LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] euro-ergernis

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Jetje

euro-ergernis

Ongelezen bericht door Jetje »

Tjongejonge zeg, zelfs de Vietnamese loempiaboer doet mee aan de euro-afzetterij. Kort (heel kort) geleden kocht ik nog een lekkere gebakken banaan voor ƒ 1,75 dat zelfde banaantje kost nu ineens 1 euro! Het gekke is dat de rij mensen voor de kraam nog even lang is (op één na dan)! Ze bekijken het maar met hun bananen, doe er iets leuks mee zou ik zeggen...!

Marco

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Marco »

Dat viel mij ook op, maar dan de loempia's. NLG 1,25 vlak voor de overgang naar de euro en 0,75 euro na de overgang. Dat is toch NLG 1,65!!! terwijl 0,60 euro toch iets redelijker zou zijn inflatie meegerekend.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door ron1 »

Na bewuste loempiaboer, die ik het nog het meeste gun eigenlijk, is iedereen gevolgd,met de nadruk op de horeca,taxiwereld,en pretparken !

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Verveel je je of zo ?
Allerlei oude topics ( zelfs 7 jaar oud !! ) omhoog halen met de meest onzinnige reacties :?

cliff
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:11

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door cliff »

oude topic al 7 jaar geen reactie??? :? :?

zeker niets te doen.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ach, het is komkommertijd.

Michel B.
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:26

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Michel B. »

Inderdaad, men had beter alles gelaten voor wat het was.
Europa heeft mijns insziens alléén maar ergernis gebracht.
Alles is inderdaad duurder geworden.
Maar we kunnen de klok niet terugdraaien, alléén dus maar door de zure appel bijten.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door midas50 »

Vroeger kon je overal probleemloos betalen met een vuurtoren (250 gulden).

Als je nu met een briefje van 100 euro wilt betalen kan dat niet meer.
Leve de vooruitgang!

The Voice
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door The Voice »

Alles is met een factor 2 of 3 vermenigvuldigd.

Behalve het salaris natuurlijk.

Maar goed, we zijn nu bijna 2010, dus die gulden komt echt niet terug.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door kweenie »

Ach ja, even ter indicatie. Sinds 2000 is het modaal inkomen met 30% gestegen.
Kijk je naar bv. benzine, waarover veel mensen zo klagen, dat kostte in november 2000 2.59 gulden, ongeveer 1.18 euro. Kost nu ongeveer 1.40 euro, dus een stijging van nog geen 20%.

Natuurlijk zijn er dingen die veel meer gestegen zijn, maar er zijn ook dingen die veel minder zijn gestegen. De prijzen die veel gestegen zijn vallen natuurlijk wel het meeste op, en dan heb je al snel het idee dat alle prijzen heel veel zijn gestegen. Maar dat idee hoeft nog niet de waarheid te zijn.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door ron1 »

Veel minder gestegen betekent dus niet.............NIET gestegen.....alles is uiteindelijk duurder geworden....

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Anoep39 »

Al zou het een beetje gestegen zijn, dan nog je inkomsten zijn wel gehalveerd.
Het is niet zomaar dat er zomaar voedselbanken opduiken, en dat er ineens zoveel mensen in de schulden zitten, omdat ze toevallig ineens omdat de euro er is meer zijn uit gaan geven. Heel veel mensen hebben niet 's geld om uit te geven aan iets anders dan de hoognodige, en dan hebben ze dat ook niet om uit te geven , wat als resultaat lijd dat mensen in schulden komen te zitten, want uiteindelijk, de vaste lasten moeten wel betaald worden of je het hebt of niet, en reken er maar niet op dat je er hulp mee krijgt, je bent alleen goed genoeg om op te brengen, maar mag niks kosten.
En kom niet met subsidies en dergelijke want dat blijft nog steeds ons geld, die op een zodanig manier weer aan ons gepresenteerd word alsof het lijkt dat jou een dienst bewezen word.Net als met belasting je betaalt je wel scheel eraan en aan het eind van het jaar krijg je een deel terug als je extra kosten hebt gemaakt en dat word gepresenteerd als wij geven jou dat, nou dat en meer was al van mij, dat je van mij hebt afgepakt.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Al zou het een beetje gestegen zijn, dan nog je inkomsten zijn wel gehalveerd.
Het is niet zomaar dat er zomaar voedselbanken opduiken, en dat er ineens zoveel mensen in de schulden zitten, omdat ze toevallig ineens omdat de euro er is meer zijn uit gaan geven. Heel veel mensen hebben niet 's geld om uit te geven aan iets anders dan de hoognodige, en dan hebben ze dat ook niet om uit te geven , wat als resultaat lijd dat mensen in schulden komen te zitten, want uiteindelijk, de vaste lasten moeten wel betaald worden of je het hebt of niet, en reken er maar niet op dat je er hulp mee krijgt, je bent alleen goed genoeg om op te brengen, maar mag niks kosten.
En kom niet met subsidies en dergelijke want dat blijft nog steeds ons geld, die op een zodanig manier weer aan ons gepresenteerd word alsof het lijkt dat jou een dienst bewezen word.Net als met belasting je betaalt je wel scheel eraan en aan het eind van het jaar krijg je een deel terug als je extra kosten hebt gemaakt en dat word gepresenteerd als wij geven jou dat, nou dat en meer was al van mij, dat je van mij hebt afgepakt.

En hebben de mensen geen eigen verantwoordelijkheden ?

Het is wel erg simpel om het ontstaan van alle schulden aan de invoering van de euro te wijten. Gewoon de tering naar de nering zetten.

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Anoep39 »

huh, eigen verantwoordelijkheid?

Lees jij wel wat er staat, ik heb het over mensen die alleen de hoognodige uitgeven, en dat zijn meestal de vaste lasten..meer hebben ze niet om uit te geven, in somige gevallen dat niet eens.

Heb het wel over mensen die in de gulden tijdperk wel rond konden komen met meer uitgavens dan dat ze nu dus doen.

En laat mij 's raden jij bent een grootverdiener die er weinig van merkt?

Het ligt blijkbaar dus niet bij de eigen verantwoordelijkheid, want rekeningen betalen doet iedereen...en als je geld dan al op is...heb je niet 's over om wat anders mee te doen, maar je moet ook nog eten.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ojee :?

Gaan we deze zelfde discussie nu WEER een keer voeren ?
Heb het wel over mensen die in de gulden tijdperk wel rond konden komen met meer uitgavens dan dat ze nu dus doen.
Dat betwijfel ik, maar dat kun je ongetwijfeld voorrekenen...
Neem voor het gemak even een modaal salaris in het gulden tijdperk en die in dit jaar.. Laar maar even zien dat er nu veel meer uitgegeven moet worden of hun salaris gehalveerd...
Dat hebben we reeds een keer gedaan namelijk en daar kwamen heel aparte resultaten uit:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 35&t=41946

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

ik heb het over mensen die alleen de hoognodige uitgeven, en dat zijn meestal de vaste lasten..meer hebben ze niet om uit te geven, in somige gevallen dat niet eens.
Dan moeten ze de vaste lasten naar beneden brengen... :!:
Dit heeft niks met de Euro te maken, maar alles met budget beheer.

Het is een bekend gegeven dat de mensen met schulden, soms een modaal of boven modaal inkomen hebben, en omgekeerd dat er mensen met een laag inkomen zonder schulden zijn.

Enfin, Het hebben van schulden heeft meer met je eigen daden te maken dan met de overheid of in het invoeren van de Euro.

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Anoep39 »

Hoe wil je je vaste lasten naar beneden brengen als je al niks extra's hebt, geen extra's zoals auto, of extra verzekeringen..maar de normale rekeningen huur/hypotheek, gas water licht/ ziekenfonds moeten toch betaalt worden of niet?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door witte angora »

Anoep39 schreef:Hoe wil je je vaste lasten naar beneden brengen als je al niks extra's hebt, geen extra's zoals auto, of extra verzekeringen..maar de normale rekeningen huur/hypotheek, gas water licht/ ziekenfonds moeten toch betaalt worden of niet?
Gewoon de kachel in de winter op -5 zetten, slechts één miniscuul lampje in de kamer en de rest op de tast doen. Koken doe je toch al niet, want geld voor warm eten is er niet. Moet je kijken wat dat aan energiekosten scheelt.

Het pasje van je ziekenfonds kun je delen met een of andere Oost-blokker die hier in de zomermaanden werkt, betaal je ieder de helft van de premie.

En die huur? ach ja. Gewoon anti-kraak gaan wonen.

Het is zo makkelijk om te roepen dat het de eigen schuld is van mensen als ze weinig hebben om rond te komen, maar heel vaak heb je met factoren te maken die je niet in de hand hebt.

Je zult ze de kost moeten geven die bij de DSB een hypotheek hadden, bijvoorbeeld.

En let op mijn woorden: er zit nog veel meer rottigheid aan te komen. Veel meer dan je denkt. Bedrijven zijn nu massaal bezig hun risico's voor wanbetalers in te dekken zodat ze zo min mogelijk verlies lijden als de boel echt in elkaar klapt. En dat doen ze heus niet zonder reden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Anoep39 schreef:Hoe wil je je vaste lasten naar beneden brengen als je al niks extra's hebt, geen extra's zoals auto, of extra verzekeringen..maar de normale rekeningen huur/hypotheek, gas water licht/ ziekenfonds moeten toch betaalt worden of niet?
Zou je nog even willen voorrekenen waarom het de schuld van de euro is dat alles zo duur is geworden ?

Anoep39
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 mei 2010 08:37

Re: euro-ergernis

Ongelezen bericht door Anoep39 »

Ok zal het even uitleggen(verwacht er niet bij dat iedereen ermee eens zal zijn :mrgreen: )

Even belangrijk om bij te vermelden dat ik een kleine onderneming heb in kinderkleding (dit om strx uitleg te geven over de gevolgen voor bedrijven).

Mensen die in de gulden tijdperk konden de volgende betalen:
Huur
gas/water/licht
belastingen
zorgverzekeringen
kleine verzekeringen zoals: diefstal/brand/auto enz..
sport
internet
eten
kleding
dagje uit
kinderen: kerst/sinterklaas/verjaardaggen/schoolreisjes


Dezelfde mensen kunnen nu dus alleen de volgende betalen en dan is de geld op:

Huur
gas/water/licht
belastingen
zorgverzekeringen

En dat komt echt omdat hun inkomsten gehalveerd zijn, er valt niks op te bezuinigen omdat die kosten die ze nu hebben wel betaalt moeten worden.

Voor bedrijven /ondernemers is het anders:

Wij hebben ruimte om met de prijzen te spelen, wij kopen de producten in europrijzen en berekenen de prijzen door aan de consument,

Komt erop neer dat de consument wel de helft uit te besteden heeft, maar ik hou mijn inkomsten wel 100%.

En als ik mijn inkomsten niet kan halen, dan kan ik de prijzen wat omhoog gooien om met minder verkoop toch dezelfde inkomsten te behouden.

Maar aan de andere kant is het wel zo, als de consument minder gaat uitgeven (gelukkig zijn er nog mensen die wel genoeg uit te besteden hebben), dan zal ik dus mijn producten duurder moeten maken, of ook achteruit moeten gaan in mijn inkomsten.
Nadeel van het duurder maken is dus ook weer dat er nog minder mensen zijn die mijn product zullen kunnen kopen.

En als je dit op groter schaal gaat bekijken dan weet je ook de consument een belangrijke rol speelt in de nederlandse economie, maar dat de bedrijven bepalen aan de omzet of het economisch goed gaat met nederland of niet.

Want als ik minder verkoop kan ik ook minder belasting betalen, en als bij grote bedrijven dit afspeelt dan heb je het over hele grote bedragen.
Om maar een indicatie te geven en dit zijn feiten:
als ik voor €30.000 verkoop, betaal ik met aftrek van onkosten ruim €10.000 aan inkomsten belasting.

Dus hopelijk tot nu toe nog te volgen

Wil je dat mensen meer gaan uitgeven, om de economie gezond te krijgen, haal de gulden dan terug, hebben de mensen weer geld om uit te besteden.

En als ondernemer kan ik mijn producten ook in gulden prijzen kopen en doorverkopen aan de consument.
Maar als ondernemer weet ik ook dat ik mijn prijzen niet ineens kan gaan verdubbelen als de gulden terug zou komen, omdat het lijd tot belachelijk hoge prijzen, die in principe nu ook zo zijn, maar omdat het in euro staat lijkt het aannemelijk.

Men zegt dat je niet moet omrekenen, maar ga maar even ergens in een winkel staan en reken even om voor iets dat je leuk lijkt, en reken de prijs om in guldens, zou jij die bedrag nog steeds voor dat product neergetelt hebben in de gulden periode?

Gesloten