Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
HenkvanPutten
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:46

Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door HenkvanPutten »

Afgelopen vrijdag wilde ik bij Belgafietsen Groningen (wordt binnenkort Broekhuis) betalen met mijn creditcard. De reactie luidde: dan moet ik 1.95 toeslag berekenen (procent of euro, dat verstond ik niet eens). Mijn reactie: volgens mij is dat verboden. Daarop werd de bedrijfsleider gebeld. Die bevestigde: toeslag rekenen. Omdat ik niet ter plekke kon nagaan of er iets in de regels veranderd was heb ik het gelaten en op een andere manier betaald.

Maar: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/psd2
De regels zijn erg duidelijk. Dit mag al vier jaar niet meer.

Hoe in zo'n geval te reageren? Ik vond het vervelend dat ik tijdelijk nu eventjes rood moest staan op mijn betaalrekening. Geen zorgen: Ik ga dat overleven, maar twijfel nu wel aan dit bedrijf: als ze zo met deze regels omgaan, hoe zit het dan met garantie en service....

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02
Beste antwoord
Gekozen door HenkvanPutten

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

door BL2 » 12 apr 2023 12:40

We zijn eruit, na 73 berichten.
Het hele leven kost gewoon erg veel geld, hou je wat over aan het einde, mag je het nog geeneens meenemen....
Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is waarschijnlijk een verouderd systeem. Sinds 2019 mag er geen toeslag meer gelden voor creditcards. Maar aangezien er maar weinig mensen in Nederland met creditcard betalen (gelukkig maar) kan zoiets er makkelijk doorheen schieten.

rwolters
Berichten: 1545
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door rwolters »

Of je nu rood staat op je betaalrekening of het met je creditcard hebt betaald maakt onder aan de streep natuurlijk niet uit. Je hebt in beide gevallen een schuld. Gewoon snel de betaalrekening aanvullen uit je spaarrekening en de kosten zijn minimaal. Waarschijnlijk minder dan de cc toeslag.

PS: had je niet gewoon in de winkel met de bankierapp even geld kunnen overmaken naar je betaalrekening? Dan had je ook niet rood hoeven staan.

HenkvanPutten
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:46

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door HenkvanPutten »

Ja had ik kunnen doen, vreemd dat het nodig was gezien de regels.
En nee, als ik aan het eind van de maand het openstaande bedrag op de creditcard betaal, wat ik automatisch doe, sta ik niet rood en betaal ik geen rente.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HenkvanPutten schreef:
10 apr 2023 10:34
maar twijfel nu wel aan dit bedrijf: als ze zo met deze regels omgaan, hoe zit het dan met garantie en service....
U bekijkt het nu van uw kant, maar bekijk het eens vanuit de kant van de ondernemer. Betalen via een creditcard kost voor een ondernemer geld. Er word niet veel met een creditcard betaald en het zal ook zeer begrijpelijk zijn dat niet alle ondernemers bekend is met de huidige regels.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Kokka1 »

rwolters schreef:
10 apr 2023 12:39
Of je nu rood staat op je betaalrekening of het met je creditcard hebt betaald maakt onder aan de streep natuurlijk niet uit. Je hebt in beide gevallen een schuld.
waarom neem je meteen aan dat TS geen geld op zijn betaal rekening had staan? Iemand hoeft toch niet perse een reden te geven waarom er met een creditcard betaald wil worden?
ik betaal ook heel vaak dingen met mijn creditcard, je ben dan namelijk meteen een jaar ( in mijn geval) verzekerd. eind van de maand wordt het bedrag dan gewoon van mijn rekening afgeschreven.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kokka1 schreef:
10 apr 2023 12:52
rwolters schreef:
10 apr 2023 12:39
Of je nu rood staat op je betaalrekening of het met je creditcard hebt betaald maakt onder aan de streep natuurlijk niet uit. Je hebt in beide gevallen een schuld.
waarom neem je meteen aan dat TS geen geld op zijn betaal rekening had staan?
Dat is geen aanname, dat schrijft TS zelf in zijn openingspost :D

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dus omdat het bedrijf een klein regeltje niet kent twijfelt u aan hun garantie en service?. Ik vind dat toch echt wel heel vergezocht.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 12:52
U bekijkt het nu van uw kant, maar bekijk het eens vanuit de kant van de ondernemer. Betalen via een creditcard kost voor een ondernemer geld. Er word niet veel met een creditcard betaald en het zal ook zeer begrijpelijk zijn dat niet alle ondernemers bekend is met de huidige regels.
Als professionele partij behoort de ondernemer op de hoogte te zijn van de regelgeving.
En als kosten CC te hoog zijn voor de ondernemer, dan accepteert de ondernemer toch simpelweg geen CC betaling meer.

HenkvanPutten
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:46

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door HenkvanPutten »

U bekijkt het nu van uw kant, maar bekijk het eens vanuit de kant van de ondernemer. Betalen via een creditcard kost voor een ondernemer geld. Er word niet veel met een creditcard betaald en het zal ook zeer begrijpelijk zijn dat niet alle ondernemers bekend is met de huidige regels.
Mooie reactie, ik ben altijd bereid zoiets mee te wegen. Echter als je kijkt naar de prijzen aldaar en de voorraden is 'armoede' niet het gevoel dat je bekruipt, al kan ik niet in de boeken kijken. Wat me het meest stoorde denk ik is dat de bedrijfsleider toen hij op de regels werd gewezen zich erboven stelde. Hij had met 1 google opdracht kunnen checken hoe het zat.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
10 apr 2023 12:58
Als professionele partij behoort de ondernemer op de hoogte te zijn van de regelgeving.
En als kosten CC te hoog zijn voor de ondernemer, dan accepteert de ondernemer toch simpelweg geen CC betaling meer.
Het is onmogelijk om alle regeltjes te kennen en te onthouden. Zaken die regelmatig voorkomen zullen wel bekend zijn, maar, zoals al gezegd, zo vaak word er niet met een creditcard betaald.
HenkvanPutten schreef:
10 apr 2023 13:05
Echter als je kijkt naar de prijzen aldaar en de voorraden is 'armoede' niet het gevoel dat je bekruipt, al kan ik niet in de boeken kijken.
Een verkoopprijs zegt niets.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 13:15
16again schreef:
10 apr 2023 12:58
Als professionele partij behoort de ondernemer op de hoogte te zijn van de regelgeving.
En als kosten CC te hoog zijn voor de ondernemer, dan accepteert de ondernemer toch simpelweg geen CC betaling meer.
Het is onmogelijk om alle regeltjes te kennen en te onthouden. Zaken die regelmatig voorkomen zullen wel bekend zijn, maar, zoals al gezegd, zo vaak word er niet met een creditcard betaald.
Dat begrijpt iedereen. Alleen mis je het punt: dat de regel niet bekend is, is niet zo zeer het probleem maar wel hoe er mee omgegaan wordt als de klant aangeeft dat de gehanteerde werkwijze in strijd is met de wet.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
10 apr 2023 12:58
NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 12:52
U bekijkt het nu van uw kant, maar bekijk het eens vanuit de kant van de ondernemer. Betalen via een creditcard kost voor een ondernemer geld. Er word niet veel met een creditcard betaald en het zal ook zeer begrijpelijk zijn dat niet alle ondernemers bekend is met de huidige regels.
Als professionele partij behoort de ondernemer op de hoogte te zijn van de regelgeving.
En als kosten CC te hoog zijn voor de ondernemer, dan accepteert de ondernemer toch simpelweg geen CC betaling meer.
Ik kan je vertellen dat de meeste bedrijven gewoon ergens een kassasysteem aanschaffen, vaak in combinatie met een voorraadsysteem. Mijn ouders hebben toevallig net een nieuw kassasysteem, het oude was van 2012. Ik denk dat daar geen update is geweest, als ik het bedrijf dat de kassasystemen levert een beetje ken en dus zal dat kassasysteem ook het tarief voor creditcards hebben gerekend.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Ruud.A »

16again schreef:
10 apr 2023 12:58
NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 12:52
U bekijkt het nu van uw kant, maar bekijk het eens vanuit de kant van de ondernemer. Betalen via een creditcard kost voor een ondernemer geld. Er word niet veel met een creditcard betaald en het zal ook zeer begrijpelijk zijn dat niet alle ondernemers bekend is met de huidige regels.
Als professionele partij behoort de ondernemer op de hoogte te zijn van de regelgeving.
En als kosten CC te hoog zijn voor de ondernemer, dan accepteert de ondernemer toch simpelweg geen CC betaling meer.
Iedere Nederlander wordt ook verondersteld de wet te kennen.
Hoeveel procent van de Nederlandse burgers zou alle Nederlandse wetten kennen?
En wie weet word je ook wel verondersteld alle EU wetten te kennen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

HenkvanPutten schreef:
10 apr 2023 10:34
Afgelopen vrijdag wilde ik bij Belgafietsen Groningen (wordt binnenkort Broekhuis) betalen met mijn creditcard. De reactie luidde: dan moet ik 1.95 toeslag berekenen (procent of euro, dat verstond ik niet eens). Mijn reactie: volgens mij is dat verboden. Daarop werd de bedrijfsleider gebeld. Die bevestigde: toeslag rekenen. Omdat ik niet ter plekke kon nagaan of er iets in de regels veranderd was heb ik het gelaten en op een andere manier betaald.

Maar: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/psd2
De regels zijn erg duidelijk. Dit mag al vier jaar niet meer.

Hoe in zo'n geval te reageren? Ik vond het vervelend dat ik tijdelijk nu eventjes rood moest staan op mijn betaalrekening. Geen zorgen: Ik ga dat overleven, maar twijfel nu wel aan dit bedrijf: als ze zo met deze regels omgaan, hoe zit het dan met garantie en service....

Kan het zijn aan het soort credicard ? In je link staat het volgende:

Winkels, webshops en andere bedrijven mogen geen toeslagen meer berekenen voor betalingen met de betaalpas en creditcards (van onder meer Mastercard en Visa). Dit mag ook niet voor betalingen via automatische incasso of een overschrijving. Voor andere betaalmiddelen, zoals bijvoorbeeld Klarna, mogen nog wel de toeslagen berekend worden, maar nooit meer dan de daadwerkelijke kosten.
Let op: er geldt een uitzondering voor creditcards van bijvoorbeeld American Express en Diners Club en creditcards voor de zakelijke markt. Zij mogen nog wel toeslagen berekenen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door JozJan »

NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 13:15
Het is onmogelijk om alle regeltjes te kennen en te onthouden. Zaken die regelmatig voorkomen zullen wel bekend zijn, maar, zoals al gezegd, zo vaak word er niet met een creditcard betaald.
Oprechte vraag: hoe kan het toch dat jij structureel het standpunt van het bedrijf kiest? Als een consument iets koopt via een dropshipper is het 'had je beter op moeten letten', nu is het een bedrijf wat kennelijk niet op de hoogte is van wettelijke (!) regels en is het 'ja, je kunt niet alles weten'. Frappant, To say the least.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het probleem is niet het kopen bij een dropshipper, maar het “verbaasd” zijn dat je het tegen hoge kosten terug moet sturen naar Verweggistan. Dus niets gelezen.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik vind het helemaal niet vreemd dat niet ieder bedrijf dit niet weet.
Ik vind het frappant dat een aantal reageerders hier standaard de kant van de consument kiezen ook al heeft deze geen gelijk.
Net zoals een bedrijf de wettelijke regels zou moeten weten moet een conusment nu toch wel weten hoe je veilig online koopt en dus de dropshioppers links laat liggen.

HenkvanPutten
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:46

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door HenkvanPutten »

Ik schrik ervan hoe slecht sommige mensen lezen. Of eigenlijk niet lezen.
Dit was IN de winkel. En het punt was: ondernemer overtreedt regels, wordt erop gewezen, maar gaat boven de regels staan.

Dus niet online en geen dropshipper te bekennen. Die laatste werd er als voorbeeld bijgehaald door iemand: een consument moet altijd opletten, een ondernemer hoeft dat niet, is de visie hier van een enkeling. En dan werd die ondernemer hier nog gewaarschuwd ook.
Laatst gewijzigd door HenkvanPutten op 11 apr 2023 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Belgafietsen Groningen rekent in winkel toeslag op creditcardbetaling

Ongelezen bericht door juliomariner »

U heeft gelijk dat de bedrijfsleider had het even op internet had kunnen opzoeken. Zo maar klakkeloos een klant die zoiets beweerd geloven zou ik ook niet.
De dropshipper kwam in dit topic terecht omdat Neodutchio werd verweten dat hij altijd aan de klant van de ondernemer gaat staan waarbij de dropshipper als voorbeeld werd genoemd. Een slecht voorbeeld trouwens want Neo verdedigd de dropshipper helemaal niet maar zegt dat de consument nu wel beter zou moeten weten. Dat ben ik hartelijk met hem eens.

Plaats reactie