Elektrische of benzine scooter? Merk?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens zijn er tegenwoordig aardig wat werkgevers die de aanschaf van elektrische fietsen, en soms ook scooters, fiscaal voordelig maken, dat kan een deel van het prijsverschil goed maken..

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat dacht je, ik begin het nieuwe jaar met spam?

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door marnix »

wel goedkoop hoor, 0,07 cent/km, kan mijn oude viertakt niet tegen op.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
gemist schreef: Nadelen? Het bereik en de aanschafprijs. Het eerste is een kwestie van willen en wennen, het tweede..tja, dat bepaalt vaak de portemonnee.
Dan kom je dus precies op de vraag van de topicstarter uit. Ze moet dagelijks 40-50 kilometer afleggen, en een beetje marge is ook niet verkeerd, zeker niet in de winter. Daarbij vermoed ik dat ze na het werk af en toe ook nog een boodschapje wil kunnen halen.

Dus ik denk dat een benzinescooter meer voor de hand ligt.
40-50 km enkele reis (dat is absurd veel voor een scooter) of heen en terug. Als het retour is red je dat makkelijk met de meeste e-scooters als je niet al te veel en snel optrekt.

GreenWays
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2017 16:48

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door GreenWays »

Ik had hier een bericht geplaatst waarbij enkele lezers vonden dat dit (reclame) was.

Is het niet zo, geachte lezer(es), dat de consument, en dus ook u, gebaat bent bij goede voorlichting, een goed product en goede garantievoorwaarden?

Het is bekend dat de relatie met een electrische scooter afhankelijk is van type accu en range. De benzinescooter wordt op termijn verboden, terwijl legio prijsstunters de consument tot wanhoop drijven, als de kwaliteit gelijk is aan de betaalde prijs, dus laag.

Ik attendeer op een bedrijf die 5 jaar garantie geeft op de lithium accu. Daarmee is dit bedrijf de enige. En of dit nu reclame is, of een goede tip voor de oplettende consument, laat ik over aan de lezer(es).
Feit blijft, dat u daar als lezer(es) voordeel van heeft. Er is een bedrijf die de markt op het goede spoor zet. Chapeau.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Nevyn »

breien schreef:TS heeft waarschijnlijk al een beslissing genomen.
Is al aan een nieuwe toe :D

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door renewouters »

Teunbosseman schreef:
gemist schreef:
langste adem schreef:...Zo'n accu wordt toch minder na verloop van tijd. En als er iets mee mankeert wellicht hogere reparatiekosten...
Grote, hele grote, ongefundeerde Lariekoek. Elektrische scooters hebben vooral last van dat vooroordeel en van een stevige prijs. Elektrisch, gewoon proefrijden en dan ben je overtuigd. Het ene minpuntje dat ik kan vinden is het opladen. En als dat bij je werkplek geen probleem is dan zou ik er gewoon voor gaan. Maar zoals gezegd: eerst proefrijden.

Heb jij dan wel een gefundeerde onderbouwing dat deze accu's na verloop van tijd nog 100% in orde zijn. Zal je vast uit de die droom helpen.....die is er niet !

Alle battarijen / accu's in apparaten worden na verloop van tijd minder. Eeuwige leven hebben ze nog niet uitgevonden en zal voorlopig ook niet gebeuren ook ben ik bang.....teveel belangen.

Ik heb proefgereden en is prima te rijden, je zoeft zo weg. Maarrrrrrrrr de accu he, tsja die zal met de tijd wel minder worden aldus de woorden van de verkoper. Vergelijkbaar met de accu van een elektrische fiets.

Jouw minpunt van opladen zou te ondervangen kunnen zijn met grotere radius. Met 20 Km radius kom ik ook niet ver.
Tegen de tijd dat de accu minder wordt heb je bij een traditionele scooter al heel veel jaarlijks onderhoud gehad. Want dat is bij een elektrisch aangedreven voertuig aanzienlijk minder. En in de tussentijd sta je geen voetgangers en fietsers te vergassen bij het stoplicht.

GreenWays
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2017 16:48

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door GreenWays »

Het klopt dat de accucapaciteit afneemt met de tijd dat ze ouder worden. Daar is niets vreemds aan een reguliere auto accu heeft dat ook. Echter de auto gebruiken we meer.

Daar zit het probleem van het electrisch vervoer, zowel fiets als Escooter. De Lithium Ion accu gaat bij, regelmatig en goed gebruik, minimaal 1000 volledige cycli mee. Dat is bijna leeg en weer helemaal vol. Een Lithium Ion accu moet je juist niet helemaal leeg rijden.

Het is een technisch verhaal, maar je kan dus vooraf uitrekenen of de aangeboden accucapaciteit voor jouw gebruik voldoende is, én hoelang je accu ca meegaat. Let op in de praktijk is het meestal langer meegaan.

Ik weet zelfs dat, als je een Escooter met levenslange garantie koopt en die 5 jaar garantie geeft op de Lithium accu, dat je NIET voordeliger en zuiniger kunt rijden. Het is een kwestie van wennen, dus.

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

renewouters schreef:
Teunbosseman schreef: Heb jij dan wel een gefundeerde onderbouwing dat deze accu's na verloop van tijd nog 100% in orde zijn. Zal je vast uit de die droom helpen.....die is er niet !

Alle battarijen / accu's in apparaten worden na verloop van tijd minder. Eeuwige leven hebben ze nog niet uitgevonden en zal voorlopig ook niet gebeuren ook ben ik bang.....teveel belangen.

Ik heb proefgereden en is prima te rijden, je zoeft zo weg. Maarrrrrrrrr de accu he, tsja die zal met de tijd wel minder worden aldus de woorden van de verkoper. Vergelijkbaar met de accu van een elektrische fiets.

Jouw minpunt van opladen zou te ondervangen kunnen zijn met grotere radius. Met 20 Km radius kom ik ook niet ver.
Tegen de tijd dat de accu minder wordt heb je bij een traditionele scooter al heel veel jaarlijks onderhoud gehad. Want dat is bij een elektrisch aangedreven voertuig aanzienlijk minder. En in de tussentijd sta je geen voetgangers en fietsers te vergassen bij het stoplicht.

Euhhh....je was ervan bewust dat je reageerd op mijn bericht van mei 2016 wat bijna 1,5 jaar geleden is ?! Nu pas ingelezen ??

Weet niet waar jij op baseert dat een traditionale scooter heel veel onderhoud nodig heeft, maar bij mij in de buurt kost dat 59,- voor een kleine beurt en 89,- voor een grote beurt, en ook dat hoef je niet oeder jaar te doen als je zelf een en ander bijhoudt.
Dat onderhoud bij een elektrische scooter minder is, geloof ik best maar het ging in mijn bijdrage niet om het onderhoud maar om de radius mbt de accu.

En dat vergassen met een traditionele scooter valt ook wel mee. Techniek daarin heeft ook niet stil gestaan. Vermoedelijk waar jij woont zijn veel vervuilende scooters. waarop jij baseert.

AntjeF
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2018 11:17

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door AntjeF »

Heb een UNU elektrische scooter van 3000 watt, met 2 accu’s.
Voor 50 cent rij je 100km, zonder files en geen geluid.
Met de code: QAPXYREF krijg je de helm van 99 euro gratis.

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

AntjeF schreef:
07 okt 2018 11:27
Heb een UNU elektrische scooter van 3000 watt, met 2 accu’s.
Voor 50 cent rij je 100km, zonder files en geen geluid.
Met de code: QAPXYREF krijg je de helm van 99 euro gratis.
Leuke sluik reclame :mrgreen:

En de accu kost bijna 700 euro..... :roll:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat de achteruitgang van accu's betreft: we zijn nu dus een poosje verder, en langzamerhand begint er vanuit de praktijk meer bekend te worden over het vermogensverlies van accu's in de loop der jaren.

Het gaat er ten dele om hoe je ermee om gaat. Als je een EV aan een snellader zet, wordt de accu in rap tempo erg warm. Vandaar dat je electrische auto's beter niet meer dan 80% kunt laden als het via een snellader gaat, anders worden ze echt te heet. Juist doordat de accu heet wordt, gaat hij achteruit.

Als je daarentegen vooral gebruik maakt van 'gewone' laadpalen of van het stopcontact thuis wordt het een heel ander verhaal. Dan blijkt dat veel accu's na vele jaren nog behoorlijk wat vermogen over hebben.

Aangezien e-scooters doorgaans niet aan snellaadpalen gezet worden, zal de achteruitgang in de praktijk best wel eens mee kunnen vallen.

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
08 okt 2018 12:07
Wat de achteruitgang van accu's betreft: we zijn nu dus een poosje verder, en langzamerhand begint er vanuit de praktijk meer bekend te worden over het vermogensverlies van accu's in de loop der jaren.

Het gaat er ten dele om hoe je ermee om gaat. Als je een EV aan een snellader zet, wordt de accu in rap tempo erg warm. Vandaar dat je electrische auto's beter niet meer dan 80% kunt laden als het via een snellader gaat, anders worden ze echt te heet. Juist doordat de accu heet wordt, gaat hij achteruit.

Als je daarentegen vooral gebruik maakt van 'gewone' laadpalen of van het stopcontact thuis wordt het een heel ander verhaal. Dan blijkt dat veel accu's na vele jaren nog behoorlijk wat vermogen over hebben.

Aangezien e-scooters doorgaans niet aan snellaadpalen gezet worden, zal de achteruitgang in de praktijk best wel eens mee kunnen vallen.

In mijn omgeving vallen alleen de nieuwe e scooters mee. De ietwat oudere e scooters met loodaccus hebben het zwaarder. Nu nog de accus wat betaalbaarder dan zal een escooter mijn serieuze interesse hebben.

Benheyningen
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2019 11:16

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Benheyningen »

Nooit een niu e scooter kopen aub.

Word je zwaar benadeeld niemand haalt 80 km met volle accu.
Pure oplichterij voor je 3000 euri.

Maar te zwijgen over garantie of service.

Was blij dat ik na 6 maanden ellende de niu in te ruilen voor1950 euri.

Niet aan beginnen scooter winkels verdienen meer op Chinese troep

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat lijkt mij eerder kritiek op de 'Chinese troep' dan kritiek op e-scooters. Volgens mij staat dit forum ook vol met kritiek op 'normale' Chinese scooters. Dus eerder een algemene waarschuwing 'goedkoop is duurkoop' in plaats van een reden om voor benzine of elektrisch te kiezen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Suus, doe jezelf, het milieu en je medeweggebruikers een plezier en koop een elektrische scooter.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Suus kan de scooter die ze in 2016 waarschijnlijk al gekocht heeft misschien wel inruilen.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Michel-mol »

langste adem schreef:
27 mei 2016 21:52
En voor de rest, gewoon een merkscooter kopen . Geen budgetscooter uit china.
Kan zijn peugeot/vespa/sym/yamaha/kymco/piaggio of wat voor bekend merk dan ook.

Als je lang bent, let dan op dat de scooter niet te klein is. En lees de reviews van de merken en types die je mooi vindt.
Ik heb een elektrische scooter sinds 2013. Waar ik dacht een scooter te hebben, merk emco, kwam ik er achter met wat technische vragen bij de “fabrikant” dat het helemaal geen europeesche makelij is. Dit ontdekte ik doordat ik geen technisch antwoord kreeg op mijn vraag maar verkoop antwoorden. Dit maakte dat ik zelf oo internet ben wezen zoeken op onderdeel typenummer. Ik kwam uit bij de scooter/brommer fabriek in Korea. Wangay.. daar maken ze alle brommers elektrisch en brandstof. De “europeesche” merken kopen ze daar ook in, wat maakt dat de 95% van de europeesche “fabrikanten” niks anders zijn dan stickerplakkers.
Bij een e scooter is het vooral kijken naar de robuustheid. Accu pakket wat er standaard bij zit, service graad die ze bieden, en in hoeverre deze scooters ook electrisch gebouwd zijn.. is het gebouwd op energiezuinig (led koplampen, elektrisch (regeneratief) remmen en hoe universeel zijn de onderdelen) of is het een “omgebouwde” brandstof excemplaar.
Hou er tevens rekening mee dat de kwaliteit van de metalen delen van een iets andere orde is dan bv motoren of auto’s. Als je er naar kijkt dan zie je de roest ontstaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Heel veel producten van Europese merken worden in het verre Oosten gemaakt. Dat hoeft op zich ook helemaal geen probleem te zijn. In het algemeen zal zo'n Europese 'stickerplakker' namelijk wel duidelijke criteria hebben voor de kwaliteit van de fabrikant en kunnen de garantievoorwaarden ook 'Europees' zijn. De kwaliteit van zo'n Europese stickerplakkerscooter zal dus in het algemeen wel iets beter zijn dan de goedkope Ali Baba troep die al stuk is voor het bij je aankomt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een kennis die in China woonde, kocht daar een off-road motor van het gerenommeerde merk Yahama :lol:

Gesloten