LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door berndv »

Joke46 schreef:
18 nov 2019 22:55
Gelukkig was de plaatselijke fietsenzaak wel heel klantvriendelijk en heeft het voor een zeer schappelijke prijs geregeld!
Als dat ook de fietsenzaak is als waar u de fiets heeft gekocht vind ik het juist schokkend slechte service dat die u geld heeft laten betalen voor iets dat wellicht gewoon onder de garantie had moeten vallen.

Ik blijf mij er in, voornamelijk, fiets-topics er over verbazen dat mensen zo gigantisch lopen af te geven op de fabrikanten, beschuldigen van slechte of geen service en voor van alles worden ze uitgemaakt. Want ze leveren iets dat niet goed is, en nu verlenen ze geen service. En dan komt opeens de lokale fietsenmaker om de hoek, die is toch wel zo goed, die wil voor een schappelijke prijs de problemen wel oplossen. Die weet tenminste wat service is. Hij heeft de fiets verkocht, maar kan ook niets doen volgens de fabrikant, maar gelukkig is die zo vriendelijk om mij toch te helpen.

Ik hoop dat die mensen heel goed begrijpen hoe de overeenkomst precies zit. Want als je je fiets bij een fietsenmaker koopt, is het ook diezelfde fietsenmaker die de service moet verlenen. De fabrikant hoeft niets. De fabrikant heeft geen overeenkomst met de eigenaar van de fiets, de fietsenmaker is de sleutelpersoon hierin. Die moet namelijk garantie geven, garantie heeft niets met de fabrikant te maken, maar is onderdeel van de koopovereenkomst. Dat die fietsenmaker deze kosten (soms) kan declareren bij de fabrikant, is het risico van de fietsenmaker. Diezelfde fietsenmaker heeft namelijk ook winst gemaakt bij de verkoop van die fiets. En het zou mij zelfs niet verbazen dat er fietsenmakers zijn die uit coulance voor een vriendenprijsje de fiets wel willen repareren, geld innen van de klant en tevens de tijd en onderdelen claimen bij de fabrikant/importeur.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

berndv schreef:
19 nov 2019 12:59
Ik blijf mij er in, voornamelijk, fiets-topics er over verbazen dat mensen zo gigantisch lopen af te geven op de fabrikanten, beschuldigen van slechte of geen service en voor van alles worden ze uitgemaakt. Want ze leveren iets dat niet goed is, en nu verlenen ze geen service. En dan komt opeens de lokale fietsenmaker om de hoek, die is toch wel zo goed, die wil voor een schappelijke prijs de problemen wel oplossen. Die weet tenminste wat service is. Hij heeft de fiets verkocht, maar kan ook niets doen volgens de fabrikant, maar gelukkig is die zo vriendelijk om mij toch te helpen.
Ik lees alleen maar een klacht over zeer snel versleten onderdelen en dat @Joke46 volgens Koga 'er zelf misschien wel niet goed voor had gezorgd'
Ik begrijp uw formuleringen als 'gigantisch afgeven', 'beschuldigen' en 'uitmaken voor van alles' absoluut niet.
Als fabrikant zou je zelf/via de dealer een nota bene vaste klant wat meer service en aandacht kunnen geven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas Jan schreef:
19 nov 2019 13:10
Ik begrijp uw formuleringen als 'gigantisch afgeven', 'beschuldigen' en 'uitmaken voor van alles' absoluut niet.
Dan wordt het tijd dat je meer topics leest over fietsenmerken, mevr is niet extreem, maar ik reageer ook niet zozeer specifiek op alleen het bericht van mevrouw, aangezien het begin van het deel dat je gequote hebt al begint met "mensen in fiets-topics". Ik spreek daarmee in het algemeen over de tendens die ik merk in dergelijke topics. Mevrouw laat zich inderdaad niet zo extreem uit als ik mij formuleerd heb, ik heb het ook niet specifiek over de situatie van mevr.
Klaas Jan schreef:
19 nov 2019 13:10
Als fabrikant zou je zelf/via de dealer een nota bene vaste klant wat meer service en aandacht kunnen geven.
Ben ik deels met je eens, maar grotendeels niet. Die connectie van vaste klant is tussen fietsenmaker en klant, en dat probeert de gemiddelde fietsenmaker ook wel warm te houden met argumenten van dat de fabrikant niets wil, maar dat de fietsenmaker uit coulance en voor een vriendenprijsje wel iets wil regelen. Als een derailleur na 1100 km fietsen versleten is, is er iets niet goed aan die fiets, zo'n onderdeel hoort wel iets langer mee te gaan. En dan nog is het niet zo dat de fabrikant ook maar iets hoeft te doen, de fiestenmaker moet dit oplossen. Dat is mijn punt. De fiestenmaker wordt de hand boven het hoofd gehouden, want die doet zo zijn best, terwijl die gewoon niet doet waar die wettelijk toe verplicht is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik denk dat u zelf een dergelijke veralgemenisering zou kunnen staven met voldoende voorbeelden @berndv. Maar wat dan nog?
Over het algemeen zijn het consumenten die ontevreden zijn over een product die op een forum komen om hun beklag te doen.
Die klachten en de wijze waarop ze geformuleerd worden verdienen een wat genuanceerdere benadering denk ik.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is een e-bike van KOGA beter dan van andere merken?

Ongelezen bericht door berndv »

Klaas Jan schreef:
19 nov 2019 15:54
Over het algemeen zijn het consumenten die ontevreden zijn over een product die op een forum komen om hun beklag te doen.
Klopt. Maar volgensmij snap je mijn punt niet. Mijn punt gaat niet over de manier waarop de consument zijn/haar klacht hier deponeert of in welke bewoording dat gebeurt. Mijn punt is dat de verkoper als redder in nood wordt genoemd omdat de grote boze fabriek niet wil helpen, terwijl het juist de verkoper is die juridisch gezien de plicht heeft om de klant te helpen, zijn hulp aanbiedt onder de noemer, iemand moet het doen, want de fabrikant laat het afweten.

Gesloten