Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door newwave »

Ondergetekende, (25 jaar werkzaam in de consumentenelektronica) probeert hier voor een ieder in begrijpelijke taal enige voor en nadelen van elektrische fietsen met als hoofdonderwerp "Motoren" te belichten.
Ik doe dit omdat er een levendige handel is ontstaan m.b.t. reparaties van deze fietsen, met de daarbij de belachelijke hoge reparatiebedragen die op veel plaatsen aan de orde van de dag zijn.
Ook lange wachttijden voor reparaties zijn ronduit belachelijk te noemen omdat uitwisselen van een wielnaaf met motor een uur duurt, display vervangen een half uur !!

Repareer met regelmaat motoren en displays van elektrische fietsen, mij is de afgelopen jaren opgevallen dat bepaalde systemen van de motoraandrijving veelal dezelfde klachten hebben.
Bij fietsen met de motor in het voor of achterwiel, zijn twee verschillende soorten te onderscheiden, n.l. de direct aangedreven motoren en de motoren met een planetair tandwielenstelsel er in, hierin zit een kleine motor met een hoger toerental, de tandwielen zijn meestal in een 3:1 of 4:1 verhouding berekend.

Deze laatstgenoemde is erg aan slijtage onderhevig, omdat veelal de Nylon tandwielen (die het toerental van de motor reduceren) erg hard slijten. Deze wielnaaf motoren zijn meestal kleiner in diameter dan de Direct aangedreven wielnaaf motoren, en worden veelal als aanbieding verkocht.
Ook zijn de reparatiekosten belachelijk hoog, zoals ik las in andere berichten, daarbij komt nog dat de fabrikant / importeur erg vaak geen losse motoronderdelen levert, men moet dus een geheel nieuwe motor kopen....Onzin, mijn inziens, pure geldklopperij !!

Direct aangedreven wielnaaf motoren hebben (zoals gezegd) een grotere diameter, de motor is ook twee maal groter en degelijker, het toerental van de motor is gelijk aan dat van het wiel, geen tandwielen die kunnen slijten dus !!

Fietsen met een middenmotor hebben ook een tandwiel overbrenging er in zitten, maar zijn degelijker uitgevoerd dan bijvoorbeeld de Sanyo met zijn Nylon tandwielen in de wielnaaf motoren.

Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.

And... Last but not least.. Helaas merk ik tijdens bezoeken aan fietswinkels dat er erg vaak onvoldoende kennis in huis aanwezig is aangaande deze digitale techniek en men meteen overgaat tot het vervangen van complete duurdere delen, zoals complete display's en motoren terwijl vaak alleen een "Hall sensor" van 2 euro in een motor de boosdoener is.

De echte ambacht is meer en meer aan het verdwijnen.. Helaas is het uitwisselen van het complete systeem tegenwoordig de trend.

Ervaringen van een monteur (Met Digitale kennis..dat wel) ... Groet, Hans
Laatst gewijzigd door Radar op 21 aug 2018 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanhef aangepast

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door scontra »

newwave schreef:
Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
Mijn advies, gebaseerd op 9 jaren ervaring als e.bikefietser, neem een fiets met een direct aangedreven achterwielmotor enz. enz.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er schijnen zelfs mensen te zijn die een fiets per Internet willen bestellen. Geldt ook voor brommers en brommobielen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Revoked »

Volgens mij is TS een zg. "handige buurman" en is zijn ervaring met e-bikes zeer beperkt.
De e-bike-specialist die ik ken vindt wielmotoren niet de beste. De electromotoren zijn overigens het probleem niet. De omliggende hardware is vaak het probleem. E-bikes trillen meer dan je verwacht, en dat kan vreemde gevolgen hebben op printplaten, sensoren en displays. Zelfs de bekabeling is goedkoop, eigenlijk moeten ze veel steviger zooi gebruiken. Maar weinig mensen begrijpen dat voor kwalitatief betere bekabeling een flink bedrag moet worden betaald.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door scontra »

Theotrucker schreef:Er schijnen zelfs mensen te zijn die een fiets per Internet willen bestellen. Geldt ook voor brommers en brommobielen.
Dat is zo en het overgrote deel krijgt daar, om verschillende redenen, enorme spijt van.
Maar, voor een paar eurootjes korting, wordt men horende doof voor de waarschuwing voor een dergelijke aankoop.
Een bak minder service en problemen te over bij een beroep op de garantie, daar had men even niet mee gerekend, om van het (niet) passen meten en proefrijden nog maar te zwijgen
Maar ook hier zal de uitzondering daarop zijn woordje doen.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door newwave »

Het gaat hier om motoren met een zogenaamde interne gearbox, deze wordt alleen in fietsen toegepast zover ik weet.
Van de acht die ik demonteerde was bij allemaal de KUNSTSTOF tandwiel overbrenging stuk ,de motor op zich liep zonder problemen op mijn werkbank.
Natuurlijk zijn er meer verbeteringen mogelijk, maar begin daar waar mogelijk is de kosten te drukken is mijn advies en laat fietsen met een interne gearbox het zogenaamde "Planetaire tandwielstelsel" in de motor staan.

Alle andere overige klachten aangaande display , bekabeling, accupakket, connectoren en wat al niet meer, zullen blijven bestaan, ben ik bang.
Service gevoeligheid hangt immers ook van het gebruik van de fiets af.
Een fiets die dag en nacht in de regen staat, zal een kort leven beschoren zijn.
Vergeet ook even niet dat 95% van ALLE elektronica dat in de E-bike verwerkt is uit China komt... Ongeacht het merk. Laat u vooral niets anders wijs maken..


Voor alle duidelijkheid, ik treed hier niet als deskundige op, maar als technicus die de laatste 5 jaar met regelmaat probleemgevallen heb gezien.
Doe er u voordeel mee zou ik zeggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om te reageren op uw vraag: ik overweeg geen aanschaf van een elektrische fiets.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door marnix »

Vraagje, ik snap het nl. niet meer, vanochtend in de televaag alarm over electrieke fietsen die 50km/uur gaan, opgevoerd dus.
Ik zie veel van die racedingen met blauwe plaat.
Maar laatst haalde een snelle madam me in, terwijl ik op de snorfiets zat, zij had een gele plaat op haar fiets, ze droeg wel een soort racefietshelm.
mag die dan wel 40km/uur?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als ze goeie benen heeft of bergaf rijdt wel.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door marnix »

leuk

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er geldt in ieder geval geen snelheidsbeperking als de fiets niet stopt met trapondersteuning bij 25 km/u

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Revoked »

Speed-pedelecs mogen even snel als een brommer. De meeste gaan ietsjes sneller, hier in het dorp is er een gek die 112km/h haalt....

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

marnix schreef:Vraagje, ik snap het nl. niet meer, vanochtend in de televaag alarm over electrieke fietsen die 50km/uur gaan, opgevoerd dus.
Ik zie veel van die racedingen met blauwe plaat.
Maar laatst haalde een snelle madam me in, terwijl ik op de snorfiets zat, zij had een gele plaat op haar fiets, ze droeg wel een soort racefietshelm.
mag die dan wel 40km/uur?
Met een gele plaat is het toch een brommer of een pedelec die hieraan is gelijkgesteld? Dan moet ze ook een normale helm op.https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ed-pedelec

Ik fiets zelf op een gewone elektrische fiets. Kan maximaal 25 maar dat rij ik nooit, ik vind 18-19 een fijne snelheid en bovendien zet ik de ondersteuning zo laag mogelijk. Maar elke dag wordt ik ingehaald op het fietspad door mensen op een 'fiets':
- die keihard gaat, berijder met een fietshelm op > meestal een echte racefiets
- die keihard gaat, berijder met een fietshelm op, maar fiets zónder plaatje > een illegale pedelec
- die keihard gaat, berijder zonder fietshelm op, zie hierboven
- die keihard gaat, berijder met brommerhelm op, fiets met gele plaat en dus is het een soort bastaardbrommer maar heet het speedpedelec ;-) . Lastig is dan wel: deze moeten eigenlijk op de gewone weg, binnen de bebouwde kom. Waarom ze het op de route waar ik dan op het fietspad fiets niet doen weet ik niet. Kan het ze ook niet vragen want ze gaan te snel.

Nu dus weer opgevoerde elektrische fietsen... maakt het lekker ingewikkeld.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Jablan »

newwave schreef:Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
Staat genoteerd. :)

En de rest van het verhaal is goed herkenbaar. Het display op mijn fiets heeft een ducktape jas gekregen. Nieuw display zou 100 euro moeten kosten, terwijl er alleen een stukje kunststof is afgebroken.

Weet iemand misschien ook een oplossing voor dat andere probleem van elektrische fietsen - de uitvallende of stotterende ondersteuning?
Schijnt vaak voor te komen, vooral op klinkerbestrating. Zelf heb ik er het meeste last van op een fietsviaduct, waar bij elke voegovergang tussen de brugdelen de ondersteuning uitvalt. Erg fijn, want juist daar is de ondersteuning wel zo fijn (helling op). Ligt het aan te hard fietsen of aan ontbrekende schokdempers? Of mogen we een ander de schuld geven, in dit geval de ontwerpers van het viaduct?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik ben aan mijn tweede elektrische fiets en heb nooit, maar dan ook nog echt nooit, last gehad van uitvallende of stotterende ondersteuning.
Ik zou niet weten hoe het voelt. Ik had een Giant Twist en heb nu een Speer II. Ik rij over asfalt, klinkers en half verharde wegen, elke dag.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door scontra »

Jablan schreef:
newwave schreef:Mijn advies... Koop een fiets met een direct aangedreven wielmotor (grote wielnaaf) om in ieder geval zeker te zijn van een langere levensduur van de motor.
Staat genoteerd. :)
Mijn advies : een direct aangedreven achterwielmotor (grote naaf) ......... :idea:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Toch hoor je vaak neem een middenmotor.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door newwave »

Probeer hier voor de veelal niet-wetende gebruiker in begrijpelijk taalgebruik de werking ven een E-bike uit te leggen, zodat u tijdens een eventuele aanschaf iets beter onderlegd bent over de werking van E-Bikes..

Het systeem is als volgt opgebouwd...

Een drie fase puls gestuurde motor.
Deze motor werkt met een drie fase DUTY CYCLE (Blokgolf) ... zie Google ...
Dit systeem is door deze Duty Cycle het meest energie zuinig en ligt het rendement rond de 85% - 90% .
Door deze Duty Cycle (Pulsbelasting) raakt de accu minder snel leeg in vergelijk met een DC gestuurde motor met maar 50 - 60% rendement. (oudere systeem)

Een convertor waar deze Duty Cycle uitkomt stuurt de motor aan, hieraan hangt ook je accupakket.
In deze convertor zit ook de processor die commando's krijgt vanuit het display en handvat op je stuur.

Dit is een data verbinding die via de kabel naar je stuur loopt. Wanneer er onderbrekingen in komen door slecht contact van connectoren e.d. stopt de ondersteuning of gaat verkeerd reageren . Daarbij komt nog dat de datalijn van display naar motor bestaat een uit puls van enkele micro ampères. Regen en vocht vormen al snel een probleem voor een goede doorgang ervan en is hiermee het meest kwetsbare van het hele systeem. Voorkoming van regen en indringen van vocht is dus noodzaak.

Naast deze datalijn, zit er ook een PWM ( Pulse Wide Modulated) generator in deze convertor, de snelheid van deze generator bepaald de ondersteuning en is uiteraard voorzien van een limiter zodat de fiets niet te hard kan gaan. Deze limiter kan eenvoudig worden gemodificeerd zodat de fiets makkelijk 50 of 60 KM p/u kan lopen, Ik heb hier op de testbank na aanpassing nog hogere snelheden gemeten..

Voor, achter of middenmotor.. Het is maar wat je het fijnste vind.. maar bedenk wel dat een "Gearbox" (tandwiel overbrenging in middenmotor) extra verlies geeft t/o van een direct aangedreven naafmotor...>>> "Direct drive" heeft het hoogste rendement en is het minst onderhoudsgevoelig. <<< . Alle zwaardere elektroscooters hebben ALLEMAAL direct drive in het achterwiel... Niet voor niets dus..

De motor in een middenmotor systeem is veel kleiner in omvang dan een naafmotor, deze kleinere middenmotor loopt vele malen harder dan een naafmotor. De tandwielen "Gearbox" daarachter reduceren dit hogere toerental zodat er aan het eind een bruikbaar toerental uitkomt voor op je trapas. Al met al meer kunststof tandwielen die extra kunnen slijten en wat al niet meer. Ook bestaat de kans dat wanneer er maar een onderdeel in dit complexe systeem stuk is, men tot vervanging van de hele middenmotor zal overgaan, met daarbij de hogere kosten.

Duty Cycle / Puls gestuurde motoren hebben bij ELK toerental DEZELFDE TREKKRACHT , de frequentie (snelheid) van de PWM generator bepaald het toerental / snelheid waarmee je fietst. Daarom adviseer ik een mooi langzaam lopende DIRECT DRIVE naafmotor.... Laat u vooral NIETS anders wijs maken. Want... De fiets waar de grootste marge op zit, zal uiteraard als beste worden aangeprezen..

Dit drie fase Duty Cycle systeem wordt in alle met een elektromotor aangedreven voertuigen toegepast, ja zelfs de dure TESLA auto, werkt EXACT hetzelfde... Groet Hans.

willemwriter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2004 11:19

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door willemwriter »

Nadat mijn vrouw met een Ebike van de weg werd gereden door een onoplettend automobilist, kregen we in het ziekenhuis te horen dat ze daar dagelijks (!) minimaal 1 slachtoffer met Ebike onder behandeling kregen... Ik vermoed dat het eerder de verkeersintensiteit (vooral in de grotere steden) is die ouderen op Ebikes parten speelt. Voor ons (beiden 70) in ieder geval geen Ebikes meer, een auto voelt toch veiliger aan.

Chip54
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2018 13:28

Re: Overweeg je de aanschaf van een elektrische fiets?

Ongelezen bericht door Chip54 »

Heb nu een jaar of vijf een e-bike, intussen met 13.500 km op de teller.
Ben wel al aan mijn tweede direct aangedreven voorwiel bezig, de eerste schraapte al vanaf vrijwel het begin en liep
na bijna drie jaar gewoon vast. Onder 'coulance' een nieuw wiel en dus een nieuwe motor gekregen, maar deze heeft
precies hetzelfde probleem. Bij wegrijden of sneller gaan rijden na een bocht 'schraapt' het voorwiel en moet ik stevig kracht
zetten om op snelheid te komen. Na een jaar met deze motor weer naar de dealer, maar de fabrikant weigert nogmaals het
wiel te vernieuwen. Kortom, ik weet dat het in principe de beste motor is, die van mijn vrouw loopt als een zonnetje, maar ik ben het een beetje beu....

Plaats reactie