LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Costnix »

Dat fietspad is er weldegenlijk. Kijk maar eens op Google Maps. Het fietspad is aan de overzijde van de N605, gezien van af de rijrichting.
Voordat er GPSen waren, moest je altijd zelf uitkijken waar je reed. De wegwijzers van de ANWB volgen en stilstaand de papieren kaart raadplegen.

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Ik geloof niet dat r een fietspad is !! Ga maar kijken:-)
Zijn er geen radarlezers uit Volkel? Die dit kunnen bevestigen??
En nogmaals, volgens Tomtom moest ik rechtsaf de weg op

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Costnix schreef:
14 mei 2019 19:09
Dat fietspad is er weldegenlijk. Kijk maar eens op Google Maps. Het fietspad is aan de overzijde van de N605, gezien van af de rijrichting.
Voordat er GPSen waren, moest je altijd zelf uitkijken waar je reed. De wegwijzers van de ANWB volgen en stilstaand de papieren kaart raadplegen.

Daar kon ik vanaf de Schoolstraat niet komen zat een vangrail

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Heb op Google earth gekeken en er ligt echt geen fietspad
Beetje aan het doordraaien over een fietspad in Volkel:-)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, bij mij ligt op Streetview dat fietspad er wel degelijk. Vanuit de Schoolstraat de rotonde oprijden en dan gewoon driekwart rond / linksaf / neem de derde afslag.

U kunt ook nog voor de rotonde linksaf de parallelweg op.

ScooterKip
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 07:13

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door ScooterKip »

Leuk geprobeerd, maar ik moest rechtsaf om richting huis te gaan.
En dan ligt er geen fietspad/parallel weg/pad/singel of hoe dat mag heten maar wel de Leeuwstraat

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Costnix »

Het fietspad gaat inderdaad de verkeerde kant voor je op.
En waarom niet de parallelweg genomen? Die gaat naar het noorden. Je Tomtom wilt je een andere kant opsturen, maar die gaat een herberekening doen en op een gegeven moment kom je waar je wezen moet.
Soms best eng, als je verdwaald bent, dat wel.
Ik wandel en fiets met een Garmin GPS en kom heel vaak plekken tegen waar ik, met mijn bijgewerkte kaart, rare situaties tegenkom en moet improviseren ( omlopen, omfietsen)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad, dan rechtsaf de parallelweg op. En verder altijd blijven opletten. U moet nooit blindelings vertrouwen op welk navigatiesysteem dan ook.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Costnix »

De kaarten van vroeger waren ook stokoud, vielen van ellende uit elkaar en moesten met plakband weer aan elkaar geplakt worden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat wel. Maar de meeste dorpen en steden veranderen niet zo snel van plaats. Dan kun je bij haperende navigatie op de papieren kaart zien, dat als je dan de wegwijzers richting Juinen volgt, je van daar weer naar Ter Weksel kunt.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kom niet uit Volkel en ben er ook niet woonachtig, maar ik kom er wel regelmatig. En er ligt gewoon een parallelweg naast, zoals ik al eerder zei.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door renewouters »

ScooterKip schreef:
14 mei 2019 07:25

Ook omdat ik veelal in de regen op onbekend terrein was moest ik vertrouwen op mijn navigatiesysteem.
Helaas liet die mij af en toe in de steek.
Een navigatiesysteem is slechts een hulpmiddel. Ik mag toch aannemen dat je zelf wel kunt beoordelen of je ergens mag rijden of niet.
ScooterKip schreef:
14 mei 2019 07:25
Hebben hier meer gebruikers last van??
Ik denk dat de meeste mensen ook zelf nadenken, zodat dit geen probleem is.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is er in vredesnaam gevaarlijk aan? U denkt toch zelf ook nog na?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

TomTom weg en het ouderwetse roadboek weer van stal halen. Zo gaat het nu noch op mijn BMW. Gewoon old scool en niet af laten leiden.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fietsroute TomTom leidt mij naar N-wegen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

ScooterKip schreef:
14 mei 2019 12:06
Heb vele voorbeelden, de laatste grote vergissing van mijn Tomtom was in Volkel, was net van mijn slaapadres vertrokken en werd uit de Schoolstraat de de N605 opgestuurd . En had fietsroute aangegeven.
Daar lag geen fietspad naast
In Volkel zelf ligt er een parallelweg langs de N605 (Leeuwstraat). Buiten Volkel liggen er mooie vrijliggende fietspaden.

Maar zelfs al zouden die fietspaden er niet liggen, dan nog is de navigatie niet 'fout'. Bij het ontbreken van vrijliggende fietspaden mag je op wegen buiten de bebouwde kom immers als (brom)fietser in beginsel gewoon gebruik maken van de rijbaan op wegen met een maximumsnelheid tot 80km/u.

Alleen op autowegen en autosnelwegen (herkenbaar aan de bijbehorende blauwe borden) of wanneer er een verbodsbord voor (brom)fietsers staat mag u er als (brom)fietser niet komen.

Producenten van navigatiesysteem geven ook aan dat de berekende routes niet altijd de veiligste route is. Tevens dat u zelf moet kijken of u er wel mag komen.

Gesloten