LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.

De kwalitiet van Gazelle is niet meer zoals vroeger

Mee eens
29
78%
Mee oneens
6
16%
Geen mening
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 37

bertmidd
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2007 17:00

GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door bertmidd »

Ik heb in augustus 2010 een Gazelle Aristo aangeschaft (catalogusprijs: 1200 euro).
Hoewel deze fiets in een hogere prijsklasse valt, heeft hij dat zich niet vertaald in de degelijkheid die ik van Gazelle voor deze prijs mag verwachten. Ik word vanaf het begin van de aankoop geconfronteerd met allerlei mankementen,.


-Versnellingskabel (vervangen)
-Bouten frame losgeraakt
-Spatbord voor los door verliezen bevestiging
-Versnellinghandel (Vervangen)
-Pedalen vervangen 2x (garantie)
-Trapstel vernieuwd 2x (Garantie)
-Zadel gescheurd. 2x een nieuw zadel
-Koplamp vervangen
-Achterspatbord afgebroken (vernieuwd)
-Crank afgebroken (vervangen)
-Kettingkast afgebroken (vervangen)
-Jasbeschermers vervangen
-Afgebroken versnellingskabel
-Balhoofd volledig verroest en kapot (vervangen)
-Balhoofd begint na een jaar weer ernstig te roesten
-Snelbinders vervangen
-Bidonhouder afgebroken (vervangen)
-Kabelbevestigingspunt van Nexus 8 afgebroken (revisie versnellingsnaaf noodzakelijk)
-uiteraard 3x remblokjes vervangen
-Buiten remkabels roesten
-Leren handvatten kapot
-Koplamp afgebroken 2e keer 2013
-Spatbord achter afgebroken 5-2014
-En weer een nieuwe 30-9-14 De velgwang gescheurd ,gevolgd door een klapband
-Ach, nu weer dit. Tijdens het remmen brak de stuurbocht spontaan bij het bevestigingspunt af. Moet kunnen. Gazelle kwaliteit Toch?



Let wel! Deze fiets staat altijd binnen.
NOOIT MEER>>>>>>>>>GAZELLE
Laatst gewijzigd door bertmidd op 03 aug 2015 11:28, 12 keer totaal gewijzigd.

johnha
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 22:06

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door johnha »

Om te beginnen is niet één product meer zoals vroeger, een wasmachine gaat ook geen 25 jaar meer mee, maar als ik je verhaal lees zit er bij de fietsenmaker ook iets niet goed, Gazelle leverd alleen een geassembleerde fiets, de fietsenmaker is verandwoordelijk voor een juiste afmontage van deze fiets, ook voor de juiste spaakspanning en dergelijke.

Als ik lees dat het hendel beschadigd was had de dealer dit bij het rijklaarmaken moeten vervangen, later lees ik dat er problemen met de versnellingskabel waren, deze heeft de fietsenmaker gemonteerd als hij het hendel heeft vervangen, ook de spaakspanning in de verantwoording van een fietsenzaak.

Heb je hem wel bij een erkende dealer gekocht? vaak zie je dat veel mensen denken dat de fabrikant de fietsen netjes rijklaar maakt, dit is de verandwoording van de dealer, ook de eerste gratis beurt na 3 maanden is hierbij erg belangrijk.

Vaak zie je dat mensen daarom meestal maar één keer een fiets bij bijvoorbeeld een dozenschuiver of webshop kopen, meestal is de plaatselijke fietsenmaker als hij zijn werk goed doet op de langere termijn een voordeligere keuze..

bertmidd
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2007 17:00

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door bertmidd »

Naar mijn mening is Gazelle verantwoordelijk voor het produkt. Gisteren kwam ik erachte dat een imbusbout van de horizontale achtervork er bijna uitgedraaid was.
Kun je je voorstellen wat er gebeurd was als ik hem werkelijk was verloren?

Vorige week schoot de bevestiging van het voorspatbord los. Het lijkt me ongewenst als de bevestigingsbeugel in de spaken van je voorwiel komt.
Hiermee is direkt de veiligheid in het geding.

Weet dat de fiets nog geen jaar oud is!


Dit ligt niet aan de fietsenmaker ,maar aan de fabrikant Gazelle die ondeugdelijke fietsen levert. Je kunt de fietsenmaker dit niet aanrekenen. Die man wordt er ook moedeloos van als ik weer op de stoep sta.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

bertmidd schreef:Naar mijn mening is Gazelle verantwoordelijk voor het produkt. Gisteren kwam ik erachte dat een imbusbout van de horizontale achtervork er bijna uitgedraaid was.
Kun je je voorstellen wat er gebeurd was als ik hem werkelijk was verloren?

Vorige week schoot de bevestiging van het voorspatbord los. Het lijkt me ongewenst als de bevestigingsbeugel in de spaken van je voorwiel komt.
Hiermee is direkt de veiligheid in het geding.

Weet dat de fiets nog geen jaar oud is!


Dit ligt niet aan de fietsenmaker ,maar aan de fabrikant Gazelle die ondeugdelijke fietsen levert. Je kunt de fietsenmaker dit niet aanrekenen. Die man wordt er ook moedeloos van als ik weer op de stoep sta.
Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van de fietsenwinkel om aan HUN klanten een deugdelijk product te leveren. Als de fietsenwinkel de fietsen slechts uitpakt en meteen uitlevert voegen ze niets meer toe en kan je net zo goed via een webwinkel bestellen en zelf de fiets afmonteren en controleren.

DaniëlleH
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2011 22:24

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door DaniëlleH »

Ik ben het er erg mee eens dat Gazelle tegenwoordig slechte fietsen maakt.

Ik heb een Davos 2008. Na één jaar brak de crank van de trapas af.
De service afdeling van Gazelle zei gewoon dat het aan de fietsendrager op de auto ligt. DIE HEB IK NIETS EENS. Ze zeiden dat het daar toch aan lag!!!!
Vreemde gasten daar op de service afdeling. Ze wilden gewoon geen garantie geven.

Een paar weken geleden brak spontaan de andere crank af. Ik reageer maar niet meer bij die club.
Voor mij nooit meer GAZELLE. Ze teren nog op hun naam van degelijkheid, maar het is gewoon Chinese rommel geworden.
Dan ook nog in drie jaar een ketting, een kettingkast,pedalen een zadel, een achterlicht vervangen.
De fietsenmaker kan hier niets aan doen. Uit de reakties van Gazelle in dit onderwerp zoeken ze de schuld vooral buiten zichzelf.
GAZELLE Laat maar!.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Helemaal eens met de opmerkingen over Gazelle. Het is gewoon goedkope rommel geworden, terwijl men nog wel teert op de goede naam en een hoge(re) prijs rekent.

Maar eigenlijk geldt dat voor alle Nederlandse kwaliteitsmerken, want wat is er nog over van bekende merken als Sola, Batavus, Philips, Henzo etc. De laatste is inmiddels failliet maar had in zijn laatste periode veel problemen met de kwaliteit, omdat men de productie had uitbesteedt in China, nu liggen ze voor een euro bij de Action.............

johnha
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 22:06

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door johnha »

Beste JLTHKoch, u kunt wel van mening zijn dat Gazelle verantwoordelijk is voor het product, maar mijn verhaal is echt waar, als gazelle dealer kan ik u met zekerheid garanderen dat de dealer verandwoordelijk is voor een juiste afmontage, en als alles maar lostrilt bij uw fiets dan heeft uw dealer echt wat steken laten vallen (als de fietsenmaker hem goed afmonteerd worden alle bouten nagedraaid, dit duurt ca 1 tot 2 uur om een fiets echt goed klaar te maken) dat is nou juist het verschil tussen een vakman of een dozenschuiver..

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

johnha schreef:Beste JLTHKoch, u kunt wel van mening zijn dat Gazelle verantwoordelijk is voor het product, maar mijn verhaal is echt waar, als gazelle dealer kan ik u met zekerheid garanderen dat de dealer verandwoordelijk is voor een juiste afmontage, en als alles maar lostrilt bij uw fiets dan heeft uw dealer echt wat steken laten vallen (als de fietsenmaker hem goed afmonteerd worden alle bouten nagedraaid, dit duurt ca 1 tot 2 uur om een fiets echt goed klaar te maken) dat is nou juist het verschil tussen een vakman of een dozenschuiver..
Ben het gedeeltelijk met je eens> het goed afmonteren is ook belangrijk.
Maar JLTHKoch heeft ook gelijk, de kwaliteit van (Nederlandse) fietsen is ook slecht.
Spreek uit ervaring>>>heb zelf een batavus van amper twee jaar oud..als je weet hoeveel onderdeeltjes daar al spontaan vanaf gevallen zijn>

Spatlapjes op de spatborden.(voor en achter)
Binnen een paar weken waren de plaatjes met de naam van Batavus verdwenen (o.a. op de remgrepen) Lijmresten bleven wel netjes zitten...
De jasbeschermers.
(afneembaar) plastic klepje op het stuur.
Ook irritant> constant vier losse plastic ringetjes op het stuur, die overal zitten behalve waar ze horen te zitten.
De roest> niet gelijk pekel roepen...veel boutjes zijn geen RVS, (of slecht gegalvaniseerd) alhoewel je dat wel zou verwachten, gezien ze aan weer en wind bloot staan.

Heb ik het nog niet gehad over een totaal versleten setje tandwielen die vervangen moesten worden a raison van 150 euro!
Geen garantie meer en het mooiste is>>>een zelfde setje is nu weer gemonteerd...volgens mijn fietsenmaker is er gewoon niks beters in de markt. :twisted:

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door jlthkoch »

johnha schreef:Beste JLTHKoch, u kunt wel van mening zijn dat Gazelle verantwoordelijk is voor het product, maar mijn verhaal is echt waar, als gazelle dealer kan ik u met zekerheid garanderen dat de dealer verandwoordelijk is voor een juiste afmontage, en als alles maar lostrilt bij uw fiets dan heeft uw dealer echt wat steken laten vallen (als de fietsenmaker hem goed afmonteerd worden alle bouten nagedraaid, dit duurt ca 1 tot 2 uur om een fiets echt goed klaar te maken) dat is nou juist het verschil tussen een vakman of een dozenschuiver..
Ik zeg ook niet dat de dealer niet goed af moet monteren en wat dat betreft geen verantwoordelijkheid heeft. Daar hoort overigens het spannen van spaken niet bij.
Een goed afgemonteerd produkt van slechte kwaliteit is nog steeds van slechte kwaliteit, daar kan de dealer niets aan veranderen.
seconds-out schreef: De roest> niet gelijk pekel roepen...veel boutjes zijn geen RVS, (of slecht gegalvaniseerd) alhoewel je dat wel zou verwachten, gezien ze aan weer en wind bloot staan.
Inderdaad, de Gazelle die ik 20 jaar geleden kocht had vrijwel geen last van roest en de (zichtbare) boutjes waren van RVS. Tegenwoordig wordt het goedkoopste materiaal gebruikt, terwijl de fiets niet goedkoper is geworden.

Moet wel zeggen dat deze Gazelle een 5-versnellingsnaaf had van het merk "Sturmey Archer" die gedurende de gehele levensduur problemen gaf, diverse malen opnieuw afgesteld en zelfs een maal de hele naaf (onder garantie) vervangen. Toen ik het probleem met de versnelling na 15 jaar eens voorgoed uit de wereld wilde laten helpen (de fiets was immers verder nog als nieuw) bleek dat Gazelle enige tijd een slechte serie versnellingsnaven had gemonteerd, deze naaf van SA was "berucht" en onderdelen niet meer te krijgen.
Fiets ingeruild, maar uiteraard was de fiets niet veel meer waard met een kapotte versnellingsnaaf waarvan alleen de 1e versnelling nog werkte........

bertmidd
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2007 17:00

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door bertmidd »

johnha schreef:Beste JLTHKoch, u kunt wel van mening zijn dat Gazelle verantwoordelijk is voor het product, maar mijn verhaal is echt waar, als gazelle dealer kan ik u met zekerheid garanderen dat de dealer verandwoordelijk is voor een juiste afmontage, en als alles maar lostrilt bij uw fiets dan heeft uw dealer echt wat steken laten vallen (als de fietsenmaker hem goed afmonteerd worden alle bouten nagedraaid, dit duurt ca 1 tot 2 uur om een fiets echt goed klaar te maken) dat is nou juist het verschil tussen een vakman of een dozenschuiver..

Als iemand schrijft dat allebei de cranks afbreken ligt dat niet aan de fietsenmaker maar aan de kwaliteit van de toegepaste materialen.

"Chinese rotzooi".

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door boxer »

Het zijn niet allen de gazellefietsen hoor. :mrgreen:
We hebben zelf een sparta en daar is de kwaliteit even slecht van.
Kijk het zijn dure fietsen met goedkope onderdelen. :(
Je blijft toch altijd modderen met de kwaliteit van tegenwoordig.
Het moet allemaal snel snel snel. :evil:
groetjes.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

boxer schreef:Het zijn niet allen de gazellefietsen hoor. :mrgreen:
We hebben zelf een sparta en daar is de kwaliteit even slecht van.
Kijk het zijn dure fietsen met goedkope onderdelen. :(
Je blijft toch altijd modderen met de kwaliteit van tegenwoordig.
Het moet allemaal snel snel snel. :evil:
groetjes.
Alle Nederlandse fietsenfabrieken (behalve Koga en misschien nog eentje..) bezuinigen op de kwaliteit van de materialen.
In het begin ziet het er allemaal gelikt uit, maar wacht maar tot je ze gaat gebruiken, het is soms om te huilen hoe slecht sommige onderdelen in de praktijk zijn.
We praten hier over fietsen in de prijsklasse 1000-1500 euro, een prijs die gebruikelijk is in het zogenaamde topsegment van de Nederlandsche rijwielfabrikanten...

Waarom?
Omdat ze nog enigzins willen concureren met het grote aanbod wat uit Azie komt.
De kwaliteit daarvan is ook belabberd, dus wat maakt het uit als er ook slechte kwaliteit onderdelen op een Nederlandse fiets zitten? Moet toch ergens op bezuinigd worden :?: ..op het arbeidsloon is de rek er wel uit... een goeie fiets (met goeie kwaliteitsonderdelen) zou eigenlijk 2000 euro moeten kosten maar dat wil bijna niemand betalen en zou dus de Nederlandse fietsen haast onverkoopbaar maken.
De "schuld" ligt dus bij het grote aanbod van slechte en goedkope rommel uit Azie.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door DJM »

Er was jaren geleden een test ( ik meen in het blad "op pad") waaruit bleek dat vrijwel elke Nederlandse fiets slecht in elkaar gezet was.
Als grote proef haalden ze elk balhoofd los en bij vrijwel elke fiets zat er nauwelijks of geen vet tussen.
Dat gaat natuurlijk piepen en kraken en snel kapot op die manier en dat is dus ook het geval bij de trapas en de naven.
Verder is de kwaliteit van de gebruikte onderdelen ook om te huilen en dat zou niet mogen bij fietsen van meer dan 1000 euro.

De enige fiets die degelijk en betrouwbaar is is Koga.
Die wordt in elkaar gezet door 1 monteur die er na het monteren een kaartje aanhangt met zijn naam en alle controles.
Je zult zien dat alle bouten en moeren precies met het aangegeven aanhaal moment zijn vastgezet en dan heb je dus geen zorgen.
De fietsen kosten niet eens zoveel meer dan bijvoorbeeld de Gazelle Goldline dus mijn advies is om voortaan Koga fietsen te kopen.

bertmidd
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2007 17:00

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door bertmidd »

Je vraagt je af wat mensen beweegt om nog een Gazelle te kopen.
-Hij duur :(
-Hij is slecht :(
-Er zijn betere altenatieven. :D

Zou het de Rijwielhersteller zijn die nog steeds Gazelle aanbeveelt omdat de marges voor hem zo hoog zijn?

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

bertmidd schreef:
Zou het de Rijwielhersteller zijn die nog steeds Gazelle aanbeveelt omdat de marges voor hem zo hoog zijn?
Het zijn dure fietsen, dus er zal best wel een aardige marge opzitten.
Maar dat geldt hetzelfde voor Batavus.
Als je erover nadenkt ben je harstikke gek als je er eentje koopt>>
Mijn fiets is 2 jaar..nieuwprijs 1350..er is al voor 300 euro aan gerepareerd en verspijkerd en nog ben ik niet tevreden, (zie boven)
Waanzin is het eigenlijk.. :evil: je kan veel beter een opoe-fiets van 100-150 euro kopen en die oprijden..bij de eerste servicebeurt kan je hem dan gelijk inruilen voor weer een nieuwe..! : :D (of wanneer die kapot gaat)
Veel goedkoper.

oo4load
Berichten: 228
Lid geworden op: 09 jan 2010 15:32

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door oo4load »

seconds-out schreef:Waarom?
Omdat ze nog enigzins willen concureren met het grote aanbod wat uit Azie komt.
De kwaliteit daarvan is ook belabberd, dus wat maakt het uit als er ook slechte kwaliteit onderdelen op een Nederlandse fiets zitten? Moet toch ergens op bezuinigd worden :?: ..op het arbeidsloon is de rek er wel uit... een goeie fiets (met goeie kwaliteitsonderdelen) zou eigenlijk 2000 euro moeten kosten
De "schuld" ligt dus bij het grote aanbod van slechte en goedkope rommel uit Azie.


Een "nederlandse" fiets is niets meer dan een partij in china en vietnam (want dat is nog goedkoper, china vinden NL fietsfabrikanten alweer te dur :roll: ) geproduceerde onderdelen die in NL worden in elkaar gezet.

Als ze niet voor 600 euro een fatsoenlijke fiets kunnen maken (hoeveel onderdelen zitten er nou op zo'n ding) dan kunnen ze beter de eer aan zichzelf houden en de tent sluiten. De kostprijs van de onderdelen is in feite erg laag en staat in geen enkele verhouding tot de prijs van het voertuig.

De kwaliteitsproblemen zijn vaak het resultaat van een onderdelenfabrikant die de kantjes ervanaf loopt. (Ze laten de onderdelen maken bij bestaande onderdelenfabrikanten daar).

Half jaar terug stond er nog een leuk artikel in het FD over dit verhaal.

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door W.E. »

Als fietsenmaker zijnde valt me echt de mond open als ik dit allemaal lees..

Dat de fietsen niet meer de kwaliteit hebben van vroeger ben ik deels met jullie eens maar hoe zou dat toch komen?
Heel simpel, omdat de consument steeds meer verwacht voor steeds minder geld, als de kwaliteit van vroeger nu nog steeds gehanteerd zou moeten worden zou alles een heel stuk duurder zijn en dan word daar weer over geklaagd..

En als ik dan dingen lees als spaken die niet op spanning zijn moet ik al helemaal lachen, dit ligt gewoon aan je fietsenmaker (fietsenprutser in dit geval als je het mij vraagt) !
Een fiets moet voor deze word afgeleverd aan de klant rijklaar worden gemaakt, dit doen goede fietsenmakers d.m.v. het nadraaien van alle bouten, moeren, spaken enz.
Wanneer dit niet gebeurt zul je binnen de kortste keren ervaren dat je fiets rammelt en onderdelen eraf trillen, puur omdat het van fabriek af met een moment word vast gezet wat vaak net te laag is om de boel goed vast te zetten.
Ook een eerste beurt bij de fiets is erg belangrijk, door het gebruik van de fiets zullen kabels (rem, versnelling) nog iets na-rekken en zullen bijv. spaken wat losser gaan zitten. Dit zijn allemaal dingen die tijdens zo'n eerste beurt worden nagelopen.

Kortom; een hoop mensen klagen en zeuren wel maar kijk eerst eens waar de oorzaak zit voordat je met een vingertje richting Gazelle gaat wijzen.

johnha
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2010 22:06

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door johnha »

Helemaal met je eens w.e. ik schreef het ook al in een eerdere reactie, de afmontage door een dealer en de service is van belang voor het fietsplezier, en kies je voor een dozenschuiver dan komen de problemen later vanzelf, vakmanschap is nog steeds belangrijk bij een fiets (goede afmontage kost een fietsenmaker minimaal een uur..)

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten