LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
KempM1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2020 19:53

BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door KempM1988 »

Mijn kinderopvang post op haar website 'yes!' bij de nieuwe Stint. Ik schrik er van!

De minister heeft de BSO-bus (nieuwe Stint) wederom goedgekeurd, en wederom tegen bezwaren van adviesorganen/experts in.

Het RDW zegt dat de BSO-bus met 8 passagiers het maximum voor een bijzondere bromfiets overschrijdt. Het SWOV waardeert bovendien de kans op-, en gevolgen van- een ongeval als zijnde middelgroot tot groot(Rijksoverheid.nl). Hoe kan de minister na het vreselijke ongeval in Oss op deze manier de besluitvorming onderbouwen?

Als aanstaande moeder heb ik natuurlijk groot belang bij het veilige vervoer van mijn kind. De inhoud van deze rapporten en de besluitvorming van de overheid maken mij boos!
Laatst gewijzigd door Radar op 11 okt 2020 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter nuancering

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan uw kind zelf maar brengen. Op de fiets, gevaarlijk, met de auto, ook gevaarlijk.

Of geen gebruik maken van de BSO of alle rapporten nog eens lezen.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat zou u zelf dan wel veilig vinden? Een Stint blijft sowieso een kwetsbaar voertuig.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik heb nooit begrepen dat ze deze plastic badkuip op wielen ooit hebben goedgekeurd. En ook de nieuwe BSO bus is een gevaar op de weg en dient mijn inziens snel te verdwijnen. Ik vind dat wel jammer voor de mensen die zich hiervoor inzetten of geld in gestoken hebben, maar wat het zwaarst is moet ook het zwaarst wegen en dat is de veiligheid van de kids.

Als je kijkt waar reguliere taxi busjes allemaal aan moeten voldoen om 8 kinderen te mogen vervoeren en dan de Stint er naast zet, is in een oogopslag duidelijk dat het zo niet moet.

Ik denk niet eens direct aan het vreselijk ongeval in Oss, maar aan het dagelijkse drukke verkeer in een stad. Een botsing tussen een auto, of zelfs een bromfiets en de Stint kan snel fataal aflopen voor 1 van de inzittenden.

Ik vind het onbegrijpelijk dat we ons kostbare bezit in een "plastic emmer" vervoeren over de openbare weg

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door moederslink »

KempM1988 schreef:
09 okt 2020 20:41
Als aanstaande moeder heb ik natuurlijk groot belang bij het veilige vervoer van mijn kind.
Voordat uw kindje naar de opvang gaat duurt nog wel even. Als het zover is kunt u nog iets anders besluiten.
Ik vind het ook ondingen , ook die bakfietsen.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

En een (elektische) bakfiets is wel veilig (of een speed pedelec etc)? Net als een stint zijn ze veel te breed voor het fietspad vaak gecombineerd met bestuurders die maar zelden een idee hebben van hun snelheid en hoe ze überhaupt overeind moeten blijven... In principe zijn de meeste transportmiddelen onveilig al wordt dat doorgaans grotendeels veroorzaakt door de voertuigen waar ze de weg mee delen.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat ik mij altijd al heb afgevraagd is: Waarom is de BSO niet verplicht op het zelfde terrein of gebouw als
de basisschool ? Als dat het geval zou zijn dan is dat "veilige" ding totaal overbodig.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar op een BSO zitten kinderen van verschillende scholen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

8 of 10, daar zie ik nauwelijks verschil tussen, behalve dat een auto 8 + chauffeur mogen hebben en dat er nu 11 worden!

Maar deze trager dan mijn E bike vind ik veiligheid best meevallen.
Het is verbetert en geen enkel vervoer is zonder risico's.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

KempM1988 schreef:
09 okt 2020 20:41
(...) De minister heeft de BSO-bus (nieuwe Stint) wederom goedgekeurd, en wederom tegen bezwaren van adviesorganen/experts in.
Dat laatste klopt toch niet?

De RDW heeft alleen vastgesteld dat het maximumaantal van acht passagiers kan worden overtreden, en vindt dat de BSO-bus de weg op kan.

De SWOV geeft een inschatting van de kans op een ongeval en spreekt zich niet uit over toelating. De laatste alinea van de conclusie van het rapport luidt dan ook:
SWOV schreef:Het rapport bevat géén advies over het wel of niet toelaten van het voertuig. Wel geeft dit
rapport een overzicht van risico’s waarmee rekening moet worden gehouden bij de beslissing om
de BSO-bus al dan niet op de openbare weg toe te laten. Overigens geldt dat sommige risico’s
inherent zijn aan verkeersdeelname en nooit alle risico’s geheel weggenomen kunnen worden.
Leest u ook deze pagina van de SWOV eens door met feiten en cijfers over kinderen in het verkeer.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klinkt als nepnieuws dus.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
10 okt 2020 14:09
Klinkt als nepnieuws dus.
Eens, de hele opzet van dit bericht is stemmingmakerij.

Verwijderen dus moderators.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voortaan maar weer gewoon te voet? Hand in hand, twee aan twee. Of in een lange sliert?
Dan komt er geen (on)veilig voertuig aan het verplaatsen van de kinderen te pas, en hoeven we dus ook niet te discussiëren over de veiligheid van het betreffende voertuig.

Maar dat betekent dan waarschijnlijk ook géén uitstapjes meer naar bijvoorbeeld de kinderboerderij, omdat het te lang duurt om met de sliert kinderen de afstand naar de kinderboerderij te overbruggen. Want die kindertjes halen echt geen wandeltempo van 5km/u. In praktijk is de snelheid met zo'n groep binnen de bebouwde kom nog niet eens 2km/u.

Een andere optie is natuurlijk gewoon je kind niet naar de BSO brengen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door mahadma »

Beste KempM1988, wist u dat de meeste ongelukjes THUIS gebeuren, veilig bij je eigen thuis.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

mahadma schreef:
10 okt 2020 22:57
Beste KempM1988, wist u dat de meeste ongelukjes THUIS gebeuren, veilig bij je eigen thuis.
U kunt ook de hele dag ik bed blijven liggen, want daar gebeuren tenminste nooit ongelukken :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door witte angora »

Tenzij je door het bed heen zakt. :lol:

Maar dit gaat off-topic. Het gaat om de vernieuwde stint, en de TS heeft er problemen mee dat het op de weg mag.

Wel - vorige week heb ik in Zandvoort een aantal elektrische 45-km karretjes bekeken. Hetzelfde verhaal: te breed voor op het fietspad, wat dus niet mag, maar wat wel mag, op de provinciale weg, waar 80 gereden mag worden en waar 100 schering en inslag is, niet bepaald veilig.

Oftewel: er zijn nu eenmaal voertuigen op de markt waarvan je je af moet vragen of ze wel de weg op zouden mogen. Dat is de stint kennelijk ook, net als die 'houten badkuipen'.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
10 okt 2020 10:22
Ik heb nooit begrepen dat ze deze plastic badkuip op wielen ooit hebben goedgekeurd.
Bij het beruchte ongeluk was er een probleem met de bedrading van de stint, remmen werkten niet meer, en de "badkuip" werd door een langssnellende trein gegrepen.

Bij elk voertuig zijn de overlevingskansen bij een botsing met een trein vrij laag.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

[Bericht verwijderd]

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
11 okt 2020 09:24
Bij het beruchte ongeluk was er een probleem met de bedrading van de stint, remmen werkten niet meer, en de "badkuip" werd door een langssnellende trein gegrepen.

Bij elk voertuig zijn de overlevingskansen bij een botsing met een trein vrij laag.
Een probleem met de bedrading? Ik lees dat er nooit een oorzaak is gevonden.

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/0 ... nduidelijk

“Uit dat onderzoek is gebleken dat de Stint kort voor het ongeluk normaal functioneerde. “

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?

Ongelezen bericht door omega19 »

Lowieze schreef:
11 okt 2020 09:34
16again schreef:
11 okt 2020 09:24
Bij het beruchte ongeluk was er een probleem met de bedrading van de stint, remmen werkten niet meer, en de "badkuip" werd door een langssnellende trein gegrepen.

Bij elk voertuig zijn de overlevingskansen bij een botsing met een trein vrij laag.
Een probleem met de bedrading? Ik lees dat er nooit een oorzaak is gevonden.

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/0 ... nduidelijk

“Uit dat onderzoek is gebleken dat de Stint kort voor het ongeluk normaal functioneerde. “
Het gaat mij in ieder geval helemaal omdat trieste ongeluk in Oss. :(

De Stint is een m.i. onveilig electrisch publiekelijk transportmiddel voor 8 kinderen. Het zijn kinderen in een leeftijd waar ze zichzelf nog eens niet kunnen redden, met een bestuurder die hiervoor niet of nauwelijks is opgeleid, en een veiligheidsconstructie vergelijkbaar met een plastic emmer, een breedte die moeilijk op een normaal fietspad past, en een snelheid die te snel voor de fietsers is en te langzaam voor het overige verkeer.

Begin eens een professioneel taxibedrijf waarbij je 8 kinderen in deze leeftijd wil vervoeren. Dan zijn er 1001 regels om aan te voldoen (en terecht)

En ja, dat er meer onveilige voertuigen zijn is nog geen reden om er eentje extra toe te laten

Gesloten