LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Gaat het gebeuren? Maak ik het nog mee?
Het mobieltje van de fiets weren?

Ik ben misschien al van een oudere generatie maar ik heb op de lagere school nog fietsles gehad waarbij ik vol trots mijn fietsdiploma heb gehaald. Twee handen aan het stuur en je aandacht bij het verkeer om je heen.

Volgens mij is het hier al einde discussie. Want dit gaat niet op voor die kl0j0's met een mobieltje in hun hand.
Hoe kan het dat het gedrag van bellende, appende en weet-ik-wel-niet-wat-nog-meer fietsers op de weg een bepaalde mate van frustratie bij mij heeft gekweekt, dat ik er plezier van heb als ik een fietser op zijn of haar bek zie gaan en een telefoon door de lucht zie vliegen.

En als je verrast wordt door zo'n niet oplettende gast en je toetert om hen te waarschuwen, dan krijg je een grote bek, een beuk op je motorkap of een schop tegen je deur. Ik ben er helemaal klaar mee.

Maar . . . de politiek gaat hier eerst weer eens over praten . . . onderzoek doen . . .

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Welke gevolgen zouden hier aan verbonden moeten worden?
Hoe zie je de handhaving voor je?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op het ministerie wordt aangestuurd op wetgeving waarbij fietsers en bromfietsers alléén nog maar handsfree mogen bellen. Daarmee wordt wet- en regelgeving omtrent bellen op de fiets gelijkgetrokken met automobilisten.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door harkja »

Reclame spotjes met ongelukken vertonen die telefonerende fietsers overkomen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door Brahms »

Bob Schurkjens schreef:Op het ministerie wordt aangestuurd op wetgeving waarbij fietsers en bromfietsers alléén nog maar handsfree mogen bellen. Daarmee wordt wet- en regelgeving omtrent bellen op de fiets gelijkgetrokken met automobilisten.
En dat helpt ? Dagelijks zie je automobilisten met mobiel aan het oor bellen.
Fietsers zijn een nog wat vrijer volk......
Prachtig die wetgeving, alleen de meeste zijn er niet van onder de indruk.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

oordopjes op de fiets( en in de auto) is ook eng en gevaarlijk.... dus? Mijn conclusie voor de belgekken onder ons? Gewoon iedere 5 minuten stoppen en appen, etc

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door moederslink »

Brahms schreef:.................Prachtig die wetgeving, alleen de meeste zijn er niet van onder de indruk.
Precies!
Men moet bellen/appen/etc .
Of je nou automobilist of fietser bent , je kunt niet 100% en op het verkeer en op het gesprek gefocust zijn, dat maak je mij niet wijs.
Maar stel je voor...een uurtje geen telefoon! Absurd! :shock:
Handsfree dan? Gaat m ook niet worden op de fiets....je hoort dan ook het andere verkeer niet meer...

stofzuigertje

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zag iemand in winkel centrum tegen een paal aan lopen, hij was berichtjes aan lezen en beantwoorden.

Nu is het probleem opgelost want door de klap is het toestel stuk.
Daarom naast fiets ook voetgangers het verbieden omdat ze ook niet opletten....
:mrgreen:

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door gemist »

Het WAS verboden tot de Fietsersbond er een rechtszaak tegen begon. Nu mag het dus al een hele tijd weer WEL en daar worden de overige verkeersdeelnemers niet vrolijk van. Het gaat dus echt wel weer strafbaar worden. Want een appende fietser die tegen je aan rijdt....krijgt nog een vergoeding ook. De automobilist heeft namelijk de omgekeerde bewijslast en ja...onschuld kun je niet bewijzen. Gewoon te belachelijk voor woorden.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door harkja »

gemist schreef:Het WAS verboden tot de Fietsersbond er een rechtszaak tegen begon. Nu mag het dus al een hele tijd weer WEL en daar worden de overige verkeersdeelnemers niet vrolijk van. Het gaat dus echt wel weer strafbaar worden. Want een appende fietser die tegen je aan rijdt....krijgt nog een vergoeding ook. De automobilist heeft namelijk de omgekeerde bewijslast en ja...onschuld kun je niet bewijzen. Gewoon te belachelijk voor woorden.
Dashcam in je auto plaatsen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door witte angora »

Moet je wel het geluid van die dashcam uitzetten als je zelf aan het bellen bent... ;)

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ik vraag me eerlijk gezegd af wat mensen nu allemaal te vertellen hebben als ze de hele dag alleen maar aan het bellen zijn en nog geen 5 minuten zonder dat ding kunnen. Dat ze elkaar gebeld hebben of zo?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@alfatrion
Gevolgen? Zelfde staf als voor de automobilist.
En als er dan verweerd wordt dat de jeugd (grote groep van dit onveilige gedrag) dat niet kan betalen? Nou, taakstraffen. Laat hen maar hun vrije tijd steken in de maatschappij. Straten vegen, zwerfvuil opruimen, verkeersborden schoonmaken, met ouderen gaan wandelen.
Handhaving? Gelijk aan nummerbord herkenning.

@harkja
Leuk voor SBS Funniest Home Video's maar werkt denk ik niet echt. Ja, wel op mijn lachspieren :lol:

@Brahms
Niet van onder de indruk? Mooi die groep. Flink financieel straffen. Kun je een hoop leuke dingen voor de maatschappij mee doen. Bijvoorbeeld mensen aan de onderkant van de samenleving iets extra's geven.

@witte angora
:lol: :lol: :lol:
Dat denk ik nou ook altijd
Maar goed, ik heb de mensen ook niet zo veel te vertellen.

Volgens mij is het heel simpel: Bellende en appende fietsers, nemen die veilig deel aan het verkeer? Veilig voor henzelf en hun medeweggebruikers . . .

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door ciske »

Bob Schurkjens schreef:Op het ministerie wordt aangestuurd op wetgeving waarbij fietsers en bromfietsers alléén nog maar handsfree mogen bellen. Daarmee wordt wet- en regelgeving omtrent bellen op de fiets gelijkgetrokken met automobilisten.

Mee eens, en flinke boetes uitschrijven. Hopelijk helpt dat het bellen minder te maken .

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door Brahms »

ciske schreef:.....Mee eens, en flinke boetes uitschrijven. Hopelijk helpt dat het bellen minder te maken ......
Honderdduizend bellende fietsers per dag, en een paar agenten. Hoever sta je dan van de realiteit af ?

Nu al is het duidelijk dat politie haar taken absoluut niet aan kan, dus dat gaat niet werken.
Fietsendiefstal, woninginbraken, vandalisme, bedelaars, winkeldiefstal, door rood licht lopen/rijdende, politie kan het compleet niet aan.
Elke dag landelijk honderden aangiftes, en er wordt niets mee gedaan. En nu dan ook vele fitsers op de bon slingeren, daar komt niets van terecht !

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door ciske »

Brahms schreef:
ciske schreef:.....Mee eens, en flinke boetes uitschrijven. Hopelijk helpt dat het bellen minder te maken ......
Honderdduizend bellende fietsers per dag, en een paar agenten. Hoever sta je dan van de realiteit af ?

Elke dag rond school tijd ff daar gaan staan, is gauw kassa. Wie staat er nou van de realiteit af? Bij scholen staan vaak al wagens van de politie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door moederslink »

ciske schreef:
Brahms schreef:
ciske schreef:.....Mee eens, en flinke boetes uitschrijven. Hopelijk helpt dat het bellen minder te maken ......
Honderdduizend bellende fietsers per dag, en een paar agenten. Hoever sta je dan van de realiteit af ?

Elke dag rond school tijd ff daar gaan staan, is gauw kassa. Wie staat er nou van de realiteit af? Bij scholen staan vaak al wagens van de politie.
Rond schooltijd??
Je ziet 24/7 bellende en appende fietsers !
De politie is zwaar onderbezet, niet op hun taak berekend, aangiftes belanden op de bult , in een la....etc etc.
Maar dat het strafbaar wordt middels een wet is toe te juichen. Maar handhaven?
Als er dan eens een heterdaadje is en een fikse boete volgt , tja dan...misschien dat het even duurt maar dat het uiteindelijk een keer ophoudt.
( bv ook het roken op perrons---- je ziet het nu nog maar amper )
Nederlanders zijn, per definitie, een rebellerend volkje :(
Er ontstaan ( levens) gevaarlijke situaties--- iedere dag door dat gebel en ge-app.
En als je er iets van zegt kun je een middelvinger of grote b**** krijgen.
Ik snap echt niet waar dat goed voor is , het lijkt er op dat iedereen simpelweg gewoon verslaafd aan zijn phone is , zelfs bij het afrekenen gaan sommigen gewoon door met hun " gesprek en ge-app " , ook nog ronduit onbeschoft t.o de caissière.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door ciske »

Rond schooltijd was een voorbeeld moederslink :-)

stofzuigertje

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het is wettelijk al geregeld!

Je mag het verkeer niet onnodig in gevaar brengen.

Kapstokje wat zelden gebruikt word.
Bellen met oortje kan maar App, dan zie je geen weg.

Mijn voorbeeld van voetganger die tegen paal botste en toestel er na afloop iets anders uit zag.......
Elke voetganger die ergens tegenaan loopt of oversteekt zonder goed te kijken brengt het verkeer ook in gevaar dus iedereen die
zich verplaatst en een ongeval veroorzaakt tijdens telefoon gebruik is volgens de bekende Kapstok van Politie wet al strafbaar!

Iedereen, dus ook in de auto mag bellen en app sturen mits je stil staat.
Elke verkeer deelnemer dus zelfs voetganger kan een claim krijgen als de straat lantaarn de lak beschadigde wegens met telefoon er tegenaan lopen.
Het is al geregeld maar de Politie, 60.000 is tekort voor volledige controle omdat ze een lastig computer systeem moeten gebruiken wat veel tijd kost
en ook elke nieuwe regel geeft weer meer werk!

Minder regels en soepeler beleid voor Politie zou ook meer blauw op straat geven.
Ik ben voor het kapstokje gebruiken voor verkeer in gevaar brengen en vooral geen nieuwe regels.
Zelfs het auto verbod zou hiermee kunnen vervallen als je het maximale boete bedrag situatie afhankelijk zou maken dus hoger.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gaat het gebeuren ?! Mobieltje bannen

Ongelezen bericht door harkja »

Harm.calc schreef:@alfatrion
Gevolgen? Zelfde staf als voor de automobilist.
En als er dan verweerd wordt dat de jeugd (grote groep van dit onveilige gedrag) dat niet kan betalen? Nou, taakstraffen. Laat hen maar hun vrije tijd steken in de maatschappij. Straten vegen, zwerfvuil opruimen, verkeersborden schoonmaken, met ouderen gaan wandelen.
Handhaving? Gelijk aan nummerbord herkenning.

@harkja
Leuk voor SBS Funniest Home Video's maar werkt denk ik niet echt. Ja, wel op mijn lachspieren :lol:

@Brahms
Niet van onder de indruk? Mooi die groep. Flink financieel straffen. Kun je een hoop leuke dingen voor de maatschappij mee doen. Bijvoorbeeld mensen aan de onderkant van de samenleving iets extra's geven.

@witte angora
:lol: :lol: :lol:
Dat denk ik nou ook altijd
Maar goed, ik heb de mensen ook niet zo veel te vertellen.

Volgens mij is het heel simpel: Bellende en appende fietsers, nemen die veilig deel aan het verkeer? Veilig voor henzelf en hun medeweggebruikers . . .
Wat nou als je een dashcam achter je raam heb hangen die alles filmt wat er voor je gebeurt.
ook het gedrag van die bijvoorbeeld fietsers?
Dan sta je ineens een stuk sterker.
En hoef je niet te hopen dat er getuigen zijn voor als je iets gebeurt.



Je getuigen zit achter je spiegel.
En we weten allemaal dat beelden niet liegen en dus altijd de waarheid spreken.
Al zegt zo een fietser dat ze hun hand uit staken toen ze overstaken.
Of dat hun wel op het fietspad reden, En met niets anders bezig waren dan met fietsen.
Laat ze maar zeggen wat ze willen. :wink:
Jij hebt alles op beeld staan, En de beelden spreken de waarheid.



Dit is ook wat elke verzekeringsmaatschappij zal beamen.
En indien u gelijk heeft hoeft u ook niet te betalen :wink:

Gesloten