LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reparatie fiets fietsenwinkel

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
zingertjes
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 21:42

reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door zingertjes »

Hallo allemaal,
Even in het kort mijn verhaal. 3 juli heb ik mijn elektrische fiets na pech onderweg (display en ondersteuning vallen uit) achtergelaten bij een filiaal van fietsenwinkel.nl. Mijn fiets heb ik in november 2017 bij dit filiaal gekocht. De filiaaleigenaar meldde mij dat ik de volgende dag contact moest opnemen met de klantenservice i.v.m. een monteur. De afgelopen 6 weken veel contact gehad met de klantenservice maar niemand kon mij vertellen hoe de stand van zaken was m.b.t. mijn fiets. Regelmatig werd mij beloofd dat ik teruggebeld of gemaild zou worden, maar dit is nooit gebeurd. half juli een klachtenbrief geschreven, maar tot nu toe geen reactie. Uiteindelijk kreeg ik afgelopen donderdag mijn fiets na 6,5 week terug, echter zonder fietstassen die erop zaten en met een bagagedrager die beschadigd was. Ook dit gemeld bij via een formulier op de site. Wel kreeg ik bij hoge uitzondering na 2,5 week een leenfiets, helaas was deze niet helemaal mijn maat en niet goed afgesteld, dus weinig gefietst tijdens deze mooie zomer. De dag na bezorging wilde ik een stukje gaan fietsen en wat bleek, de klacht bestond nog steeds. Het display viel steeds uit. Natuurlijk weer contact opgenomen met de klantenservice maar de enige oplossing die er is, is de fiets weer retour. momenteel dus een fiets die het niet doet en ook geen leenfiets meer. het is de vraag of de leenfiets de komende tijd beschikbaar is. het liefst breng ik mijn fiets terug en wil ik mijn geld terug, maar dan schijn ik 25% afschrijving moet betalen. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Alvast bedankt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Revoked »

Je hebt gewoon garantie. Dus laten fixen is grrrrratis voor je. Na 1 reparatie al het vertrouwen kwijt? Dan bent u wel erg argwanend, of u bent alleen Rolls-Royce gewend.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door newwave »

Ondergetekende, (25 jaar werkzaam in de consumentenelektronica) probeert hier voor een ieder in begrijpelijke taal enige voor en nadelen van elektrische fietsen met als hoofdonderwerp "Motoren" te belichten.
Ik doe dit omdat er een levendige handel is ontstaan m.b.t. reparaties van deze fietsen, met de daarbij de belachelijke hoge reparatiebedragen die op veel plaatsen aan de orde van de dag zijn.

Repareer met regelmaat motoren van elektrische fietsen, mij is de afgelopen jaren opgevallen dat bepaalde systemen van de motoraandrijving veelal dezelfde klachten hebben.
Bij fietsen met de motor in het voor of achterwiel, zijn twee verschillende soorten te onderscheiden, n.l. de direct aangedreven motoren en de motoren met een planetair tandwielenstelsel er in.

Deze laatste raad ik absoluut niet aan, omdat veelal de Nylon tandwielen (die het toerental van de motor reduceren) erg hard slijten. Deze wielnaaf motoren zijn meestal kleiner in diameter dan de Direct aangedreven wielnaaf motoren, en worden veelal als aanbieding verkocht.
Ook zijn de reparatieprijzen belachelijk hoog, zoals ik las in andere berichten, daarbij komt nog dat de fabrikant / importeur erg vaak geen losse motoronderdelen levert, men moet dus een geheel nieuwe motor kopen....Onzin, mijn inziens, pure geldklopperij !!

Direct aangedreven wielnaaf motoren hebben (zoals gezegd) een grotere diameter, de motor is ook twee maal groter en degelijker, het toerental van de motor gelijk is aan dat van het wiel, geen tandwielen die kunnen slijten dus !!

Fietsen met een middenmotor hebben ook een tandwiel overbrenging er in zitten, maar zijn degelijker uitgevoerd dan bijvoorbeeld de Sanyo met zijn Nylon tandwielen in de wielnaaf motoren.

And... Last but not least.. Helaas merk ik tijdens bezoeken aan fietswinkels dat er erg vaak onvoldoende kennis in huis aanwezig is aangaande deze digitale techniek en men meteen overgaat tot het vervangen van complete duurdere delen, zoals complete motoren terwijl vaak alleen een "Hall sensor" van 2 euro de boosdoener is.

Ervaringen van een monteur (Met Digitale kennis..dat wel) ... Groet, Hans
Laatst gewijzigd door newwave op 19 aug 2018 03:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Revoked »

Weinig handige reactie: TS heeft het over een uitvallend display....

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door newwave »

Probeer hier voor de vaak oudere en niets wetende gebruiker, enige helderheid te verschaffen in het doolhof van aanbiedingen van elektrische fietsen met als hoofdonderwerp "Motoren". Vaak het duurste onderdeel wat problemen heeft.
Displays / driver systemen zijn er in 100 verschillende soorten, hier is even niet 1,2,3 een oplossing voor een bepaalde klacht te omschrijven, alvorens het geheel eerst gezien te hebben.

In het algemeen kan men vocht / oxidatie op de mainboard en slechte verbindingen in connectoren als hoofdoorzaak aanwijzen bij uitval van Displays en behoeft in veel gevallen niet te worden overgegaan tot een nieuwe Display omdat reparatie vaak mogelijk is.

De fietsenmaker van tegenwoordig komt met de kennis met het plakken van een band al lang niet meer uit, het digitale tijdperk is ook hier aan de orde.
Helaas gebied de realiteit mij te zeggen dat bij het overgrote deel deze kennis niet of nauwelijks aanwezig is, waardoor er zonder professioneel onderzoek vooraf complete Motoren of Displays vervangen worden.

Heb in de loop der tijd verschillende klachten aangaande Displays gehad, heb nog niet één keer een Display moeten vernieuwen, altijd was het reparabel.
Maar... Tijd is geld, vervangen kost minder tijd en levert meer op, de niets wetende klant betaald immers toch !?
Laatst gewijzigd door newwave op 19 aug 2018 03:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Revoked »

Nog steeds een onhandige reactie: TS heeft de fiets nog in de garantie termijn.
Je hele post raakt kant noch wal. Bovendien ben je hard bezig het topic te kapen. Begin gewoon een nieuw topic, kun je babbelen wat je maar wil.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door newwave »

Garantie is garantie toch... Garantie termijn zal toch wel ergens duidelijk omschreven staan. Fiets bij de zaak neerzetten en klacht aangaande handelaar melden bij importeur/ fabrikant...

By the way... Voor jou raakt het kant of wal, voor anderen misschien nuttige informatie, ondanks de afwijking van het topic.
Wanneer we het over het kant of wal raken van antwoorden, dan is een vergelijk van een Rolls-Royce met een fiets inderdaad een kant of wal antwoord!

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan kijken of je een beroep kunt doen op de wettelijke garantie, dit geeft recht op 100%, maar je draagt dan wel de bewijslast voor je stelling dat de fiets bij aflevering non-conform was. Als je liever een beroep doet op de Handelsgarantie en daarin staat dat je niets hoeft te bewijzen maar dan wel 75% terugkrijgt dan is dat hoe het is. Aan jou de keus.

zingertjes
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 21:42

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door zingertjes »

Bedankt voor jullie reacties. Mijn fiets valt onder de garantie en wordt dus gratis gerepareerd. Wat mij dwars zit is het feit dat ik 6,5 week mijn fiets kwijt was, weer terug moet en daar nog meer tijd bijkomt. Ik ben wel afhankelijk van de fiets om bij mijn werk te komen. Ik moet nu met openbaar vervoer en daar zijn ook weer kosten mee gemoeid.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door newwave »

Zou ik misschien mogen weten om wat voor fiets het hier gaat, merk en type ?
Misschien kan ik in mijn database iets terug vinden aangaande klachten voor dit type.

Fiets is in november afgelopen jaar gekocht, dit type staat dus nog volop in de winkels neem ik aan.
Een beetje handelaar moet dergelijke onderdelen op voorraad hebben en zou u met gemak binnen een paar dagen kunnen helpen.
Ik vind het een uiterst klantonvriendelijk verhaal.

zingertjes
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 21:42

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door zingertjes »

Het betreft een Brinckers Bretagne M8

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door newwave »

Het betreft hier een fiets met middenmotor, de motorsturing zit nabij het accupakket met aan het stuur de bediening ervan.
Wanneer er klachten zijn van (tijdelijke) uitval van het display, kunnen hier twee oorzaken aan ten grondslag liggen.
(1) spanningsuitval naar display met veelal als oorzaak slechte stekker/ connector verbindingen van het stuur naar de Motor stuurunit
(2) Vocht / Oxidatie in het display / pcb waardoor er geen data meer bij de Motor stuurunit komt en dus uitval van de hele ondersteuning tot gevolg heeft.
Mijn inziens (gezien de jonge leeftijd van de fiets) eenvoudig op te lossen.. "Meten is weten zeg ik dan maar even"..

Fietsenwinkel.nl zou zich moeten schamen om een klant met een fiets van een dergelijke prijsklasse zo te behandelen..
Misschien iets minder geld in Ster reclame steken en wat meer investeren in service gericht werken !?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

@newwave: nuttige kennis heb je. Misschien wel goed om er een apart topic voor te openen.

zingertjes
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 21:42

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door zingertjes »

hallo newwave,
Bedankt voor het opzoeken van deze informatie. Zeer nuttig en helemaal duidelijk. Met de laatste twee regels ben ik het helemaal met je eens
groeten

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door newwave »

Heb een topic geopend.. "Overweegt u de aanschaf van een elektrische fiets"

Het gaat nu in dit geval over een fiets, maar toch met een waarde van om en nabij de 2000 Euro !!
Helaas maak ik dergelijke gevallen al jaren mee, niet alleen in deze branche maar veelal in de consumentenelektronica met elk jaar ook nog eens een toename van klachten.
Oorzaak is mijn inziens niet specifiek opgeleid personeel wat in steeds meer bedrijven veelal als inleenkracht aan de slag gaat.
Complete delen uitwisselen geniet de voorkeur bij deze lieden omdat er geen of weinig kennis is om de klachten daadwerkelijk op te sporen en te verhelpen.
Ik moet nog drie jaar meelopen in deze ondergaande wereld van het echte ambacht, kan dan lijdzaam toezien op de totale ondergang ervan.

Elektrische fietsen behoren niet tot mijn specialiteit, maar past met ruim 25 jaar ervaring in soortgelijke techniek wel in het rijtje.

zingertjes
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2018 21:42

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door zingertjes »

Ik heb je topic gelezen. Jammer (zacht uitgedrukt) dat veel mensen deze ervaring hebben.

TomDo
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2018 18:42

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door TomDo »

Zie net dat er in Radar aandacht geschonken wordt aan deze onprofessionele website.....een jaar geleden voor 5,5 duizend euro 2 Brinckers Bretagne gekocht...alles erop en eraan...1 fiets al omgeruild door alle mankementen die hij had, deze 2e fiets heel deze zomer in Amsterdam gestaan voor reparatie, E-motor deed niets meer , terug gekregen met verkeerde accu.....tig keren gebeld ben er uiteindelijk mee gestopt want ik maakte mezelf zo kwaad dat mijn gezondheid me meer waard is.....tweede fiets trapte door, weggebracht want ja als ze bij je thuis komen repareren dan betaal voorrij kosten 85 euro....kwam terug nog steeds niet goed....dus uiteindelijk fietslift gekocht en zelf maar aan gesleuteld (alles in de garantie tijd).....nu doet hij het goed.....4 maanden geleden...dus van de zomer een tik in de achternaaf....besloten maar niet meer met die gasten te bellen want weer mijn gezondheid.....zelf een avond zitten klooien en ja hoor ...tik eruit....nog niet gesproken over uitval display janken E-motor etc etc...
Als iemand deze fietsen (nu goed werkend) wil hebben voor 2 duizend minder......zeg het me....dit is voor mij de miskoop van mijn leven....en nog niet eens de fiets op zich maar die Fietsenwinkel.......werkelijk klanten zijn opdracht nummers voor hun....en vooral bij die zgn klanten service.....ik ga wel kijken of het nu echt allemaal aan mij ligt....

Ednaldo
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2018 21:42

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Ednaldo »

ook ik ben zo stom geweest om een elektrische fiets bij fietsenwinkel.nl te kopen.
Binnen 1 week deed de ondersteuning het niet meer, was in de garantie dus kwamen ze de fiets netjes ophalen.
Dit is al weer meer dan 1 maand geleden en nog steeds niets terug.
klantenservice is uitermate teleurstellend, weten niks en beloven terug te bellen.
Ben benieuwd of ik mijn (nieuwe) fiets nog ooit terug zie.
Zou ik hier nog iets aan kunnen doen ? Geld terug doen ze alleen maar met 25% minder omdat ik meer dan 3km gefietst heb.

een teleurgestelde fietser

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Dirkie »

Mijn vrouw heeft ook haar ebike gekocht bij Fietsenwinkel.nl. Is meteen ook de laatste geweest. Alles gaat heel vlot en je hebt je fiets heel snel in huis. Maar daarna houdt het volledig op. Service kennen ze niet. En garantie is ook maar wat zij vinden dat er onder valt. Zoals een jasbeschermer die na een paar weken er spontaan vanaf valt en daardoor licht beschadigd was. Aan de telefoon wordt gezegd dat dat bij de eerste service beurt geregeld gaat worden. Dat bleek dus niet zo te zijn, we moesten gewoon een nieuwe kopen want dit zit nu eenmaal niet vast aan de fiets (dit is letterlijk zo gezegd).
Een afspraak maken voor een service beurt is een crime en duurde in ons geval weken. Tussendoor ging het service punt failliet en weer gingen er weken overheen.
Gelukkig denken ze bij het nieuwe service punt met de klant mee. Een krakend zadel bleek een krakende zadelpen te zijn. Die moet dan eigenlijk besteld worden bij Fietsenwinkel.nl en daar kunnen zomaar weken overheen gaan. In de winkel hebben ze er gewoon een uit eigen voorraad gemonteerd en achteraf regelen ze dit wel met Fietselwinkel.nl.
Ze zijn misschien wel iets goedkoper maar dat weegt echt niet op tegen de ellende achteraf. Mijn ebike komt gewoon van het servicepunt want die verkopen ook hele goede ebikes en leveren wel goede service.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: reparatie fiets fietsenwinkel

Ongelezen bericht door Moneyman »


Gesloten