LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Kwartel7
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2016 21:14

Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door Kwartel7 »

Mijn zoon heeft eind vorig jaar een tweedehands scooter verkocht aan iemand. Nu neemt die man na 4 maanden ineens contact op dat er van alles mis is met de scooter en wil nu dat mijn zoon de kosten hiervoor met gaan betalen. Verlichting werkt niet, er zitten draden los, band is slecht, Ruikt naar benzine en start slecht. Naar mijn mening had hij dit al veel eerder moeten melden als er iets mis mee was. Hij heeft bij de koop zelf de scooter kunnen zien en had als dit op dat moment defect was, wat het ons inziens niet was ook zelf kunnen constateren, tevens heeft hij er ook een testrit op gemaakt. Wat zijn onze rechten precies, want ons inziens waren er op dat moment geen verborgen gebreken en het betreft een oudere scooter. Tevens is het voor ons ook niet controleerbaar wat er in de tussentijd met de scooter is gebeurd.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 apr 2016 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast voor duidelijkheid / leesbaarheid

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Kwartel7 schreef:Mijn zoon heeft eind vorig jaar een tweedehands scooter verkocht aan iemand. Nu neemt die man na 4 maanden ineens contact op dat er van alles mis is met de scooter en wil nu dat mijn zoon de kosten hiervoor met gaan betalen. Verlichting werkt niet, er zitten draden los, band is slecht, Ruikt naar benzine en start slecht. Naar mijn mening had hij dit al veel eerder moeten melden als er iets mis mee was. Hij heeft bij de koop zelf de scooter kunnen zien en had als dit op dat moment defect was, wat het ons inziens niet was ook zelf kunnen constateren, tevens heeft hij er ook een testrit op gemaakt. Wat zijn onze rechten precies, want ons inziens waren er op dat moment geen verborgen gebreken en het betreft een oudere scooter. Tevens is het voor ons ook niet controleerbaar wat er in de tussentijd met de scooter is gebeurd.

Vragen waarom deze pas na 4 maanden hiermee komt en zeggen dat koper alle mogelijkheden heeft gehad om scooter te testen, proberen en eventueel te laten controleren bij een scooterdealer.

Ind wie weet wat er in deze 4 maanden mee is gebeurd. Wie weet heeft koper wel zelf alle onderdelen eruit gehaald tbv een andere scooter en probeert deze nu dit.

Laat je vooral niet intimideren. Is een particuliere koop.

Er zitten hier diverse juridisch onderlegde leden welke vast een en ander beter kunnen verwoorden als ik heb gedaan, maar tis een begin.

Voor mijn belevenis, wat was de prijs van de scooter ?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt het heel aardig verwoord hoor Teun!

Ik zou netjes aangeven dat de scooter na een testrit is gekocht, dat de gebreken je niet bekend voorkomen, dat je geen zicht hebt op wat er in de tussenliggende maanden mee is gebeurd, dat de klachten dus niet gegrond zijn en dat je dus iedere aansprakelijkheid afwijst.

stofzuigertje

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien de lijst waar ze nu mee komen hadden ze binnen enkele dagen tot maximaal een week mogen wachten.
Nu is het gewoon jammer voor hun maar gekocht is gekocht en bij particulieren is garantie erg lastig te claimen.

Uw zoon verkocht wat ze konden zien en testen mag vooraf.
Dus jammer dat er nu problemen zijn maar dat hoort zo, alleen bewust oplichten mag niet maar na 4 maanden is dat zeer lastig aantoonbaar.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kwartel7 schreef:Verlichting werkt niet, er zitten draden los, band is slecht, Ruikt naar benzine en start slecht.
Op het eerste en laatste na kun je dat al constateren zonder het ding ook maar aan te raken lijkt me. Het laatste kom je achter als je een proefritje wil maken, en het eerste, sja... lampje kapot? Of zijn dat die losse draden? Wat kost dat om te repareren?

De koper heeft m.i geen poot om op te staan. Voor zover er wat kapot is, als ik lees: 'start slecht' en 'ruikt naar benzine', dan zou het me niks verbazen als de motor verzopen is.

Cor van Dijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 nov 2009 11:35

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door Cor van Dijk »

het kopen van een tweedehands product van een particulier is altijd lastig, eigenlijk is het wat je ziet is wat je koopt. In tegenstelling tot koop in een winkel heb je als koper geen rechten. Om de koop toch zoveel mogelijk in goede banen te leiden hebben zowel de koper als de verkoper plichten. De koper moet zelf onderzoeken of het product goed en volledig is of niet. Hij kan dat zelf doen of een deskundige inhuren om dat voor hem te doen. Bij de koop van een scooter is een ter zake kundige keuring geen overbodige luxe. De verkoper op zijn beurt moet alle informatie geven die hij heeft over een product. Ook moet hij de garantiebewijzen afgeven als daar nog een beroep op kan worden gedaan door de nieuwe eigenaar.

Omdat de koop al een maand oud is en u niet weet wat er in de tussentijd gebeurd is en omdat de koper zijn onderzoeksplicht licht genomen heeft hoeft u niets te doen. De koper heeft zijn rechten laten lopen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door olaf79 »

In dit geval zou ik zeggen: koper heeft pech. Misschien zelf de motor lopen afraggen en dit nu in uw schoenen schuiven. Als dit probleem bij koop al aanwezig was, dan is de termijn om het te melden sowieso verstreken (2 maanden). Als het niet bij verkoop aanwezig was, dan is dit de verantwoording van de koper. Het risico en alle kosten gaan over op de koper op het moment dat het product is geleverd door de verkoper.

harryboer
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:37

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door harryboer »

Nee Mijnheer van Dijk, u begrijpt er niks van, de koop- is geen maand geleden maar 4 maanden, als u dit beter gelezen had dan had u misschien andere raag gegeven? Dus de verkoper is ten opzichte van koper Heeeeeeeelemaal niks meer verplicht, zowel, dan waren de rapen pas echt Gaar, GR.K.

Ver/Koper
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2016 18:20

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door Ver/Koper »

Vlgs mij; als de scooter zonder garantie is verkocht heeft de koper geen recht van spreken.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Klachten na particuliere verkoop. Wat zijn m'n rechten?

Ongelezen bericht door 1JanV »

Het is te proberen niet dan. echter zou ik hier helemaal niet op reageren. mogelijk heeft u van de nieuwe eigenaar zijn adres gegevens.
schakel je rechtsbijstand in voor het geval dat. je weet maar nooit dan ben je voorberijd. je kunt op Google al je antwoorden vinden. onderling privé verkoop zijn geen rechten mits je mag verwachten dat je minimaal een maand probleemloos mag rijden hierop kan de rechter je wel in ongelijk stellen. Komt zelden voor omdat je als consument moet weten dat je beter bij een handelaar kunt wezen

Gesloten