Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Rita van den Bout
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2021 10:49

Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door Rita van den Bout »

Op 08-12-2020 ontving ik een e mail van Fietsenwinkel.nl. Het bleek dat er mogelijk materiaalscheurtjes in het frame van de Sparta RX Plus konden ontstaan. Ik had mijn fiets bij Fietsenwinkel.nl gekocht in 2014. Ik moest naar de plaatselijke Spartadealer gaan indien mijn framenummer bij de check als mogelijk gevaarlijk gekenmerkt zou worden. Bovendien moest ik meteen stoppen met de fiets te gebruiken. Bij de Fietswinkel.nl kon ik niet meer terecht daar zij geen samenwerkingsverband hadden met Sparta.

Met deze e mail ben ik op 12 december 2020 naar de plaatselijke Spartadealer gegaan. Van Korvenfietsen in Goirle. Deze had nog niet van de frameproblemen gehoord. Hij heeft het framenummer van mijn fiets gecheckt op www.checkjerrx.nl en ja mijn fietsframenummer kwam voor op de lijst. Hij heeft genoteerd wat er was, incl. frame nummer en hij zou 14-12-2020 contact opnemen met Sparta. Op 16-12-2020 is de volledige lockdown ingegaan vanwege het corona virus. Het weer was slecht etc. Ik heb niet meer gefietst tot ergens febr. 2021 waarbij ik dacht: ik heb nog niets van fietsenwinkel Van Korven gehoord.

Een mail gestuurd naar Van Korven. Zij hadden nog geen contact (!) met Sparta gehad en gingen dit alsnog doen. Hierna kreeg ik een mail dat een nieuw frame voor de fiets pas in oktober 2021 zou komen. Dit hield in dat ik dus geen fiets meer had en niet meer zou kunnen fietsen tot oktober 2021 en dus ook geen fiets in de vakantie zou hebben.

Er is inmiddels een hele correspondentie aan e mails, zowel met de plaatselijke Sparta dealer als met Sparta Nederland.
Daar er geen schot in de zaak kwam ben ik naar de fietsenwinkel gegaan op 12-05-2021 voor een gesprek. Ik heb een gesprek gehad met mw Van Korven. Mw gaf toe dat zij ook wel een steek hadden laten vallen en wilde graag weten waarom ik de fiets destijds niet bij hun had gekocht. Nu er problemen zijn kon ik hun fietsenwinkel immers wel vinden!! Ik heb verteld dat ik destijds een flinke belediging naar mijn hoofd kreeg van haar echtgenoot en dat ik vanaf dat moment dacht neen ik ga niet meer naar die winkel. Echter in de mail van Fietsenwinkel.nl stond dat elke plaatselijke Sparta dealer mij graag zou helpen.

Het was een goed gesprek. Mw Van Korven raadde mij aan op het aanbod van Sparta in te gaan, dwz een korting van 50% op een bepaalde nieuwe fiets. (aanvankelijk had ik alleen om een leenfiets, bekostigd door Sparta Nederland gevraagd, omdat de rest van mijn fiets er nog prima uitziet) .Op Hemelvaartsdag heb ik dan toch maar besloten om op het aanbod van Sparta in te gaan en heb op vrijdag na Hemelvaartsdag mijn keuze via de mail aan mw Van Korven meegedeeld. Mw Van Korven heeft meteen teruggemaild en geschreven dat zij maandag 17 mei contact op zou nemen met Sparta Nederland en dat ik begin van diezelfde week iets terug zou horen.

Ik heb nog 2 maandagen gewacht en toen een mail gestuurd dat ik nog niets gehoord had en of er inmiddels al nieuws was. Tot op heden nog niets gehoord. Nog steeds geen leenfiets te huur, nog steeds geen nieuw frame, nog steeds geen antwoorden, geen fiets tijdens de vakantie etc.

Deze kwestie speelt dus eigenlijk al sinds 08-12-2020. Al die tijd kan ik geen gebruik maken van mijn fiets. Ik ben niet verzekerd als ik willens en wetens op een fiets ga fietsen, waarvan het frame mogelijk zou kunnen breken. Bovendien heb ik geen zin om wat voor letsel dan ook op te lopen, omdat mijn fietsframe breekt.
Financieel ben ik ook de dupe omdat ik mijn fiets niet met goed fatsoen kan inruilen bij het kopen van een nieuwe fiets.

Groet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fietsenwinkel.nl had dit gewoon moeten afhandelen. Zij hebben je een nonconform product verkocht en zijn verantwoordelijk voor de oplossing.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Helaas staat er tegenwoordig een idioot lange levertijd op bijna alle onderdelen voor een fiets. 2022 is een vaak genoemde verwachte levertijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door sjohie »

Er is door de pandemie een wereldwijd logistiek probleem ontstaan, wat zich grotendeels onder de radar van consument afspeelt. Begin van de pandemie waren er letterlijk geen mensen op de kades in de Chinese havens om de containerschepen te laden en lossen, idem de rangeerterreinen van die nieuwe zijderoute per spoor. En toen ze dáár eenmaal weer aan de gang konden, waren de havens etc in de rest van de wereld het probleem. Wat ook niet helpt is dat daardoor, overal in de wereld lege containers staan, behalve in China etc om ze te vullen met geproduceerde waren. Dus moeten ze nu in China éérst containers maken, om die vervolgens te vullen, te plaatsen op een van die containerschepen, en hopen dat er niet weer één dwars gaat liggen in het suez kanaal. Kortom dat zo'n frame op zich laat wachten, is helaas door niks of niemand echt wat aan te doen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U moet Fietsenwinkel in gebreke stellen en een ultimatum stellen voor een oplossing. Dat kan zijn inruilen van de huidige fiets, een vergelijkbare leenfiets tot uw fiets gerepareerd/vervangen kan worden of (een gedeelte van) het geld terug.
Inruilen bij fietsenwinkel zou ik persoonlijk niet doen vanwege het achterblijven van service. Wachten op herstel kan, zoals u kunt lezen, zeer lang duren. Blijft over geld terug. Het volle aankoopbedrag zou niet meer lukken, maar het moet wel een bedrag zijn dat redelijk is.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Fietsframes van Sparta komen toch niet uit China. Ze hebben toch een eigen fabriek in Nederland staan. En Fietswinkel.nl dient dit alles op te lossen en niet de lokale Sparta dealer. U heeft de fiets daar gekocht en zij dienen e.e.a. af te handelen. Zij geven tocht ook de normale garantie of nie.

sake1987

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door sake1987 »

jhogaarts schreef:
13 jun 2021 14:52
Fietsframes van Sparta komen toch niet uit China. Ze hebben toch een eigen fabriek in Nederland staan. En Fietswinkel.nl dient dit alles op te lossen en niet de lokale Sparta dealer. U heeft de fiets daar gekocht en zij dienen e.e.a. af te handelen. Zij geven tocht ook de normale garantie of nie.
Die fabriek in Nederland wordt gebruikt om te assembleren.
De onderdelen inclusief frame komt uit andere landen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Fiets online gekocht: Geschillencommissie Thuiswinkel

Fiets in de winkel gekocht: Geschillencommissie BOVAG

https://www.fietsenwinkel.nl/algemene-voorwaarden

Gravin4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2011 12:56

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door Gravin4 »

Het frame van mijn Sparta Ion, ongeveer net zo oud, is eervorig jaar in 3 stukken gebroken. Mijn fietsenmaker heeft ervoor gezorgd dat ik een nieuw frame kreeg, maar van Sparta zelf nooit wat gehoord, zelfs niet na toezending foto's. Een vriendin vertelde mij dat haar man hetzelfde was overkomen met een zelfde type fiets die net zo oud was.
Kan geen toeval zij!

sake1987

Re: Mogelijke materiaalscheurtjes in frame Sparta RX Plus

Ongelezen bericht door sake1987 »

Gravin4 schreef:
13 jun 2021 18:46
Het frame van mijn Sparta Ion, ongeveer net zo oud, is eervorig jaar in 3 stukken gebroken. Mijn fietsenmaker heeft ervoor gezorgd dat ik een nieuw frame kreeg, maar van Sparta zelf nooit wat gehoord, zelfs niet na toezending foto's. Een vriendin vertelde mij dat haar man hetzelfde was overkomen met een zelfde type fiets die net zo oud was.
Kan geen toeval zij!
Uw fietsenmaker heeft gedaan wat hij moet doen 👍, hij/zij was de verkoper.
Met Sparta had u zo wie zo niets te doen .

Gesloten