Elektrische of benzine scooter? Merk?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Suus1989
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2016 13:24

Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Suus1989 »

Hallo,

Voor woon-werk verkeer ben ik op zoek naar een goede scooter. Ik zal dagelijks minimaal 40-50 km afleggen.

Ik heb naar elektrische scooters gekeken, maar lees dan vooral verhalen van de fabrikanten van elektrische scooters en daar kun je natuurlijk niet echt op vertrouwen. Is een elektrische scooter net zo goed, prettig, degelijk e.d. als een benzine scooter? Of doe ik er verstandiger aan om een goede benzine scooter te kopen?

Ik heb nog niet echt een budget in gedachten, maar ben op zoek naar een goede prijs-kwaliteit verhouding. Hoeft geen 'budget scooter' te zijn. Welke merken kan ik dan overwegen?

Hoor graag jullie adviezen!

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door langste adem »

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik geen ervaring heb met elektrische scooters. Maar ik zou gewoon een benzine scooter nemen....
Het zal misschien wel fijn rijden zo'n electrische scooter, en stil ook. Maar het zijn toch wel flinke afstanden die je dagelijks aflegt . Zo'n accu wordt toch minder na verloop van tijd. En als er iets mee mankeert wellicht hogere reparatiekosten . Als het allemaal zo super was , zouden er veel meer elektrische scooters rondrijden.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door langste adem »

En voor de rest, gewoon een merkscooter kopen . Geen budgetscooter uit china.
Kan zijn peugeot/vespa/sym/yamaha/kymco/piaggio of wat voor bekend merk dan ook.

Als je lang bent, let dan op dat de scooter niet te klein is. En lees de reviews van de merken en types die je mooi vindt.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door gemist »

langste adem schreef:...Zo'n accu wordt toch minder na verloop van tijd. En als er iets mee mankeert wellicht hogere reparatiekosten...
Grote, hele grote, ongefundeerde Lariekoek. Elektrische scooters hebben vooral last van dat vooroordeel en van een stevige prijs. Elektrisch, gewoon proefrijden en dan ben je overtuigd. Het ene minpuntje dat ik kan vinden is het opladen. En als dat bij je werkplek geen probleem is dan zou ik er gewoon voor gaan. Maar zoals gezegd: eerst proefrijden.

opa67
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2013 11:47

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door opa67 »

Heb ook electrisch gereden rijd prima en mooi stil en je mag overal rijden, 5 jaar geleden nieuwe novox c20 gekocht bijna 2500euro na 35km moest ik terug anders kwam ik niet meer thuis zonder ergens op te laden. Dus na 3 maanden opgeruimd. . Vorig jaar weer overstag gegaan omdat we hier zulke fijne fietspaden hebben waar ik met een gewone snorscooter niet mag komen , een hele lichte scooter gekocht met een aparte accu maar na 20km was het weer terug gaan, had inmiddels een zonnepaneel op de schuur gemaakt met een 12 volt accu voor opslag , het opladen ging prima, heb er een jaar mee gereden maar de verte lonkte dus weer terug naar de moterscooter. Als je een e scooter met 2 accu's neemt kan het wel maar denk dat je dan niet beneden de 5000 euro kan blijven, tweede hands nooit doen de accu,s zijn bijna altijd kapot, zelfs bij nieuw accu laten controleren op bj . En vergeet niet dat de meeste accu,s er na 3 jaar de brui aangeven. Een nieuwe betrouwbare 4 takt scooter koop je voor 1600euro bv kymco agilitie of de sym orbit 2 de rest zit er iets boven. mvg opa

Teunbosseman
Berichten: 4359
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

gemist schreef:
langste adem schreef:...Zo'n accu wordt toch minder na verloop van tijd. En als er iets mee mankeert wellicht hogere reparatiekosten...
Grote, hele grote, ongefundeerde Lariekoek. Elektrische scooters hebben vooral last van dat vooroordeel en van een stevige prijs. Elektrisch, gewoon proefrijden en dan ben je overtuigd. Het ene minpuntje dat ik kan vinden is het opladen. En als dat bij je werkplek geen probleem is dan zou ik er gewoon voor gaan. Maar zoals gezegd: eerst proefrijden.

Heb jij dan wel een gefundeerde onderbouwing dat deze accu's na verloop van tijd nog 100% in orde zijn. Zal je vast uit de die droom helpen.....die is er niet !

Alle battarijen / accu's in apparaten worden na verloop van tijd minder. Eeuwige leven hebben ze nog niet uitgevonden en zal voorlopig ook niet gebeuren ook ben ik bang.....teveel belangen.

Ik heb proefgereden en is prima te rijden, je zoeft zo weg. Maarrrrrrrrr de accu he, tsja die zal met de tijd wel minder worden aldus de woorden van de verkoper. Vergelijkbaar met de accu van een elektrische fiets.

Jouw minpunt van opladen zou te ondervangen kunnen zijn met grotere radius. Met 20 Km radius kom ik ook niet ver.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door gemist »

De eerste serie Priussen rijden allemaal nog met hun eerste accu. De accu van mijn Tesla is ook nog steeds 100% en ook bij Peugeot verbaast men zich over het feit dat de accu's geen vijf jaar meegaan maar veel langer. Het zijn inderdaad de dure accu's . lood accu's worden ook niet meer gemaakt en li-on accu's hebben teveel nadelen. Het is een smerig vies milieuvernietigend goedje wat ze gebruiken, maar ze gaan gelukkig erg lang mee. Da's info dat gewoon te goegelen is.
En ook bij e-scooters kun je kiezen uit verschillende soorten accu's. De duurste zijn de prijs echt waard, al kan ik me zeer goed voorstellen dat een nieuwe aspirant-koper er de voordelen niet zomaar in ziet. De prijs kan namelijk meer dan twee keer zo hoog zijn dan het goedkopere alternatief.
Verder heeft een e-scooter belachelijk veel minder draaiende en slijtende onderdelen. Dus veel minder onderhoud nodig.
Nadelen? Het bereik en de aanschafprijs. Het eerste is een kwestie van willen en wennen, het tweede..tja, dat bepaalt vaak de portemonnee.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door witte angora »

gemist schreef: Nadelen? Het bereik en de aanschafprijs. Het eerste is een kwestie van willen en wennen, het tweede..tja, dat bepaalt vaak de portemonnee.
Dan kom je dus precies op de vraag van de topicstarter uit. Ze moet dagelijks 40-50 kilometer afleggen, en een beetje marge is ook niet verkeerd, zeker niet in de winter. Daarbij vermoed ik dat ze na het werk af en toe ook nog een boodschapje wil kunnen halen.

Dus ik denk dat een benzinescooter meer voor de hand ligt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Voor de fietsers die achter je staan bij een stoplicht is een elektrische scooter een verademing....

Suus1989
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2016 13:24

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door Suus1989 »

Dank voor jullie reacties, neem het allemaal mee in mijn overweging. De actieradius is inderdaad wel een 'dingetje', kan in principe opladen op werk maar moet in geval van nood wel een stukje kunnen omrijden natuurlijk.

Ik ga proefrijden en hoop daar weer wat wijzer van te worden!

ericabouma
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2016 15:08

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door ericabouma »

Beste Suus,

Toevallig hebben we recent de best geteste elektrische scooter op een rij gezet, voor Scouters, onafhankelijke zelfhulpsite om beter te bewegen. Dit zijn ze:
Govecs GO! 2.4, zie: https://www.scouters.nl/hulpmiddelen/el ... cs-go-2-4/
Nimoto City 350, zie: https://www.scouters.nl/hulpmiddelen/el ... -city-350/
Sym E-Virid, zie: https://www.scouters.nl/hulpmiddelen/el ... m-e-virid/
Tomos E-lite, zie: https://www.scouters.nl/hulpmiddelen/el ... os-e-lite/

Veel plezier met proefrijden, ik ben benieuwd naar je uitkomsten!

opa67
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2013 11:47

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door opa67 »

Nimoto city is een chinees die onder vele namen word verkocht, Nimoto verkoopt momenteel geen scooters meer. Tomos elite accu heeft een accu probleem, en word ook door bijna niemand meer verkocht. Het grote probleem met de Electrische scooter is de accu en dat komt omdat er bijna geen een word verkocht en ze daarom te lang in de showroom staan en daar krijgt de accu een hele grote opdonder van . Kijk maar op de bva site worden ze aangeboden met 0 km en kapotte accu. Heb het zelf meegemaakt met een nieuwe scooter zal het merk niet noemen omdat ze het geweldig opgelost hebben, zij hadden er nog zes staan met nul km kon kiezen uit gewone en super accu,s, omdat ik om de productie datum van de accu vroeg , maar die konden ze niet vinden, maar om mij gerust te stellen zeiden ze dat de scooters altijd opgeladen zijn en zijn bijgehouden, dus gekocht ze zouden hem bezorgen maar 1 dag voor de aflevering belden ze dat het niet doorging omdat bij alle scooters de accu niet meer goed was. Binnen een paar uur had ik de aankoop prijs weer op mn rekening. Vind het nog steeds super rijden op een e scooter ,maar het is altijd de accu , en wil je verder weg dan 25 km niet aan beginnen. Daarom rij ik nou weer een 4 takt snor scooter. mvg opa

sailbart
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2016 10:53

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door sailbart »

Hoi. Zelfde vraag heb ik vier jaar geleden en vier maanden geleden ook gehad.
Vier jaar geleden een vrijwel nieuwe piaggio fly 4takt gekocht.
deze was na 48000 km volledig versleten. Zowel motorisch als rijtechnisch. Na lang zoeken en lezen toch weer een benzine scooter gekocht. Deze kedr een honda vision 4takt met injectie en grote wielen.
nu na 3500 km zeer tevreden( gelukkig). Betere wegligging, wat slanker, en een nog lager verbruik van minder dan1:50 (1:51.2)
Aanschafprijs 2200 euro.
ik rijd dagelijks 65 km woon werk. En het hele jaar door.
Over vier jaar weet ik de betrouwbaarheid beter is dan de piaggio.
succes met de keuze als die al niet gemaakt is.
waarom niet electrische: te klein bereik en te hoge investering. (5300 euro)

MichelPEHV
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2016 17:27

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door MichelPEHV »

Wij hebben een soortgelijke ervaring als de Prius rijder, we hebben een Prius 2 met een groot nm-h accupakket wat na bijna 200000 km en 10 jaar nog steeds de standaard 7 km puur elektrisch rijden geeft en een Mitsubishi Outlander waarvan voor zover ik kan vaststellen in de 2 jaar dat wij er mee rijden en 60000 km en consequent dagelijks opladen de accucapaciteit alleen nog maar beter wordt, in de zomer 50 km en in de winter 40 km!
Ik zou dus zeggen overboord die vooroordelen als je een scooter vind die 35 - 40 km op een lading rijdt kopen en op de zaak laden voor de terugreis, vergeleken met de Outlander rij je elektrisch zeker de helft goedkoper, wij rijden de 40 - 50 km voor 10 Kw, is dus € 2,10 aan elektriciteit en die maak ik ook nog zelf!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door gemist »

Mensen blijven bang dat ze het niet halen met een elektrisch voertuig. De Peugeot escootert haalt gewoon 70 km. En als je dagelijks 50 km rijdt en kunt opladen op je werk, kun je die 30 km naar huis gemakkelijk halen. En boodschappen. Onze Tesla vergde inderdaad wat moed en aanpassingsvermogen maar...bevalt zeer goed. De buren hebben een Renault Zoë gekocht en ook dat hadden ze achteraf veel eerder moeten doen. En moet je een keer helemaal naar Milaan en terug voor je nieuwe dinges: huur je gewoon een dieselding.
Doe het zeker niet voor het milieu, maar gewoon voor je portemonnee.

MM919
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jun 2016 19:32

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door MM919 »

Voor ervaringen met electrische scooters is de actieradius van belang. Informeer bij een bedrijf dat etenswaren aan huis brengen voor hun eetvarianten. E-scooters kosten natuurlijk minder in verbruik maar de levensduur en kosten van de accu tellen mee.

frans58
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2016 17:32

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door frans58 »

Ik zou persoonlijk gaan voor een benzine, en wel om een reden die ik in geen enkele test ben tegen gekomen: namelijk het word hier ook wel eens winter en dan wil het wel een gaan vriezen. Als U een elektrische scooter heeft en die staat in een schuurtje, dan wil het daar nog wel eens even koud zijn als buiten. Iedereen weet dan een accu, kijk maar naar auto's in de winter, problemen geven met kou. De enige remedie daartegen is de accu los maken en in huis bewaren, Echter is er weer het probleem dat dat ding op uw werk in de kou laat staan, omdat de accu weinig zin heeft om zijn werk te doen als het vriest. Een nieuwe accu om de zoveel jaar, toch een duur grapje. Mijn advies: zoek een benzine model.
Behalve scooter modellen bestaan er ook nog modellen die er uit zien zoals er een bromfiets er altijd heeft uitgezien. zoals bijvoorbeeld TOMOS.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door gemist »

En ook Frans58 begrijpt niet dat elektrische voertuigen op hele andere accu's rijden dan hij denkt. De techniek is al lichtjaren verder, maar alsnog blijven de consumenten hangen in de jaren 80... Zonde

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik geloof best dat de techniek met de accu's veel beter is dan voorheen. Tenminste, als je een goed merk scooter neemt.
Maar dan nog , de keuze voor welk type scooter hangt ook af van waarvoor je hem gebruikt.

Als je 50 km per dag aflegt zal het met een goede accu misschien nog wel prima lukken, alleen ga je dan wel richting het maximaal aantal kilometers. en dat is denk ik wat je bedoelt met dat er " moed en aanpassingsvermogen" voor nodig is. Want je wil toch ook wel wat marge hebben en niet moeten bidden dat je thuiskomt als je een keer een langere afstand aflegt.

En het kostenplaatje telt ook mee natuurlijk. Misschien dat rijden op electra per kilometer goedkoper is dan rijden op benzine, maar de aanschafwaarde van de e-scooter is natuurlijk ook veel hoger, en dus niet voor iedereen weggelegd.

Persoonlijk rij ik niet zo heel veel op mijn benzinescooter, misschien 10-15 km gemiddeld per dag. Dus voor mij zou een electrische scooter uitermate geschikt zijn.
Maar 's-zomers rij ik ook weleens langere afstanden en dan is ie weer minder geschikt. Als je benzinetank bijna leeg is, stop je bij het benzinestation, tankt hem vol en je kunt meteen weer zo'n 200 km rijden voordat de tank weer leeg is. Een electroscooter moet iedere keer weer een paar uur in de lader. Geen probleem als je ook andere middelen van vervoer hebt, of kan opladen op je werk, maar het kan lastig zijn als dat niet zo is. En iedere dag opladen geeft natuurlijk ook wel een klein beetje extra gedoe met die snoeren.

Maar ik geloof best dat het heerlijk rijdt op zo'n e-scooter. En je mag komen op plekken waar je anders niet mag komen (bijv. duingebied).
En ik ben eigenlijk best benieuwd hoe het rijdt.
Ik rij zelf een benzineuitvoering van de Peugeot vivacity, en ik las ergens dat de peugeot e-vivacity een van de betere electrische scooters zijn. Alleen, ik zie ze niet meer staan op de website van de peugeot scooters. Wie weet hoe dat zit ? Zijn ze ermee gestopt, en zoja wat was de reden ?
Wat is momenteel een goede keuze voor een e-scooter met een echt goede accu ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektrische of benzine scooter? Merk?

Ongelezen bericht door sjohie »

gemist schreef:En ook Frans58 begrijpt niet dat elektrische voertuigen op hele andere accu's rijden dan hij denkt. De techniek is al lichtjaren verder, maar alsnog blijven de consumenten hangen in de jaren 80... Zonde
Natuurkunde veranderd niet.. Koude heeft, en zal altijd, invloed hebben op de capaciteit van een accu. Dat is met controle elektronica voor, en goede onderdelen en bouw ervan, een stuk te voorkomen, wat je bijvoorbeeld ziet bij de Tesla's en Priussen. Maar die hebben ook allemaal meer of mindere vormen van energie terugwinning, oa in de vorm van teruggewonnen remenergie etc, dat hebben die scooters zelden. :wink:

Gesloten