LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

De Stint heeft een gashandel zoals ook op brommers en motoren zit. (draaibeweging)
Maar, de Stint heeft geen rem als bij een brommer.
Hij remt door "minder gas" te geven. Dus laat je het Gas los, dan zal de Stint remmen.

Dus, het probleem is:
Als je je vast moet houden aan deze gas/rem handel en je komt op een oneffenheid...
Dan kan het zijn dat je in je onbalans gas geeft en dus niet het gas dicht draait.

De oplossing (om snel te remmen) zou zijn dat je de gas/rem handel los laat, maar dan kan je onbalans ervoor zorgen dat je van de Stint afvalt.
Aangezien je staat op de Stint en eigenlijk beide kant een handvat nodig hebt.
En dat ontwerp is dus niet echt handig gekozen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door omega19 »

Het zijn niet alleen de remmen en de gashendel.

Er is 0,0 kreukelzone, het is een plastic emmer voor 8 kids, Het vehicle is breed, relatief snel, en zeker lomp.
Enige leuke is dat het een mooi kleurtje heeft..

Nu weet ik wel dat er meer onveilige vervoersmiddelen zijn, maar dat is geen reden om er 1 aan toe te voegn

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat is jouw alternatief voor bso's?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
15 okt 2020 12:38
Nou Sake1987, de stint had dit systeem dus ook.
Dat is volgens mij niet juist. De Stint had geen knijphendel, maar een (draaiende) gashendel.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
15 okt 2020 14:35
Nijogeth schreef:
15 okt 2020 12:38
Nou Sake1987, de stint had dit systeem dus ook.
Dat is volgens mij niet juist. De Stint had geen knijphendel, maar een (draaiende) gashendel.
>>
Klopt, maar de "expert" had aangegeven dat het een elektronische gashandel was en als de "draden" beschadigd zouden raken dat de Stint kon remmen of vol gas kon gaan.
Dat kwam door de regelunit, volgens deze "expert".

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door omega19 »

Nijogeth schreef:
15 okt 2020 14:21
Maar wat is jouw alternatief voor bso's?
gewoon taxibusje maar dan op 45 km/u

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

omega19 schreef:
15 okt 2020 14:53
Nijogeth schreef:
15 okt 2020 14:21
Maar wat is jouw alternatief voor bso's?
gewoon taxibusje maar dan op 45 km/u
>>
Ik ben van mening dat een dergelijk ongeluk ook had kunnen gebeuren met dit taxibusje.
Al ben ik wel van mening dat de methode van bediening, van de stint, de kans op een ongeluk wel (ernstig) heeft vergroot.

Edit:
Ook de staande houding van de bestuurder is niet een goede keuze, zeker niet in combinatie met de bediening.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 15 okt 2020 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tuurlijk met taxibusjes gebeuren nooit ongelukken.

Misschien kan het leger ingeschakeld worden om ze per tank te vervoeren.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door omega19 »

ZeerPrivé schreef:
15 okt 2020 15:01
Tuurlijk met taxibusjes gebeuren nooit ongelukken.

Misschien kan het leger ingeschakeld worden om ze per tank te vervoeren.
Kids zijn wel ongeveer het kostbaarste bezit. Er zit nog wel het e.e.a tussen een plastic emmer en een tank

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

fonsflons schreef:
15 okt 2020 15:03
Ik denk dat er met tanks procentueel gezien meer fatale ongelukken gebeuren wereldwijd dan met stints of taxi busjes
Dan maar met de tank op de stoep blijven rijden. :mrgreen:

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk niet dat je de afwerking van de Stint moet aanvoeren als maximale sterkte van het voertuig.

Een auto is ook maar een uitgestrekt colablik. Het is het chassis en onderliggend staal wat het voertuig de sterkte geeft.
Dus ik denk dat kunststof in vele gevallen zelfs een voorkeur heeft t.o.v. staal of plaatstaal.

Dan voor de Stint en het verkeer in het algemeen.
Natuurlijk moeten wij (andere gebruikers op de weg) net zoveel empathie hebben voor kinderen van anderen als dat we hebben voor onze eigen kinderen.
Dus een goed opvallende en kleurrijke stint moet tot gevolg hebben dat de andere weggebruikers weten dat daar het kostbaarste bezit van anderen medemens vervoerd wordt en hun gedrag daarop aanpassen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
15 okt 2020 14:41
Moneyman schreef:
15 okt 2020 14:35
Nijogeth schreef:
15 okt 2020 12:38
Nou Sake1987, de stint had dit systeem dus ook.
Dat is volgens mij niet juist. De Stint had geen knijphendel, maar een (draaiende) gashendel.
>>
Klopt, maar de "expert" had aangegeven dat het een elektronische gashandel was en als de "draden" beschadigd zouden raken dat de Stint kon remmen of vol gas kon gaan.
Dat kwam door de regelunit, volgens deze "expert".
De "maar" suggereert dat er een nuancering of weerlegging komt. Jouw reactie heeft echter volgens mij geen enkele inhoudelijke relatie met datgene wat ik schrijf.

Welk onderdeel van je betoog mis ik?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
15 okt 2020 15:22
hebra98 schreef:
15 okt 2020 14:41
Moneyman schreef:
15 okt 2020 14:35

Dat is volgens mij niet juist. De Stint had geen knijphendel, maar een (draaiende) gashendel.
>>
Klopt, maar de "expert" had aangegeven dat het een elektronische gashandel was en als de "draden" beschadigd zouden raken dat de Stint kon remmen of vol gas kon gaan.
Dat kwam door de regelunit, volgens deze "expert".
De "maar" suggereert dat er een nuancering of weerlegging komt. Jouw reactie heeft echter volgens mij geen enkele inhoudelijke relatie met datgene wat ik schrijf.

Welk onderdeel van je betoog mis ik?
>>
Maar, was als aanvulling op jouw (juiste) draaiende elektronische gas / rem hendel. (drive and brake by wire)
De extra informatie kwam uit een testvideo van een "expert" die de stint onderzocht.

De draden waren bij de inspectie van de bewuste Stint overigens niet beschadigd.
De enige reden voor het vreemde gedrag van de Stint zou de onbalans van de bestuurder zijn geweest, door hobbels in de weg.
Waardoor ze, mogelijk, niet kon remmen maar juist "gas" gaf door het vastgrijpen van de gashendel.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
15 okt 2020 15:31
Moneyman schreef:
15 okt 2020 15:22
De "maar" suggereert dat er een nuancering of weerlegging komt. Jouw reactie heeft echter volgens mij geen enkele inhoudelijke relatie met datgene wat ik schrijf. Welk onderdeel van je betoog mis ik?
>>
Maar, was als aanvulling op jouw (juiste) draaiende elektronische gas / rem hendel.
Ah, dan werd ik op het verkeerde been gezet door het onjuiste gebruik van het woordje "maar".

Helder!

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Er zijn een aantal nadelen aan een vervoersmiddel als deze Stint (en gelijke).
Als je moet staan is er altijd de onbalans van de bestuurder. Aangezien je houvast een bewegend deel is (stuur met gas / rem hendel).
Zeker dan moet de bediening in alle gevallen onafhankelijk zijn van je houvast. Nu moet je iets vasthouden wat je eigenlijk los moet laten.

Daarom is het een aanzienlijke verbetering als de bestuurder gewoon zit, als op een bakfiets. Dan is de functie van de handen minder nodig voor de balans en heeft als voordeel dat het zwaartepunt omlaag gaat. Want als je staat en je raakt in onbalans dan ga je hangen aan je stuur. Dat resulteert dan ook al snel in een stuur beweging en een kantel kracht door je gewicht die de Stint omver trekt. Omdat je staat is het zwaartepunt ook nog eens een stuk hoger.

De bediening is, volgens mij, niet geschikt als je moet staan, wel als je stabiel zit.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
15 okt 2020 15:47
hebra98 schreef:
15 okt 2020 15:31
Moneyman schreef:
15 okt 2020 15:22
De "maar" suggereert dat er een nuancering of weerlegging komt. Jouw reactie heeft echter volgens mij geen enkele inhoudelijke relatie met datgene wat ik schrijf. Welk onderdeel van je betoog mis ik?
>>
Maar, was als aanvulling op jouw (juiste) draaiende elektronische gas / rem hendel.
Ah, dan werd ik op het verkeerde been gezet door het onjuiste gebruik van het woordje "maar".

Helder!
>>
Ik lees het nu en wellicht was "en" een beter keuze geweest.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

omega19 schreef:
15 okt 2020 14:53
Nijogeth schreef:
15 okt 2020 14:21
Maar wat is jouw alternatief voor bso's?
gewoon taxibusje maar dan op 45 km/u
Dan krijgt het CBR het wel erg druk.

sake1987

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het is met De Stint, (snor) brommer, 45 km auto’s zo wie zo een probleem. Te groot of te snel voor het fietspad. En te langzaam voor op de weg.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
15 okt 2020 16:37
hebra98 schreef:
15 okt 2020 15:22
Ik denk niet dat je de afwerking van de Stint moet aanvoeren als maximale sterkte van het voertuig.

Een auto is ook maar een uitgestrekt colablik. Het is het chassis en onderliggend staal wat het voertuig de sterkte geeft.
Dus ik denk dat kunststof in vele gevallen zelfs een voorkeur heeft t.o.v. staal of plaatstaal.
Nou, om die reden is de Tesla Cybertruck verboden in europa, namelijk het ontbreken van een kreukelzone waardoor dat ding met 100 tegen een muur kan rijden zonder schade op te lopen, maar de inzittende de volle impact krijgen te verwerken.
>>
Dan is de verhouding van sterkte en "kreukelbaarheid" niet goed ontworpen. En eerlijk denk ik dat je daarmee mijn stelling bevestigd? Als de cybertruck aan de buitenkant plastic is, betekend dat niet dat dit voertuig niet solide kan zijn.. Soms iets te solide, blijkbaar.. :mrgreen:
Ik hoor tegenwoordig wel veel vaker dat er wat "Tesla" problemen zijn. Zo verloor één zijn glazen dak en werd spontaan een cabrio. Uiteraard was dat niet onderdeel van het ontwerp. :twisted: ----- :twisted:

En ik denk dat kunststoffen niet per definitie slap of slecht zijn. De toepassing / uitvoering kan natuurlijk wel verkeerd zijn.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
15 okt 2020 17:42
De Tesla truck is niet van hard plastic maar ultrahard, koudgewalst roestvast 30X-staal. Gepantserd dus. Nul kreukelzone en dat is geen fout in het ontwerp, maar bewust gedaan.
>>
We dwalen af, of is dat de tank waarover gesproken werd?
Gaan we kinderen vervoeren in de Cybertruck? :mrgreen: :mrgreen:

Gesloten