LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxiderende gazelle voorvork

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
ArnaudBrander
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2020 20:27

Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door ArnaudBrander »

Ben inmiddels een tijdje in het bezit van een prachtige Gazelle Eclipse herenfiets van 2013.
De fiets is in nieuwstaat, maar helaas begint de lak van de voorvork af te bladeren.
Zo te zien begint het onder te lak te oxideren, en barst de lak, nou erger ik mij hier mateloos aan, terwijl op de rest van de fiets geen roest of oxidatie te vinden is.
Na 2 mailtjes te hebben gestuurd naar Gazelle krijg ik de reactie terug om met een busje spuitlak de oxiderende plekken over te spuiten.
Dit gaat natuurlijk niet mooi worden, en binnen de kortst mogelijke tijd oxideert dit weer.

Mijn vraag is : is dit normaal ? Lak garatie is toch lak garantie, zelfs op een voorvork.
En ik kan me voorstellen, als er ruig mee om word gegaan, dat dit gebeurd, maar de rest van de fiets is in nieuwstaat en word ook regelmatig gepoetst.

Gr. Arnaud

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Van onderuit oxideren is niet mogelijk. Om te kunnen oxideren is er vocht nodig en iets dat ingepakt is kan geen vocht bij. Er moet dus een plek zijn waar vocht onder de lak kan komen die daarmee de oxidatie veroorzaakt.
U praat ook over lakgarantie, heeft u die dan? Maar dan nog is het aan u om aan te tonen dat de oxidatie ontstaan is door een producteigenschap. Dus dat de laklaag al nooit goed was of er plekken zijn waar er vocht onder de lak kan komen. En dit alles mag dan niet ontstaan zijn door uw schuld. Want in feite is een krasje in het lak al voldoende om er vocht door te laten komen. En geen enkele garantie zal dat dekken.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lakgarantie op een fiets uit 2013, dus zeven jaar oud? En zoals al is opgemerkt door NeoDutchio, weet u heel zeker dat er door het gebruik geen kleine beschadigingen zijn ontstaan in de laklaag?

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Lakgarantie klinkt als een vorm van fabrieksgarantie en die is meestal niet overdraagbaar bij verkoop, bent u de eerste eigenaar?

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Ik herken de oxidatie op de voorvork, mijn gazelle (ook uit 2013) kreeg dit een paar jaar geleden ook. Inderdaad, de lak bladdert er heel lokaal op 2 plekjes gewoon af.
Maar ik ben me er niet aan gaan ergeren, ik heb de losse stukken lak weggehaald, en er gewoon wat menie op gesmeerd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

neem kontakt op met de verkoper en niet met gazelle zelf, verkoper moet dit oplossen en als u lakgarantie nu nog heeft dan is dus de verkoper het aanspreekpunt hiervoor....

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door rienenik »

bekend verschijnsel bij gazelle.Ondergrond is van aluminium. De standaarden bladeren ook allemaal af.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Oxiderende gazelle voorvork

Ongelezen bericht door Brahms »

De Gazelle lakgarantie op frame en voorvork is 5 jaar.

Gesloten