Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Margarita
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2011 23:15

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Margarita »

Ik heb mijn tweede e-bike, de eerste (Gazelle) was met een motor in het voorwiel, dat vond ik niet prettig, zwaar aan het stuur en met zijwind lastig. Nu heb ik al een paar jaar een e-bike (Sparta) met middenmotor en dat bevalt veel beter, voelt stabieler en met tillen makkelijker, ik moet nl. in mijn schuur de achterkant optillen om de fiets te stallen, een motor in het achterwiel is daarom voor mij te zwaar.
Hopelijk hebben mensen iets aan mijn ervaring!

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door newwave »

Het schrapen wordt veelal veroorzaakt door dat de rotor (die het wiel aandrijft) tegen de stator loopt.
De afstand is 1 á 1.5 MM tussen beide, deze afstand is zo klein mogelijk gehouden, om een zo hoog mogelijk rendement te behalen.

Ik heb 4 wielen bij de plaatselijke fietshandel opgehaald die op de schroothoop lagen, ook deze schraapte enigszins.
Na demonteren van het geheel even heb ik even de rotor magneten van los zittend vuil / roestvorming ontdaan, daarna met Epoxy de boel verzegeld zodat roesten niet meer mogelijk is en de motor weer in elkaar gezet.
Klaar !! lopen alle 4 als een zonnetje !!

Normaal, mag u met een nieuwe motor hier geen last van hebben... Ik vind het raar dat de dealer hier niet even naar kijkt.
Het is vaak onwil / onkunde van veel fietsenhandelaren om niet even verder te kijken dan hun neus lang is..

Een behandeling als hierboven omschreven, duurt ongeveer een uur en is goedkoper dan een nieuwe motor te plaatsen met al het nieuwe spaakwerk erbij.. Het merk mag niets uitmaken, direct aangedreven motoren zitten over het algemeen allemaal hetzelfde in elkaar.

Motoren in een middenmotor zijn kleiner maar hebben een hoger toerental waarna het 3:1 wordt vertraagd, ook deze motoren zitten exact hetzelfde ineen als een naafmotor.

pk49
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:16

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door pk49 »

ik heb nu zo'n 7 jaren dezelfde e-fiets en ben net aan de tweede accu begonnen. Door wat rond te kijken op internet heb ik een redelijk goedkope bedrijf in Eindhoven gevonden die de accu reviseerde/van nieuwe cellen voorzag. Regelmatig vallen/breken er stukjes plastic eraf, want de bedieningsorganen zijn van plastic.Dus een rol gaffatape en tube plasticlijm van Pattex altijd bij de hand houden. Klein onderhoud,zoals kettingspannen en smeren, remmen afstellen, is goed zelf te doen. En als je een bepaalde reparatie niet weet uit te voeren dan even op Youtube zoeken. Een nadeel kan zijn dat alles in het engels is.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door newwave »

even kopiëren en plakken en dan met Google vertalen, gaat goed op de grammatica na dan.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door newwave »

Willemwriter schreef:

" Nadat mijn vrouw met een Ebike van de weg werd gereden door een onoplettend automobilist, kregen we in het ziekenhuis te horen dat ze daar dagelijks (!) minimaal 1 slachtoffer met Ebike onder behandeling kregen... Ik vermoed dat het eerder de verkeersintensiteit (vooral in de grotere steden) is die ouderen op Ebikes parten speelt. Voor ons (beiden 70) in ieder geval geen Ebikes meer, een auto voelt toch veiliger aan. "

Het is algemeen bekend dat er veel slachtoffers vallen onder de oudere weggebruikers met Ebikes. Het reactievermogen t/o van de snelheid is vaak de boosdoener. Vanuit je ooghoeken kunnen kijken is een must in de steden en vaak ook op het platte land. Er zullen andere regels moeten komen ten aanzien van deze weggebruikers.. Maar hoe... Tja..!!??

AlexandraForshak
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2020 17:14

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door AlexandraForshak »

Ik heb zelf na lang wikken en wegen ook een e-bike online gekocht en het is me prima bevallen. Je kan tegenwoordig zoveel informatie vinden en advies over elke fiets dat je het haast niet meer in de fietsenwinkel hoeft te vragen. Overigens een tip voor iedereen die net als ik wat kleiner woon, ik hang mijn e-bike altijd op, zo kan hij niet omvallen en kunnen mensen er ook niet makkelijk tegenaan lopen. Ik heb gewoon gezocht op ophangsysteem fietsen en ben zelf erg tevreden met het ophangsysteem van mijn fiets.
Laatst gewijzigd door AlexandraForshak op 09 dec 2020 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door scontra »

AlexandraForshak schreef:
09 dec 2020 13:16
Ik heb zelf na lang wikken en wegen ook een e-bike online gekocht en het is me prima bevallen. Je kan tegenwoordig zoveel informatie vinden en advies over elke fiets dat je het haast niet meer in de fietsenwinkel hoeft te vragen. Overigens een tip voor iedereen die net als ik wat kleiner woon, ik hang mijn e-bike altijd op, zo kan hij niet omvallen en kunnen mensen er ook niet makkelijk tegenaan lopen. Ik heb gewoon gezocht op ophangsysteem fietsen en ben zelf erg tevreden met het ophangsysteem van mijn fiets.
Heeft u er ook, na dat lange wikken en wegen, over nagedacht hoe u het onderhoud en de eventuele nodige reparaties (onder garantie) gaat laten uitvoeren.
De plaatselijke fietsenmaker zal u niet met open armen ontvangen als u daar met uw fietsprobleem moet aankloppen.
Hopelijk heeft u de doos nog om de fiets ter reparatie/onderhoud terug te sturen naar de webwinkel :oops: of heeft u de keuze gemaakt voor bijv. een Stella of Amslod.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De plaatselijke fietsenmaker zal u niet met open armen ontvangen als u daar met uw fietsprobleem moet aankloppen.
Huh, waarom niet?
Mijn fietsenmaker is juist ontzettend blij als ik weer bij 'm langs kom met mijn fiets om een beurt te laten doen of een reparatie te laten verrichten. Dat is namelijk precies datgene waarvoor hij fietsenmaker is geworden. Het woord zegt het al.
Waarom zou een fietsenmaker geen klanten willen hebben die bij hem of haar een fiets willen laten repareren?
In al die jaren dat ik fietsen heb gehad is 90% van de problemen die ik met mijn fiets heb echt niet garantie-gerelateerd. Geen idee wat mensen met een fiets doen, maar bij mij komt een lekke band, een kapot lichtje of een loszittende ketting toch nog echt het meest voor.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
09 dec 2020 16:03
De plaatselijke fietsenmaker zal u niet met open armen ontvangen als u daar met uw fietsprobleem moet aankloppen.
Huh, waarom niet?
Mijn fietsenmaker is juist ontzettend blij als ik weer bij 'm langs kom met mijn fiets om een beurt te laten doen of een reparatie te laten verrichten. Dat is namelijk precies datgene waarvoor hij fietsenmaker is geworden. Het woord zegt het al.
Waarom zou een fietsenmaker geen klanten willen hebben die bij hem of haar een fiets willen laten repareren?
In al die jaren dat ik fietsen heb gehad is 90% van de problemen die ik met mijn fiets heb echt niet garantie-gerelateerd. Geen idee wat mensen met een fiets doen, maar bij mij komt een lekke band, een kapot lichtje of een loszittende ketting toch nog echt het meest voor.
Als je winst van de verkoop aan een ander gunt, dan is de fietsenmaker meestentijds niet gelukkig met je.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door angel1978 »

tja.. geen idee welke fietsenmakers jij allemaal kent.. Maar zowel bij mijn garage ( auto ) als bij mijn fietsenmaker zijn ze vooral geïnteresseerd in het onderhoud. Die verkoop is leuk en als die mogelijkheid er is, dan is dat perfect.. Maar zowel mijn garage als mijn fietsenmaker zijn vooral geïnteresseerd in een langdurige relatie omdat zij dondersgoed snappen dat ze daar uiteindelijk meer uit kunnen halen, dan die eenmalige verkoop.

De fietsenmaker is dus zeer gelukkig als ik met een fiets ( wel of niet daar gekocht, doet er niet toe ) bij 'm kom voor onderhoud of reparatie.

sake1987

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het probleem is ook niet dat de fietsenmaker het onderhoud niet wil doen. Iedere opdracht brengt geld binnen.
Echter bij de fietsen zoals Stella, Amslod enz.
Zal hij niet aan onderdelen kunnen komen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door angel1978 »

sake1987 schreef:
09 dec 2020 16:34
Het probleem is ook niet dat de fietsenmaker het onderhoud niet wil doen. Iedere opdracht brengt geld binnen.
Echter bij de fietsen zoals Stella, Amslod enz.
Zal hij niet aan onderdelen kunnen komen.
Bedoel je onderdelen voor de Bosch motor, Bosch display of wellicht de Shimano schijfremmen of versnellingen?
Of zouden universele banden niet op een Stella passen?

sake1987

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door sake1987 »

angel1978 schreef:
09 dec 2020 16:40
sake1987 schreef:
09 dec 2020 16:34
Het probleem is ook niet dat de fietsenmaker het onderhoud niet wil doen. Iedere opdracht brengt geld binnen.
Echter bij de fietsen zoals Stella, Amslod enz.
Zal hij niet aan onderdelen kunnen komen.
Bedoel je onderdelen voor de Bosch motor, Bosch display of wellicht de Shimano schijfremmen of versnellingen?
Of zouden universele banden niet op een Stella passen?
Heb een Amslod gehad en mijn fietsen maker wilde er niet aan sleutelen, kon niks met de software.
Toen ik de fiets wilde inruilen kreeg ik 10 % korting als ik de Amslod zelf verkocht, hij wilde hem niet hebben.
En natuurlijk banden passen op alle merken en universele onderdelen ook.
Echter er kan een Bosch onderzitten of Bafang, Yamaha maar vaak is dit software matig aangepast door de fabrikant

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De meeste reacties gaan in op fietsreparatie zoals bij een gewone fiets, maar een e-bike heeft onderhoud aan de motor nodig (net als een auto). Een buurman van ons heeft 4,5 jaar geleden een goed merk e-bike gekocht en bij zijn vaste fietsenmaker om de hoek (die dit dure merk zelf niet verkocht) in onderhoud gegeven. De motor hield ermee op en de analyse achteraf is dat er wsl nooit olie in de motor is gedruppeld.
Mijn eigen fiets heeft elk jaar een software-update gekregen, en een (door heftige regen) vastgelopen display is (gratis) vervangen. Mijn indruk is dat de e-bike techniek nog een (te) nieuw vakgebied is voor de verkopers ofwel de techniek verandert zo snel dat ze het moeilijk bij kunnen houden.
Het onderhoud van een e-bike is m.i. een vak apart, onze fietsenmaker beperkt zich daarom tot slechts één merk om dit goed te kunnen beheersen.
Nog een opmerking over de keuzes: een e-bike met middenmotor is m.i. een wegwerpproduct, als de motor kapot is pas een nieuwe motor niet in het frame. Binnenkort zal de schrootberg dus snel hoger worden. Ook dit is een reden om een motor in het achterwiel te nemen, die kan altijd vervangen worden, (desnoods door het hele achterwiel te vervangen als de maten veranderen).
Over het schokdempereffect: mijn fiets heeft brede wielen/banden, door de banden niet keihard op te pompen werkt het als schokdemper.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom schopt u een topic waar al bijna 2 jaar niet meer is gereageerd omhoog?

Plaats reactie