LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationaal Fiets Plan (NFP)

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
dongledie
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2011 15:49

Nationaal Fiets Plan (NFP)

Ongelezen bericht door dongledie »

Hallo,

Ik kan meedoen met het Nationaal fiets plan (NFP).
Dit klinkt heel erg aantrekkelijk ivm het belasting voordeel van 42% tot een maximun te besteden bedrag van 749€.
Dus als ik een fiets van 749€ koop, dit betaal met bruto salaris, komt dat neer op:
42% van 749=314,58 belastingvoordeel. ik betaal uiteindelijk dus 749-314,58=434,42 euro.

Maar omdat het NFP tussen mijn werkgever en de rijwielhandelaar zit wil het NFP daarvoor wel even 15% van die 749€ ontvangen.
Dat is dus 112,35€.
Deze 112 euro zou ik anders wel aan korting kunnen krijgen bij de rijwielhandelaar maar hij moet dat nu afdragen aan het NFP.

Komt er op neer dat mijn belastingvoordeel dus voor éénderde naar het NFP gaat.
Zou mijn werkgever het geld direct overmaken naar de rijwielhandelaar dan had ik dus 112 euro meer te besteden gehad.

Waarom moet het NFP 112 euro ontvangen alleen voor het versturen van een formulier?
Ik heb daarover telefonisch kontakt gehad met het NFP. Daar wilden ze eerst niet eens toegeven dat het om 15% van het te besteden bedrag zou zijn. Maar omdat ik doorging kreeg ik daar later wel de bevestiging van.
Daar gevraagd wat nu de werkelijke kosten voor hun waren om te bemiddelen tussen mijn werkgever en de rijwielhandelaar maar daar had ik niks mee te maken. Waarop ik aangaf dat ik het moest betalen en er wel degelijk mee te maken heb. We zijn er dus niet uitgekomen en zij van het NFP wilde mij verder niet meer te woord staan omdat er niks zou veranderen aan het feit dat zij 15% innen.
Ik heb ze dus gezecht dat dit lijkt op legaal gappen van mijn belastingvoordeel.

Dan de vraag natuurlijk waarom doet een werkgever dit? Waarom via het NFP?

Ik weet het niet zal de vraag nog eens bij mijn werkgever leggen maar ik vindt het schandalig wat hier gebeurt.

Ben ik de enige die dit heeft?

drevil360nl
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 mar 2010 14:24
Locatie: Heerlen

Re: Nationaal Fiets Plan (NFP)

Ongelezen bericht door drevil360nl »

Ik heb een tijdje in de fietshandel gewerkt en dit is heel gewoon dat NFP 15% opstrijkt. Ik had hier meestal ook negatieve reacties op waardoor een aankoop vaker niet doorging.

basamersfoort
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jul 2012 21:43

Re: Nationaal Fiets Plan (NFP)

Ongelezen bericht door basamersfoort »

O. Genieter schreef:Je werkgever hoeft niet perse met NFP in zee te gaan. Hierdoor heeft hij iets meer administratie maar jij wel alle onderhandelingsruimte.

Die gasten van NFP zijn iets te slimme zakenlieden...gewoon met een klein kantoortje veel geld verdienen.

Nee klopt, maar alsnog is het een geweldig voordeel. Ik heb het afgelopen week gedaan, Het is precies zoals jij hebt berekend, maar het blijft een interessant voordeel.

Daarnaast, 34 euro bruto per maand, ga ik.jij.wij niet echt merken toch?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nationaal Fiets Plan (NFP)

Ongelezen bericht door sjohie »

dongledie schreef:Hallo,

Ik kan meedoen met het Nationaal fiets plan (NFP).
Dit klinkt heel erg aantrekkelijk ivm het belasting voordeel van 42% tot een maximun te besteden bedrag van 749€.
Dus als ik een fiets van 749€ koop, dit betaal met bruto salaris, komt dat neer op:
42% van 749=314,58 belastingvoordeel. ik betaal uiteindelijk dus 749-314,58=434,42 euro.

Maar omdat het NFP tussen mijn werkgever en de rijwielhandelaar zit wil het NFP daarvoor wel even 15% van die 749€ ontvangen.
Dat is dus 112,35€.
Deze 112 euro zou ik anders wel aan korting kunnen krijgen bij de rijwielhandelaar maar hij moet dat nu afdragen aan het NFP.

Komt er op neer dat mijn belastingvoordeel dus voor éénderde naar het NFP gaat.
Zou mijn werkgever het geld direct overmaken naar de rijwielhandelaar dan had ik dus 112 euro meer te besteden gehad.

Waarom moet het NFP 112 euro ontvangen alleen voor het versturen van een formulier?
Ik heb daarover telefonisch kontakt gehad met het NFP. Daar wilden ze eerst niet eens toegeven dat het om 15% van het te besteden bedrag zou zijn. Maar omdat ik doorging kreeg ik daar later wel de bevestiging van.
Daar gevraagd wat nu de werkelijke kosten voor hun waren om te bemiddelen tussen mijn werkgever en de rijwielhandelaar maar daar had ik niks mee te maken. Waarop ik aangaf dat ik het moest betalen en er wel degelijk mee te maken heb. We zijn er dus niet uitgekomen en zij van het NFP wilde mij verder niet meer te woord staan omdat er niks zou veranderen aan het feit dat zij 15% innen.
Ik heb ze dus gezecht dat dit lijkt op legaal gappen van mijn belastingvoordeel.

Dan de vraag natuurlijk waarom doet een werkgever dit? Waarom via het NFP?

Ik weet het niet zal de vraag nog eens bij mijn werkgever leggen maar ik vindt het schandalig wat hier gebeurt.

Ben ik de enige die dit heeft?
Nee, dit is standaard voor een contract met het NFP. Zij bieden een dienst aan, en vragen daar geld voor. Zo zorgen ze er bijvoorbeeld voor dat je werkgever de goede formulieren heeft om aan jou te geven, handelen ze alle communicatie af tussen de werkgever en fietsenwinkel, geven ze de fietsbonnen uit, regelen ze (afhankelijk van het contract met de werkgever) de fietsverzekering, en zo verder.

Ik rijd nu net met mijn 4e fietsplan fiets, en het NFP heeft in de loop der jaren veel verbeterd, oa de snelheid van communicatie etc. De eerste keer moest ik ruim 3 weken wachten voordat alles geregeld is, nu hebben ze dat teruggebracht tot 1 week. En dan was ik ook nog een uitzondering, aangezien ik een >750 euro fiets kocht, en ze dus dingen aan moesten passen.

Dat alles kost tijd = geld. Een beetje ingevoerde kantoorwerknemer kost ~60euro/uur bruto, dus dit is ~2 uur werk in totaal. Daarvoor moeten ze elk jaar de formulieren en systemen updaten, want die regeling veranderd, dit communiceren aan de klanten, etc. En dan is er nog de tijd die elke aanvraag individueel kost. Ontvangen aanvraag, toetsen aanvraag, doorzetten naar werkgever en rijwielhandel, verzekering, fietsbonnen, bevestigingen sturen en zo verder. Zo weet ik bijvoorbeeld van mijn fietsenmaker dat de hele branche (dus inc NFP) ~3 jaar geleden veel tijd en moeite kwijt was aan de naweeën van het nieuwe logistieke programma bij Gazelle.

Dat alles bij elkaar + wat winst want het is geen liefdadigheid, is wat die 15% maakt.

En inderdaad, strikt genomen heb jij niks te maken met wat het NFP met je werkgever afspreekt, of bepaal jij ook waar ze de koffie en het kopieerpapier kopen, en bij welke leasemaatschappij ze de auto's betrekken??

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nationaal Fiets Plan (NFP)

Ongelezen bericht door GJvdZ »

O. Genieter schreef:Je werkgever hoeft niet perse met NFP in zee te gaan. Hierdoor heeft hij iets meer administratie maar jij wel alle onderhandelingsruimte.

Die gasten van NFP zijn iets te slimme zakenlieden...gewoon met een klein kantoortje veel geld verdienen.
Het idee van NFP is dat zij de administratieve lasten van de werkgever overnemen voor de uitvoering van het fietsenplan. Niet zo gek dus dat ze daar wat voro willen hebben.

Veel geld verdienen valt overigens wel mee. Per fiets ontvangen ze maximaal 112 euro (omzet, geen winst!). Dan moeten er toch best wel veel fietsen worden verkocht volgens dit plan om er rijk van te worden.

Het ligt meer voor de hand om te klagen bij de werkgever, die wel een fietsenplan wil aanbieden maar de kosten daarvoor afschuift op de werknemer.

basamersfoort
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jul 2012 21:43

Re: Nationaal Fiets Plan (NFP)

Ongelezen bericht door basamersfoort »

GJvdZ schreef:
O. Genieter schreef:Je werkgever hoeft niet perse met NFP in zee te gaan. Hierdoor heeft hij iets meer administratie maar jij wel alle onderhandelingsruimte.

Die gasten van NFP zijn iets te slimme zakenlieden...gewoon met een klein kantoortje veel geld verdienen.
Het idee van NFP is dat zij de administratieve lasten van de werkgever overnemen voor de uitvoering van het fietsenplan. Niet zo gek dus dat ze daar wat voro willen hebben.

Veel geld verdienen valt overigens wel mee. Per fiets ontvangen ze maximaal 112 euro (omzet, geen winst!). Dan moeten er toch best wel veel fietsen worden verkocht volgens dit plan om er rijk van te worden.

Het ligt meer voor de hand om te klagen bij de werkgever, die wel een fietsenplan wil aanbieden maar de kosten daarvoor afschuift op de werknemer.

Lijkt mij ook inderdaad.

Gesloten