ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Toon Rijpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2021 11:26

ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Toon Rijpers »

ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen!
Ik had een E-Bike gekocht (2000€ dus in het topsegment van ITEK) na 2,5 jaar ging het frame stuk (zit 5 jaar garantie op). Frame was net na een las gebroken zonder verdere schade aan het frame. Door ITEK ook aangegeven dat het onder garantie valt. Dat zag er dus veelbelovend uit.
Frame was niet meer leverbaar, dus mocht ik langskomen voor een andere fiets, ter vervanging. Fiets stond klaar en een proefrit gemaakt. Fiets was in de reclame en iets goedkoper maar kon vond het een goede vervanger. Toen de bon gemaakt was moest er nog wel met het hoofdkantoor overlegd worden. (Pas de volgende dag). Dus ik dacht dat is mooi en snel geregeld.
Niet dus, ik kreeg te horen dat ik nog 300€ bij moest leggen. Dat vond ik niet acceptabel omdat:
De fiets in de winkel staat voor 2400€ maar nu in de reclame is voor 1700€ en dan nog 300€ bijleggen moet ik dus 600€ laten vallen, voor een garantie die ITEK niet op kon lossen. ITEK vond dat ik “de winkel” prijs aan moest houden niet de aanbieding zoals die nu verkocht zou worden?
Na een paar weken mailen en bellen, kwam dezelfde fiets als de mijne ook in de folder voor 1700€ dus ik stelde voor om die in te zetten (dus ze hebben wel een frame alleen met de hele fiets er nog omheen). Was niet mogelijk kon het “oude” aanbod nemen, niks anders of ik moest het zelf maar uitzoeken. De mensen in de winkel en de internetshop vonden het ook een slecht aanbod maar het hoofdkantoor houdt voet bij stuk. Bijbetalen of fiets ophalen en zelf maar uitzoeken.
Ook bellen met nummerherkenning word je niet meer geholpen echt te gek voor woorden. Goedkoop maar verwacht niks van garantie, want die heb je niet! (of je moet die zelf betalen)
Toen ik mijn fiets ophaalde was ik zeker niet de enige met klachten, over reparatie en of garantie. Dus het is een veel voorkomend probleem bij ITEK. Wees gewaarschuwd, als je goedkoop zonder garantie iets wil aanschaffen kan het.
Anders: Blijf weg van deze oplichters!

sake1987

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dit is dus geen oplichting, maar op zich een mooi aanbod .

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Sannietje »

De afschrijvingskosten gaan bij een e-bike heel snel. Dit komt omdat de vervanging van de accu heel duur is. Waarschijnlijk is deze niet meer waard dan 800-900 euro. Als je deze dan kapot inruilt voor een fiets twv 1700 euro en je hoeft maar 300 euro bij te leggen kom je nog goedkoper uit dan 1700 euro. Het lijkt mij dus een mooie aanbieding.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Waarom is € 300 bij betalen een koopje?
TS heeft garantie en zou helemaal niets bij moeten betalen. daar is immers die garantie voor.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Sira »

Ik_weet_niet_alles schreef:
02 aug 2021 13:49
Waarom is € 300 bij betalen een koopje?
TS heeft garantie en zou helemaal niets bij moeten betalen. daar is immers die garantie voor.
Als ze het frame hadden gehad, was dat wel gratis vervangen, maar het frame is er niet meer, dus onder betaling van € 300,- krijgt de TS een geheel nieuwe fiets. Lijkt mij geen slechte deal.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u heeft gelijk, garantie is garantie maar die garantie moet u wel bij de verkoper halen en niet bij de fabrikant, de verkoper snapt het niet! mooi claim bij hem de garantie!!!!

verkoper moet een vergelijkbaar product leveren OF een beter product ZONDER bijbetaling!!!!

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Sira schreef:
02 aug 2021 15:23
Ik_weet_niet_alles schreef:
02 aug 2021 13:49
Waarom is € 300 bij betalen een koopje?
TS heeft garantie en zou helemaal niets bij moeten betalen. daar is immers die garantie voor.
Als ze het frame hadden gehad, was dat wel gratis vervangen, maar het frame is er niet meer, dus onder betaling van € 300,- krijgt de TS een geheel nieuwe fiets. Lijkt mij geen slechte deal.
Dat de frame niet meer leverbaar is, is niet het probleem van TS maar van ITEK. Zij moeten zorgen voor een passende oplossing maar blijkbaar ligt het hoofdkantoor dwars.
Voor de goede orde. TS heeft een fiets gekocht voor € 2.000 die na 2,5 jaar kapot gaat maar nog in de garantie zit. ITEK biedt vervolgens een fiets aan die momenteel voor € 1.700 in de verkoop staat maar waarvan ITEK zegt dat TS hiervoor de winkelwaarde moet betalen. Dat is dus € 2.400. Dat is € 400 bijbetalen bovenop de huidige fiets in de garantieperiode terwijl een nieuw koper dezelfde fiets voor € 1.700 mag meenemen.
Noemt u dat een passende oplossing?

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door rienenik »

Ik vindt dat een goede deal. Die fiets van 2,6 jaar brengt bij inruil nog niet de helft van de nieuw waarde op. Overings had je het frame ook kunnen laten lassen voor een paar tientjes

sake1987

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ook als er wel een frame was geleverd, waren de ombouw kosten voor TS geweest.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door 16again »

rienenik schreef:
02 aug 2021 19:14
Ik vindt dat een goede deal. Die fiets van 2,6 jaar brengt bij inruil nog niet de helft van de nieuw waarde op.
Als je de fiets wil inruilen is het ongetwijfeld een goede deal. Maar TS wil garantie claimen, wat toch iets anders is.
sake1987 schreef:
02 aug 2021 20:00
Ook als er wel een frame was geleverd, waren de ombouw kosten voor TS geweest.
Waarom? De originele fiets was toch ook geen bouwpakket?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Sinds wanneer is een e-bike van €2000 een topsegment fiets. Een beetje Stella, Sparta of Batavus zitten al snel rond de 2600-3200.

Maar even ontopic. Ik vind het een eerlijke deal. Ze kunnen makkelijk roepen dat u de fiets verkeerd heeft gebruikt en dat het frame geen garantie is. Dat zou u moeten weerleggen wat niet te doen is. Nu bieden ze een nette oplossing, wat ze siert.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Justmeagain schreef:
03 aug 2021 00:25
Sinds wanneer is een e-bike van €2000 een topsegment fiets. Een beetje Stella, Sparta of Batavus zitten al snel rond de 2600-3200.

Maar even ontopic. Ik vind het een eerlijke deal. Ze kunnen makkelijk roepen dat u de fiets verkeerd heeft gebruikt en dat het frame geen garantie is. Dat zou u moeten weerleggen wat niet te doen is. Nu bieden ze een nette oplossing, wat ze siert.
In de garantieperiode ligt de bewijslast bij de verkoper. Dat is bewijzen en niet stellen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

blijkbaar zijn er veel consumenten die niet snappen wat garantie precies is als ik zo de reacties lees, garantie betekent dat het product herstelt word naar de staat waarin het was voor dat deze stuk ging, een werkend product dus en wel ZONDER kosten voor de klant, bovendien moet de verkoper deze garantie geven en niet de fabrikant, mochten er dus al kosten aan zitten zijn deze voor de verkoper en NIET voor de klant....

er is ook zoiets als wettelijke garantie wat inhoud dat een produkt een bepaalde tijd mee MOET gaan, de normale gangbare levensduur, een fietsframe mag je een langere levensduur van verwachten dan 2 jaar en een paar maanden, de verkoper is altijd verantwoordelijk voor de wettelijke garantie en mocht een produkt niet de tijd mee gaan die u er van verwachten mag is de verkoper ook verantwoordelijk te houden!!!!

Met andere woorden, lees je eerst eens in voor je antwoord geeft en zorg er dan voor dat het een juist antwoord is, aan TS, je moet gewoon bij de verkoper zijn en daar je garantie claimen, nu hij zich zo mooi heeft uitgesproken dat ie het ook maar niets vind heb je deze al mee zo het lijkt, de verkoper mag het met de leverancier oplossen maar dit mag niet en nooit ten koste gaan van jouw rechten....

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie

lees vooral punt 1 in deze....

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De verkoper moet idd een nieuw frame/ nieuwe fiets (dus dezelfde fiets) of hogere kwaliteit geven. Dezelfde fiets kwam beschikbaar, ze hadden deze kunnen geven met de accu van de 2,5 jaar oude fiets. Dom dat ze dit niet hebben gedaan, dan hadden ze de nieuwe accu kunnen houden en los verkopen. (Als het een fiets is met ingebouwde accu die er niet afgekoppeld kan worden dan is het een wegwerp c.q. waardeloze fiets).
Van mij is ooit een auto van minder dan 6 mnd oud gestolen, de verzekering moest eenzelfde auto vergoeden maar die was inmiddels voorzien van "standaard" airco en tegelijk 1000 duurder geworden. Deze auto werd keurig geleverd zonder bijbetaling.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Dus je kan je klacht schriftelijk indienen, na hun klachtenprocedure naar de geschillencie, etc.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Sannietje »

Toon Rijpers schreef:
02 aug 2021 11:31
ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen!
Ik had een E-Bike gekocht (2000€ dus in het topsegment van ITEK) na 2,5 jaar ging het frame stuk (zit 5 jaar garantie op). Frame was net na een las gebroken zonder verdere schade aan het frame.
Had u dit frame zelf gelast of is dat bij de verkoper gelast?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door 16again »

Sannietje schreef:
03 aug 2021 12:35
Toon Rijpers schreef:
02 aug 2021 11:31
ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen!
Ik had een E-Bike gekocht (2000€ dus in het topsegment van ITEK) na 2,5 jaar ging het frame stuk (zit 5 jaar garantie op). Frame was net na een las gebroken zonder verdere schade aan het frame.
Had u dit frame zelf gelast of is dat bij de verkoper gelast?
Bij de fabrikant. Al lees ik na een las als naast een las.

Pmeijer1968
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2022 11:30

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Pmeijer1968 »

Itek biedt geen garantie!
Ik heb een tuinbank gekocht bij Itek van 1000 euro. Deze heeft een zomer buiten gestaan en de herfst en winter binnen in de schuur. |Twee poten zijn kapot. Itek biedt geen garantie, geen reserve onderdelen niets. Telefonisch slecht te bereiken. Ik word niet terug gebeld en afgescheept met mail, waarin er geen oplossing wordt geboden.
Na een maand krijg ik een mail met als eindmelding dat ik maar een doorzichtige lijm moet kopen: |"Reserveonderdelen hebben we hier niet voor. We hebben destijds van ons servicecenter door gekregen dat dit komt door dat de boutjes waarschijnlijk zijn te vast zijn gedraaid. Als hier dan veel vocht bij komt dan kan dit probleem zich voordoen, ook al staat het in de schuur zoals u zegt kan dit altijd gebeuren door de koude en vocht.
Echter kan dit met een goeie doorzichtige lijm mooi terug afgewerkt worden.


Het ergerlijke is ook nog eens dat er opeens een service center wordt geïntroduceerd, waar ik nog niet eerder van heb gehoord, die ook nog eens een aanname doet. Waarschijnlijk loont dit want ik denk dat ik niet de enige ben die hiermee word geconfronteerd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi dat ze zelf al aangeven dat het product niet deugdelijk is. Ik zou me dus beroepen op nonconformiteit.

Jansjepanje
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 nov 2010 12:25

Re: ITEK-garantie is eigenlijk zelf betalen of zelf oplossen

Ongelezen bericht door Jansjepanje »

Non conformiteit is hier het toverwoord!

Plaats reactie