LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

moederslink schreef:
22 aug 2019 11:00
@SjM...zojuist heb ik Gazelle maar even voor u gebeld...kleine moeite :wink:
De fabriek staat in Dieren....niet gek ver bij mij vandaan.
Ze vragen het ---FRAME- NUMMER --- van uw fiets.
Wilt u dat svp even hier doorgeven?
GZ4751790

Alvast bedankt

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ga ermee ad slag! Tot later!

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 aug 2019 11:28
16again schreef:
22 aug 2019 09:15
Het gaat dan ook om “niet-repareerbaarheid op termijn door onverkrijgbare onderdelen.”

En bij conformiteitseis gaat het volgens mij om verwachtingen, die je normalerwijs van een product mag hebben. Gazelle is in mijn beleving een A merk, en we hebben het hier over na 5 jaar weg moeten gooien bij defect omdat onderdeel niet beschikbaar is

In ieder geval was dat niet de verwachting van TS.
Je zet veel te grote stappen, oftewel: je redeneert naar je standpunt toe. Lees je nog eens in goed wat nonconformiteit écht inhoudt, dan begrijp je mijn eerdere post misschien wel.
BW7
Artikel 17.2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Waarom zou repareerbaarheid geen eigenschap zijn van het product?
Als TS verteld was: Na x jaar zijn geen reserve onderdelen leverbaar , en kun je definitief stil komen te staan, was wellicht andere keuze gemaakt.
Of had TS moeten verwachten dat die fabriek met voorraad reserve onderdelen zou afbranden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door moederslink »

SjM schreef:
22 aug 2019 12:47
moederslink schreef:
22 aug 2019 11:00
@SjM...zojuist heb ik Gazelle maar even voor u gebeld...kleine moeite :wink:
De fabriek staat in Dieren....niet gek ver bij mij vandaan.
Ze vragen het ---FRAME- NUMMER --- van uw fiets.
Wilt u dat svp even hier doorgeven?
GZ4751790

Alvast bedankt
moederslink schreef:
22 aug 2019 12:49
Ik ga ermee ad slag! Tot later!
Nou héél teleurstellend waarschijnlijk....
het gaat om de krachtsensor TMM...
Fiets is van 26 augustus 2010.

Wat mij is meegedeeld ad telefoon is het volgende:
* niet meer leverbaar
* een optie is : naar uw dealer gaan waar u de fiets heeft gekocht en hem vragen om eens rond te bellen nd andere dealers in Nederland of zij mogelijk nog deze sensor ergens hebben liggen.
Uw dealer zal wel een lijst hebben van alle dealers in Nederland .

* een ander merk/type er in plaatsen gaat niet werken.

tot slot :
* het énige dat ze nog kunnen/willen aanbieden is een korting van € 250 bij de aanschaf ve nieuwe fiets.

Ik heb aangegeven dat ik heel teleurgesteld ben dat dit onderdeel van deze dure fiets na ' slechts ' 9 jaar niet meer leverbaar is.
Mogelijk dat er nog ergens 'in den lande' 1 dealer is die deze sensor nog wél ergens heeft liggen.

Sneue boel :(

PS: laat even weten of u eventueel gebruik gaat maken van die korting , dan moeten wij even via PB contact hebben om wat gegevens uit te wisselen.....zoals bv naam van diegene die ik heb gesproken en het tel nr. Er is bij deze man nu het e.e.a genoteerd en uw dealer kan dan contact opnemen met deze man.
NB: garantie is idd maar 5 jaar :(

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 aug 2019 12:53
Moneyman schreef:
22 aug 2019 11:28
16again schreef:
22 aug 2019 09:15
Het gaat dan ook om “niet-repareerbaarheid op termijn door onverkrijgbare onderdelen.”

En bij conformiteitseis gaat het volgens mij om verwachtingen, die je normalerwijs van een product mag hebben. Gazelle is in mijn beleving een A merk, en we hebben het hier over na 5 jaar weg moeten gooien bij defect omdat onderdeel niet beschikbaar is

In ieder geval was dat niet de verwachting van TS.
Je zet veel te grote stappen, oftewel: je redeneert naar je standpunt toe. Lees je nog eens in goed wat nonconformiteit écht inhoudt, dan begrijp je mijn eerdere post misschien wel.
BW7
Artikel 17.2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Waarom zou repareerbaarheid geen eigenschap zijn van het product?
Als TS verteld was: Na x jaar zijn geen reserve onderdelen leverbaar , en kun je definitief stil komen te staan, was wellicht andere keuze gemaakt.
Of had TS moeten verwachten dat die fabriek met voorraad reserve onderdelen zou afbranden?
Natuurlijk is repareerbaarheid wél een eigenschap. Lees nou nog eens wat ik om 08.51 uur daadwerkelijk schreef...

SjM
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2019 15:11

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door SjM »

moederslink schreef:
22 aug 2019 13:27
SjM schreef:
22 aug 2019 12:47
moederslink schreef:
22 aug 2019 11:00
@SjM...zojuist heb ik Gazelle maar even voor u gebeld...kleine moeite :wink:
De fabriek staat in Dieren....niet gek ver bij mij vandaan.
Ze vragen het ---FRAME- NUMMER --- van uw fiets.
Wilt u dat svp even hier doorgeven?
GZ4751790

Alvast bedankt
moederslink schreef:
22 aug 2019 12:49
Ik ga ermee ad slag! Tot later!
Nou héél teleurstellend waarschijnlijk....
het gaat om de krachtsensor TMM...
Fiets is van 26 augustus 2010.

Wat mij is meegedeeld ad telefoon is het volgende:
* niet meer leverbaar
* een optie is : naar uw dealer gaan waar u de fiets heeft gekocht en hem vragen om eens rond te bellen nd andere dealers in Nederland of zij mogelijk nog deze sensor ergens hebben liggen.
Uw dealer zal wel een lijst hebben van alle dealers in Nederland .

* een ander merk/type er in plaatsen gaat niet werken.

tot slot :
* het énige dat ze nog kunnen/willen aanbieden is een korting van € 250 bij de aanschaf ve nieuwe fiets.

Ik heb aangegeven dat ik heel teleurgesteld ben dat dit onderdeel van deze dure fiets na ' slechts ' 9 jaar niet meer leverbaar is.
Mogelijk dat er nog ergens 'in den lande' 1 dealer is die deze sensor nog wél ergens heeft liggen.

Sneue boel :(

PS: laat even weten of u eventueel gebruik gaat maken van die korting , dan moeten wij even via PB contact hebben om wat gegevens uit te wisselen.....zoals bv naam van diegene die ik heb gesproken en het tel nr. Er is bij deze man nu het e.e.a genoteerd en uw dealer kan dan contact opnemen met deze man.
NB: garantie is idd maar 5 jaar :(
Tof bedankt voor uw moeite, top.
Helaas heeft mijn moeder niet de financiële middelen om een nieuwe aan te schaffen.
Het verhaal dat ze u hebben gegeven is een beetje hetzelfde wat mijn dealer ook aangegeven heeft. Nu is die van mij 9 jaar oud maar er zijn ook jongere modellen met dit type sensor.
Op marktplaats, klacht.nl etc begint het steeds meer klachten te regenen over Gazelle mbt leveren. Inmiddels ben ik in contact met meerdere zoekers en we gaan net wat u omschrijft, alle dealers afbellen in de hoop ergens nog een paar te vinden.

Naast dit alles vind ik het persoonlijk gewoon jammer dat Gazelle niet de middelen heeft om langer garant te staan voor het leveren van o derdelen. Ze hebben zichzelf omhoog gepositioneerd tussen tarieven bromfietsen/scooters (2800 euro) etc. en niet meer de gewone stadsfietsjes van luttele honderden euros. Dan praat je net zoals bij autos over een markt waar levering gewoon langer moet zijn dan een paar jaar...

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

SjM schreef:
22 aug 2019 14:49
Naast dit alles vind ik het persoonlijk gewoon jammer dat Gazelle niet de middelen heeft om langer garant te staan voor het leveren van o derdelen. Ze hebben zichzelf omhoog gepositioneerd tussen tarieven bromfietsen/scooters (2800 euro) etc. en niet meer de gewone stadsfietsjes van luttele honderden euros. Dan praat je net zoals bij autos over een markt waar levering gewoon langer moet zijn dan een paar jaar...
Een paar jaar is anders dan 9 jaar. U zit niet in de situatie dat uw fiets 5 jaar oud is. Stel dat de fiets een economische levensduur heeft van 10 jaar, dan heeft u bij 5 jaar dus nog recht op 50%, maar in uw geval 10%. Het is een kwestie van een kostenafweging. Die paar fietsen die terug kunnen komen wegen niet tegen voorraadkosten op.
U blijft maar hameren op die 5 jaar, maar de afgelopen 9 jaar had u daar geen probleem mee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja spijtig , ik ben het volledig met u eens hoor, relatief gezien is 9 jaar niet écht oud.
Maar de garantie is nu eenmaal slechts 5 jaar.
Omgerekend heeft uw moeder er wel 9 jaar plezier van gehad , dat is zo.n € 300 per jaar afgeschreven, zeg maar.

Maar zoals anderen ook al aangaven...ze kunnen ' blijkbaar' niet tot in lengte van dagen allerlei onderdelen maar ergens in een opslag hebben liggen. Jammer.
Ik wens u in ieder geval succes met uw verdere zoektocht .

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 aug 2019 08:51
Ga jij dan maar eens bewijzen dat die “niet-repareerbaarheid door onverkrijgbare onderdelen” al bestond ten tijde van de koop, negen jaar geleden... en dan ook nog dat dat een gebrek is, en geen eigenschap. succes :lol:
BW7 17.2 heeft het over eigenschappen, niet over gebreken.
En zoals al eerder beantwoord, gaat het om de repareerbaarheid op termijn . Dat onderdelen op verkoopdag leverbaar zijn, betekent niet dat ze dat na enkele jaren nog steeds zijn. En dat is en was wel de normale verwachting.

Er is hier geen fabrikant failliet, het betreft hier simpelweg onwil/onkunde van fabrikant om onderdelen te kunnen leveren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
22 aug 2019 15:24
BW7 17.2 heeft het over eigenschappen, niet over gebreken.
En zoals al eerder beantwoord, gaat het om de repareerbaarheid op termijn . Dat onderdelen op verkoopdag leverbaar zijn, betekent niet dat ze dat na enkele jaren nog steeds zijn. En dat is en was wel de normale verwachting.
Het wetsartikel spreekt over eigenschappen, niet over verwachtingen :wink: en een verwachting hoeft naar mijn mening niet overeen te komen met een eigenschap. Net zoals dat ik verwacht dat je het daar niet mee eens zult zijn, en dat heeft niets met jouw eigenschappen te maken.

Ik vraag me af of de verkrijgbaarheid van onderdelen op lange termijn een producteigenschap is. En al zou het dat wel zijn. Er ligt een aanbod van 250 euro aan korting op een nieuwe fiets. De waarde was bij aanschaf 2500 euro (bijna dan, maar dit rekent lekkerder), de fiets is 9 jaar oud en de economische levensduur is 10 jaar. Dus met die 250 euro zou dan in dat geval al een geschikt aanbod gedaan zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In 2013 is de fietsonderdelenloods afgebrand bij Gazelle https://nos.nl/l/558906

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat klopt, dat heb ik toen meegekregen.

De fiets vd TS is uit 2010....de onderdelen daarvan zijn indertijd naar alle dealers in Nederland getransporteerd , dus al 3 jaar vóór die brand.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
22 aug 2019 15:52
Het wetsartikel spreekt over eigenschappen, niet over verwachtingen :wink:
In mijn eerdere quote uit het wetsartikel , staan eigenschappen en verwachting zelfs in dezelfde zin
berndv schreef:
22 aug 2019 15:52
en een verwachting hoeft naar mijn mening niet overeen te komen met een eigenschap. Net zoals dat ik verwacht dat je het daar niet mee eens zult zijn
Uiteraard horen die verwachtingen wel reeel te zijn. Na 5 jaar waardeloos doordat een enkel onderdeel stuk is, lijkt me niet de verwachting die bij een A-merk hoort.
Je kunt wel verwachten dat na 3...6 jaar de accu vervangen dient te worden:

https://elektrischefietsenkiezen.nl/accu-levensduur
Een elektrische fiets is zeer duurzaam, als je hem in een droge omgeving stalt wordt de levensduur geschat op veel meer dan tien jaar. Dit kan helaas niet gezegd worden van de accu van een elektrische fiets. De levensduur van een elektrische fiets-accu zal zo'n drie tot zes jaar zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:
22 aug 2019 16:04
Dat klopt, dat heb ik toen meegekregen.

De fiets vd TS is uit 2010....de onderdelen daarvan zijn indertijd naar alle dealers in Nederland getransporteerd , dus al 3 jaar vóór die brand.
Een dealer of verkoper gaat echt geen onderdelen op voorraad leggen. Deze worden ingekocht wanneer nodig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door moederslink »

De man ad telefoon tussen de middag heeft het helemaal niet over die brand gehad, maar hij zei wel
dat de onderdelen van deze 1e lichting Gazelle Innergy toendertijd nd diverse dealers is getransporteerd.
Inmiddels is er al weer een tijd een 2e lichting Innergy e-bikes.
En wat jij zegt , ND , klinkt logisch.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 aug 2019 15:24
Moneyman schreef:
22 aug 2019 08:51
Ga jij dan maar eens bewijzen dat die “niet-repareerbaarheid door onverkrijgbare onderdelen” al bestond ten tijde van de koop, negen jaar geleden... en dan ook nog dat dat een gebrek is, en geen eigenschap. succes :lol:
BW7 17.2 heeft het over eigenschappen, niet over gebreken.
En zoals al eerder beantwoord, gaat het om de repareerbaarheid op termijn . Dat onderdelen op verkoopdag leverbaar zijn, betekent niet dat ze dat na enkele jaren nog steeds zijn. En dat is en was wel de normale verwachting.
Het niet hebben van een eigenschap is een gebrek :twisted: Snap je de termen die je gebruikt wel?

In deze casus zul je aan moeten tonen dat het op moment van verkopen al bekend was dat er 9 jaar later (je kunt ten bate van je eigen standpunt wel over “enkele” spreken, maar het gaat daadwerkelijk over 9 jaar) een specifiek onderdeel niet meer leverbaar zou zijn, en daarnaast dat dat iets is wat je niet hoefde te verwachten (en dus een gebrek is). Veel succes :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er voldoende vraag is naar deze Sensoren is een kleine serie volgens hun specificaties laten maken mogelijk.

Maar als ze die gegevens geheim houden is er niets te maken door niemand.
Of zitten ze ook in andere merken?

Het magazijn is dan wel uitgebrand, de leverancier van deze Sensoren niet!
Wel moeten we dan de verkoop cijfers hebben en of het dan nog wel rendabel gemaakt kan worden.
Deze Sensor kan dan erg duur worden en als niemand een hoge prijs voor oude fiets wilde betalen......

Als je het nummer op de oude TMM weet, ik kan verder zoeken, maar geen garantie geven.....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Misschien kan de Fietsersbond een "meldpunt fietsonderdelen" oprichten. Als je na 10 jaar een nieuwe buitenband voor je fiets kan kopen, waarom dan geen nieuwe sensor? Fabrikanten die slecht scoren kun je dan mijden als consument.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 aug 2019 17:38
In deze casus zul je aan moeten tonen dat het op moment van verkopen al bekend was dat er 9 jaar later (je kunt ten bate van je eigen standpunt wel over “enkele” spreken, maar het gaat daadwerkelijk over 9 jaar) een specifiek onderdeel niet meer leverbaar zou zijn, en daarnaast dat dat iets is wat je niet hoefde te verwachten (en dus een gebrek is).
Waarom zou dat op het moment van verkoop al bekend moeten zijn? Het gaat m.i. om de verwachting van de consument op het moment van verkoop.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gazelle garandeert slechts 5 jaar levering nieuwe onderdelen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als SjM iets meer info geeft dan Blauwe.....

Staan er nummers op?
Ik heb al vele oudere van 2004 tot 2009 omgebouwd naar illegale boven 25 km en weet niet of deze Gazelle dit ook kan?
Dus geen originele en ja, het grote nadeel is als je werkelijk sneller dan 25 km gaat de batterij 2 tot 3x sneller leeg zal zijn!
Verder mag de Politie je als je zo hand ging zonder verzekering en keuring RDW deze Gazelle in beslag nemen!

Ja, er is veel mogelijk en de defecte worden vaak een Dubieuze handelaren aangeboden die er volgens onze Politie nog Dubieuze onderdelen op monteerden waardoor er een zwaardere batterij op moet met 2e hands Tesla onderdelen om nog enige afstand te kunnen afleggen!
Naast de Sensor gelijk de batterij upgraden kan wel maar is niet goedkoop en ook bepaald niet goed voor levensduur motortje als je deze echt boven de 25Km/h ging gebruiken!

Gesloten