sparta-r20i-e-bike-dames-mat-blauw-incl-600wh.jpg
Beste. Ik heb in 2017 een nieuwe R20i gekocht en vanaf dag 1 heb ik problemen met deze fiets. Er is een duidelijke tik hoorbaar bij elke omwenteling. Na lang zoeken is de oorzaak gevonden, de PAT. Dat is de stalen plaat bij de cassette (pion) waarin de as wordt bevestigd. Die PAT zit met twee inbusjes van 3mm, 8mm lang, vast aan het aluminium frame en alle gewicht van mij plus de fiets komt dus op die twee boutjes. Op een klinkerweg of drempel kan die wel 160kg bedragen. Mijn gewicht ligt binnen de grens die door Sparta wordt aangegeven. Ik heb van Sparta al een nieuw frame gekregen en de fiets is door de FM omgebouwd. Echter ook dat frame heeft deze tik. Door montagepasta aan te brengen tussen het frame en deze PAT is het tijdelijk opgelost. Maar met 14000km/jaar moet dit maandelijks worden uitgevoerd. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Wanneer ik kijk bij advertenties van de R20i, model 2019-2020, dan zie ik bij de foto's dat er inmiddels een andere constructie wordt gebruikt. Op die foto hierboven is duidelijk te zien dat er geen losse PAT meer wordt gebruikt. Wanneer ik beter kijk, merk ik op dat juist deze foto van een andere fiets lijkt te zijn. Welke weet ik niet. Mijn R20i is echt een fijne fiets met maar 1 hekelpunt, de tik. Ik zou meteen een nieuwe R20i kopen wanneer deze fiets met een vaste PAT zou zijn uitgevoerd. Heeft iemand van jullie een soortgelijke ervaring en/of mogelijk een oplossing om voor eens en voor altijd van die tik af te zijn.Bedankt voor jullie tijd. mg Bram