nog een 2-takt scooter kopen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
renewouters
Berichten: 3252
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door renewouters » 13 sep 2017 10:51

Jefdus schreef:
Nijogeth schreef: Jup, onze afdruk is duidelijk te zien. Wij mensen hebben het voor elkaar gekregen om 6% van de volledige uitstoot van co2 uit te stoten. 6 hele procenten. De reden dat er meer co2 blijft hangen heeft meer met de gigantische boskap in de afgelopen eeuwen te maken dan met de groeiende co2-uitstoot.
CO2 is natuurlijk niet het belangrijkste probleem bij 2-takt brommers. Het echte probleem ligt bij de uitstoot van fijnstof en complexe koolwaterstoffen, die direct nadelig zijn voor de gezondheid. Wat dat betreft is het jammer dat er altijd weer op CO2 wordt gefocust als het over het milieu gaat.
Bijkomend probleem bij die kutscootertjes is dat je stikt als je per ongeluk op je fiets achter zo'n ding staat.

stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 13 sep 2017 10:57

Omdat 2 tact in diverse landen een verkoop verbod hadden worden die nu hier gedumpt en dat stopt straks.

scontra
Berichten: 1828
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door scontra » 13 sep 2017 11:15

langste adem schreef: Maar inderdaad,naar aanleiding van mijn wens voor een scooter moet ik wel asociaal zijn en lak hebben aan de aardkloot en de toekomst daarvan.
@langste adem,

Deze kwalificatie heb ik niet gebruikt en zal die ook niet gebruiken aangezien daar geen enkel reden voor is.

En voor de duidelijkheid, mijn reactie is uitsluitend en alleen gericht op uw voornemen om (nu nog) een scooter te willen aanschaffen met een vervuilende tweetaktmotor, terwijl er genoeg en minder vervuilende varianten voorhanden zijn.
Ik heb niet anders geprobeerd dan om u op andere gedachten te brengen, maar gelet de wijze waarop u meent te moeten reageren naar mijn en andere bijdragen op uw topic, staat u niet open voor een andere gedachtegang.
Maar koop gerust uw tweetaktje en misschien kunt u daar nog een paar jaartjes gebruik van maken alvorens er een gebruiksverbod op komt.

Tegen beter weten in toch nog maar een "TIP" : Honda biedt prachtige 4 takt alternatieven van zeer betrouwbare kwaliteit, ;-)

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door langste adem » 13 sep 2017 12:25

Deze kwalificatie heb ik niet gebruikt en zal die ook niet gebruiken aangezien daar geen enkel reden voor is.
Maar u had het wel over
Een nadenkend mens koopt niet zo'n super milieuvervuilend monstertje maar richt zich op de toekomst van zijn nazaten en koopt, heel sociaal, een 4 takt of elektrische scooter.
Maar genoeg modder gegooi, ik begrijp uw standpunt en uw zorgen omtrent onze aardkloot. Ik heb daar ook zorgen over, maar met een andere insteek.
Dus omdat men elders een zooitje maakt moeten wij maar lekker doorgaan om de aarde naar de ***** te helpen? Overigens is de Chinese overheid momenteel een stuk ambitieuzer als het gaat om conversie van fossiele brandstof naar alternatieven dan wij.
Dat China tegenwoordig wat beter begaan is met het milieu en hier en daar wat kolenmijnen sluit is misschien wel waar, maar onze mijnen waren al gesloten in de jaren 70 van de vorige eeuw . Daarnaast kun je in China nog steeds producten kopen die gemaakt zijn met grondstoffen die hier allang verboden zijn . En vanwege de lage prjzen worden die producten allemaal hierheen vervoerd per vliegtuig of boot.
Dus ja, dat vinden we met zijn allen prima. Want lekker goedkoop, en het milieu, tsja.

breien
Berichten: 2670
Lid geworden op: 01 nov 2014 12:51

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door breien » 13 sep 2017 13:28

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Ulbe
Berichten: 1410
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Ulbe » 02 apr 2018 18:28

Jammer dat ik nergens lees dat de overheid zélf voor deze vervuilende brommers en scooters heeft gezorgd!, de 45km/uur begrenzer is de grootste vervuiler van deze voertuigen, de motor wordt afgenepen waardoor de motor te veel benzine krijgt en te weinig lucht waardoor het met de emissie helemaal mis is, bij sommige brommers zie je letterlijk de olie uit de uitlaat druppelen!, daarbij wordt de versnelling teruggezet dat de motor te veel toeren draait tegenover de snelheid die de scooter rijdt, dus onnodig veel herrie bij 45 km/uur rijden, vergelijk het met de auto 80 km/uur rijden in de 3e versnelling!, onnodig veel toeren zorgen voor een sterk verhoogd brandstof verbruik, de 2takt motor komt door deze begrenzing niet goed op temperatuur en daardoor wordt de olie niet goed verbrand en zorgt voor de bekende blauwe stinkpluim aan de uitlaat,

Een goed ontworpen 2takt rookt alleen even wanneer deze koud is en is een stuk zuiniger in verbruik bij hogere snelheden, ook hoeft de uitlaat nooit vervangen of ontkoold worden, en is de milieuverontreiniging een stuk minder,

Dat 2takt op de schop moet kan ik inkomen, wel zouden hier met verbetering van het ontwerp zeker veel te winnen zijn, minder vervuiling en herrie en stank en een lager verbruik.

grun
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door grun » 02 apr 2018 23:08

Ik dacht dat nieuwe 2takt brommers en scooters nog wel verkocht mogen worden, mits ze voldoen aan de euro 4 norm. Tomos is zo'n merk dat een 2takt ontwikkeld heeft dat aan de euro 4 norm voldoet, onder andere door een katalysator in de uitlaat te plaatsen.
https://www.tomos-parts.nl/blogs/euro4/

stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 02 apr 2018 23:13

Ik vermoed dat gezien de soms lange levensduur de kopers van de betere 2 tact brommers straks in problemen komen met olie voor de mengsmering of oliepompje komen... nu nog redelijk verkrijgbaar maar hoeveel jaren nog?

grun
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door grun » 02 apr 2018 23:33

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat gezien de soms lange levensduur de kopers van de betere 2 tact brommers straks in problemen komen met olie voor de mengsmering of oliepompje komen... nu nog redelijk verkrijgbaar maar hoeveel jaren nog?
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger zaten er ook vaak 2takt motoren in machines zoals grasmaaiers, kettingzagen, heggensnoeiers en dergelijke. Als die nu niet verboden zijn, dan zal de olie ook wel een tijdlang verkrijgbaar blijven.

Revoked
Berichten: 853
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Revoked » 03 apr 2018 00:59

Blijkbaar weten ook veel mensen niet dat de dieseltreinen ook een tweetakt motor hebben.
Komt daar dan ook een verbod op?

Costnix
Berichten: 1087
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Costnix » 03 apr 2018 07:51

[quote="Revoked"]Blijkbaar weten ook veel mensen niet dat de dieseltreinen ook een tweetakt motor hebben.
Komt daar dan ook een verbod op?[/quote]
Ze worden uitgefaseerd, zodra een baanvak is geëlektrificeerd.
De dieseltreinen tussen Kampen-Zwolle en Enschede-Wierden-Zwolle zijn begin dit jaar vervangen door electrische treinen.
Laatst gewijzigd door Costnix op 03 apr 2018 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 8859
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door sjohie » 03 apr 2018 08:24

Ulbe schreef:Jammer dat ik nergens lees dat de overheid zélf voor deze vervuilende brommers en scooters heeft gezorgd!, de 45km/uur begrenzer is de grootste vervuiler van deze voertuigen, de motor wordt afgenepen waardoor de motor te veel benzine krijgt en te weinig lucht waardoor het met de emissie helemaal mis is, bij sommige brommers zie je letterlijk de olie uit de uitlaat druppelen!, daarbij wordt de versnelling teruggezet dat de motor te veel toeren draait tegenover de snelheid die de scooter rijdt, dus onnodig veel herrie bij 45 km/uur rijden, vergelijk het met de auto 80 km/uur rijden in de 3e versnelling!, onnodig veel toeren zorgen voor een sterk verhoogd brandstof verbruik, de 2takt motor komt door deze begrenzing niet goed op temperatuur en daardoor wordt de olie niet goed verbrand en zorgt voor de bekende blauwe stinkpluim aan de uitlaat,

Een goed ontworpen 2takt rookt alleen even wanneer deze koud is en is een stuk zuiniger in verbruik bij hogere snelheden, ook hoeft de uitlaat nooit vervangen of ontkoold worden, en is de milieuverontreiniging een stuk minder,

Dat 2takt op de schop moet kan ik inkomen, wel zouden hier met verbetering van het ontwerp zeker veel te winnen zijn, minder vervuiling en herrie en stank en een lager verbruik.
Als de overheid er voor gezorgd heeft dat ze op de weg komen, lijkt het me niet meer dan logisch dat ook zij kunnen bepalen dat ze weer van de weg af moeten? Overigens is dit onderdeel van een breder plan ter verbetering van de luchtkwaliteit (vooral in grote steden een groeiend probleem), niet een gerichte maatregel om bezitters van dit soort voertuigen eens lekker te pesten. Ook bezitters van auto's, en de professionele vervoerders voelen de gevolgen van het hele pakket aan maatregelen waar dit er eentje van is.

stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 03 apr 2018 10:08

grun schreef:
stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat gezien de soms lange levensduur de kopers van de betere 2 tact brommers straks in problemen komen met olie voor de mengsmering of oliepompje komen... nu nog redelijk verkrijgbaar maar hoeveel jaren nog?
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger zaten er ook vaak 2takt motoren in machines zoals grasmaaiers, kettingzagen, heggensnoeiers en dergelijke. Als die nu niet verboden zijn, dan zal de olie ook wel een tijdlang verkrijgbaar blijven.

Ik zeg niet dat het niet meer verkrijgbaar is maar kan in toekomst lastig en duurder worden!
Nu is Action voordelig en overal maar als de omzet gaat dalen .... benzine pompen hebben vaak vrij stevige olie prijzen!
Bovendien steeds meer Pin Pompen zonder koffie shop en broodjes.... en als deze olie duurder en minder verkrijgbaar word....
Daar waarschuwde ik voor, in de Ex DDR is er vrijwel geen enkele 2 Tact pomp meer langs de autowegen!

grun
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door grun » 03 apr 2018 11:40

stofzuigertje schreef:
grun schreef:
stofzuigertje schreef:Daar waarschuwde ik voor, in de Ex DDR is er vrijwel geen enkele 2 Tact pomp meer langs de autowegen!
Dat kan kloppen, waar ik woon is er 1 pomp die nog bij wijze van service zo'n oud apparaat heeft staan. Het ziet eruit als een ronde centrifuge waar het mengsel in zit, en bovenop een glazen buis van een meter met een schaalverdeling. De bediende zwengelt eerst de bestelde hoeveelheid omhoog in de glazen buis en laat het dan in je tank lopen.

Die pomp staat aan de andere kant van de stad dus voor mijn oud plofje haal ik zelf een litertje 2takt olie en meng die in de verhouding 1:50 met de benzine in een jerrycan.

Meint
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Meint » 04 apr 2018 23:31

Gezien TS niet gelooft dat zijn (inmiddels al lang gekochte?) brommertje te veel troep de wereld inblaast, heb ik nog wel een ideetje..

Een stukje stofzuigerslang rechtstreeks aangesloten op de uitlaat en zijn integraalhelm.

Plaats reactie