LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn geld geweigerd

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Athoz »

Afgelopen zaterdag het huishoud geld voor 2 weken opgehaald zoals altijd.. Maar in plaats van de 4x50 euro kreeg ik een 200 sleuro papiertje.

Al danig verbaasd zo'n ding te zien naar huis gegaan, om later met 't gezin op pad te gaan naar familie. Onderweg moest ik tanken en aangezien ik al meer gelezen heb over het weigeren van wettige betaalmiddelen eerst gekeken of ze 200 euro biljetten weigerden of niet.

Nergens stond wat aangegeven over het weigeren ervan en dus ben ik gaan tanken. Je kan je het gezanik voorstellen toen dat vrouwtje mij vermeldde dat ze het niet aan mocht nemen.

Al met al kwam het er op neer dat ze benzine weer uit mijn auto zouden halen als ik niet rap met ander briefgeld (of een pas) over de brug kwam. Al met al heb ik uiteindelijk de politie gebeld en gevraagd hoe ik dit op kon lossen, daar ik niets anders bij had dan alleen die 200 euro en dat er niets aangegeven stond. Op advies van die agent heb ik mijn adres gegevens en telefoonnummer achtergelaten bij de pomp en ben weggereden. Uiteindelijk werd ik later teruggebelt door politie met de vraag of de melding van diefstal betrekking had op mijn melding..

Onderhand al contact gehad met de eigenaar van de pomp en een overboeking van het bedrag gedaan..

Nou is mijn vraag eigenlijk:

Als er niets aangegeven staat op de gevel of bij de kassa, mogen ze dan alsnog een wettig betaalmiddel (****** sleuro's) weigeren?? Volgens de (zeer onbeschofte) eigenaar van de pomp was het zijn goed recht om no matter what dat briefgeld te weigeren, en dat ik daar maar beter niet meer kon komen :P

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Machtold »

Ik zal proberen het standpunt van de pomphouder uit te leggen.

Buiten dat ze het risico lopen vals geld binnen te krijgen, heeft het weigeren nog een andere reden.
Als je voor minder dan € 50,00 getankt hebt, en meestal is dat zo met gewone personenwagens, dan heeft de bediende niet genoeg wisselgeld in de la. Dit om de kans op overvallen te verkleinen. Als hij je terug had betaald, dan had hij geen wisselgeld gehad voor volgende klanten die bijv. voor € 20,00 getankt hebben en betalen met een briefje van € 50,00.

De reactie dat je daar maar niet meer moet komen, is ronduit onbeschoft en dat zou mijn reden zijn, daar niet meer te komen. En je hebt met achterlating van je gegevens, geprobeerd het netjes op te lossen. Maar helaas kan de pompbediende je niet op je blauwe ogen geloven, omdat er meerdere "klanten" zijn, die ook zo reageren en nooooooit meer terugkomen om te betalen.
Vandaar deze oververhitte reactie van de pomphouder wellicht.
Maar ik denk dat het achteraf toch wel opgelost is?

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door henk51 »

Ruime tijd geleden was er zo'n reclame stond een man een hele tijd in de rij om te pinnen,daarna stond hij bij de kassa van de supermarkt vraagt de kassiere pinnen? Nee schud de man contant. Je had toch ook kunnen pinnen bij het pompstation had je de problemen niet gehad.Als iedereen dat doet heeft het ook geen zin meer om pompstations te overvallen want er is toch geen contant geld aanwezig. En volgende keer gaan pinnen als de bank nog open is of de optie keuze biljetten kiezen indien mogelijk.Bij de Rabo bank waar ik altijd ga staan de aanwezige biljetten onderaan aangegevensta je nooit voor verassingen.

gr Henk

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Machtold »

Die keus is er 1 die je zelf wil maken. Pinnen of contant.

Ik kan begrijpen waarom mensen kiezen voor contante betaling. Als je alles pint vliegt het geld je zak uit en heb je minder controle, je vergeet wel eens een bonnetje. Tenminste ik wel. Ik betaal ook het liefst contant, zodat ik zeker weet, dat ik mijn budget niet te buiten ga. Want beurs leeg = niet kopen! En dan kan ik gewoon elke maand het bedrag sparen wat ik inplan :wink:

Dus ja, ik ben 1 van die gekken die in de rij gaat staan om te pinnen! :P

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

Machtold schreef:Ik zal proberen het standpunt van de pomphouder uit te leggen.

Buiten dat ze het risico lopen vals geld binnen te krijgen, heeft het weigeren nog een andere reden.
Als je voor minder dan € 50,00 getankt hebt, en meestal is dat zo met gewone personenwagens, dan heeft de bediende niet genoeg wisselgeld in de la. Dit om de kans op overvallen te verkleinen.
Ik ga ervan uit dat een gemiddeld tankstation toch wel meer dan 200 euro wisselgeld heeft (in principe kan hij grote coupures wel afvoeren). Overigens wanneer ik mijn tank goed volgooi kom ik ruim over de 50 euro heen.

Vals geld is denk ik een groter probleem.. zeker omdat het bedrijfsrisico is en hij daarvan niks terugziet, daarom zal hij alleen voor zichzelf makkelijk te herkennen briefjes accepteren. Maar wanneer hij het niet aangeeft moet hij die 200 euro gewoon aannemen.

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Athoz »

Ik had getankt voor een bedrag van ruim 70 euro, en daar dat één van de weinige pompen in de omgeving is waar getankt kan worden in het weekend, geloof ik dat hij gerust wisselgeld had.. Ik snap wel dat op een bedrag van 1,65 voor een pak kauwgum de situatie anders had gelegen, maar op 70 euro is net geen 130 euro wisselgeld geen probleem.. Maar dat is mijn 0,02..

Natuurlijk is het nu opgelost, ik had m'n NAW en telefoonnummer achtergelaten daar met de instructie mij z.s.m. te bellen.. Dit op aanraden van politie.. Ik heb per direct een overboeking gedaan van het bedrag dus ja, opgelost is het wel, maar dat iemand zich zo laat kennen geeft me twijfels over de professionaliteit van een zelfstandige.. Ik zal volgende keer eens kijken of er bij die pomp nu een bordje staat :P

Maar kort en bondig komt het erop neer dat, tenzij ze dat aangegeven hebben, ze elk wettig betaalmiddel moeten accepteren.. Dat sprak die pomphouder tegen, maar ja, hij zal er niet overheen gemogen hebben thuis..

Thanks!

*edit* Zodra de ABN met een optie komt voor biljet keuze zal mij dit uberhaubt nooit meer gebeuren, en zaterdagmiddag 17.30 is er geen enkele bank meer open ;)
Laatst gewijzigd door Athoz op 25 jan 2010 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007- ... t-weigeren

zo klaar als een klontje
Je kunt je afvragen wat een 'wettig betaalmiddel' dan nog waard is, als het iedereen vrij staat het te weigeren. Wel, die status komt van pas als er van tevoren niet iets is afgesproken over uitzondering van bepaalde biljetten. Dan valt men terug op de regel dat een wettig betaalmiddel een betaalmiddel is, waarvan je onder normale omstandigheden mag aannemen dat het als betaling geaccepteerd wordt.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Athoz schreef:*edit* Zodra de ABN met een optie komt voor biljet keuze zal mij dit uberhaubt nooit meer gebeuren, en zaterdagmiddag 17.30 is er geen enkele bank meer open ;)
Bij de meeste pinapparaten heb je de keuze voor biljetkeuze. Dan kun je voorkomen dat je te grote coupures in handen krijgt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ruitenheer schreef:
Athoz schreef:*edit* Zodra de ABN met een optie komt voor biljet keuze zal mij dit uberhaubt nooit meer gebeuren, en zaterdagmiddag 17.30 is er geen enkele bank meer open ;)
Bij de meeste pinapparaten heb je de keuze voor biljetkeuze. Dan kun je voorkomen dat je te grote coupures in handen krijgt.
De pinapparaten behoren niet zulke grote bedragen in hun automaten te doen, zoals briefjes van 200, je kan ze namelijk toch niet (heel moeilijk) uitgeven hier in Nederland.
Banken kunnen daar ook rekening mee houden.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ik denk niet dat Athoz dat briefje uit het pinapparaat heeft gehaald...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Deurwaarder Mark schreef:Ik denk niet dat Athoz dat briefje uit het pinapparaat heeft gehaald...
Waarom niet ?
Je kan ze gewoon uit de pin krijgen hoor.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Vanwege de manier waarop de tekst in het openingstopic is geformuleerd. Dat doet mij vermoeden dat het geld door een instantie contant is uitbetaald. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Ik heb overigens nog nooit een dergelijke coupure uit de automaat zien komen... ook niet bij het pinnen van grotere bedragen van € 1.000,00. Ik kreeg dan gewoon 20 briefjes van € 50,00. Misschien verschilt dat per bank?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

In Nederland heb ik nog nooit zulke bedragen gepind, in het buitenland is het in ieder geval wel normaal..

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door miffy53 »

Zo'n briefje van 200 krijg je volgens mij echt niet uit de pinautomaat, misschien als je op vrije biljetkeuze drukt en dan zelf zo'n coupure selecteert.

Hij had dat briefje toch ook via een stortingsautomaat op zijn rekening kunnen storten en dan in kleinere coupures weer opnemen? Of gewoon aan de uitkerende instantie vragen of ze dat niet meer willen doen, uitbetalen in briefjes van 200. Lijkt me toch een volkomen legitieme vraag omdat je er bijna nergens mee kan betalen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Deurwaarder Mark schreef:Vanwege de manier waarop de tekst in het openingstopic is geformuleerd. Dat doet mij vermoeden dat het geld door een instantie contant is uitbetaald. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Ik heb overigens nog nooit een dergelijke coupure uit de automaat zien komen... ook niet bij het pinnen van grotere bedragen van € 1.000,00. Ik kreeg dan gewoon 20 briefjes van € 50,00. Misschien verschilt dat per bank?
Rabo heeft ze gewoon in automaat zitten hoor.
Wil je een groter bedrag opnemen, meen groter dan 1000 euro dan krijg je maar max tot 750 aan briefjes van 50 of 100.

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door A.Storm »

geld is gewoon geld!

100 centen is 1 euro maar de meeste winkelier willen dat niet aannemen.

200 euro wil men ook niet aannemen.

banken willen geen spaarpotjes meer innemen.
stortingen van contact geld??? je wordt als een crimineel behandeld !
ja hoor, dat mag wel.. bij graties gods... maar dan ben je wel 14 euro armer!
plus een hoop frustatie...

ik vind dat geld gewoon geld is en dat men dat gewoon dient aan te nemen.

en als je het niet vertrouwt, als middenstander, dan vraag je toch de gegevens?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

In alle officiele teksten staat dat wettig betaal middel alleen mag weigeren als ze dit vooraf hebben aangeven.

Jij hebt van te voren gekeken naar een dergelijke verklaring en je hebt die niet aangetroffen. Vervolgens heb je het een aanbod van de pomp geaccepteerd en daarmee is een overeenkomst tot stand gekomen. Pas hierna maakt de verkoper duidelijk dat ze willen dat je betaald met briefjes van kleiner dan 200 euro. Men mag op dat moment niet de brandstof weer uit je auto halen.

Als het bedrijf aangifte heeft gedaan van diefstal dan hebben ze een valse aangifte gedaan. Het was van meet af aan duidelijk dat je intentie had om te betalen maar dat niet kon vanwege de houding van de verkoper. Het bedrijf kan hier zelf strafrechtelijk voor worden aangepakt.

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... alen-.html

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Dit geloof je toch niet echt zelf hé, Athoz?

Ik heb bij diverse banken wel eens grote bedragen gepind, nog nooit een briefje van € 200.00 er uit zien komen!
*** ik niet uit mijn nek, want als ik € 500 pinde, kreeg ik de melding, max is 3, kreeg in tig biljetten, nog nooit in een biljet van € 200, die zitten domweg niet in de machine.
Ik weet, ze zijn groen, je kan ze bijna nergens kwijt, maar kom niet aan met je onzin verhaal dat je die uit de muur krijgt!
Als ik € 300 pin, krijg ik € 50,00 biljetten, maar jij bent de uitzondering!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door jor »

Bij de ING automaten pin ik (regelmatig voor mijn doen dan :wink: )redelijk grote bedragen tot Max €1000.- Ik heb nog nooit een groter biljet uit de automaat gekregen als een biljet van€50.- Bv €1000.- 20X €50.- .Dus bij de ING pin zal je nooit een biljet van €200.- krijgen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Mijn geld geweigerd

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kaarsje69 schreef:Dit geloof je toch niet echt zelf hé, Athoz?

Ik heb bij diverse banken wel eens grote bedragen gepind, nog nooit een briefje van € 200.00 er uit zien komen!
*** ik niet uit mijn nek, want als ik € 500 pinde, kreeg ik de melding, max is 3, kreeg in tig biljetten, nog nooit in een biljet van € 200, die zitten domweg niet in de machine.
Ik weet, ze zijn groen, je kan ze bijna nergens kwijt, maar kom niet aan met je onzin verhaal dat je die uit de muur krijgt!
Als ik € 300 pin, krijg ik € 50,00 biljetten, maar jij bent de uitzondering!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als je over de 1000 euro wil pinnen dan krijg je bij de rabobank gewoon briefjes van 200 uit de automaat, wil je dat niet dan moet je het vantevoren bestellen.
Dat is mij verteld door een bankbediende van de Rabobank. :twisted:

Gesloten