Auto geeft geen voorrang

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Brandonh »

Hallo,

Vanavond reed ik samen met iemand anders achterop terug naar huis. Ik wilde rechtdoor rijden over de kruising heen, de auto die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts , de bestuurder reed door terwijl hij haaientanden had en dus voorrang moest verlenen aan het recht doorgaand fiets verkeer. Dit gebeurde echter niet waardoor ik erg hard moest remmen en daardoor ter val kwam (de regen zat hier ook niet echt mee).

De auto en ik hebben elkaar dus niet geraakt, maar ik heb wel flinke blik schade, letselschade en materiële schade doordat de auto de voorrangsregels in deze situatie niet goed hanteerde.

Wat verwachten jullie wat de verzekering hier over zal oordelen?

Alvast bedankt

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door kuklos »

Brandonh schreef:
18 feb 2023 22:20
Ik wilde rechtdoor rijden over de kruising heen, de auto die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts , de bestuurder reed door terwijl hij haaientanden had en dus voorrang moest verlenen aan het recht doorgaand fiets verkeer.
Begin eerst met de regels correct te krijgen. Het gaat niet om haaientanden. Als de bestuurder afslaat en het andere verkeer gaat rechtdoor heeft het rechtdoorgaande verkeer voorrang. Dat jij op de fiets, of brommer zit maakt niet uit. Het geldt voor alle verkeer, ook voetgangers.
Brandonh schreef:
18 feb 2023 22:20
Wat verwachten jullie wat de verzekering hier over zal oordelen?
Zijn er verzekeringspapieren uitgewisseld? Indien nee maakt het niet uit, want dan komt de verzekering van de bestuurder er niet aan te pas.
Indien wel, dan beslist de verzekeraar dit.

Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Brandonh »

Ja die zijn er gelukkig! Er reed toevallig een politiebus achter die gelijk stopte bij ons. De bestuurder van de auto had helaas geen schade formulier bij, maar wij hebben wel onze contact gegevens uitgewisseld. En mocht het nodig zijn de agenten als getuige

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door juliomariner »

U kunt toch een schadeformulier invullen en de contactgegevens van tegenstander invullen. Uw verzekering kan het dan regelen.
Wat moet ik verstaan onder letselschade?
U bent dus gewond geraakt?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In principe is de bestuurder van de auto aansprakelijk voor de schade volgens artikel 185 van het WvW. Dus u moet hem aansprakelijk stellen voor de door u geleden schade.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door witte angora »

Brandonh schreef:
18 feb 2023 22:20
Wat verwachten jullie wat de verzekering hier over zal oordelen?
Ik verwacht helemaal niks, op basis van een eenzijdig verhaal. Kun je niet beter afwachten wat de verzekeraar zegt?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door grun »

Brandonh schreef:
18 feb 2023 22:20
Ik wilde rechtdoor rijden over de kruising heen, de auto die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts , de bestuurder reed door terwijl hij haaientanden had en dus voorrang moest verlenen aan het recht doorgaand fiets verkeer.
Dit gaat mijn voorstellingsvermogen te boven, wat bedoel je precies met 'die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts'? In dat geval komen jullie elkaar helemaal niet tegen op de kruising? Vermoedelijk bedoel je dat de auto uit de zijstraat van rechts kwam, in dat geval had hij moeten stoppen voor de haaientanden.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vaag verhaal, kwam u beiden uit dezelfde richting waarbij de auto afsloeg? En sinds wanneer heeft de politie geen schadeformulier meer in de bus liggen? Zeker als u zoveel schade zou hebben (ook al snap ik niet hoe u blikschade kan hebben aan een fiets) zal de politie niemand laten gaan voordat alles geregeld is.

Maar goed, alles gaat via de verzekering. Die bepalen de schuldvraag.

Nevyn
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Nevyn »

Als er politie achter reed die de situatie heeft gezien, dus getuige is, waarom dan nog hier een discussie houden?
Laat TS even afwachten.

Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Brandonh »

Dit gaat mijn voorstellingsvermogen te boven, wat bedoel je precies met 'die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts'? In dat geval komen jullie elkaar helemaal niet tegen op de kruising? Vermoedelijk bedoel je dat de auto uit de zijstraat van rechts kwam, in dat geval had hij moeten stoppen voor de haaientanden.
[/quote]
X
X
wij reden beide vanaf de zelfde weg (hij op de weg ik op het fietspad) richting de kruising. Hier wilde ik rechtdoor de kruising oversteken, de auto wilde gelijk de kruising verlaten dus sloeg hier rechts af. Op dit punt kruisen onze koersen elkaar dus. Wat dus niet goed afliep 😅

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door witte angora »

Ah, dan hebben de haaietanden er dus niks mee te maken. Recht doorgaand verkeer heft voorrang. Tenzij hij groen had en jij rood, om wat te noemen. Het is ook de vraag of hij je gezien heeft. Het kan ook zijn dat hij jouw snelheid verkeerd heeft ingeschat.

Feit is dat de verzekeraars het uit moeten zoeken. Maar dat zei ik al eerder.

Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Brandonh »

Vaag verhaal, kwam u beiden uit dezelfde richting waarbij de auto afsloeg? En sinds wanneer heeft de politie geen schadeformulier meer in de bus liggen? Zeker als u zoveel schade zou hebben (ook al snap ik niet hoe u blikschade kan hebben aan een fiets) zal de politie niemand laten gaan voordat alles geregeld is.

Maar goed, alles gaat via de verzekering. Die bepalen de schuldvraag.
[/quote]
X
X
Politie vroeg slechts aan de bestuurder of hij een formulier had, welke hij helaas niet had. De politie stelde voor dat wij onze basis gegevens moesten uitwisselen en vertrokken hier na direct. Ik reed op een scooter en geen fiets vandaar de blikschade.

PGros
Berichten: 1133
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door PGros »

witte angora schreef:
19 feb 2023 09:25
Ah, dan hebben de haaietanden er dus niks mee te maken.
Als het fietspad iets verder van de af weg ligt kunnen er op de weg voor het fietspad haaientanden staan.

rwolters
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door rwolters »

PGros schreef:
19 feb 2023 09:28
witte angora schreef:
19 feb 2023 09:25
Ah, dan hebben de haaietanden er dus niks mee te maken.
Als het fietspad iets verder van de af weg ligt kunnen er op de weg voor het fietspad haaientanden staan.
In dat geval is de auto al rechtsaf geslagen en had TS voorrang moeten verlenen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door grun »

PGros schreef:
19 feb 2023 09:28
witte angora schreef:
19 feb 2023 09:25
Ah, dan hebben de haaietanden er dus niks mee te maken.
Als het fietspad iets verder van de af weg ligt kunnen er op de weg voor het fietspad haaientanden staan.
Inderdaad, in dat geval heeft TS voorrang en had de auto beter moeten opletten.

Een puntje vind ik nog wel dat ze elkaar niet geraakt hebben, TS is geschrokken maar het was geen botsing. Voor hetzelfde geld zegt de verzekeraar dat TS onvoldoende geanticipeerd heeft en z'n voertuig niet ten allen tijd onder controle had. Hoewel dat heel begrijpelijk is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door grun »

Brandonh schreef:
19 feb 2023 09:26
Ik reed op een scooter en geen fiets vandaar de blikschade.
En even voor de duidelijkheid: u mocht op een scooter op het fietspad rijden? Er zijn uitzonderingen waarbij u op de rijbaan moet rijden.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met een scooter moet u toch zelf verzekerd zijn? En als u alleen WA verzekerd bent, is het verstandig een verhaalsrechtsbijstand te hebben en zelf een schadeformulier.

Brandonh
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 sep 2019 17:52

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Brandonh »

En even voor de duidelijkheid: u mocht op een scooter op het fietspad rijden? Er zijn uitzonderingen waarbij u op de rijbaan moet rijden.
[/quote]
X
X
Ja ik moest hier echt op het fietspad. Alleen een brommer moet vele delen op de rijbaan. Een scooter nooit. (In Den Haag iig)

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij reden ze dezelfde kant op, de auto op de weg, de scooter op het gescheiden fietspad. Vervolgens draait de auto af naar rechts, waar direct het fietspad passeert en zich dus haaientanden bevinden en schrikt de scooter daarvan en valt. Is dit beeld correct?

De enige andere optie is dat er geen gescheiden fietspad is en ze beiden op dezelfde baan reden. In dat geval reed de scooter achter de auto en is het gewoon onoplettendheid van de scooter en is ieder verantwoordelijk voor de eigen schade. Een scooter mag namelijk niet rechts inhalen en moet links inhalen.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Auto geeft geen voorrang

Ongelezen bericht door 150747 »

grun schreef:
19 feb 2023 06:21
Brandonh schreef:
18 feb 2023 22:20
Ik wilde rechtdoor rijden over de kruising heen, de auto die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts , de bestuurder reed door terwijl hij haaientanden had en dus voorrang moest verlenen aan het recht doorgaand fiets verkeer.
Dit gaat mijn voorstellingsvermogen te boven, wat bedoel je precies met 'die van dezelfde weg rechtdoor kwam wilde hier afslaan naar rechts'? In dat geval komen jullie elkaar helemaal niet tegen op de kruising? Vermoedelijk bedoel je dat de auto uit de zijstraat van rechts kwam, in dat geval had hij moeten stoppen voor de haaientanden.
De auto reed op dezelfde weg en wilde rechtsaf slaan.
De bromfiets rechts naast hem had echter voorrang, haaientanden of niet,
Kijk je ze in de mond of kijk je ze in de kont dan heeft iedereen op dezelfde weg voorrang.

Plaats reactie