LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] E-Bike plaatsing motor

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
purgie
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2011 11:32

E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door purgie »

Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe electrische fiets. Nu zie ik dat fietsen met een middenmotor duurder zijn. Op zich geen probleem. Maar mijn oude Sparta E-fiets (welke nu echt overleden is) had een achtermotor. Ik was daar eigenlijk wel tevreden over. Gelijkmatige aansturing en gewoon prettig fietsen. Wat zijn jullie ervaringen tussen een e-bike en de plaatsing van de motor ?

Alvast bedankt...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Voorwiel bevalt mij het beste, vele Auto's hebben ook voorwiel aandrijving.

De Achter motor ietsje duurder en word helaas zeldzaam.

De midden motor is geen Goedkope Chinees maar vaak Bosch, Yamaha of ander groot merk met betere levensduur en garantie.

Er zijn motoren die pas na beetje trappen ondersteunen, en die gelijk vol gas kunnen trekken!
De voorwiel motoren hebben vaak dat vol gas bij Stoplicht sprinten mogelijk is.
Als oude grijze man alle pubers, zelfs de Scooters eruit trekken en dan op schakelen!

Als ze bij jou winkel Demo of Occasions hebben, die eerst tegen en kijken welke beste bevalt.
Ik ging van gewone Knijp naar Hydro remmen met olie druk.
Die remmen beter en bij gladheid gevaarlijker!
Nooit meer vol knijpen maar meer doseren en ik moest dat ook leren maar wil die oude knijpers of trommels niet meer terug.

Maak proefritten op diverse fietsen en beslis zelf, wat ik wil is niet voor iedereen goed, daarom maken ze meerdere variaties!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door de auditu »

Komkommertijd schreef:
23 jan 2020 10:29
De Voorwiel bevalt mij het beste, vele Auto's hebben ook voorwiel aandrijving.
Een fiets is geen auto.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door de auditu »

Op internet is hierover best veel informatie te vinden. Als ik zelf de keuze zou moeten maken, ga ik voor een middenmotor. Onder andere voor de stabiliteit. Een ander issue voor mij is, dat de accu niet gekoppeld is aan de fiets. Met andere woorden: als je met je partner allebei dezelfde fiets hebt, moet het mogelijk zijn de accu's onderling te wisselen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik heb er zelf geen, maar de paar keer dat ik er (al) op eentje heb gereden, vond ik die met middenmotor toch wel een stuk fijner. Eentje in het voorwiel voelt meer alsof je voortgetrokken wordt, waar een middenmotor meer voelt als normaal fietsen. Die optie schijnt wel iets duurder, en kwetsbaarder, te zijn tov een voorwielmotor, maar dat is anekdotale info mijnerzijds.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door scontra »

purgie schreef:
23 jan 2020 09:37
Hallo, ik ben op zoek naar een nieuwe electrische fiets. Nu zie ik dat fietsen met een middenmotor duurder zijn. Op zich geen probleem. Maar mijn oude Sparta E-fiets (welke nu echt overleden is) had een achtermotor. Ik was daar eigenlijk wel tevreden over. Gelijkmatige aansturing en gewoon prettig fietsen. Wat zijn jullie ervaringen tussen een e-bike en de plaatsing van de motor ?

Alvast bedankt...
Na een proefrit met een middenmotor heb ik vorig jaar mijn oude Sparta Ion GLS toch maar ingeruild op een Koga e.tour en dat alleen omdat de oude vertrouwde ion achterwiel motor wordt geleverd en daar heb ik helemaal 'geen' spijt van.

sake1987

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb eerst een fiets gehad met voorwiel motor en sinds een halfjaar met middenmoter. Moet zeggen dat ik qua fietsen niet echt het verschil voel.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
23 jan 2020 18:11
Een motor in het wiel belast de spaken veel meer omdat die de kracht van de motor op de velg overbrengen daardoor sneller breken.
Bij een middenmotor zijn het dezelfde spaken die de kracht van de motor overbrengen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het probleem met de spaken komt omdat onderhoud tegenwoordig blijkbaar online gaat. De banden eraf, de spaken op spanning brengen en de uitstekende spaken bijvijlen. Dan krijg je pas goed onderhoud. Maar wel hele topics worden gemaakt over garantie op te zwakke spaken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door scontra »

Theotrucker schreef:
23 jan 2020 20:12
spaken bijvijlen.
Hoe doe je dat ??

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aha, Amsterdamse humor om te lachen. Bèhfèhlen kennie, affèhlen wel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik spaken met de slijptol doe, dan...... uh... soms iets te hard gewerkt!

Wel belangrijk bij een goede winkel die ook repareerde te kopen en niet van de TV reclame die alleen een aflever monteur heeft en reparaties laat staan tot je boos wegliep!

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door 16again »

Dat afvijlen heeft niets met breken te maken. Eerder met voorkomen van lekke banden.
Breken komt eerder door te hoge spanning op de spaak. Let op verschil in toonhoogte bij een voor een beroeren van de spaken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voorwiel motoren?

De Giant had een die lekker weg sprint bij elk stoplicht.
De Sparta een die pas nadat je een meter verder was pas ging ondersteunen.

Beide goede merken maar totaal verschillende gedrag.
De trapsensor en kracht sensoren zoals Giant in Pedaal had, bij voet op pedaal kreeg je al steuntje... Sparta alleen als je al zelf trapte...

Daarom is ook een voorwiel motor niet altijd gelijk.
Met midden en achter minder ervaring maar ook daar kan per merk een verschil zitten of deze gelijk steun geeft of later.

Een voorwiel motor met defect?
Soms is dat wegens 't draaien stuur kabelbreuk!
Dan is goedkope kabel vervangen, lastig maar goedkoop klusje en een gedumpte defecte is dan weer jarenlang bruikbaar!
Ik kocht deze met defecte motor maar bleek alleen de kabel te zijn.
Daar hebben de midden motor en achter nooit last van.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door scontra »

Erthanax schreef:
23 jan 2020 20:37
Aha, Amsterdamse humor om te lachen. Bèhfèhlen kennie, affèhlen wel.
Niet vloeken in een Veluwse tent a.u.b. !! :oops: :wink:

purgie
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2011 11:32

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door purgie »

Weet iemand trouwens met een e-bike aanmoet welke niks meer doet ? Naar de stort brengen (batterij apart inleveren natuurlijk) ?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Accu reviseren? Of de sloop.

sake1987

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door sake1987 »

purgie schreef:
24 jan 2020 16:06
Weet iemand trouwens met een e-bike aanmoet welke niks meer doet ? Naar de stort brengen (batterij apart inleveren natuurlijk) ?
Accu afleveren bij apparaten. Frame oudijzerboer en als hij nog mooi is ombouwen naar gewone fiets

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door scontra »

purgie schreef:
24 jan 2020 16:06
Weet iemand trouwens met een e-bike aanmoet welke niks meer doet ? Naar de stort brengen (batterij apart inleveren natuurlijk) ?
Die ruil je in, ook als de accu naar de knoppen is dan levert de oude e.bike altijd nog wel iets op !!

wolb
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2018 14:31

Re: E-Bike plaatsing motor

Ongelezen bericht door wolb »

Middenmotor bevalt hier prima, Heb er 2 jaar opgefietst 9500km. Heb net weer de nieuwste gekocht, weer met middenmotor. Bosch is een prima middenmotor.

Gesloten