LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Over de Piaggio ZIP!!

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Pris93
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2009 14:00

Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Pris93 »

Hallo
Ik heb een vraag.
Ik ben bijna 16 en ben dus op zoek naar een scooter
Nou heb ik de Piaggio Zip op het oog en hoor er van de dealers goede dingen over. Alleen wil ik graag ook nog van mensen die ervaring hebben met deze scooter weten of zij echt nooit problemen er mee gehad hebben.
Groetjes Pris93

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door opa60 »

Hoi heb ruim 1,5 jaar een zip gereden,totaal 7000 km mee afgelegd en nooit een probleem mee gehad.Hier in Rotterdam kan je ze al halen voor 1350 euro.mvg opa

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door evilkitty »

zipjes zijn geweldige scootertjes, al zal ik deze nooit 2dehands bij een particulier kopen omdat deze scooters vaak versleuteld zijn :) gewoon lkkr voor een nieuwe gaan of anders een leuke occasion bij een dealer vandaan

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Pris93,

Ik zelf heb de voorloper van de Zip, de Quartz, ( luxe uitvoering van de Sfera ),

Motorisch zijn ze echter bijna identiek, ( alleen Quartz heeft vloeistofkoeling ) later is deze motor ook verschenen op de luxe Zip,

Ik kan je zeggen dat het degelijke scooters zijn, het enige dat snel sneuveld is de kilometerteller kabel, m.a.w. de kilometer/snelheidsmeter zal dan niet meer werken, dit probleem kom je bij meer merken scooters tegen,

De mijne heeft nu bijna 29.000 kilometer gereden, alleen bij aanschaf ( nieuw ) flinke problemen gehad, motor is toen des tijds gereviseerd en alles is prima verholpen,

Als je een Zip scooter koopt, kun je het beste een goede bij de dealer kopen, en geen tweedehandsje van Marktplaats,

Vaak is er aan scooters gesleuteld, en meer vernield dan gerepareerd is aan de scooter,

Er wordt vaak geknoeid met andere cilinders, carburateurs, e.d., om de scooter tot autosnelheden te kunnen bewegen,

Je voelt wel aan wanneer er grote problemen komen, dat de scooter verkocht wordt, en dan koop jij een ander zijn ellende,

Als er niet aan de Zip geknoeid is, en jij gaat goed met deze scooter om, kan de Zip oud worden, en heb jij prima vervoer voor jaren!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door rdcmrt »

Ik heb een zip 4T is ontzettend zuinig Amsterdam heen en terug op 1 TANK !!!

Superding, ik heb nu ruim 18000 km afgelegd, rij dagelijks van Zoetermeer naar Den Haag, start altijd terwijl mijn zip buiten staat.

Heeft me nog NOOIT in de steek gelaten (alleen toen ik vergeten was te tanken :shock: )

2e hands moet je zeker weten dat het blok goed is ingereden, uiteraard bij een nieuwe ook doen en zeker warmrijden.

Suc6

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Echelon »

Ik heb zelf een 6 maanden oude zip met 2500km bij een bekende dealer gekocht en heb deze nu al een aantal maanden: een goede betrouwbare scoot!

Ben het helemaal eens met de voorgaande reacties: koop bij voorkeur een jonge 2e hands zip bij een bekende dealer of ga anders een voor nieuwe....daarmee voorkom je voor jezelf een boel teleurstellingen.

Een scoot waar je niet op kunt vertrouwen daar gaat de lol snel af.....!

Succes!

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wil je je scoot zo lang mogelijk mee laten gaan, het volgende doen,


Alle begrenzers verwijderen!, en dan rustig 45km/uur rijden waar het mag,

De motor draait minder toeren, en vervuild niet van binnen door het teveel olie krijgen door de oliepomp die bediend wordt door de stand van het gashendel in combinatie met het toerental van de motor!, ( 2 takt motor )

Het klinkt ingewikkeld, maar is in principe eenvoudig, de scooter is dan pas origineel, zoals de fabrikant deze ontworpen heeft,

Een ZIP zal dan plusminus 80 op de teller rijden, dit zijn dan ongeveer 65 echte kilometers ( dit niet rijden dus!, vindt oom agent niet leuk!, )

Wil je echt veilig zitten, verwijder dan alleen de Varioring, het motorvermogen wordt dan niet verhoogd, maar de scooter kan dan sneller rijden, omdat de scoot er een "versnelling" bij krijgt!, de varioring verhinderd dit namelijk!,

Dit zie je niet terug in een rollenbank test, omdat deze het vermogen van de motor meet,

Wel draait de motor minder toeren bij 45km/uur, en dit spaart de motor zelf en het brandstofverbruik vliegt omlaag!,


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door rdcmrt »

MMM mooi uitgetikt, maar klopt heleaas voor geen kant.

Alle begrenzers verwijderen!, en dan rustig 45km/uur rijden waar het mag,

Dan kan je net zo goed alle begrenzers laten zitten, je begrenzer is trouwens je CDI (ontsteking, deze heeft een toerenbegrenzer waardoor je blok niet hoger in toeren komt en dus niet doortrekt) je hebt ook nog een varioring, das je 2e begrenzer.

Als je dus niet harder als 45 gaat rijden gewoon lekker standaard houden, als je m ontgrensd blijf je toch geen 45 rijden, geloof mij :wink:

Ook komt er nog bij dat het ontgrenzen van je CDI SLECHT voor je blok is, dit omdat je de toerenbegrenzer deactiveerd, je kan het zien als constant in een te lage versnelling blijven rijden !!!


Alleen de varioring verwijderen voor de langste levensduur.

Een ZIP zal dan plusminus 80 op de teller rijden, dit zijn dan ongeveer 65 echte kilometers ( dit niet rijden dus!, vindt oom agent niet leuk!, )

:? ????, wat je hier zegt klopt van geen kant, een ontgrensde zip zal amper de teller uitrijden, dit is echt bij een heel enkel model.
Hij zal eerder op de 70 blijven steken, das 60/65 echte KM/h.
Dan nog vind ik het idee om te ontgrenzen verre van slim, zeker met al de rollenbanken van tegenwoordig, denk jij dat meneer agent je geloofd als je zegt dat je NOOIT 65 rijd.
Dacht het ook niet.


Dit zie je niet terug in een rollenbank test, omdat deze het vermogen van de motor meet.

Onder welke steen heb jij gelegen :wink:, VROEGER meette de rollenbanken het VERMOGEN, maar tegenwoordig word de SNELHEID gemeten, het is dan dus WEL mogelijk dat opgemerkt word dat de scooter harder loopt.

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door evilkitty »

ik heb nooit geen problemen gehad met het ongrenzen van het voertuig en rollerbanken. en als je een prent krijgt laat je het gewoon voorkomen onder het mom van zuiniger lopen. en rollerbanken kloppen sowieso voor geen meter aangezien er geen rekening word gehouden van gewicht van de bestuurder, weerstand van de weg en wind ;)

rdcmrt
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 mar 2009 11:20

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door rdcmrt »

Je CDI ontgrenzen is wel degelijk slecht, alleen hebben wij mazzel dat er door de snellere slijtage nog niets kapot is gegaan !!

Als je het laat voorkomen ga je opzeker NIET winnen kan ik je nu alvast verzekeren.

Echter over je verhaal van de rollenbank moet ik je 100% gelijk geven ;).

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door rene117 »

als je op de rollebank terecht komt en een prent krijg laat de zaak voor komen en eis een eik rapport van de rollebank en je komt er inderdaad onder uit om dat het teveel mooite is voor de recht bank om het eik rapport er bij te hallen en inderdaat rollen banken klopen voor geen meter een nav geevt via de sat je goede snelheid en niet zo als de heer spee zegt dat dat niet zo is

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Echelon »

Hoi rdcmrt, Ulbe en anderen,

Ik heb begrepen dat als je zowel de vario laat vervangen EN de CDI laat ontgrenzen dat de Piaggio Zip dan wel op erg hoge toeren loopt en meer gaat trillen op 'topsnelheid'?

Die hogere toeren zijn volgens sommigen slecht voor het blok, volgens anderen valt dat wel weer mee als de scoot goed is ingereden.
Wat is jouw mening? alleen de varioring vervangen en de CDI laten zitten? Of toch beiden?

Je moet tegenwoordig op veel plekken op de weg rijden en dan vind ook ik het wel prettig wat makkelijker met het verkeer te kunnen meekomen.

Veel boefjes van 16 willen het liefst 80 halen op hun zip maar met zo'n beetje 65 zou ik al wel tevreden zijn. :D
(ben helaas geen 16 meer :-D)

Mijn zip uit September 2008 loopt echt als een zonnetje dus ik ben een beetje terughoudend om met een goed lopende scooter te gaan kloten, ondanks het snelheidsvoordeel: "If it ain't broke, don't fix it"

Graag de mening van andere Zip/scooter rijders hier op het forum wat nu het beste is om te doen v.w.b opvoeren. (het meest favoriete thema van ongeveer elke puber op een scooter....ik ben echter al over de 30! :oops: )

Thanks!

P.s overigens kunnen mij die rollerbanken en bekeuringen niet zoveel schelen....ik spaar ook al bekeuringen op de snelweg dus een bekeuring voor mn scoot mag er wel bij als het niet teveel kost 8)

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Rene, beste man, je kletst uit je nek!,

Als iets slecht is is dat de CDI begrenzer wel!, weet je wel hoe dat rotding werkt?, zeer waarschijnlijk niet!,

De ZIP heeft geen CDI begrenzer!,

De begrenzer van de ZIP is een varioring, een expansiepijpje + prop in de uitlaat, en een plaatje op het membraan onder het inlaatspruitstuk, dat zijn de begrenzers,

De varioring moet er als eerste uit, deze zorgt er voor dat de motor onnodig veel toeren draait bij 45km/uur, dus dit neemt extra benzine, en dus extra ( nodeloos ) vervuiling,

De prop en het expansiepijpje in de uitlaat brengt de gaswisselling in de motor in de war!, zodat deze nooit een hoog toerental zal halen, wel voor extra vervuiling in de motor en het milieu!,

De CDI begrenzer ( die er overigens niet inzit ) zorgt er voor dat het ontstekingstijdstip gewijzigd wordt bij een bepaald toerental, deze wordt extreem vervroegd zodat de te vroege ontbranding de opkomende zuiger juist tegenhoud!, lekker voor de motor dus!, niet dus, extra slijtage wanneer je vaak 45 km/uur rijdt met je begrensde scooter!,

De begrenzers brengen de oliehuishouding van de tweetakt motor in de war, er wordt dus veel te veel olie in de motor gespoten, de oliepomp wordt namelijk geregeld door de stand van het gashandel en het motortoerental, dus ook hier weer extra vervuiling van de motor en het milieu!,

De begrenzers zijn een noodzakelijk kwaad voor de importeurs, de scooter mag max. 45 rijden, de importeurs gaan knoeien met de configuratie van de motor om deze tot 45km/uur te bewegen,

Praat me niet over begrenzen van een scooter, het zijn killers voor de motor van de scooter!, verwijderen mag officieel niet, maar alsjeblieft doe het!, de motor zal je dankbaar zijn, en dat vertaald zich in een veel zuiniger benzineverbruik van de scooter,

Wanneer je je auto zou begrenzen zou je het volgende er aan merken, je auto rijdt als een 45 km/auto, je mist 2 vernellingen, bij bij 120 in de 3 is het niet stil meer in de auto, en de wagen zuipt flink benzine door het hoge toerental!, ook de slijtage van de motor neemt flink toe, want de motor zal dan een flink hoog toerental draaien,


Voorkomen bij een controle zal niet zo snel gebeuren de 20 km/uur te snel bij een brommer zal zeker geen rechtzaak tot gevolg hebben, met een snorfiets echter moet je wel weten wat je doet!, want dit telt een stuk zwaarder!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe,

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Echelon,

In deze situatie zou ik zeker de varioring verwijderen, deze laat de motor zoveel toeren draaien bij 45km/uur,

Nu weet ik niet of u een 4 takt of een 2takt versie heeft van de ZIP,

In het onderstaande schrijven ga ik er van uit dat u over de 2 takt versie beschikt,

Als het de tweetakt is, kan de prop verwijderd worden in de uitlaat, dan merkt u dat de topsnelheid flink omhoog gaat, verder laat u alles zitten,

Wanneer het plaatje op het inlaatspruitstuk verwijderd heeft u weer een kleine vermogen winst, nog meer bij het verwijderen van het expansiepijpje op de uitlaat, dit is het dichtgeknepen pijpje vlak bij de cilinder, wanneer deze verwijderd wordt heeft u weer wat winst als het op topsnelheid aankomt,

De varioring en de prop in de uitlaat houdt de scooter het meeste tegen, de rest zijn kleine verschillen, in mijn situatie ( Piaggio Quartz heeft ZIP motor ) scheelde het 10 kilometer met topsnelheid wanneer het pijpje en het plaatje verwijderd waren,

Het verbruik zal echter sterk dalen wanneer de varioring en de prop in de uitlaat verwijderd zijn, de motor draait minder toeren, en het gashandel staat veel verder terug tijdens het rijden met 45 km/uur, hetgeen olie en benzine bespaard,

De scooter is niet opgevoerd, echter alleen begrenst, opvoeren is secundaire aandrijving vervangen, andere carburateur snelle cilinder andere uitlaat, variateur vervangen door snel exemplaar, e.d.,

Dit opvoeren gaat dan veel verder dan de begrenzers verwijderen, het benzineverbruik zal dan ook sterk stijgen, met voluit rijden is het benzine verbruik te vergelijken met een auto!, m.a.w. niet interessant om te doen,

Begrenzers verwijderen oké, opvoeren niet zinvol,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Echelon »

Hoi Ulbe,

Allereerst bedankt voor de toelichting!

Ik heb de 4 takt Zip: vind dat dat mooier en rustiger loopt dan 2 takt en hij gebruikt geen olie.
(heb vroeger een aantal 2 takt puchjes gehad en dit was weer eens wat anders, had dit eigenlijk al eerder moeten vermelden :-) )

Wat is jouw advies v.w.b het opvoeren van mijn 4-takt?
Op internet las ik veel over de hoge toeren die een 4-takt zip onbegrensd gaat draaien....en ik vind het jammer om de scoot te verkloten of minder betrouwbaar te maken vandaar.

Graag jouw mening (en die van anderen)


Groetjes, Echelon

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Echelon,

De Varioring ( indien aanwezig ) zou ik zo wie zo verwijderen, de versnelling kan dan door verder op te schakelen en zo het toerental van de motor bij de gewenste snelheid terug regelen, de motor draait dan veel minder toeren en ook hier weer een winst met het brandstof verbruik van de 4 takt motor,

De begrenzers ( indien aanwezig ) in de 4 takt motor weet ik zo niet te zitten omdat ik helaas totaal geen ervaring heb met 4 takt motoren bij scooters, misschien kan internet of zelfs uw dealer u gewillig zijn, want hij weet ook wel beter als het op begrenzers aankomt...,

Wel weet ik zeker wanneer mijn 2 takt Piaggio vervangen moet worden dat er weer een Piaggio 4 takt komt, de motoren zijn heerlijk rustig, stinken niet, en wanneer de evt. begrenzers verwijderd zijn is het een ideale scooter voor woon-werk verkeer, goedkoper kun je niet rijden! ,

Ik heb even vlug op internet gekeken en heb een link gevonden voor het ontgrenzen van uw Zip,

Link; http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=176566

In de CDI van de ZIP kun je op een bepaalde plek iets inzagen zodat er een draad in de CDI doorgezaagd wordt, dan is theoretisch deze begrenzer buiten werking gezet, zelf zou ik dit echter nooit doen, stel je zaagt te ver en de CDI is kapot, dan heb je een probleem,

Zoals ik het lees is de beste optie alleen de varioring verwijderen, en dan gewoon doorrijden met het geldende vermogen, maar dan zonder varioring,

Ik heb de link even bijgevoegd zodoende u een indruk krijgt hoe deze pubertjes hun Zip 4 takt wat op willen vijzelen met snelheid,

Veel succes met uw prachtige scooter,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.
Laatst gewijzigd door Ulbe op 18 mei 2009 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door evilkitty »

@ rdcmrt: waar zie je staan dat ik het over de cdi heb? en ik kan je bewijzen dat t wel helpt als je t voor laat komen met als standpunt minder verbruik en sowiezo verkeers veiligheid (je kan beter met het verkeer mee komen) kennis van me heeft t voor laten komen en die heeft t gewonnen ;)

jmmr he als je geen gelijk hebt

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Echelon »

Had je post bijna over het hoofd gezien Ulbe: bedankt! :D

Ik ga wel ff langs de dealer....dat gedoe met zagen en hakken.......ieder zijn vak! :lol:

Bedankt!

Echelon.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Echelon,

De dealer kan je alle informatie geven over de scooter,

Veel succes, en vriendelijke groeten,

Ulbe.

herman-greet
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2013 12:55

Re: Over de Piaggio ZIP!!

Ongelezen bericht door herman-greet »

ik heb al jullie reacties gelezen, en ben aan de gang gegaan.
mijn zip 25 km loopt 33 km op de vlakke weg en is van 2005.
ik heb de uitlaat gedemonteerd en kan zo naar binnen kijken geen conus of andere belemmering.
wat kan ik nog doen om de 50 km te halen.
herman

Gesloten