LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
kloptdit?
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2016 17:02

bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door kloptdit? »

Hallo allen,

Sinds kort ben ik mij aan het oriënteren voor de aanschaf van een nieuwe scooter (25km per uur 4takt).
Vroeger had je de onzin van het "rijklaarmaken" wat richting de €200,-/300,- ging. Tegenwoordig zijn er andere termen in de wereld geroepen.
Ik vraag me af of dit juridisch wel mag. En zo ja, wat zijn dit precies voor kosten?
hier even een voorbeeld:
Leges
€ 39,00
Tenaamstelling particulieren
€ 9,91
Recyclingbijdrage
€ 5,00
Handlingskosten Importeur Kymco 50cc
€ 161,00
Pechservice Kymco
€ 0,00

Ik hoop dat iemand mij meer inzicht kan geven van deze bespottelijke kosten

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door Moneyman »

kloptdit? schreef:Ik hoop dat iemand mij meer inzicht kan geven van deze bespottelijke kosten
Als je überhaupt nog geen inzicht hebt in het hoe en waarom van deze kosten, waarom weet je dan al wel dat ze bespottelijk zijn? :roll:

De meeste termen spreken overigens voor zich, en zo niet, leert Google je een hoop. De enige post waar ik vragen over zou stellen, zij de handlingskosten.

kloptdit?
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2016 17:02

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door kloptdit? »

Moneyman schreef:
kloptdit? schreef:Ik hoop dat iemand mij meer inzicht kan geven van deze bespottelijke kosten
Als je überhaupt nog geen inzicht hebt in het hoe en waarom van deze kosten, waarom weet je dan al wel dat ze bespottelijk zijn? :roll:

De meeste termen spreken overigens voor zich, en zo niet, leert Google je een hoop. De enige post waar ik vragen over zou stellen, zij de handlingskosten.
Bedankt moneyman. Nu ben ik een stuk wijzer geworden. Het gaat erom dat er met een prijs wordt geadverteerd, maar er komen later bij aanschaf allemaal kosten bij. Wanneer ik online een hotelkamer ga boeken zitten er ook geen reserveringskosten bij . Als ik boodschappen koop in de supermarkt komen er ook geen kassa kosten bij. Vandaar dat ik deze kosten bespottelijk vindt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door kweenie »

De meeste kosten zijn kosten aan de overheid, die de leverancier wel regelt, maar waar die geen invloed op heeft. En die hij soms ook expliciet apart moet vermelden. Dat zijn ook kosten waarvoor geldt dat als ze vanuit de overheid verhoogd worden, dat een op een wordt doorberekend.

Net als dat bijvoorbeeld de toeristenbelasting meestal apart wordt vermeld.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wees blij dat de kosten transparant worden aangeboden. Als ze 1 bedrag aanbieden wordt er weer geklaagd dat het niet duidelijk waar het uit bestaat. En als bijvoorbeeld de leges omhoog gaan moet de verkoper ineens tekst en uitleg komen geven waarom het prijskaartje omhoog gaat. Dat hoeft nu niet. Prima dus dat het zo gespecificeerd wordt.

En stel dat er toch een leverancier is die een all-in prijs biedt: hoe groot is de kans dat je daar naar binnen stapt als hetzelfde product bij z'n concurrent veel goedkoper is? Ongeveer nul gok ik. Logisch dat ze het zo aanbieden.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb me vroeger ook weleens verbaasd over de hoge kosten voor het rijkaar maken. Maar hoewel ik niet 100% zeker weet of het precies zo werkt kan ik me het volgende wel voorstellen waar de handlingskosten uit bestaan :
Ik vermoed dat de nieuwe scooters zo'n beetje allemaal uit het buitenland komen , en dan is het natuurlijk gunstig om er zoveel mogelijk in een zeecontainer te stoppen. Als ze dan uiteindelijk in Nederland belanden, moet die er de spiegels nog opzetten, olie bijvullen, beetje benzine erin, schroefjes nog allemaal even vast draaien, alles even controleren, misschien beetje oppoetsen, kentekenplaat erop schroeven. dat soort dingen. En er zit vast nog een stukje bezorgkosten / kosten voor opslag /overheadkosten (die de importeur maakt ) bij inbegrepen.
En dan zit je zo aan die 160 euro,

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door kokka »

Het is de Consumentenbond al jaren een doorn in het oog, de kosten rijklaar maken voor auto's, motorfietsen en dus ook brommers.
Net als veel andere dingen zou het zo moeten zijn dat je het product daadwerkelijk kan kopen voor de prijs die op het kaartje staat. Dat is nu niet zo.
Het probleem is natuurlijk dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, dus als de ene dealer de prijs inclusief toont en de ander exclusief denken veel mensen dat hij duurder is. Dus zolang het geen wettelijke verplichting wordt, zal er niets veranderen

kloptdit?
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2016 17:02

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door kloptdit? »

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door Esceha »

Bij de prijzen voor vakantiereizen mag het allemaal niet meer, maar ten aanzien van dit soort zaken mag men legitiem de door veel (Euro) politici gehanteerde zelfverrijking toepassen.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijkomende kosten aanschaf nieuwe brommer

Ongelezen bericht door kweenie »

Wel grappig, bij het ene product klagen ze dat de prijzen ondoorzichtig zijn en bij het andere product zou het dan juist weer allemaal niet uitgesplitst moeten worden. Het is ook nooit goed...

Gesloten