LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scooter rijdt te hard!

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
dez
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2011 07:59

Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door dez »

Ik heb een snorscooter (blauw kenteken). Deze rijdt echter 45 km/u omdat de leverancier vergeten is om de begrenzer aan te zetten.
Volgens de leverancier kan ik deze simpel even zelf aanzetten.

Nu vind ik het eigenlijk wel prettig dat ik af en toe iets harder kan rijden op saaie rechte stukken. 25 km/u is dan namelijk best langzaam..

In hoeverre ben ik dan illegaal bezig als ik het laat zoals het nu is? Riskeer ik alleen een boete voor de snelheid? En krijg ik ook een boete als ik gewoon 25 rij ipv 45? En hoe zit het met de verzekering? Ben ik wel gewoon verzekerd?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door tennis »

Als je bij een controle door de politie wordt aangehouden, en zij zetten deze op de rollenbank dan ben je de pineut, als deze harder loopt als 25 kmh.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je bent hardstikke strafbaar en als ik de agent was die je gaat bekeuren dan zou ik hard lachen om je smoes :D en je een dikke bekeuring geven natuurlijk. :lol:

dez
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2011 07:59

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door dez »

Maar ben je alleen strafbaar vanwege te hard kunnen rijden of ben je ook niet verzekerd (ook al rij je gewoon rustig)?

edwinknight

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door edwinknight »

dez schreef:Maar ben je alleen strafbaar vanwege te hard kunnen rijden of ben je ook niet verzekerd (ook al rij je gewoon rustig)?
Mn auto kan + 200...zolang ik dit niet rijd waar niet mag is er niks aan de hand.
Neefje heeft scooter, begrenser ertussen uit en scooter rijdt 55- 60....dus niet opgevoerd.
Hij moet op rollenbank ivm controle en krijgt te horen dat scooter is opgevoerd en bekeuring volgt. Verweer neefje is zoals ik schrijf met mn auto en zn scooter is niet opgevoerd, wat niet is gelogen.

Agenten discusseren onderling en bekeuring werd NIET uitgeschreven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door ciske »

dez schreef:Maar ben je alleen strafbaar vanwege te hard kunnen rijden of ben je ook niet verzekerd (ook al rij je gewoon rustig)?

Ik denk dat als jij een aanrijding krijgt , jouw verzekering dan heel moeilijk zal doen.

dez
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2011 07:59

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door dez »

Dat laatste denk ik ook inderdaad. Als ik een ongeluk veroorzaak terwijl ik 10km/u rij dan heb ik misschien wel een groot probleem met mn verzekeraar. Of zou ik alleen een probleem hebben als ik op dat moment harder rij dan 25 km/u?

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door angel1978 »

opvoeren scooters en snorfietsen:

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ov ... /opvoeren/

boete- en/of beslagname dus. Het opvoeren is genoeg voor een boete.. Het opvoeren alleen is al genoeg, je hoeft niet per se zo hard te rijden.

Standpunt van een ( maar ik denk alle ) verzekeringen. Dit in geval van een brommer, maar voor een snorfiets zal hetzelfde gelden:

Een brommer mag niet harder dan 45 kilometer per uur. Opgevoerde brommers zijn niet verzekerd; de schade die daarmee wordt veroorzaakt is dus niet gedekt. Sterker nog: als uw kind met een opgevoerde brommer schade aan een ander veroorzaakt, kan de verzekeraar de eventuele schadevergoeding verhalen op uw kind.

http://www.unive.nl/faq/bromfietstipsvoorouders

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door pima »

Een bromfiets met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van 25km is een snorfiets.
Loopt het ding harder dan 25km is het een "gewone" bromfiets en zal het voertuig dus moeten voldoen aan de eisen van een bromfiets, ook de bestuurder moet in het bezit zijn van geldige papieren om dit voertuig te mogen besturen:

Een paar dingen waarvoor de politie kan bekeuren zijn :

Verkeerd kenteken

Onverzekerd

Verkeerd rijbewijs

Geen keurmerk als bromfiets (niet goedgekeurd)

Helmplicht

Kan dus een hele dure bekeuring worden.

En wat de fietsenmaker betreft, de begrenzing moet ook voldoen aan Europeesche richtlijnen, dat houd ondermeer in, dat de begrenzing niet op een simpele manier te verwijderen moet zijn.

Toolboy

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door Toolboy »

[quote="pima"]Een bromfiets met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van 25km is een snorfiets.
Loopt het ding harder dan 25km is het een "gewone" bromfiets en zal het voertuig dus moeten voldoen aan de eisen van een bromfiets, ook de bestuurder moet in het bezit zijn van geldige papieren om dit voertuig te mogen besturen:

Wettelijk helemaal juist.
Maar deze uit 1850 stammende wet is klinklare onzin.
Deze gaat over fietsen met hulpmotor.
Een brommert met een uitlaatprop is ineens een snor??
In het buitenland gaat dezelfde constructie zelfs de weg op als lichte motorfiets/scooter.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door pima »

Lees dan maar eens de richtlijn EEG/2002/24 er op na!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Maar deze uit 1850 stammende wet is klinklare onzin.
Zo hadden ze die al in 1850 :mrgreen:

Het voorbeeld van de auto in vergelijking met de bromfiets/scooter/snorfiets gaat niet helemaal op. De auto heeft af fabriek een constructiesnelheid van bijv. 200. In dit geval ben je ook niet onverzekerd wat dan meestal pas bij een ongeval blijkt. Indien een begrenzer wordt uitgeschakeld of eraf gehaald, wordt de fabrieksconstructie gewijzigd en ben je idd strafbaar voor allerlei dingen, zoals beschreven.

Toolboy

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door Toolboy »

Maakt mij niet uit.

lezen is soms lastig.,Als je niet lezen wil !.

T

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Snel de begrenzer aanzetten. Als je met je blote hoofd met 45 per uur op de tegels valt, is de schade enorm. En wij mogen je ziektekosten ophoesten.

Ik erger mij (als brommerrijder met helm) kapot aan snorfietsers die 45, en soms 60 kilometer per uur rijden. Dubbele boetes voor dit soort types, graag.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door pima »

edwinknight schreef:
dez schreef:Maar ben je alleen strafbaar vanwege te hard kunnen rijden of ben je ook niet verzekerd (ook al rij je gewoon rustig)?
Mn auto kan + 200...zolang ik dit niet rijd waar niet mag is er niks aan de hand.
Neefje heeft scooter, begrenser ertussen uit en scooter rijdt 55- 60....dus niet opgevoerd.
Hij moet op rollenbank ivm controle en krijgt te horen dat scooter is opgevoerd en bekeuring volgt. Verweer neefje is zoals ik schrijf met mn auto en zn scooter is niet opgevoerd, wat niet is gelogen.

Agenten discusseren onderling en bekeuring werd NIET uitgeschreven.
Heeft neefje onwijs mazzel gehad dat hij 2 agenten trof die niet op de hoogte zijn.
Door het verwijderen van de begrenzing is de bromfiets niet meer in overeenstemming met de EEG typegoedkeuring, dus .......

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Natuurlijk wil oom agent weten hoe hard een brommer of scooter/snorfiets kan.
Door het te meten plaatst men deze op een rollerbank.
Men kan je alleen een bekeuring geven als de brommer/scooter NIET aan de wettelijke eisen voldoet.(dacht 75 of 80 Euro boete)
Die zelfde agent kan je geen bekeuring geven omdat je te hard zou hebben gereden omdat je brommer nu eenmaal harder kan dan de wet toestaat.
Daar voor hadden ze je op heterdaad moeten betrappen of een meting langs de weg moeten verrichten.
Wat de verzekering betreft is waar,je ben dan eigenlijk niet verzekerd hoewel de brommer zo uit de dealer vandaan komt is het geen deugdelijk product en hoort hij nadat je er op attent hebt gemaakt de brommer/scooter in de fabriekstand terug te zetten.
Die fietsenmaker/dealer is ook niet goed bezig.
Zelf aan een pas gekochte brommer knoeien is vragen om moeilijkheden.
De garantie zal dan ook te komen te vervallen!!

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door jlthkoch »

edwinknight schreef:
dez schreef:Maar ben je alleen strafbaar vanwege te hard kunnen rijden of ben je ook niet verzekerd (ook al rij je gewoon rustig)?
Mn auto kan + 200...zolang ik dit niet rijd waar niet mag is er niks aan de hand.
Neefje heeft scooter, begrenser ertussen uit en scooter rijdt 55- 60....dus niet opgevoerd.
Hij moet op rollenbank ivm controle en krijgt te horen dat scooter is opgevoerd en bekeuring volgt. Verweer neefje is zoals ik schrijf met mn auto en zn scooter is niet opgevoerd, wat niet is gelogen.

Agenten discusseren onderling en bekeuring werd NIET uitgeschreven.
Dan wisten de agenten waarschijnlijk zelf niet hoe het zat, maar als je de begrenzer uit een scooter haalt waardoor deze harder rijdt dan mag het dan formeel geen opvoeren zijn maar het is wel degelijk strafbaar. De scooter kan 55-60 en dit is NIET tiegestaan.

Voor een auto gelden inderdaad andere regels, die mogen wel in staat zijn harder te rijden..... Zolang je je maar aan de maximum-snelheid houdt.

Goliathangelus schreef:Natuurlijk wil oom agent weten hoe hard een brommer of scooter/snorfiets kan.
Door het te meten plaatst men deze op een rollerbank.
Men kan je alleen een bekeuring geven als de brommer/scooter NIET aan de wettelijke eisen voldoet.(dacht 75 of 80 Euro boete)
Die zelfde agent kan je geen bekeuring geven omdat je te hard zou hebben gereden omdat je brommer nu eenmaal harder kan dan de wet toestaat.
Daar voor hadden ze je op heterdaad moeten betrappen of een meting langs de weg moeten verrichten.
Wat de verzekering betreft is waar,je ben dan eigenlijk niet verzekerd hoewel de brommer zo uit de dealer vandaan komt is het geen deugdelijk product en hoort hij nadat je er op attent hebt gemaakt de brommer/scooter in de fabriekstand terug te zetten.
Die fietsenmaker/dealer is ook niet goed bezig.
Zelf aan een pas gekochte brommer knoeien is vragen om moeilijkheden.
De garantie zal dan ook te komen te vervallen!!
Zodra je brommer harder kan dan de wet toestaat ben je strafbaar, daar hoeven ze je niet voor op heterdaad te betrappen, even op de rollenbank controleren en kan deze harder dan volgt de boete, de brommer voldoet dan namelijk niet aan de wettelijke eisen.

Overigens is garantie of boetes wel het laatste waar je je druk om zou moeten maken als je harder met je brommer gaat rijden dan waar hij voor is gemaakt, wat dacht je van de schade die je jezelf en/of andere weggebruikers (en dus de maatschappij) kan toebrengen.

Wat dacht je hoelang je aan het betalen bent als je iemand met je brommert het ziekenhuis inrijdt en die gene is de rest van zijn/haar leven gehandicapt en de verzekering keert niet uit?

Roelant1
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 nov 2009 22:22

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Een rollerbank geeft geen km/u aan maar kw's.
Hoe het nu zit weet ik niet maar in mijn brommertijd (1994-1996) was je nog verzekerd zolang je cilinderinhoud niet meer dan 50 cc was,ook al liep de brommer te hard, ik was dus eigenlijk onverzekerd met mijn 110 cc Honda MTX. :oops:
Boven de 1.7 kw werd de brommer in beslag genomen.
Maar goed, wat je nu doet mag niet en als ze je betrappen heb je een boete aan je broek maar met betalen ben je er weer vanaf.
Wat de verzekering betreft, zolang er geen ernstige ongelukken gebeuren valt het in de praktijk wel mee en zal de verzekering geen technische controle laten uitvoeren op je snorfiets, bij ernstige letselschade of een dodelijk ongeval heb je wel veel kans dat ze dit laten doen en keren ze niets uit en draai je zelf voor de kosten op als blijkt dat je snorfiets niet in orde is.
Als je in orde wilt zijn de begrenzer terug zetten, en anders gas erop, maar wel op eigen risico.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door pima »

De EEG richtlijn heeft het alleen over de maximumsnelheid, bij lichte motorfietsen over het vermogen. Het gemeten vermogen relateren aan een snelheid is zeer dubieus, zeker als er typegoedkeuringen in de eeg zijn afgegeven op basis van een max motorvermogen van 3kw+. Echter de rechter heeft bepaald, dat de wijze van meten (bankje) voldoende bewijs is, totdat iemand tot het uiterste gaat.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: Scooter rijdt te hard!

Ongelezen bericht door masterslave »

Roelant1 schreef:Een rollerbank geeft geen km/u aan maar kw's.
Hoe het nu zit weet ik niet maar in mijn brommertijd (1994-1996) was je nog verzekerd zolang je cilinderinhoud niet meer dan 50 cc was,ook al liep de brommer te hard, ik was dus eigenlijk onverzekerd met mijn 110 cc Honda MTX. :oops:
Boven de 1.7 kw werd de brommer in beslag genomen.
Maar goed, wat je nu doet mag niet en als ze je betrappen heb je een boete aan je broek maar met betalen ben je er weer vanaf.
Wat de verzekering betreft, zolang er geen ernstige ongelukken gebeuren valt het in de praktijk wel mee en zal de verzekering geen technische controle laten uitvoeren op je snorfiets, bij ernstige letselschade of een dodelijk ongeval heb je wel veel kans dat ze dit laten doen en keren ze niets uit en draai je zelf voor de kosten op als blijkt dat je snorfiets niet in orde is.
Als je in orde wilt zijn de begrenzer terug zetten, en anders gas erop, maar wel op eigen risico.
De Rollerbank

Een Rollerbank is een apparaat die de politie kan gebruiken om de maximale snelheid te meten van een bromfiets snorfiets of scooter. Deze machine bepaald of je voertuig wel voldoet aan de technische voorschriften qua snelheid.

http://www.allesoverscooters.nl/rollerbank

Gesloten