Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
14 okt 2021 21:19
Praktijk is, dat de snelheid op 27,5 m/ begrensd is. Om ergens tussen Rick N en Nijogeth te eindigen: zou Amslod niet een helm bij de fietsen moeten leveren?
Waarom niet zelf de verantwoordelijkheid nemen en het weer proberen af te schuiven op een ander? En je weet ook dat als er verplicht iets bij moet worden geleverd dan wordt dat de goedkoopste optie die net aan de minimale eisen voldoet. Een helm is zo persoonlijk dat je daar geen standaard ding voor kunt leveren.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Nijogeth »

PeterPeters1966 schreef:
16 okt 2021 10:10
Nijogeth schreef:
14 okt 2021 19:27

Dat gezegd hebbende, is die 25 kilometer natuurlijk verplicht, omdat een elektrische fiets die harder kan dan 25 kilometer per uur andere vereisten heeft, zoals een helm.
Nee hoor. Ik mag zonder helm zo hard rijden als ik wil op mijn racefiets (en veel, vooral oudere wielrenners, doen dat ook). Of het verstandig is, is weer een andere discussie.
Is die elektrisch? Dan moet daar vanaf 2017 een helm op als die harder kan dan 25km per uur. Volgens mij zelfs een kenteken. Een elektrische fiets mag met trapondersteuning niet harder gaan dan 25km per uur, anders is het een speedpedelec en die hebben een kentekenplicht.

Het probleem zal zitten in het begrenzen van de trapondersteuning. Daar zal per modus wel een maximumsnelheid aan zitten en je zou dus over moeten gaan naar de modus zonder trapondersteuning om harder dan 25 te gaan.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Nijogeth schreef:
16 okt 2021 12:44
<knip>

Het probleem zal zitten in het begrenzen van de trapondersteuning. Daar zal per modus wel een maximumsnelheid aan zitten en je zou dus over moeten gaan naar de modus zonder trapondersteuning om harder dan 25 te gaan.
En dat gaat bij mijn fiets (bouwjaar 2019) dus heel gradueel, zonder dat je het gevoel hebt dat er plotseling wordt afgeremd of ingegrepen. Nogmaals, het ligt niet aan de Bafang middenmotor, maar aan Amslod en hoe die het systeem hebben afgesteld.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Rick N schreef:
12 okt 2021 12:11
Het is jammer dat er niet stilgestaan wordt bij het feit dat de Bafang Midden motoren die door Amslod geïnstalleerd worden geprogrammeerd zijn met een levensgevaarlijke absolute snelheidsbegrenzer. Amslod kiest hier voor eigen gemak voor een snelheidsbegrenzing in plaats van de maximale ondersteuning te begrenzen en dat is, nogmaals, levensgevaarlijk.

Ik leg het uit, stel je rijd met de maximaal ondersteuningssnelheid dan kan je bij een acuut gevaarlijke situatie niet versnellen om ongelukken te voorkomen. De software instelling die Amslod gebruikt maakt dat simpelweg onmogelijk.

Dat kan voor levensgevaarlijke situatie zorgen en ook nog juridisch onjuist! Het is immers wettelijk toegestaan ​​om harder te fietsen dan 25 km/u, maar dat moet dan op eigen kracht gebeuren. De wet stelt zeer terecht dat de assistentie bij snelheden boven de 25 km/u moet worden uitgeschakeld en niet dat dat de fiets boven de 25 km/u automatisch afremt.

Ik begrijp niet waarom Amslod niet kiest de door Bafang ingebouwde optie om het maximaal te leveren vermogen (voltage) te maximeren. Daarbij wordt niet op de snelheid begrensd maar de ondersteuning stopt bij 25 km/u en op eigen kracht kan harder gefietst worden.

Absolute snelheidsbegrenzing van Amslod midden motoren is gevaarlijk en bovendien volstrekt onnodig!
Dat is niet alleen bij een middenmoter. Wij hadden beide een Sparta ION met voorwielmotor en die ging ook niet harder dan 25 km, ja berg af wel maar je kon niet bij trappen.
We hebben nu beide een Amslod met middenmoter en die gaat ook niet harder al 25 km. Dat is des elektrische fiets eigen. Zou dan een speedpedalic kopen of weer normale fiets met 10 versnellingen
Dit heeft niets met Dolsma te maken.

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Consumentt »

Begrenzen op 15 km/h is nog beter.
Snelheidsverschillen op fietspaden zijn tegenwoordig uiterst irritant en gevaarlijk.
Ping ping, ik kom er aan, aan de kant !

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik heb een voorwielmotor en rij eigenlijk nooit harder dan 20-21 km/h (behalve dan in een fietstunneltje of van een duintopje af en op eigen kracht in de hoogste versnelling waarbij de motor niets meer doet). Dat houdt snelheidsverschillen met ander verkeer op het fietspad tot een minimum, geeft ruimte om even te versnellen bij het passeren, rijdt stukken relaxter en spaart ook nog eens de accu waardoor de actieradius groter wordt. Snap eigenlijk het hele probleem niet zo. Als die fiets te langzaam gaat voor TS, laat hem dan een brommer of speedpedelec kopen en lekker tussen de autos op de rijbaan rijden.

DeZevendeHenk
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dit doet een beetje denken aan het soort redenaties die ik al héél lang niet meer gehoord heb dat autogordels gevaarlijk zijn omdat als je te water raakt niet snel weg zou kunnen. Harder fietsen om uit een gevaarlijke situaties te komen?

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De Nederlandse wetgeving schrijft voor dat de trapondersteuning bij het overschrijden van 25km/u moet stoppen, tenzij de fiets is goedgekeurd en geregistreerd als speed-pedelec. Uw probleem heeft dus an sich niets met de fabrikant te maken, behalve dan dat de afbouw van de ondersteuning in uw geval wellicht abrupt gaat, waar dat bij andere merken/modellen misschien wat geleidelijker gaat.

Wat betreft de veiligheid: wanneer u denkt te moeten versnellen om een ongeval te voorkomen, dan heeft u al iets over het hoofd gezien en/of niet goed geanticipeerd op de verkeerssituatie. Als dat bij u regelmatig voor komt, dan is het aan te raden om voortaan juist een stuk langzamer te gaan fietsen, zo'n 15km/u. U heeft dan meer tijd om de verkeerssituaties die u nadert in zich op te nemen, te verwerken en een beslissing te nemen wat de juiste handelingen zijn. Tevens is bij 15km/u uw remweg meer dan de helft korter als bij 25km/u.

Wilt u wel sneller dan 25km/u fietsen, dan kunt u gaan winkelen voor een speed-pedelec. Die valt voor de wet in dezelfde categorie als bromfietsen en moet daarmee aan veel strengere eisen voldoen als de normale elektrische fiets.

Gesloten