LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mobylette

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
brasseur
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2006 20:19

mobylette

Ongelezen bericht door brasseur »

ik ben op zoek naar een mobylette (oldtimer snorfiets)
heeft iemand hier kennis over?
is een kaptein mobylette goed? of een motobecane? zijn ze duur in onderhoud en gebruikskosten?
zijn er nog dingen waar je op moet letten als je zo'n ding tweedehands koopt?
heel erg vriendelijk bedankt,
niels

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

bmservice.nl
hebben er geen staan wel een rode sparta (dit had het moeten zijn)
Laatst gewijzigd door BMS.Purmerend op 16 sep 2007 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: mobylette

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Mobylette en een dom antwoord.

U antwoorde dat u er nog een heeft staan; Sparta.

Helaas mijn heer uit Purmerend
♪♪ Op de step,op de step♫♫
Deze vraagsteller vraagt dus naar een Kaptein Mobilette, een frans motortje en frame maar door Kaptein Rotterdam in elkaar gezet en (veel) verkocht.
Deze Kaptein Mobilette (in latere uitvoeringen)had een zelfde soort aandrijving als die variomatic van DAF, een uitvoering waarmee in het net nieuw gebouwde RAI-gebouw gedemonstreerd werd en waarop (o.a. door ondergetekende) proefgereden mocht worden.

Dat u de Kaptein Mobilettes niet kent valt u wellicht niet aan te rekenen door uw leeftijd maar u had niet mogen zeggen: "Aha, een Sparta".
Daarom schreef ik als kop 'en een dom antwoord'.

Wat had u gezegd als ik had gevraagd om een Cyclemaster?

Probeer eens in de geschiedenis te duiken en het woord Mobilette in te toetsen in Google.
Had u dit eerder gedaan dan had ik u hier geen sneer hoeven te geven.

Maar, even goede vrienden!
De opvallende link met uw reklame heeft u in ieder geval zelf snel verwijderd en dat pleit weer voor u.

Op de step naar Purmerend doe ik allang niet meer.
Ziet u het voor u?

Grootvader
op de step?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: mobylette

Ongelezen bericht door gravedigger »

Tussen haakjes. De Kaptei was geen snorfiets(25 km) maar een bromfiets(40m km). Trik verschrikkelijk langzaam op en je moest een paar jeer meetraooen als je snelheid moest maken. Kom dank zijn automaat ook niet opgevoerd worden. Ik heb er tenminste nooit over gehoord. Eigenlijk was het een brommer voor 40 plussers :)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: mobylette

Ongelezen bericht door NAK »

brasseur

Kijk eens via Google, daar zijn clubs en verzamelaars genoeg.
Misschien dat zij je verder kunnen helpen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: mobylette

Ongelezen bericht door D1RK »

Met een vulring kun je het wel opvoeren, en zelfs meefietsen....

Het is geen snor... maar opvoeren was niet populair, maar kan wel!

Een ex wegpiraat...

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

(bmservice.nl hebben er een staan rood sparta)
Grootvader!!!!!!!! :(

Heb ik het over een Kaptein mobilette dan? :?:
Mogelijk wil hij ook een oude sparta.
Of mogelijk een Honda Novia.
Ook kan hij op de website de Jager kijken in lutjewinkel NH. die heeft er wel staan wel 30 denk ik :wink:

En ja zeker wel, er werden Mobilette zeker bij ons in Amsterdam Z. opgevoerd, mijn oude heer dacht dat hij een vliegtuigpiloot was op zo een grijs monster zonder verring. :twisted: En sorry gravedigger toen de Mobiltte nog werd verkocht was er wel degelijk wel 25km deze kun je aan de typekeuring NL terug lijden.(plus minus 1971)

Er wordt dus oude RAI Bedoelt, daar woonde ik schuin tegenover.(er is ook een nieuwe RAI als we gaan verbeteren) :wink:

De voorgeschiedenis van de Cyclemaster staat beschreven bij Berini M13.

De eerste Cyclemasters waren 26 cc, evenals de Berini M13, maar later is dat 32 cc geworden. De gehele motor, inclusief tank en overbrenging, zat in een grote naaf in het achterwiel. In Engeland kon men een Cyclemaster los kopen (vandaar dat ik hem wel bij de hulpmotoren reken), maar bij ons in Nederland werd hij alleen geleverd met een speciaal frame.

De Cyclemaster heeft een handbediende koppeling, waardoor je de motor kunt laten lopen terwijl je stilstaat. Wegrijden op de koppeling is echter niet mogelijk. De Cyclemaster heeft een vermogen van ongeveer 0,7 pk en de topsnelheid zal ongeveer 30 km/h bedragen.

En ja ik heb zelf ook deze Cycl en Berini gehad. :lol:
Net als de HMC. BSA. En nog meer van deze oermerken en nee ik ben denk ik niet zo oud als u als 55 niet zo oud is dan.

:( Maar, even goede vrienden!
De opvallende link met uw reklame heeft u in ieder geval zelf snel verwijderd en dat pleit weer voor u.

Deze vat ik niet graag meer uitleg RECLAME (sneer)
En mijn bedrijfsnaam staat links boven, deze kon ook anders bijvoorbeeld” bmservise.nl “of die andere van mij “b-m-s.nl” zo heb ik er nog een paar.
Groeten Jan

Ps lieve lezers en schrijvers ik wil niet beter weten ik schrijf alleen uit eigen schriftelijkewetenschap en ondervinding, maar twee geslachte schapen hoeven nog niet het zelfde te smaken. Ik kan alleen niet tegen kletspraatjes die niet uit eigen ondervinding is opgedaan als iemand om advies vraagt.

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Ik maakte een foutje met de datum van invoer snorbrommer, vandaar deze toevoeging.

jaren twintig - eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.
1948 - eerste bromfietsen op de markt
1957 - invoering van maximumsnelheid van 40 km/u
1957 - invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen
1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken
1966 - introductie van het verzekeringsplaatje
1974 - introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat
1974 - invoering helmplicht
1976 - afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen
1985 - afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is
1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.
1996 - Invoering bromfietscertificaat. Iedereen die op of na 1 juni 1980 geboren was, moest een theorie-examen afleggen om een bromfietscertificaat te krijgen.
1999 - Sinds 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.
2005 - invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen nam een aanvang. Dit bromfietskenteken begon met de cijfer-/lettercombinatie: 01-DBB-1. Vanaf 1 januari 2007 moesten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Voordat men een kenteken kreeg, moest de bromfiets geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna je van de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, kreeg opgestuurd. Dit gebeurde tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten werd onderscheid gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen werd de kentekenplaat geel van kleur, met zwarte letters. Voor snorfietsen werd de kentekenplaat blauw van kleur, met witte letters. Hiermee verviel de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen.
2006 - Met ingang van 1 oktober 2006 werd het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs AM. Vanaf die datum kon het bromfietscertificaat bij de gemeente worden ingewisseld voor het rijbewijs AM. Diegenen, die geen rijbewijs of bromfietscertificaat hadden moesten een theoretisch examen afleggen voor het verkrijgen van het rijbewijs. Tot 1 oktober 2009 kunnen bestaande houders van een theoriecertificaat hun bromfietscertificaat inruilen voor een bromfietsrijbewijs bij het gemeentehuis van hun woonplaats. Door de omzetting van certificaat in rijbewijs, lopen bromfietsers het risico dat hun rijbewijs ingevorderd kan worden, wat bij een certificaat niet mogelijk is

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: mobylette

Ongelezen bericht door gravedigger »

En wat heeft dit off-topic gel*l met de Mobylette te maken??

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: mobylette

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik kan alleen niet tegen kletspraatjes die niet uit eigen ondervinding is opgedaan als iemand om advies vraagt.-
Wie verkoopt er waar kletspraatjes in dit topic Jan?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: mobylette

Ongelezen bericht door NAK »

Ik durf niet aan aan BMS.Purmerend te vragen hoe laat het is.
Gegarandeert dat hij dan precies de werking van een uurwerk uitlegt.

Hij geeft antwoorden uit de categorie "NICE TO KNOW BUT NO NEED TO KNOW".

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Tussen haakjes. De Kaptei was geen snorfiets(25 km) maar een bromfiets(40m km). Trik verschrikkelijk langzaam op en je moest een paar jeer meetraooen als je snelheid moest maken. Kom dank zijn automaat ook niet opgevoerd worden. Ik heb er tenminste nooit over gehoord. Eigenlijk was het een brommer voor 40 plussers

Kunje een tegendeel bewijzen.

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Ik durf niet aan aan BMS.Purmerend te vragen hoe laat het is.
Gegarandeert dat hij dan precies de werking van een uurwerk uitlegt.

Hij geeft antwoorden uit de categorie "NICE TO KNOW BUT NO NEED TO KNOW".


Inderdaad je vraagt er dan toch ook om.

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Wist je dat dit motorblokje van de mobilete nog steeds als nieuw verkocht wordt.
Ik het raar vind dat er commentaar wordt gegeven zonder inhoud er van.
Terwijl er om gevraagd werd.
Er zijn mensen die iets vreselijk vinden en een probleem hebben. Ik biet hulp aan en de meelopers hoor je niet meer net als die genen die een probleem heeft trouwens.
Dus worden er problemen gefingeerd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: mobylette

Ongelezen bericht door gravedigger »

hebben er een staan rood sparta
Deze was wel inhoudelijk?? Je l*lt uit je nek man.

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Quote:
Ik kan alleen niet tegen kletspraatjes die niet uit eigen ondervinding is opgedaan als iemand om advies vraagt.-

Wie verkoopt er waar kletspraatjes in dit topic Jan?

Beste grootvader, ik verbeterde hier iets over een onderwerp dat er geen snor werd gemaakt, ik noemde daarin een jaartal 1971. dit blijkt fout te zijn dus heb ik meteen een paar belangrijkste punten toe gevoegd voor dat het verhaal ook over de helmen, kenteken enz. zou gaan

En ja. Ik maak er meestal een lang verhaal van, dit komt omdat ik regelmatig mensen aan de balie krijg die het verschil niet weten tussen een bougie en luchtfilter. Maar ook doordat er meestal dubbelen dingen gezegd wordt waardoor de discussie verloren gaat, echter ben ik langzaam aan het door krijgen dat men stopt als ik op het toneel kom.
Of men moet mij niet, of ik spreek te veel de waarheid. Of ik ondermijn iemand zijn territorium?
Zou jammer zijn ik kan door mijn vermogen veel mensen helpen.

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

gravedigger
Geplaatst op 09 Sep 2007 19:53 door gravedigger

________________________________________
Quote:
hebben er een staan rood sparta

Deze was wel inhoudelijk?? Je l*lt uit je nek man.

Foei meneer Gravedigger
Ik denk dat u iets over het hoofd gelezen hebt waarin vermeld stond
(Heb ik het over een Kaptein mobilette dan?
Mogelijk wil hij ook een oude sparta.
Of mogelijk een Honda Novia.)

Met Klets praatjes schijn jij geen idee te hebben wat het verschil is. Kletspraatjes is advies geven op niets inhoudelijks dat is berust op werkelijkheid.
Mogelijk heb ik ergens anders op gereageerd dan dat dit de bedoeling was maar toch.
Sorry, ik denk dat ik op u voorplaatsje kom en u het daglicht heb ontnomen denk ik.
Ik wil niemand terecht wijzen, maar aanvallen met open vizier en netjes en kan niet verkeerd zijn.
U wil alleen u fouten hier en elders niet erkennen. Als ik het verkeerd heb zou ik het denkelijk wel doen.
Maakt niet uit ik ben geen klokken maker, ik ben geen kok, ik ben geen jurist, ik ben geen leraar in Nederlands, maar denk wel mee als ik het interessant vin.
Heet u echt zo als het staat betiteld?
Groeten Jan
Ps ik ben wel een beheerder en gediplomeerd motor en brommer bedrijf die uiteraard wel met rookloze amateurs te maken heeft, maar ook die genaaid worden door die zandbakwerkers die denken dat zij verstand er van hebben ten kosten van onschuldige niest wetende hardwerkende mensen.
Uiteraard blijf ik vriendelijke groeten over maken.

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Soory was niet de bedoeling de naam grootvader te plaatsen ik verbeterde hier iets over een onderwerp dat er geen snor werd gemaakt, ik noemde daarin een jaartal 1971. dit blijkt fout te zijn dus heb ik meteen een paar belangrijkste punten toe gevoegd voor dat het verhaal ook over de helmen, kenteken enz. zou gaan
:oops:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: mobylette

Ongelezen bericht door gravedigger »

^TS was heel duidelijk met zijn vraag of iemand iets weet over de Mobylette. Als hij een Sparta zou willen, had hij daar wel om gevraagd. #n nee, ik heb geen spat verstand van brommers en motoren. Kan jij zeggen dat je rond 1965 je slaapkamer vol had liggen met een uit elkaar gehaalde JLO motor? Die je vervolgens zelf opvoerdedoor een cilinder voorzichtig met pasta uit te slijpen? Ik heb er wel meer uit elkaar gehaald :D

BMS.Purmerend

Re: mobylette

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

gravedigger
Geplaatst op 09 Sep 2007 20:31 door gravedigger

________________________________________
^TS was heel duidelijk met zijn vraag of iemand iets weet over de Mobylette. Als hij een Sparta zou willen, had hij daar wel om gevraagd. #n nee, ik heb geen spat verstand van brommers en motoren. Kan jij zeggen dat je rond 1965 je slaapkamer vol had liggen met een uit elkaar gehaalde JLO motor? Die je vervolgens zelf opvoerdedoor een cilinder voorzichtig met pasta uit te slijpen? Ik heb er wel meer uit elkaar gehaald


Als u mijn uiteenzetting had gelezen was u reactie niet nodig geweest.
In 1965 had ik een zolderkamer vol met Jawa / Puch / HMC / Norton BMW motoren leggen geen brommers, ik woonde in Amsterdam en ons pleintje stond vol met motorfietsen c.q. Zelfgebouwde crossmotoren. Was toen 13 jaar oud dit staat ook op mijn website te lezen. Die genen die nu zeggen dat zij een Zundapp uit elkaar haalden en nu de techniek niet kunnen van de scooters hebben ook nooit een Zundapp of dergelijk uit elkaar gehaald. De scootermotor van nu bestaat alleen uit een krukas en dat is alles. Mijn kleindochter helpt mij al met demonteren zo makkelijk is het.

Gesloten