LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

Hoi, ik ben nu 16 en moet zo'n 25km naar school rijden.
Nu hebben vrienden van mij wel vaak een scooter en twijfel ik om er ook 1 te nemen. Nu heb ik geen idee welke scooters kwalitatief goed zijn en welke niet. Ik heb het merk Senzo retro gezien, wat mij erg aansprak, wel wil ik graag weten of dit een goede scooter zal zijn. Ook heb ik mio en zip vaker voorzien komen, maar ik heb er simpelweg geen verstand van. Waarschijnlijk zal ik een geel kenteken nemen, zodat ik wat harder kan en dus sneller op school zal zijn.

Hebben jullie tips wat betreft merken en aankoop? Ook met prijs-kwaliteit verhouding en onderhoud tips zijn erg welkom!

Ik heb overigens nog geen scooterrijbewijs, omdat ik eerst wil kijken of het voor mij interessant zal zijn.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door gemist »

Andersom handelen is duidelijk veel verstandiger. Eerst je papiertje, daarna het machientje. Succes

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook de zoekfunctie op het forum gebruiken. Dit onderwerp is al vaker besproken.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Is een e-bike niet iets? Lijkt me op de lange duur ook goedkoper.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door langste adem »

Het merk senzo ken ik niet , maar het klinkt als een chinese scooter. En die zijn wel mooi, maar ze zijn in de regel wel een stuk minder betrouwbaar. Ik zou persoonlijk gaan voor een gerenommeerd merk, zoals kymco,peugeot,sym,yamaha of piaggio. Die zijn dan wel een stukje duurder maar je moet er vanuitgaan dat je er toch wel wat jaartjes mee rondrijdt, en je wilt niet steeds pech hebben onderweg. Verder , als je een scooter op het oog hebt,is het goed om op internet te speuren naar reviews/beoordelingen van mensen die al zo'n scooter hebben, en niet alleen de reclame te lezen van scooterhandelaren.

Met geel kenteken mag je inderdaad wat sneller, nadeel is dat je een helm opmoet, en op de autoweg moet rijden binnen de bebouwde kom. Maar als je school 25 km verderop ligt is een geel kenteken een goede keuze ,scheelt je veel reistijd.

Alternatief voor een scooter is om de fiets te pakken of het openbaar vervoer. Een scooter geeft je dan toch veel vrijheid en gemak. 's-winters rijdt je uiteraard minder lekker, maar in de zomer is het echt genieten..

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

Julie4444 schreef:Is een e-bike niet iets? Lijkt me op de lange duur ook goedkoper.
Goede tip! Een e-bike heb ik ook wel is over nagedacht, maar is ook erg gevaarlijk, een scooter leek mij stabieler en dus minder risico's hebben, daarnaast heb ik wel al een fijne fiets. Ik ga er zeker nog goed overdenken, misschien heb ik dat te snel uitgesloten.

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

gemist schreef:Andersom handelen is duidelijk veel verstandiger. Eerst je papiertje, daarna het machientje. Succes
Mijn overwegingen om eerst alles uit te zoeken, was omdat ik niet €300,- kwijt wil zijn om er vervolgens achter te komen dat het wellicht toch niet een verstandige keuze is. Daarom eerst alles op een rijtje zetten en dan rijles.

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

langste adem schreef:Het merk senzo ken ik niet , maar het klinkt als een chinese scooter. En die zijn wel mooi, maar ze zijn in de regel wel een stuk minder betrouwbaar. Ik zou persoonlijk gaan voor een gerenommeerd merk, zoals kymco,peugeot,sym,yamaha of piaggio. Die zijn dan wel een stukje duurder maar je moet er vanuitgaan dat je er toch wel wat jaartjes mee rondrijdt, en je wilt niet steeds pech hebben onderweg. Verder , als je een scooter op het oog hebt,is het goed om op internet te speuren naar reviews/beoordelingen van mensen die al zo'n scooter hebben, en niet alleen de reclame te lezen van scooterhandelaren.

Met geel kenteken mag je inderdaad wat sneller, nadeel is dat je een helm opmoet, en op de autoweg moet rijden binnen de bebouwde kom. Maar als je school 25 km verderop ligt is een geel kenteken een goede keuze ,scheelt je veel reistijd.

Alternatief voor een scooter is om de fiets te pakken of het openbaar vervoer. Een scooter geeft je dan toch veel vrijheid en gemak. 's-winters rijdt je uiteraard minder lekker, maar in de zomer is het echt genieten..
Wat fijn om zo'n uitgebreide reactie te lezen!
Op het moment ben ik al afhankelijk van het ov, nadeel van het ov is dat de tijden niet goed aansluiten op de schooltijden en wanneer het ov plat ligt ik ook nergens heen kan, zo ben ik al een keer te laat bij een belangrijke toets gekomen wat ik niet zie zitten voor m'n centraal examen :wink:

Senzo sluit ik dan nu bij deze maar uit, ik heb liever een goede scooter waar minder snel iets mis mee is. De Sym mio en fiddle zien er ook goed uit, daar kijk ik nu meer naar, net als de piaggio zip, zeker nu het naar voren komt dat die kwalitatief ook goed zijn.
Weet u toevallig ook wat de voor- en nadelen zijn van tweedehands kopen? Ik zie er veel te koop staan, verschillend in bouwjaar en kilometerstand van elkaar, maar heb geen idee waar ik nog meer op zou moeten letten. Nieuw vind ik ze vrij prijzig en zou daarom nieuw en tweedehands ook met elkaar willen vergelijken.

Wat betreft een helm, geen probleem! Dan gaat bij mij veiligheid echt wel voor dan hoe m'n haar zal zitten :wink: Daarover heb ik trouwens alleen kunnen vinden dat er integraal helmen en jet helmen, wat is hierin het verschil? Telkens zie ik dat die twee het beste zijn wat betreft het materiaal, maar welke van die twee moet je dan hebben?

In ieder geval echt heel erg bedankt voor dit antwoord!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ten eerste laat je niet door 1 iemand wat wijsmaken die zegt merk a is goed en b is slecht want Chinees. Als alles uit China slecht is, dan stortte onze moderne maatschappij morgen nog volledig in elkaar.

Ten tweede. Heel verstandig dat je eerst je oriënteert en alles op een rijtje zet. Menig volwassene komt niet eens zover.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door kweenie »

Let bij het vergelijken van de kosten niet alleen op de aanschaf, maar ook op de verzekering (en indien mogelijk het onderhoud). Als een scooter in aanschaf iets goedkoper is, maar de verzekering flink duurder, dan schiet je er uiteindelijk weinig mee op.

En Chinees is natuurlijk niet per definitie verkeerd, maar zeker bij onbekende merken zie je vaak dat ze er vooral gelikt uitzien, maar niet heel degelijk zijn. (Wat voor een bepaalde doelgroep niet erg is, maar wat niet handig is als je vooral iets betrouwbaars zoekt)

Bij 25 km enkele reis zou ik ook voor het snellere type kiezen. Anders denk ik dat je binnenkort de reistijd toch te lang zult gaan vinden en alsnog op zoek gaat naar iets anders.

En ten slotte, mogelijk zijn de aangeboden tweedehands scooters een indicatie van hoe prettig een scooter is. Als een bepaald merk relatief veel wordt aangeboden, dan zijn er blijkbaar veel mensen achteraf toch niet zo blij met hun keus.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door langste adem »

Tsja... wat de voor-en nadelen zijn van tweedehands kopen..... De goedkopere prijs van een gebruikt exemplaar is natuurlijk een groot voordeel. Je kunt geluk hebben, maar het nadeel is is dat je ook een probleemscooter kunt treffen. Als je zelf helemaal geen verstand hebt van scooters, en je kent ook niemand die er verstand van heeft, dan zou ik , in plaats van op Marktplaats, liever een 2e handsje bij een dealer bij jou in de buurt kopen. (Als je een nieuwe koopt ook trouwens). Dan kan je misschien ook wat proefritjes maken om zo te zien welke scooter jou het beste bevalt, dat is voor iedereen anders. (De een hecht veel waarde aan een flitsend uiterlijk, de ander wil graag veel opbergvakken, als je heel lang bent zijn sommige scooters minder geschikt etc etc)

En uiteraard word er heel veel geproduceerd in China, en dat hoeven echt geen slechte producten te zijn. Alleen, er zijn dus wel heel veel slechte bamiscooters zoals ze dat noemen. En dan blijkt goedkoop opeens duuurkoop. Lees dus altijd de reviews van anderen als je een scooter in gedachten hebt. En dat geldt net zo goed als je een merkscooter neemt. Als je bijvoorbeeld voor een peugeot gaat dan is dat wel een goed merk, maar de peugeot v-clic is bijvoorbeeld weer een scooter die mer problemen geeft....

Een integraalhelm geeft je meer bescherming bij een val, met name de kin. En vaak zit er een klep op die je dicht kunt doen zodat als je door een zwerm vliegjes rijdt je ogen niet vol zitten :). Dat heb je met een jethelm weer niet, maar aan de andere kant heb je bij een jethelm meer zicht, en als je brildrager bent is deze geschikter. Je hebt ook systeemhelmen, dat zit een beetje ertussenin.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

LarissaStella schreef:
Julie4444 schreef:Is een e-bike niet iets? Lijkt me op de lange duur ook goedkoper.
Goede tip! Een e-bike heb ik ook wel is over nagedacht, maar is ook erg gevaarlijk, een scooter leek mij stabieler en dus minder risico's hebben, daarnaast heb ik wel al een fijne fiets. Ik ga er zeker nog goed overdenken, misschien heb ik dat te snel uitgesloten.
Je kan er altijd voor kiezen om op een e-bike een helm te dragen. In principe is het gewoon een fiets waar je harder op kan rijden omdat het motertje meehelpt, maar vaak zijn ze ook begrenst zodat je er niet "gevaarlijk hard" mee kan.

Als reistijd echt een issue is kan voor die reden een scooter beter zijn, maar die kosten wel weer meer (rijbewijs, aanschaf scooter, verzekering, belasting, onderhoud). Persoonlijk zou ik ook voor een nieuwe kiezen, en dan het liefst een betrouwbaar (iets duurder) merk.

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

olaf79 schreef:Ten eerste laat je niet door 1 iemand wat wijsmaken die zegt merk a is goed en b is slecht want Chinees. Als alles uit China slecht is, dan stortte onze moderne maatschappij morgen nog volledig in elkaar.

Ten tweede. Heel verstandig dat je eerst je oriënteert en alles op een rijtje zet. Menig volwassene komt niet eens zover.
Bedankt voor de reactie, ik heb op internet verschillende meningen gevonden over de Chinese scooters, het lijkt veel voor te komen dat daar onderdelen sneller kapot gaan. Dat risico zou ik niet willen lopen als ik elke dag zo'n grote afstand afleg. Ook vind ik niet alles wat uit China is slecht, alleen op dit onderdeel wil ik graag meer zekerheid willen. Allemaal afwegingen om te maken :wink:

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

kweenie schreef:Let bij het vergelijken van de kosten niet alleen op de aanschaf, maar ook op de verzekering (en indien mogelijk het onderhoud). Als een scooter in aanschaf iets goedkoper is, maar de verzekering flink duurder, dan schiet je er uiteindelijk weinig mee op.

En Chinees is natuurlijk niet per definitie verkeerd, maar zeker bij onbekende merken zie je vaak dat ze er vooral gelikt uitzien, maar niet heel degelijk zijn. (Wat voor een bepaalde doelgroep niet erg is, maar wat niet handig is als je vooral iets betrouwbaars zoekt)

Bij 25 km enkele reis zou ik ook voor het snellere type kiezen. Anders denk ik dat je binnenkort de reistijd toch te lang zult gaan vinden en alsnog op zoek gaat naar iets anders.

En ten slotte, mogelijk zijn de aangeboden tweedehands scooters een indicatie van hoe prettig een scooter is. Als een bepaald merk relatief veel wordt aangeboden, dan zijn er blijkbaar veel mensen achteraf toch niet zo blij met hun keus.

Ik probeer alles ook uit te zoeken met verzekering, daar kan je ook vergelijken met verschillende scooters.
Verder zie ik op marktplaats de Sym mio's veel voorkomen, maar ter gelijker tijd zie ik ze ook veel rondrijden. Veel al is de reden van verkoop dat ze een auto hebben gekocht. Ik weet daardoor dan ook niet of een mio nu aan te raden is of niet, dat ben ik nog aan t uitzoeken.

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

langste adem schreef:Tsja... wat de voor-en nadelen zijn van tweedehands kopen..... De goedkopere prijs van een gebruikt exemplaar is natuurlijk een groot voordeel. Je kunt geluk hebben, maar het nadeel is is dat je ook een probleemscooter kunt treffen. Als je zelf helemaal geen verstand hebt van scooters, en je kent ook niemand die er verstand van heeft, dan zou ik , in plaats van op Marktplaats, liever een 2e handsje bij een dealer bij jou in de buurt kopen. (Als je een nieuwe koopt ook trouwens). Dan kan je misschien ook wat proefritjes maken om zo te zien welke scooter jou het beste bevalt, dat is voor iedereen anders. (De een hecht veel waarde aan een flitsend uiterlijk, de ander wil graag veel opbergvakken, als je heel lang bent zijn sommige scooters minder geschikt etc etc)

En uiteraard word er heel veel geproduceerd in China, en dat hoeven echt geen slechte producten te zijn. Alleen, er zijn dus wel heel veel slechte bamiscooters zoals ze dat noemen. En dan blijkt goedkoop opeens duuurkoop. Lees dus altijd de reviews van anderen als je een scooter in gedachten hebt. En dat geldt net zo goed als je een merkscooter neemt. Als je bijvoorbeeld voor een peugeot gaat dan is dat wel een goed merk, maar de peugeot v-clic is bijvoorbeeld weer een scooter die mer problemen geeft....

Een integraalhelm geeft je meer bescherming bij een val, met name de kin. En vaak zit er een klep op die je dicht kunt doen zodat als je door een zwerm vliegjes rijdt je ogen niet vol zitten :). Dat heb je met een jethelm weer niet, maar aan de andere kant heb je bij een jethelm meer zicht, en als je brildrager bent is deze geschikter. Je hebt ook systeemhelmen, dat zit een beetje ertussenin.

Goede tip om een dealer te zoeken in de buurt, zo kan ik daar ook scooters vergelijken met elkaar en wat fijner rijdt etc.

LarissaStella
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2016 12:20

Re: Eerste scooter. Welke merken / modellen zijn goed?

Ongelezen bericht door LarissaStella »

Julie4444 schreef:
LarissaStella schreef:
Julie4444 schreef:Is een e-bike niet iets? Lijkt me op de lange duur ook goedkoper.
Goede tip! Een e-bike heb ik ook wel is over nagedacht, maar is ook erg gevaarlijk, een scooter leek mij stabieler en dus minder risico's hebben, daarnaast heb ik wel al een fijne fiets. Ik ga er zeker nog goed overdenken, misschien heb ik dat te snel uitgesloten.
Je kan er altijd voor kiezen om op een e-bike een helm te dragen. In principe is het gewoon een fiets waar je harder op kan rijden omdat het motertje meehelpt, maar vaak zijn ze ook begrenst zodat je er niet "gevaarlijk hard" mee kan.

Als reistijd echt een issue is kan voor die reden een scooter beter zijn, maar die kosten wel weer meer (rijbewijs, aanschaf scooter, verzekering, belasting, onderhoud). Persoonlijk zou ik ook voor een nieuwe kiezen, en dan het liefst een betrouwbaar (iets duurder) merk.

Dat is inderdaad de reden dat ik voor een scooter aan het kijken ben, fietsen vind ik helemaal niet erg, alleen is die afstand daar te groot voor om elke dag af te leggen. Wat betreft een nieuwe scooter, de voordelen zijn natuurlijk erg groot en ik zal ook zeker met de prijs rekening moeten houden, er zijn ook tweedehands scooters die nog erg nieuw zijn en/of amper gebruikt, wellicht wordt dat een optie.

Gesloten