LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nog een 2-takt scooter kopen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat gezien de soms lange levensduur de kopers van de betere 2 tact brommers straks in problemen komen met olie voor de mengsmering of oliepompje komen... nu nog redelijk verkrijgbaar maar hoeveel jaren nog?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door grun »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat gezien de soms lange levensduur de kopers van de betere 2 tact brommers straks in problemen komen met olie voor de mengsmering of oliepompje komen... nu nog redelijk verkrijgbaar maar hoeveel jaren nog?
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger zaten er ook vaak 2takt motoren in machines zoals grasmaaiers, kettingzagen, heggensnoeiers en dergelijke. Als die nu niet verboden zijn, dan zal de olie ook wel een tijdlang verkrijgbaar blijven.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Revoked »

Blijkbaar weten ook veel mensen niet dat de dieseltreinen ook een tweetakt motor hebben.
Komt daar dan ook een verbod op?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Costnix »

[quote="Revoked"]Blijkbaar weten ook veel mensen niet dat de dieseltreinen ook een tweetakt motor hebben.
Komt daar dan ook een verbod op?[/quote]
Ze worden uitgefaseerd, zodra een baanvak is geëlektrificeerd.
De dieseltreinen tussen Kampen-Zwolle en Enschede-Wierden-Zwolle zijn begin dit jaar vervangen door electrische treinen.
Laatst gewijzigd door Costnix op 03 apr 2018 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ulbe schreef:Jammer dat ik nergens lees dat de overheid zélf voor deze vervuilende brommers en scooters heeft gezorgd!, de 45km/uur begrenzer is de grootste vervuiler van deze voertuigen, de motor wordt afgenepen waardoor de motor te veel benzine krijgt en te weinig lucht waardoor het met de emissie helemaal mis is, bij sommige brommers zie je letterlijk de olie uit de uitlaat druppelen!, daarbij wordt de versnelling teruggezet dat de motor te veel toeren draait tegenover de snelheid die de scooter rijdt, dus onnodig veel herrie bij 45 km/uur rijden, vergelijk het met de auto 80 km/uur rijden in de 3e versnelling!, onnodig veel toeren zorgen voor een sterk verhoogd brandstof verbruik, de 2takt motor komt door deze begrenzing niet goed op temperatuur en daardoor wordt de olie niet goed verbrand en zorgt voor de bekende blauwe stinkpluim aan de uitlaat,

Een goed ontworpen 2takt rookt alleen even wanneer deze koud is en is een stuk zuiniger in verbruik bij hogere snelheden, ook hoeft de uitlaat nooit vervangen of ontkoold worden, en is de milieuverontreiniging een stuk minder,

Dat 2takt op de schop moet kan ik inkomen, wel zouden hier met verbetering van het ontwerp zeker veel te winnen zijn, minder vervuiling en herrie en stank en een lager verbruik.
Als de overheid er voor gezorgd heeft dat ze op de weg komen, lijkt het me niet meer dan logisch dat ook zij kunnen bepalen dat ze weer van de weg af moeten? Overigens is dit onderdeel van een breder plan ter verbetering van de luchtkwaliteit (vooral in grote steden een groeiend probleem), niet een gerichte maatregel om bezitters van dit soort voertuigen eens lekker te pesten. Ook bezitters van auto's, en de professionele vervoerders voelen de gevolgen van het hele pakket aan maatregelen waar dit er eentje van is.

stofzuigertje

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

grun schreef:
stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat gezien de soms lange levensduur de kopers van de betere 2 tact brommers straks in problemen komen met olie voor de mengsmering of oliepompje komen... nu nog redelijk verkrijgbaar maar hoeveel jaren nog?
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger zaten er ook vaak 2takt motoren in machines zoals grasmaaiers, kettingzagen, heggensnoeiers en dergelijke. Als die nu niet verboden zijn, dan zal de olie ook wel een tijdlang verkrijgbaar blijven.

Ik zeg niet dat het niet meer verkrijgbaar is maar kan in toekomst lastig en duurder worden!
Nu is Action voordelig en overal maar als de omzet gaat dalen .... benzine pompen hebben vaak vrij stevige olie prijzen!
Bovendien steeds meer Pin Pompen zonder koffie shop en broodjes.... en als deze olie duurder en minder verkrijgbaar word....
Daar waarschuwde ik voor, in de Ex DDR is er vrijwel geen enkele 2 Tact pomp meer langs de autowegen!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door grun »

stofzuigertje schreef:
grun schreef:
stofzuigertje schreef:Daar waarschuwde ik voor, in de Ex DDR is er vrijwel geen enkele 2 Tact pomp meer langs de autowegen!
Dat kan kloppen, waar ik woon is er 1 pomp die nog bij wijze van service zo'n oud apparaat heeft staan. Het ziet eruit als een ronde centrifuge waar het mengsel in zit, en bovenop een glazen buis van een meter met een schaalverdeling. De bediende zwengelt eerst de bestelde hoeveelheid omhoog in de glazen buis en laat het dan in je tank lopen.

Die pomp staat aan de andere kant van de stad dus voor mijn oud plofje haal ik zelf een litertje 2takt olie en meng die in de verhouding 1:50 met de benzine in een jerrycan.

Meint
Berichten: 93
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:50

Re: nog een 2-takt scooter kopen

Ongelezen bericht door Meint »

Gezien TS niet gelooft dat zijn (inmiddels al lang gekochte?) brommertje te veel troep de wereld inblaast, heb ik nog wel een ideetje..

Een stukje stofzuigerslang rechtstreeks aangesloten op de uitlaat en zijn integraalhelm.

Gesloten