LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gelukkig, komkommer blaast ook weer op zijn fluit... :wink:

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Als opa van drie bij het ongeluk betrokken kinderen, heb ik deze discussie met meer dan normale belangstelling gevolgd.
Meestal wordt er hier door sommige “op de man gespeeld” maar nu gaat het, gelukkig, vrij beschaafd.

In de discussie komt vaak het remmen van de Stint naar voren. “De remmen zouden niet werken”. Helaas op de “oude” Stint zaten geen remmen.
Remmen deed men door het motorvermogen terug te nemen. Omdat het een elektromotor betreft neemt de snelheid dan heel snel af.
Wat er op die dag gebeurde was dat de leidster het gas dus dichtdraaide maar dat de Stint in snelheid toenam in plaats van dat de snelheid afnam.
De enige mogelijkheid om het ding nog tot stoppen te brengen was het omdraaien van de contactsleutel. Maar ook daarna stond hij niet direct stil.
Alle geruchten ten spijt heeft de leidster er alles aan gedaan om het ding op tijd tot stilstand te krijgen. Ze wilde zelf natuurlijk ook niet voor de trein belanden.

De BSO bus heeft nu wel remmen. Renzen verteld dat ook steeds vol trots omdat hij weet dat de vorige niet in orde was.

Voor het fatale ongeval, waarbij wij twee kleinkinderen verloren, wisten wij, als grootouders, niet dat de kinderen met een Stint werden vervoerd. Toen ik later de technische details van het apparaat las ben ik heel kwaad geworden. Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat er kinderen in zo’n ding vervoerd mogen worden.
Helaas voelen ook niet alle kinderdagverblijven zich verantwoordelijk voor de veiligehid van de kinderen. Dat is gebleken direct na het ongeval toen de Stint van de straat werd gehaald.

Wij krijgen onze meiskes er niet mee terug maar ik hoop dat iedereen die met de nieuwe BSO bus wil gaan rijden of zijn of haar kinderen er mee wil vervoeren er even diep over nadenkt. Het heeft niet voor niets zo lang geduurd voordat de BSO bus wordt toegestaan. (Nu mede onder druk van de kinderdagverblijven).

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

velen denken, net als u blijkbaar, dat het leven maakbaar is, elk risico uit te sluiten is, wel, nieuws is....

Dit is een illusie!!!!

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hawk-Eye schreef:
14 okt 2020 12:18
velen denken, net als u blijkbaar, dat het leven maakbaar is, elk risico uit te sluiten is, wel, nieuws is....

Dit is een illusie!!!!
Deze opmerking is toch echt wel onder de gordel. Schaam u!

Confetti
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 apr 2017 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Confetti »

Wat ik me nog steeds afvraag:

Is de Stint, net als scootmobiels, voorzien van een knijphendel om gas te geven?

Het is mijn vader die dit opperde want die heeft een scootmobiel en dat systeem vindt hij zó onlogisch!
Je hele leven ben je gewend om te remmen middels knijpen in de hendels, en nu zetten ze bejaarden in een voertuig dat precies tegengesteld werkt...!
Dergelijke voertuigen zouden nooit op de weg mogen komen. Dan begrijp ik ook dat bejaarden soms winkeldeuren aan gruzelementen rijden.....!

Toen hij me dat vertelde viel ik bijna van de bank, Dat verzín je toch niet?!
Het zou me dus niet verbazen als dát de oorzaak van dat verschrikkelijke ongeluk is geweest.....

Iemand hier die weet hoe de Stint remt en gas geeft?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door omega19 »

Rinustp schreef:
14 okt 2020 11:45
Als opa van drie bij het ongeluk betrokken kinderen, heb ik deze discussie met meer dan normale belangstelling gevolgd.
Meestal wordt er hier door sommige “op de man gespeeld” maar nu gaat het, gelukkig, vrij beschaafd.

In de discussie komt vaak het remmen van de Stint naar voren. “De remmen zouden niet werken”. Helaas op de “oude” Stint zaten geen remmen.
Remmen deed men door het motorvermogen terug te nemen. Omdat het een elektromotor betreft neemt de snelheid dan heel snel af.
Wat er op die dag gebeurde was dat de leidster het gas dus dichtdraaide maar dat de Stint in snelheid toenam in plaats van dat de snelheid afnam.
De enige mogelijkheid om het ding nog tot stoppen te brengen was het omdraaien van de contactsleutel. Maar ook daarna stond hij niet direct stil.
Alle geruchten ten spijt heeft de leidster er alles aan gedaan om het ding op tijd tot stilstand te krijgen. Ze wilde zelf natuurlijk ook niet voor de trein belanden.

De BSO bus heeft nu wel remmen. Renzen verteld dat ook steeds vol trots omdat hij weet dat de vorige niet in orde was.

Voor het fatale ongeval, waarbij wij twee kleinkinderen verloren, wisten wij, als grootouders, niet dat de kinderen met een Stint werden vervoerd. Toen ik later de technische details van het apparaat las ben ik heel kwaad geworden. Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat er kinderen in zo’n ding vervoerd mogen worden.
Helaas voelen ook niet alle kinderdagverblijven zich verantwoordelijk voor de veiligehid van de kinderen. Dat is gebleken direct na het ongeval toen de Stint van de straat werd gehaald.

Wij krijgen onze meiskes er niet mee terug maar ik hoop dat iedereen die met de nieuwe BSO bus wil gaan rijden of zijn of haar kinderen er mee wil vervoeren er even diep over nadenkt. Het heeft niet voor niets zo lang geduurd voordat de BSO bus wordt toegestaan. (Nu mede onder druk van de kinderdagverblijven).
Wow, nog veel sterkte, want dit blijft altijd bij je

Zoals je gezien hebt, heb ik niet zozeer gefocust op het vreselijk ongeval in oss, maar op de totale structuur van de Stint of BSO bus.
Ik vind het nog steeds helemaal niks, en hoop niet dat ik je gevoelens daarmee gekwetst heb, anders mijn excuses daarvoor

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Confetti. Hoe de Stint werkte, kunt u hier lezen onder “afgebrand”
https://www.rij-instructie.nl/nieuws/ac ... elkaar-zit

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Rinustp »

omega19 schreef:
14 okt 2020 12:23
[Wow, nog veel sterkte, want dit blijft altijd bij je

Zoals je gezien hebt, heb ik niet zozeer gefocust op het vreselijk ongeval in oss, maar op de totale structuur van de Stint of BSO bus.
Ik vind het nog steeds helemaal niks, en hoop niet dat ik je gevoelens daarmee gekwetst heb, anders mijn excuses daarvoor
Dank wel Omega19. Je hebt me niet gekwest. Ik kan inmiddels wel wat hebben. Dus je hoeft geen excuses aan te bieden. Maar toch sympathiek dat je er rekening mee houd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Lowieze schreef:
14 okt 2020 12:19
Hawk-Eye schreef:
14 okt 2020 12:18
velen denken, net als u blijkbaar, dat het leven maakbaar is, elk risico uit te sluiten is, wel, nieuws is....

Dit is een illusie!!!!
Deze opmerking is toch echt wel onder de gordel. Schaam u!
Nee ik ga me niet schamen, dit is hoe de mensen denken tegenwoordig zo het lijkt maar zo is het gewoon niet, hoe beroerd ook mensen overlijden, meestal door ouderdom of een ziekte daaraan gerelateerd maar soms door ongevallen....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je verwijt Rinustp dat hij denkt dat het leven maakbaar is en dat elk risico uit te sluiten is. Dát is -naast je hier totaal ontbrekend empathisch vermogen- wat stuitend is.

Zijn tekst geeft geen reden tot jouw conclusie, in tegendeel.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk hoelang de stint al heeft gereden voor dit verschrikkelijke ongeluk.
En natuurlijk is dit heel ernstig en verdrietig maar ook andere ongelukken zijn voorgevallen maar dat heeft niet geresulteerd in het niet meer vliegen, motor rijden of boten besturen. (om paar voorbeelden te noemen)
Natuurlijk doe je er alles aan om het proberen te voorkomen, zeker als het kinderen betreft. Ze zijn immers aangewezen op onze taak ze veilig te houden.

Het is natuurlijk wel van belang om het vervoer zo veilig mogelijk te maken maar ik denk ook dat dit een verschrikkelijke trieste samenloop van omstandigheden is geweest. De Stint was immers wel goedgekeurd, zover ik heb begrepen.

Dan is uiteraard nog steeds de vraag.. Hoe vaak is er een ongeluk geweest met deze Stint, voor dit verschrikkelijke ongeval?

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Hawk-Eye schreef:
14 okt 2020 16:43
Lowieze schreef:
14 okt 2020 12:19
Hawk-Eye schreef:
14 okt 2020 12:18
velen denken, net als u blijkbaar, dat het leven maakbaar is, elk risico uit te sluiten is, wel, nieuws is....

Dit is een illusie!!!!
Deze opmerking is toch echt wel onder de gordel. Schaam u!
Nee ik ga me niet schamen, dit is hoe de mensen denken tegenwoordig zo het lijkt maar zo is het gewoon niet, hoe beroerd ook mensen overlijden, meestal door ouderdom of een ziekte daaraan gerelateerd maar soms door ongevallen....

Ik wilde eerst niet reageren want ik weet echt niet wat je bedoelt hier. Zeker niet waar het op gebasseerd is.
Ik weet niet waar maakbaarheid terug te vinden is in mijn bericht.

pk49
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:16

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door pk49 »

De alternatieven van de Stint zijn veel gevaarlijker. Electrische bakfietsen die niet goedgekeurd zijn,worden nog veel gebruikt. Lees: https://www.boink.info/nieuws/bso-bus-stint-goedgekeurd

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Rinustp, wij met zijn allen denken dat elk risico in het leven is uit te sluiten tegenwoordig, dat is het niet, dat bedoel ik met maakbaarheid van het leven, er gebeuren nu eenmaal dingen die niemand voorzien kan op momenten dat je denkt hoe kan dat nu weer....

deze stints zijn gekeurd en geloof maar dat ze nagekeken zijn na dat ongeval, ze zijn echt niet over een nacht ijs gegaan om de goedkeuring te geven en toch, toch kan er weer iets gebeuren al was het maar door een menselijke fout van de berijder of een ander in het verkeer, dat ligt dan niet aan de stint maar gewoon aan iets van buitenaf.

dit geld voor het hele leven, we keuren van alles, goed/fout, we gebruiken van alles, we kunnen van een trap donderen en noem maar op, we hebben gewoon niet overal vat op ook al denken we van wel!!!!

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat laatste weet Rinustp helaas maar al te goed.
Respect, Rinustp, voor uw reacties in dit topic, en medeleven met het verschrikkelijke verlies dat u en uw omgeving heeft geleden.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Erthanax schreef:
15 okt 2020 09:59
Dat laatste weet Rinustp helaas maar al te goed.
Respect, Rinustp, voor uw reacties in dit topic, en medeleven met het verschrikkelijke verlies dat u en uw omgeving heeft geleden.
Dank je wel, Ertnanax.

Ja, helaas weet ik als familie de ins en outs van het gehele drama en het onderzoek erna. Wij zijn heel goed op de hoogte gehouden door het OM en alle verdere betrokken instanties.

Maar dat de stint niet de weg op had gemogen is algemeen bekend. Cora van den Nieuwenhuizen heeft daar nog haar ministriële excuses voor aangeboden in de tweede kamer. Dat was na aanleiding van een onderzoek waaruit bleek dat, ondanks dat deze niet aan alle eisen voldeed, de Stint toch de weg op mocht. Dat is geen maakbaarheid, Hawk-eye.
Ik weet dat je niet alles kunt voorkomen en je kunt je (klein) kinderen niet tegen alles beschermen. Dit was een ongeluk en had niet voorkomen kunnen worden. Samenloop van omstandigheden laten dingen plaatsvinden.
Het is helaas niet anders.

Ik wil hiermee dit topic verlaten want het is niet door mij opgestart en wil voorkomen dat het mijn kant uitdraait.
Maar ik blijf het wel volgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook namens mij Rinusp betuig ik u mijn medeleven met het verlies van uw 2 kleindochters.
Dit moet een zware klap zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Stint?

Elke boormachine en keuken mixer bleef ook na draaien,
maar een heftruck remde meestal op de motor!
iets doorgaan kan nog, en de Scootmobiel, elk merk mag iets anders doen en ook vele zonder rem, handrem soms..

Ook is de noodstop verdwenen helaas, goed bereikbaar maar als je er per ongeluk tegenaan stoot....
De sleutel zit aan de andere kant dus niet goed bereikbaar in geval van nood.

De grote fout is dat hij na de eerst keuring dingen ging aanpassen zonder overleg RDW vragen of dit mag.
Ik weet van mijn heftruck dat deze leeg snel stil stond maar met 3000 kg op de lepels vooral op gladde tegels wel eens enkele meters rechtdoor kon gaan.

Ik heb geen enkele Stint ervaring maar zie dit als 10 personen heftruck.

En de gedupeerde grootouders, er zijn ook enkele Taxi bussen verongelukt en dan geven ze niet elke Taxi een rijverbod.
Dit is rechtsongelijkheid... maar een noodstop zat op de eerste wel, en die zomaar weghalen is fout van dit bedrijf!

sake1987

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Confetti schreef:
14 okt 2020 12:22
Wat ik me nog steeds afvraag:

Is de Stint, net als scootmobiels, voorzien van een knijphendel om gas te geven?

Het is mijn vader die dit opperde want die heeft een scootmobiel en dat systeem vindt hij zó onlogisch!
Je hele leven ben je gewend om te remmen middels knijpen in de hendels, en nu zetten ze bejaarden in een voertuig dat precies tegengesteld werkt...!
Dergelijke voertuigen zouden nooit op de weg mogen komen. Dan begrijp ik ook dat bejaarden soms winkeldeuren aan gruzelementen rijden.....!

Toen hij me dat vertelde viel ik bijna van de bank, Dat verzín je toch niet?!
Het zou me dus niet verbazen als dát de oorzaak van dat verschrikkelijke ongeluk is geweest.....

Iemand hier die weet hoe de Stint remt en gas geeft?
Toen ik net in de zorg werkte, moest ik voor het eerst een scootmobiel wegrijden.
Gewen als brommer rijder en fietser met handremmen, wilde ik dit bij de scootmobiel ook doen, gevolg dat ding vloog op een groep ouderen af en ik kon hem maar net op tijd tot stil stand brengen.
Dat systeem is zoals boven geschreven vreselijk onhandig, zit niet in je systeem.
Maar goed dit heeft verder niks met de Stint te maken.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou Sake1987, de stint had dit systeem dus ook.

Gesloten