeeld van één enkel product aan te halen welke wel in prijs zou zijn gedaald, hier zet ik namelijk met gemak één enkel product tegenover welke exorbitant is gestegen.

Ik heb overigens het andere topic, waar in dit topic naar verwezen wordt, ook nog even doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat "opa" lang zo gek niet is als door enkelen wordt beweerd. Jammer dat zijn overduidelijke en logische rekenvoorbeeld voor velen toch niet duidelijk genoeg blijkt te zijn.

Wel heb ik nog een tip voor opa:

Uit meerdere onderzoeken, uitgevoerd door o.a. de consumentenbond, is gebleken dat verse producten in enkele supermarkten veel beter van kwaliteit zijn dan die van speciaalzaken. Met name op het gebied van versheid, toevoegingen en bacteriën scoren speciaalzaken, in vergelijking met supermarkten, over het algemeen niet al te best. Daarbij opgeteld het behoorlijke prijsvoordeel dat je scoort als je de producten aanschaft in de supermarkt is het een overweging waard om de speciaalzaak voortaan wat minder vaak te bezoeken :wink:

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Jan1 »

bodejosm43


Geplaatst op 08 Jul 2006 11:15 door bodejosm43

In Frankrijk waren er in 2001 nog steeds mensen die nog rekenden en spraken in oude en nieuwe Franse francs.

Dat lijkt me vrij logisch, want de euro is pas op 1 januari 2002 ingevoerd. Hij was er als rekenmiddel wel al een paar jaar, maar de munten en bankbiljetten kregen we pas 1 januari 2002.

.
Mogelijk weet je het niet, maar in Frankrijk hebben ze in 1960 de nieuwe francs ingevoerd, anno 2001 waren er nog steeds mensen die van oude en nieuwe francs spraken en er in rekenden. Ben je nu weer helemaal bijgepraat?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Jazeker wist ik wat je bedoelde. Het probleem is dat de fransen dat nu nog steeds doen. Zo iemand als Le Pen wil terug naar de Franse Franc, maar vergeet dus erbij te zeggen dat hun munteenheid dus eerder al is herzien, en daar hoor je die racist niet over.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door opa »

Beste,

De import uit verre oosten of andere landen werden tot voor kort alleen voldaan in US Dollar. De Euro is er alleen maar gekomen om te concurrentie met de US Dollar. De Dollar heeft in verleden bewezen nogal speculatief te zijn.
Voorbeeld tijdens de Gulden periode, vandaag kocht ik een artikel tegen Dollar waarde fl 1.80 en over een maand was hij zomaar fl 2.10.
De Euro is tot nu toe waarde vast, waardoor je nooit een valuta inkoopvoordeel hebt.
Inmiddels komt het vaker voor dat de fabrikanten in het "verreoosten" dollar en euro rekeningen hebben zodat je een keuze kan maken in welke valuta je inkoopt.

KORT KIJKJE IN DE ONDERNEMERS KEUKEN:
ALLE grote IT inkooporganisaties en importeurs binnen EU zijn in handen van veelal grote beursgenoteerde amerikaanse bedrijven. Al deze bedrijven hebben vestigingen in Europese landen zodat ze de markt en inkoopprijzen kunnen dicteren om zo te zorgen dat de inkoopprijzen in EU niet lager worden dan in de US.
Want stel dat de inkoopprijzen in EU lager worden, komen de bedrijven uit de US hun inkoop halen in EU en zodoende verdwijnen er US dollars
naar EUropa en dit is immers slecht voor de amerikaanse schatkist.
Op dit moment is het in EU al moeilijker en bijna onmogelijk om buiten deze Amerikaanse inkooporganisatie om, goedkoper in de kopen.
En juist om deze reden, zit de US in de knijper met de groei economie in China, want China zit in de achtertuin van Europa waardoor we direct in China kunnen kopen en US niet meer in staat is om inkoopprijzen te dicteren en Nederlandse ondernemers ontvangen nu al Direct mailing van fabrikanten uit China, wat een goede impuls kan zijn voor onze economie. Prijs en inkooptechnisch kunnen we beter zaken doen met China dan met de USA want door de eeuwen heen heeft Nederland bewezen sterk te zijn in het vervoer van goederen.

TERUG NAAR DE EURO:
In mijn rekenvoorbeeld zie je dat de INKOOPPRIJS + de BTW en OB NA de euro zijn verdubbeld.
Daarnaast moesten bij inkoop, de grondstoffen en producten nogsteeds in Dollars worden voldaan.
En hierdoor zijn de prijzen NA invoer van de euro gestegen, de ondernemer moest wel anders ging die op de fles.
Door omrekening van zelfde prijs niveau GULDEN NAAR EURO, zijn in eerste periode van de EURO al veel ondernemers op de fles gegaan.
Nogmaals je moet (door)rekenen en het totale plaatje en de gevolgen daarvan (willen) zien.
Dat u als consument in deze ontwikkelingen geen inzicht heeft, is logisch want u zit aan het einde van de lijn.
Tegen de tijd dat u als consument werkelijk in de portemonnee gaat ondervinden wat de gevolgen zijn van deze ontwikkelingen, is het al te laat en kunt u zaken niet meer terug draaien.
Vooral de jonge consumenten die pas NA de euro in eigen onderhoud moeten voorzien, hebben nooit de gulden economie meegemaakt en weten het prijsverschil niet en kunnen daar dan ook geen goed inzicht in hebben.

Waarom is de economie beter in landen waar geen EURO is? ( Bijvoorbeeld UK en IR en nog aantal andere EU landen ).
Eenvoudige verklaring, die hebben eerstens geen last van prijs afspraken tussen inkooporganisaties afkomstig uit de US, want ondernemers in die andere landen kopen hun producten daar waar het goedkoper is.

Wij de Nederlanders, deden dit al eeuwen en al vanaf de periode van de Dukaat en Gulden en wij als Nederlanders waren beroemd als HET
BELANGRIJKSTE en GROOTSTE ondernemers en handels volkje van de wereld !!!
Toen waren we nog de trotse Hollanders, maar door de komst van de Euro zijn we afgezakt tot een dom, willoos, innitiatiefloos en werkeloos volkje welke leeft voor de grillen en onder de knoet van regeringen die voornamelijk worden gestuurd en bestuurd door onze broeders uit de USA en wat de US wil, heb ik hierboven al geschreven.

Van Balkie 3 krijgen we na het zuur nu het zoet............ we zullen zien.

Excuus, ik vindthet wel weer genoeg zo want Nederlanders, let op uw centen.

Allemaal heel fijne vakantie.
Opa.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bot321 »

opa wat maak je het ingewikkeld.
Je zegt met een heel lang verhaal wat
deze opa kort zegt geef mij mijn gulden
terug. :wink:
Ik ga pas eind van het jaar op vak.
moet nog een paar mnd.werken voor
de euries om op vak te gaan.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door teve »

ha
Laatst gewijzigd door teve op 14 feb 2009 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Net als met dat MLM-geleuter in een ander subforum, zullen hier de voorstanders van de euro voorstander blijven, en de tegenstanders van de euro tegenstander. Niemand die zijn eigen ongelijk durft toe te geven.

Ik kies de gulden (what's in a name) middenweg, en zeg: er zijn produkten (flink) duurder geworden, maar lang niet allemaal, er zijn er ook goedkoper geworden. En lang niet alles is duurder geworden, uitsluitend door de euro.

Net als bij jehova's getuigen: er worden voorbeelden gepakt, die in de discussie het meest van pas komen. Alle argumenten die niet goed in de discussie passen, worden van tafel geveegd. Dat doet iedereen helaas.

Kort gezegd: denk je eens in wat er zou gebeuren wanneer de gulden terug komt. Dan zullen de winkeliers andermaal uit de kosten willen komen, en op wie gaan ze die afwentelen?

Dan zul je zien, dat mensen ineens terugverlangen naar de euro, want daar blijken toch meer voordelen aan vast te ziten dan iedereen op dit moment denkt.

Ik heb mijn laatste bijdrage geleverd in deze discussie, die helaas is ontaard in een oeverloos welles-nietes verhaal.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Nou,eh,
Ondanks al mijn weertstand tegen de Euro, toch maar liever laten zo.
Toch maar niet meer terug naar de gulden, want dan koop ik niets meer...
2 bananen, Euro 0.69= fl 1.52, 1 banaan = 76 cent..
2 peren Conference, Euro 0.93= fl 2.05, 1 peer = fl 1.02....!! Who how ever...zal nog meer dan 1 gulden voor een peer betalen...??
Dan lust je toch geen "peultjes" meer..., Nederland zou ws. zwaar ondervoed raken als de gulden geherintroduceerd wordt ...!!!
Laten we de Euro nu maar aanvaarden, ws. leren we er wel mee te leven en stemmen we er ons inkomen op af ...!
Leuk, nou neeeeee...!!!

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door bot321 »

Misschien toch de gulden terug.
Voedsel te duur zonnetje2.
Raken we al onze dikke mensen kwijt.
Minder zieken vegrijzing verdwijnt ziekenfonds
houd geld over aow houd over ww verdwijnt kan
nog wel even doorgaan maar dat is toch wat de
regering wil.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door karr-2 »

Vooral de jonge consumenten die pas NA de euro in eigen onderhoud moeten voorzien, hebben nooit de gulden economie meegemaakt en weten het prijsverschil niet en kunnen daar dan ook geen goed inzicht in hebben.
Maak je geen zorgen hoor, ik moet al bijna 10 jaar in mijn eigen onderhoud voorzien en heb dus zowel de gulden als de euro meegemaakt. Ik merk weinig tot geen verschil in de loop der jaren, mijn salaris is nog steeds voldoende voor alles wat ik wil en nodig heb.

Maar zoals bodejosm43 al zegt, er zullen altijd voor en tegenstanders zijn. Net zoals er altijd mensen zullen zijn die menen dat de euro heeft gezorgd voor enorme prijsstijgingen. Daar doe je niets aan.....

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door hharteman »

We kunne altijd nog overschakelen naar de roebel.
Weet je in ieder geval zeker dat je niets meer kunt doen met je geld.
Terug schakelen naar de gulden hoeft ook niet meer voor mij, want dat zal opnieuw een kostenpost met zich meebrengen en verkapte prijsverhogingen.

Nadeel van de Euro is de omschakeling naar het internationale stelsel van munten.
Zo bestaat het kwartje niet meer en is daar het 20 en 2 cents stuk voor gekomen.

Voor kleurenblinden is het onderscheid tussen de verschillende munten moeilijk om aan te wennen en het gevoel zoals met de gulden/kwartje/dubbeltje enz, is onwennig (NB:zelfs na jaren moet ik nog steeds naar het getal op de euromuntjes kijken).
Door teruglopende ogen ervaar ik dit als vervelend.
Moet altijd een leesbril meenemen om de muntjes te kunnen uitlezen wat extra tijd bij een kassa kost.
Meestal betaal ik dan ook met ronde bedragen en flikker de muntjes die ik terug krijg dan in een potje

Er zou meer onderscheid in de muntsoorten moeten komen.
Voor mij hebben ze allemaal 1 kleur.

Just my 2 cents

Gesloten