Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Rick N
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2021 12:06

Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Rick N »

Het is jammer dat er niet stilgestaan wordt bij het feit dat de Bafang Midden motoren die door Amslod geïnstalleerd worden geprogrammeerd zijn met een levensgevaarlijke absolute snelheidsbegrenzer. Amslod kiest hier voor eigen gemak voor een snelheidsbegrenzing in plaats van de maximale ondersteuning te begrenzen en dat is, nogmaals, levensgevaarlijk.

Ik leg het uit, stel je rijd met de maximaal ondersteuningssnelheid dan kan je bij een acuut gevaarlijke situatie niet versnellen om ongelukken te voorkomen. De software instelling die Amslod gebruikt maakt dat simpelweg onmogelijk.

Dat kan voor levensgevaarlijke situatie zorgen en ook nog juridisch onjuist! Het is immers wettelijk toegestaan ​​om harder te fietsen dan 25 km/u, maar dat moet dan op eigen kracht gebeuren. De wet stelt zeer terecht dat de assistentie bij snelheden boven de 25 km/u moet worden uitgeschakeld en niet dat dat de fiets boven de 25 km/u automatisch afremt.

Ik begrijp niet waarom Amslod niet kiest de door Bafang ingebouwde optie om het maximaal te leveren vermogen (voltage) te maximeren. Daarbij wordt niet op de snelheid begrensd maar de ondersteuning stopt bij 25 km/u en op eigen kracht kan harder gefietst worden.

Absolute snelheidsbegrenzing van Amslod midden motoren is gevaarlijk en bovendien volstrekt onnodig!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rick N schreef:
12 okt 2021 12:11
... levensgevaarlijke absolute snelheidsbegrenzer...
...en dat is, nogmaals, levensgevaarlijk....
... dat kan voor levensgevaarlijke situatie zorgen...
... gevaarlijk...
Wow, da's heel gevaarlijk...
Rick N schreef:
12 okt 2021 12:11
Ik leg het uit, stel je rijd met de maximaal ondersteuningssnelheid dan kan je bij een acuut gevaarlijke situatie niet versnellen om ongelukken te voorkomen.
... waarbij ik dan benieuwd ben: hoe vaak heb je in een situatie verkeerd waarin je bij een snelheid van 25 km/u moest versnellen in plaats van remmen om een levensgevaarlijk ongeluk te voorkomen?
Rick N schreef:
12 okt 2021 12:11
...en ook nog juridisch onjuist! Het is immers wettelijk toegestaan om harder te fietsen dan 25 km/u, maar dat moet dan op eigen kracht gebeuren.
Onjuiste redenering natuurlijk. Dat het wettelijk toegestaan is om harder te fietsen, wil niet zeggen dat Amslod het dan ook moet faciliteren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door scontra »

De ondersteuning stopt bij de wettelijk gestelde 25 km/h en daarna moet je het op eigenkracht doen en dat gaat in de praktijk niet zo eenvoudig of gemakkelijk. Het door u geschetste komt niet alleen voor bij een Amslod fiets.
Bij mijn twee eerder gereden Sparta e.bike's en mijn huidige Koga E.tour gaat het niet anders.
De fiets remt niet, al voelt dat wel zo, echter mis je plots de ondersteuning en je moet ook nog eens zelf door de weerstand van de elektromotor heen trappen als je harder zou willen. Je moet behoorlijk doorknallen om in die situatie terecht te komen.
Anticiperen op het verkeer en op de mogelijkheden die de fiets u biedt. Als je bijv. met 25km/h een kruising nadert en zonder snelheid te minderen ook nog eens die kruising wil oversteken dan vraag je al berijder van een e.bike om problemen.
Hopelijk rijdt u deze snelheden niet zonder uw hoofd te hebben voorzien van een goedgekeurde valhelm. :oops:

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij 25 km/h nog een serieuze verhoging van de snelheid bereiken zal de meeste e-bikers gewoon niet lukken. Ook op een gewone fiets (al dan niet met versnellingen) valt dat niet mee. Je moet eerst terugschakelen of heel veel meer kracht zetten. De snelheidstoename in de eerste twee seconden is heel beperkt. De kans dat daarmee een akelig ongeval kan worden vermeden lijkt me verwaarloosbaar.
Het lijkt me veel veiliger de snelheid aan te passen aan de omstandigheden (inclusief de eigen vaardigheden) en tijdig te remmen of een noodstop te maken.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Rick N schreef:
12 okt 2021 12:11
Absolute snelheidsbegrenzing van Amslod midden motoren is gevaarlijk en bovendien volstrekt onnodig!
Of je past je snelheid aan naar bijvoorbeeld 20Km/u zodat je meerijdt met het overige fietsverkeer (je gaat dan nog steeds sneller) en ben je minder verkeersonveilig bezig en hoef je de schuld van je onveilige gedrag niet bij Bafang te leggen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Versnellen om een ongeval te vermijden past absoluut niet bij defensief rijden. Versnellen in een gevaarlijke situatie is gokken dat het wel gaat lukken.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door juliomariner »

Versnellen om een ongeval te vermijden is dus niet ver genoeg vooruit kijken en anticiperen op het verkeer. TS moet dus weer op verkeersles.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Sira »

@Rick N
Voor de veiligheid kunt u natuurlijk ook 20 km per uur aanhouden, want dan heeft u in een gevaarlijke situatie 5 km over om te versnellen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal rem als ik in een gevaarlijke situatie terecht kom, tenzij ze me achterna zitten, dan versnel ik :roll:

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Versnellen in een gevaarlijke situatie kan soms gewoon de enige juist oplossing zijn. Dit kan zelfs nodig zijn als je helemaal niet snel gaat en geldt bijvoorbeeld ook in de auto (stel u haalt een vrachtwagen in op de snelweg, bent er bijna voorbij en deze komt ineens naar links, dan is gas geven de enige juiste optie om een ongeluk te voorkomen).

Dat gezegd hebbende, is die 25 kilometer natuurlijk verplicht, omdat een elektrische fiets die harder kan dan 25 kilometer per uur andere vereisten heeft, zoals een helm.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Jablan »

Praktijk is, dat de snelheid op 27,5 m/ begrensd is. Om ergens tussen Rick N en Nijogeth te eindigen: zou Amslod niet een helm bij de fietsen moeten leveren?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door scontra »

Jablan schreef:
14 okt 2021 21:19
Praktijk is, dat de snelheid op 27,5 m/ begrensd is. Om ergens tussen Rick N en Nijogeth te eindigen: zou Amslod niet een helm bij de fietsen moeten leveren?
Als de helm dan maar wel van betere kwaliteit is als de fietsen van dit merk ! :wink:

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Sira »

Morganlefay schreef:
15 okt 2021 09:38
Is het niet beter om eerst de fietser een rijvaardigheidstest af te nemen voordat zo'n ding met hulpmotor wordt taangeschaft en dan graag vooral letten op wat een langere remweg inhoudt. :evil:
Daar heb je gelijk in.
Ik rij voornamelijk auto, maar fiets ook weleens. Op de fiets gedraag ik mij als een automobilist, ik steek mijn hand uit en kijk over mijn schouder als ik moet uitwijken of afslaan en als ik in een onduidelijke voorrangssituatie kom, waarbij er meerdere voertuigen betrokken zijn dan stop ik en laat de auto's voor gaan, omdat ik besef dat ik de meest kwetsbare ben en dat komt omdat je je als automobilist realiseert dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Maar laat een automobilist weten dat ik voor mag, dan pas rij ik verder, maar ik neem nooit voorrang.
Fietsers die voornamelijk fietsen, slaan af zonder iets aan te geven, kijken niet wat er achterop komt en denken "ze zien mij wel".

Als ik met de auto in het donker naar huis rij, moet ik over een onverlichte weg, dan verbaasd het mij altijd hoeveel fietsers geen licht hebben en als je dan ook nog tegenliggers (auto's) hebt, zie je de fietser totaal niet en dan maakt het zelfs niet met welke snelheid je rijdt. Ik vraag me dus vaak af of die mensen zich helemaal niet realiseren hoeveel gevaar ze lopen.

Daar zou meer aandacht voor moeten zijn (met en zonder hulpmotor), desnoods flink bekeuren. Ik weet niet of er op scholen nog les wordt gegeven door VVN.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door sjohie »

De veiligheid door deze limiet, zit voor een fors deel in het feit dat men op het fietspad omringt is, met verkeer wat zich binnen dezelfde snelheid bandbreedte bevindt. Sneller verkeer, bijvoorbeeld de 40 km/h speed-pedelec fietsen, bevinden binnen de bebouwde kom, mede daarom, dan ook op de rijbaan.

Verder zijn de rest van de systemen, voornamelijk de remmen, gedimensioneerd op die max 25 km/h, met wat uitloop bij bergafwaarts fietsen etc, niet op de continue hogere snelheden die een speed-pedelec haalt.

Verder zijn er weinig situaties denkbaar, tenminste ik kan er zo niks bedenken, waarbij versnellen naar > 25 km/h veiliger zou zijn, dan tot stilstand komen. Dan denk eerder aan vrij a-sociaal gedrag als "nog even snel door donker oranje", in plaats van bij het zien verspringen van groen naar oranje, meteen te beginnen met remmen.

Rick N
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2021 12:06

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Rick N »

Amslod heeft contact met mij opgenomen en zegt dat ze de limitering van de ondersteuning niet kunnen en mogen veranderen. Echter op hun eigen Hamilton e-bike (voorwielaandrijving) valt de ondersteuning wel weg boven de 25 km/uur zonder de fiets af te remmen!

Ik heb jaren een Hamilton gehad (jammer genoeg heb ik hem ingeruild voor een Venton) dus het argument dat Amslod niet kan en niet mag is dus niet waar. Hun eigen Hamelton is het bewijs dat de ondersteuning wel zonder absolute snelheidsbegrenzing geregeld kan worden. Beetje flauw van Amslod om zich te verschuilen achter niet kunnen en mogen, terwijl het over niet willen (zo goedkoop mogelijk) gaat.

Bij mij komt nu de vraag op waarom Amslod midden motoren wel en Amslod voorwiel motoren niet absoluut begrenst worden?
Hoeven voorwiel aangedreven e-bikes niet aan de "wet" te voldoen?

Waarom kan er niet gewoon onderkend worden dat versnellen in een gevaarlijke situatie soms gewoon de enige juiste oplossing is en niets te maken heeft met "nog even door donker oranje willen rijden". Ik heb het over woon werk verkeer en niet over een zondagmorgen ritje met oma. Ieder fietser weet hoeveel tijd het kost om een fiets op kruissnelheid tot stilstand te brengen en soms (zeker niet vaak!) wordt je door een medeweggebruiker gedongen om kortstondig te versnellen, beetje kortzichtig om dit niet te willen onderkennen, totdat je zelf onder een auto ligt natuurlijk.

Ik blijf er bij dat voor de verkeersveiligheid Amslod hun midden motoren op dezelfde manier moeten begrenzen als hun voorwiel motoren, dus zonder absolute snelheidsbegrenzing

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Ik heb een fiets met middenmotor (geen Amslod) en herken het probleem helemaal niet. Bij de fiets die ik nu heb (en ook de vorige) wordt de ondersteuning afgebouwd, er is absoluut geen sprake van een abrupte stop, en zeker ook niet van actief remmen als ik boven de 25km/h kom. Dus het heeft niks te maken met wel of geen middenmotor. Ik denk dat de enige conclusie is dat Amslod het probleem is.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Of het ligt aan het moment van productie. De regelgeving is sinds 2017 in Nederland gewijzigd. Alles wat daarna gemaakt is moet aan andere regels voldoen.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door de auditu »

Heeft u hier iets aan?
Bafang middenmotor begrenzer instellen

Bij een fiets met bafang middenmotor kun je er relatief eenvoudig voor zorgen dat je een stuk meer ondersteuning krijgt. Je kunt de eerder genoemde begrenzer anders instellen.

Druk de + en – knop voor de ondersteuning tegelijk in. Houd deze even ingedrukt. Nu kom je in een menu waar je verschillende instellingen kunt zien en wijzigen.

Druk nu kort op de aan/uit knop. Je ziet nu verschillende instellingen verschijnen. Druk een paar keer op het knopje totdat je een getal in beeld ziet tussen de 25 en 28 km. Dit getal kun je met de + en – knop veranderen. Meestal tot 50 kilometer per uur. Als je deze instelt op bijvoorbeeld 45 kilometer per uur gaat de fiets door met ondersteunen boven de 25 kilometer per uur.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vooropgesteld, ik heb een niet-elektrische fiets met derailleur. Ik heb zo'n 16 jaar elke dag 10-12 km naar mijn werk gefietst, van rustig buitengebied naar drukke stadscentra. Op rustige stukken lag mijn kruissnelheid op 27 km/h, in de stad zelden boven de 20 km/h
Rick N schreef:
15 okt 2021 14:59
(...) Ieder fietser weet hoeveel tijd het kost om een fiets op kruissnelheid tot stilstand te brengen (...)
De stoptijd heb ik het nooit gemeten, de remweg tot stilstand ook niet, maar die is niet meer dan enkele meters. Als ik vol in mijn remmen knijp, vlieg ik bijna over het stuur, zo groot is de vertraging. Die is veel en veel groter dan de versnelling door harder te trappen.
(...) en soms (zeker niet vaak!) wordt je door een medeweggebruiker gedongen om kortstondig te versnellen, (...)
ik kan me daar echt niets bij voorstellen. Kunt u daar een voorbeeld van geven, waarbij tijdig snelheid minderen of op het moment zelf (krachtig) remmen niet mogelijk is of het ongeval niet zou kunnen voorkomen? Weet u hoeveel snelheid u daadwerkelijk kunt winnen bij één of twee keer trappen? Volgens mij is dat teleurstellend weinig.
(...) beetje kortzichtig om dit niet te willen onderkennen, totdat je zelf onder een auto ligt natuurlijk.
Als ik fiets kijk ik vooruit, net als in de auto; ik heb wel eens een noodstop of een uitwijkmaneuvre gemaakt, maar ik heb nog nooit onder een auto gelegen.

Afgezien van het hypothetische, zeldzame geval dat een ongeluk niet voorkomen kan worden door de snelheidsbegrenzing, worden er, denk ik, veel meer ongevallen door voorkomen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Rick N schreef:
15 okt 2021 14:59
Ik blijf er bij dat voor de verkeersveiligheid Amslod hun midden motoren op dezelfde manier moeten begrenzen als hun voorwiel motoren, dus zonder absolute snelheidsbegrenzing
Vraag: met welk doel heb je dit topic geopend? Ik heb niet het idee dat er ook maar iets aankomt van hetgeen er gezegd is.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Bafang midden motoren zijn verkeersonveilig afgesteld...

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nijogeth schreef:
14 okt 2021 19:27

Dat gezegd hebbende, is die 25 kilometer natuurlijk verplicht, omdat een elektrische fiets die harder kan dan 25 kilometer per uur andere vereisten heeft, zoals een helm.
Nee hoor. Ik mag zonder helm zo hard rijden als ik wil op mijn racefiets (en veel, vooral oudere wielrenners, doen dat ook). Of het verstandig is, is weer een andere discussie.

Gesloten